Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fleurinthof
Berichten: 22
Geregistreerd: 22-07-18

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 12:45

Daphara helemaal mee eens! :j *\%/*

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 12:47

Ik heb liever iemand die volwassen is, en zich minder verkoopt maar feitelijk dezelfde of meer ervaring heeft en bereid is te investeren in zichzelf en het paard, dan iemand die zichzelf overschat of zelfs fantastisch ervaren vind en denkt het wel te kunnen zonder hulp en begeleiding.

Bij een advertentie kun je het toch bij de feiten houden?

Je leeftijd, Jaren rijervaring, zoveel jaar manege ervaring, zoveel jaar bijrijden, waar je voorkeur naar uitgaat (recreatief buitenritjes of recreatief dressuur/sprongetje, wedstrijd gericht trainen dressuur/springen of all-round,alternatieve richting.

Niveau op (onderlinge/FNRS/KNHS) wedstrijden en dat je graag wilt lessen 1x per ... Of daar x bedrag aan budget voor hebt.

Dan nog mooie foto of een keurig filmpje er bij van training/les/wedstrijd en je hebt je advertentie al bijna compleet.

Kun je nog iets vertellen over hoeveel/welke dagen je beschikbaar bent en wat voor paard jij zoekt qua karakter/rijdbaarheid en in welke straal.

Klaar...

De rest moet zich toch uitwijzen bij het proefrijden.

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 12:49

Ik heb een verzorgpaard gehad waarmee ik kon en mocht lessen maar ook een aantal waarmee dat niet kon/mocht, bijv omdat ze het paard niet van het terrein wilden hebben, geen vreemd volk over de vloer wilden, niet te laden waren, onbetrouwbaar buiten etc.
Al die tijd heb ik gelest, op manegepaarden en bij het laatste paard wat ik reed reed ik daarmee in de les mee en pakte ik daarnaast af en toe een les op een manegepaard mee deels voor de lol en deels om niet te vastgeroest op dat ene paard te raken.
Ik betaalde nooit maar deed wel diverse klussen die bij de dagelijkse en periodieke verzorging horen (stal/weiland mesten, voerbeurten, terrein aanvegen, tuig onderhouden etcetc), dingen die er speciaal voor mij moesten komen (voer/ijzers/harnachement etc) of die kapot gingen terwijl ik ze gebruikte betaalde/verving ik zelf.
Helaas gebeurde het andersom geregeld niet (eigenaren/andere verzorgers waarbij iets van mij kapot ging) en werden dingen ook nog weleens bewust geruïneerd, denk aan kleddernatte dekjes ergens opgepropt neerleggen zodat de schimmel erin stond, laten kauwen op teugels zodat ik die moest vervangen.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 12:53

fleurinthof schreef:
Ik ben heel eerlijk; ja. Dit is omdat bij mijn manege goeie lessen worden gegeven. Alles wat ik tot nu toe weet heb ik hier geleerd en hier leer ik nog steeds veel. Ik heb op dit moment bijvoorbeeld moeilijkheden met het stilhouden van mijn handen en hier helpen ze dan ook bij. Hier leer ik op verschillende paarden te rijden; de 1 is wat sneller en de ander kent eigenlijk alles wel maar moet je net de goede hulpen geven. Wel zou ik de lessen willen doen met mijn bijrijdpaard als dat mogelijk zou zijn.


Als jij bij mij zou bijrijden vast 2 x per week en met dat paard iets op wilt bouwen zou ik ook niet waarderen wanneer je wel tweede manegelessen kan nemen maar er niet voor kiest in plaats van 1 van die keren te gaan lessen met het bijrijdpaard.

Ik zie dat bij de meiden hier ook. Lessen nog steeds elke week bij de manege en doen pony en paard er bij. Ze mogen meer dagen en mogen lessen, maar daar geen tijd voor. Heel eerlijk gezegd vind ik dan dat ze niet echt voor mijn paard of pony gaan...
En als zij al niet echt in hun als combinatie willen investeren, waarom zou ik daar dan wel mijn tijd en energie in willen stoppen?

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 12:56

Fleur als je met je (toekomstig) bijrijdpaard zou willen lessen op de manege is dat een redelijke restrictie. Als paard al op dir stalling staat gaat het makkelijk, of verkeersmak is en op loopafstand.
Anders moet het paard dus verplaatst worden om mee te lopen in een manegeles, dat zie ik al minder snel gebeuren.

Niet open staan om dus een manegeles op te geven en te lessen met bijrijdpaard (op eigen terrein) zou voor mij een afknapper zijn.

fleurinthof
Berichten: 22
Geregistreerd: 22-07-18

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 12:59

Ik zeg ook niet dat dit hoeft en niet per se elke week. Maar dat zou dan voor mij lessen zijn met het paard. En die 2 lessen zijn anders. Ik heb 1 les dressuur les en 1 les spring les. Zo leer ik van het springen maar ook van dressuur meer. Ik neem er dan nog niet een extra les bij. Dit kost gewoon te veel. Ik zou dus wel het paard willen meenemen (als dit kan natuurlijk) maar dan dus niet per se elke week.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 13:02

Beschikten jouw ouders over e rijbewijs, auto met trekhaak en trailer? Anders wordt even het paard meenemen dus al direct een verplicht voor de eigenaar om te rijden en flink wat tijd te investeren.

Los van het feit of die eigenaar de lessen op de manege werkelijk “beter” vindt dan de privelessen die mogelijk op eigen locatie gegeven kunnen worden. ;)

fleurinthof
Berichten: 22
Geregistreerd: 22-07-18

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 13:03

Ja mijn ouders hebben een rijbewijs auto en trekhaak. Wij kennen iemand die nooit hun trailer gebuikt en die altijd aan ons wilt uitlenen.

Marocje
Berichten: 5606
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 13:05

Het stuk investeren in manege en dan geen geld hebben voor privé zit ik ook mee. Had een meisje de kans gegeven mijn pony te rijden/verzorgen. Ze was helemaal verbaasd hoe licht hij op de hulpen was en hoe soepel, terwijl ik bezig ben hem losser krijgen (maar de tijd mis). Zij dacht ook dat ze goed kan rijden, maar kreeg mijn pony niet van de hoefslag. Na een aanwijzing ging het veel beter en begreep ze meteen dat het idd geen manege (les) pony was.

Toen moest ze de keuze maken tussen haar lieveling op de manege leasen €125) of afscheid nemen. Of mijn pony rijden en privéleven krijgen van een goede en gedriplomeerde instructrice (€30).

Ik had het wel geweten :Y)

Oh, ik heb voor de gein eens meegereden in zo’n manege les. Jeetje, dit was nog veel erger dan ik dacht: pony had een bezemsteel ingeslikt, te zielig gewoon. Op zit rijden kent zo’n beestje niet, dus halthouden of afwenden was idd (gelukkig wel zeer lichte) teugelhulp.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 13:10

Ik zou denk ik ook niet zomaar mijn paard met een ander mee laten rijden.

Het heeft mij altijd positief verrast dat meerdere paardeneigenaren mij wel met hun paarden op pad lieten gaan.

Scheelt dat ik ook wel echt al jaren zelf met trailer reed met mijn eigen pony en zelf de combinatie had. Maar onervaren mens en zo mijn paard meegeven zonder er zelf bij te zijn... Dat weet ik niet hoor...

fleurinthof
Berichten: 22
Geregistreerd: 22-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 13:10

Dat zeg ik nu al vaker. Maneges zijn allemaal anders!! Ik ben met mijn vriendin mee geweest naar haar manege wat een nogal laag niveau had. Hierna kwam ze bij mijn manege. Na de eerste les had ze al heel erg veel geleerd! Ze had nooit geleerd hoe je moest wijken en ze wist wel wat stelling en buiging was maar niet hoe het nou precies moest. Dat leerde ze dan ook weer. Ook sprongen wij hoger, haar manege ging niet hoger dan 50/60 cm omdat hun paarden dat niet kunnen. Wij springen rond de 80 dit omdat wij wel paarden hebben die dit kunnen en deze paarden hoger in de sport hebben gereden. Dus ik vind niet dat je als je bij 1 manege hebt gereden gelijk kan zeggen dat ALLE maneges slecht zijn. :)

fleurinthof
Berichten: 22
Geregistreerd: 22-07-18

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 13:11

Joyce klopt dat sommige eigenaren dit niet prettig vinden en dat snap ik prima! Je kan ook de eerste paar keer meegaan en daarna zeggen Oke dit vertrouw ik of juist niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 13:11

Bij mij zou je al niet binnen komen, mijn paard wordt namelijk niet verplaatst door mijn bijrijder voor lessen en al helemaal niet naar een manegeles ;)

fleurinthof
Berichten: 22
Geregistreerd: 22-07-18

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 13:13

Dreamer daarom zoek ik iemand die het of niet erg vindt dat ik geen lessen extra neem of het niet erg vindt dat zijn/haar paard af en toe meegaat naar lessen. Ik zeg niet dat elke eigenaar dit Oke moet vinden :P

Anoniem

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 13:20

Ik denk alleen dat ze kans gewoon heel erg klein is dat je met die 'eis' een bijrijdpaard gaat vinden :)

0000
Berichten: 5475
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 13:21

Fleurinthof jij denkt er echt wel heel makkelijk over hoor. Hoe sta je bijvoorbeeld tegenover de extra risico's die het paard loopt door het vervoeren en door het steeds in contact komen met verschillende paarden?
Van mij zou je ook niet hoeven komen, ten eerste omdat je ontzettend nonchalant lijkt en daarbij wil ik ook gewoon commitment van mensen. Ik weet 300% zeker dat je van een goede! instructeur in een privé les meer leert dan in je manegeles. Ten eerste zien die mensen niet continu dezelfde paarden voor hun neus, liggen de eisen voor bijscholing nogal een stuk hoger en hebben ze meer ervaring maar daarnaast is het ook simpelweg zo dat alle focus dan op jou ligt en er veel minder fouten tussendoor sluipen dan wanneer iemand zijn aandacht moet verdelen.

Verder als ik moet kiezen tussen iemand die echt goed op het paard zit maar weinig technisch kan rijden of iemand die juist al wel daarmee bezig is maar die ik een hoop moet afleren.. .doe die eerste maar. Gevoel pakken ze (mits enige aanleg) op een goed gereden paard snel op, fouten corrigeren duurt heel lang. Maar fijn zittende ruiters zijn er ook maar weinig, de meesten maken helemaal geen contact met hun paard, laten het paard in de steek tijdens het rijden en dan liggen ze er ook nog heel makkelijk naast.

fleurinthof
Berichten: 22
Geregistreerd: 22-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 13:22

Het enige wat ik vraag is geen extra lessen.... er zijn wel veel paardeneigenaren die dit niet erg vinden.

Peelie

Berichten: 13417
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 13:22

Anoniem schreef:
Ik denk alleen dat ze kans gewoon heel erg klein is dat je met die 'eis' een bijrijdpaard gaat vinden :)

Dat denk ik ook :')

Fleur. Je kan beter zelf een paard kopen.

Ik geef mijn paard ook echt niet zomaar mee. Ik ben er altijd bij.

goldenarrow

Berichten: 8661
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 13:24

Ik vind stelling, buiging en een pasje wijken toch wel echt de absolute basis om heel eerlijk te zijn. Ik snap je wel hoor Fleur. Toen ik van de manege af kwam en een verzorgpaard kreeg dacht ik dat ik ook best goed kon rijden. Immers, ik mocht op de manege ook op privépaarden rijden en zat in de hoogste groep. Ik begon met het verzorgen van een hele brave haflinger, waarmee ik bij de plaatselijke club kon lessen. Later ook nog een jong paard kunnen rijden dat net onder het zadel was. Het ging redelijk en wat was ik trots! Maar als ik daar nu op terug kijk reed ik toen nog helemaal niet zo goed. Ik kwam wel rond, paardje was op zich wel nagevelijk, maar er zat niet echt een trainingswaarde aan mijn rijden. Nu heb ik het geluk gehad dat ik inmiddels bij een ontzettend goede instructeur kan lessen (waarbij ik me regelmatig een mongool te paard voel :+ ) en dat ik ook goede paarden heb kunnen rijden (waaronder een inter 2 paard). Als ik zie wat ik allemaal heb geleerd over correct (!) een paard rijden, dan staat dat niet in verhouding met wat ik heb geleerd toen ik nog op de manege reed. En ik ben nog steeds geen topruiter en maak nog genoeg fouten, maar nu weet ik in ieder geval dat ik nog veel moet leren.

Het is ook helemaal niet erg om toe te geven dat je nog veel moet en wil leren. Zou ik een paard hebben dan zou ik dat liever horen dan wanneer je zegt een paard correct te kunnen rijden, maar dat in de praktijk dus flink tegenvalt. Verder zou ik ook dat stukje lessen bij de manege proberen los te laten. De meeste eigenaren willen dat je bij hun instructeur lest, zodat het rijden redelijk met elkaar overeen komt. Je kan geluk hebben hoor (ik mocht de haflinger ook meenemen naar de clublessen), maar dat is dan eerder mooi meegenomen als het kan. Ik zou er niet specifiek naar op zoek gaan :)

fleurinthof
Berichten: 22
Geregistreerd: 22-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 13:24

WoW! Sorry maar ik doe er helemaal niet makkelijk over. Er zijn gewoon mensen die het niet erg vinden dat ik geen extra lessen neem. Ik zeg toch niet gelijk dat ieder paardeneignaar er zo over moet denken? En ik zeg ook niet dat je mij gelijk het paard moet meegeven naar lessen! Als je daar zelf niet prettig bij voelt doe je het niet. Je kan ook de eerste paar keren meegaan en misschien de eerste keer ook zonder paard. Gewoon kijken naar de lessen.

fleurinthof
Berichten: 22
Geregistreerd: 22-07-18

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 13:26

Ik zeg helemaal niet dat ik niks meer moet leren! En wie zegt dat ik zei dat ik gelijk een hele goeie ruiter ben?? Dat zeg ik al helemaal niet Over mijzelf! En opnieuw: niet alle maneges zijn hetzelfde. Wij leren ook niet alleen stelling buiging en wijken dat zijn slechts voorbeelden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 13:27

Ik denk dat, zoals menig eigenaar hier aangeeft, niemand een bijrijder wilt die wel geld steekt in manegelessen maar niet wilt lessen me zijn/haar paard :) Dat is het punt namelijk.
Maar oprecht, succes met je zoektocht! Misschien heb je geluk!

fleurinthof
Berichten: 22
Geregistreerd: 22-07-18

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 13:28

Ik heb al eerder een verzorgpony gehad waarbij ik geen extra lessen hoefde te nemen, dus ik weet dat er wel eigenaren zijn die dit niet erg vinden. Maar dankjewel! <3

goldenarrow

Berichten: 8661
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 13:35

Fleur, we proberen je niet af te kraken maar alleen te helpen he :) Door juist wat realistischer te kijken naar je eigen kunde en de mogelijkheden die je hebt tot lessen in verhouding met de eisen die je hebt hoop ik juist dat je een heel leuk paardje gaat vinden! Maar hou er gewoon wel rekening mee dat een eigenaar dus liever heeft dat je bij hun instructeur gaat lessen dan dat je bij een manege lest. Want het is nou eenmaal heel anders, ook op de goede maneges! Ik vind het zelf juist heel verwarrend om bij meerdere mensen te lessen, want allemaal zeggen ze wat anders. Ik les dus alleen bij mensen die mijn instructeur aanraadt, omdat hij zelf de hele wereld over vliegt voor lessen en clinics en mij dus niet wekelijks kan helpen. En voor een paard is het ook verwarrend om allemaal verschillende hulpen te krijgen, dus het is juist alleen maar aan te raden om te lessen bij de instructeur waar de eigenaar ook bij lest.

En ja, je kan het vinden. Ik heb 2 paard bijgereden die ik mee mocht nemen naar les. Beide leslocaties lagen vlak bij de plek waar de paarden gestald waren zodat ik er onder het zadel naartoe kon. En zeker bij dat tweede paard reed ik er eigenlijk voornamelijk voor de gezelligheid en niet per se voor de leswaarde :+ Maar ga er niet vanuit dat een eigenaar dat zomaar goed vindt, dan kan het juist alleen maar leuk zijn als het wél mag :)

fleurinthof
Berichten: 22
Geregistreerd: 22-07-18

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 13:38

Ja dat snap ik ook en ik snap ook dat er mensen anders over denken maar dit betekent niet dat ik er hetzelfde over moet denken als dat zij doen. Dankjewel! <3 :P