Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 10:34

Ik heb net het hele topic gelezen. Erg wisselende ervaringen van iedereen met bijrijders.

Hier alleen maar negatieve ervaringen helaas..
Eentje mocht 1 van de ponys gratis verzorgen in ruil voor beetje mesten en water vullen. Water vulde ze nooit, mesten moesten we haar steeds weer aan helpen herinneren. Daarnaast bleef ze maar vragen wanneer ze op de andere ponys mocht rijden, op een keer kwam ik aan, stond ze met een andere pony in de bak, waarvan we hadden gezegd dat die kreupel en oud was en dat ze er absoluut niets mee mocht doen. Dat was dus vaarwel.
Een andere mocht 4 keer per week mijn paard rijden voor 115 euro per maand. Hier is zij zelf mee akkoord gegaan. Na een week bedacht ze dat ze maar 2 keer per week kon, en dat ze minder wilde betalen. Nouja het klikte wel, dus besloten haar iets tegemoet te komen. Afgesproken 80 euro voor 2 dagen (mijn reden voor een bijrijder was vooral financiële hulp op dat moment, paard stond all in dus ze hoefde echt niets te doen). Ging nog geen 2 maanden goed en toen kwam ze bijna niet meer, nog geen 1 keer per week. Bijdrage ging ze zelf omrekenen naar wat ze dan zou moeten betalen en ik moest haar steeds herinneren aan dat ze het over moest maken. Ik zag haar zelden want ze was er dus ook nooit, uiteindelijk appje gestuurd dat ik met haar wilde praten en toen heeft ze de handdoek in de ring gegooid en opgezegd.

Inmiddels ben ik verhuisd naar een omgeving waar paarden wat schaarser/duurder zijn. Moeten nu alle verzorging zelf doen, dus ben toch weer aan het twijfelen over een verzorger.
Wat ik zou zoeken is iemand die een paar voerbeurten wil doen, paar keer per week mesten en hooi netten vullen. Tevens iemand die in mijn vakantie de volledige zorg over kan nemen. Nouja daar vind je natuurlijk niemand voor, dus er moet iets tegenover staan.
Ik dacht aan 1 keer in de week samen een buitenrit (Zal opgebouwd moeten worden, beide paarden zijn in de nieuwe omgeving nog niet buiten geweest), en 1 keer in de week les van mij (Centered Rudiding instructeur). En als dit goed gaat over naar 1 keer samen buitenrijden, om de week les en 1 of 2 keer per week zelf rijden.
Verder stel ik nog wel wat eisen aan degene die ik zoek.. 15+, ook ervaring met paarden vanaf de grond, niet enkel al opgezadelde paarden op de manege gereden, rustige ruiter met zachte hand etc.

Zou dit realistisch zijn om iemand voor te vinden? Kan ik hier nog een bijdrage bij vragen of wordt dit gezien als veel klusjes waardoor een bijdrage niet reëel is?

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 10:43

_suus19_ schreef:
Ik heb net het hele topic gelezen. Erg wisselende ervaringen van iedereen met bijrijders.

Hier alleen maar negatieve ervaringen helaas..
Eentje mocht 1 van de ponys gratis verzorgen in ruil voor beetje mesten en water vullen. Water vulde ze nooit, mesten moesten we haar steeds weer aan helpen herinneren. Daarnaast bleef ze maar vragen wanneer ze op de andere ponys mocht rijden, op een keer kwam ik aan, stond ze met een andere pony in de bak, waarvan we hadden gezegd dat die kreupel en oud was en dat ze er absoluut niets mee mocht doen. Dat was dus vaarwel.
Een andere mocht 4 keer per week mijn paard rijden voor 115 euro per maand. Hier is zij zelf mee akkoord gegaan. Na een week bedacht ze dat ze maar 2 keer per week kon, en dat ze minder wilde betalen. Nouja het klikte wel, dus besloten haar iets tegemoet te komen. Afgesproken 80 euro voor 2 dagen (mijn reden voor een bijrijder was vooral financiële hulp op dat moment, paard stond all in dus ze hoefde echt niets te doen). Ging nog geen 2 maanden goed en toen kwam ze bijna niet meer, nog geen 1 keer per week. Bijdrage ging ze zelf omrekenen naar wat ze dan zou moeten betalen en ik moest haar steeds herinneren aan dat ze het over moest maken. Ik zag haar zelden want ze was er dus ook nooit, uiteindelijk appje gestuurd dat ik met haar wilde praten en toen heeft ze de handdoek in de ring gegooid en opgezegd.

Inmiddels ben ik verhuisd naar een omgeving waar paarden wat schaarser/duurder zijn. Moeten nu alle verzorging zelf doen, dus ben toch weer aan het twijfelen over een verzorger.
Wat ik zou zoeken is iemand die een paar voerbeurten wil doen, paar keer per week mesten en hooi netten vullen. Tevens iemand die in mijn vakantie de volledige zorg over kan nemen. Nouja daar vind je natuurlijk niemand voor, dus er moet iets tegenover staan.
Ik dacht aan 1 keer in de week samen een buitenrit (Zal opgebouwd moeten worden, beide paarden zijn in de nieuwe omgeving nog niet buiten geweest), en 1 keer in de week les van mij (Centered Rudiding instructeur). En als dit goed gaat over naar 1 keer samen buitenrijden, om de week les en 1 of 2 keer per week zelf rijden.
Verder stel ik nog wel wat eisen aan degene die ik zoek.. 15+, ook ervaring met paarden vanaf de grond, niet enkel al opgezadelde paarden op de manege gereden, rustige ruiter met zachte hand etc.

Zou dit realistisch zijn om iemand voor te vinden? Kan ik hier nog een bijdrage bij vragen of wordt dit gezien als veel klusjes waardoor een bijdrage niet reëel is?


Poeh... Helemaal realistisch vind ik het niet. Ik vind klusjes een goede ruil voor rijden, daar hoeft voor mij dan geen bijdrage bij. Mijn bijrijdstertje mest mijn 2 beestjes uit en zet het voer klaar 2x in de week, en mag in ruil daarvoor 2-4x per week de ene merrie rijden. De ander is aan het revalideren dus valt niet echt te rijden. Ik snap echt dat een bijdrage ideaal is, maar de financiele moeilijkheden die met paarden komen heb je je zelf op de hals gehaald en daar mag een ander niet voor opdraaien. Als het paard all-in staat en ze alleen komt rijden, meerdere keren p week, dan is een bijdrage realistischer.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 10:45

Je vraagt inderdaad wel veel klusjes.
Bij mij mogen ze 3x in de week komen. 1x in de week mesten. En ik wil dat ze 1x in de maand les nemen.
Ik vraag geen bijdrage. Zit eraan te denken dit wel te doen. Dan hoeven ze niet zelf de les te betalen. Lastig allemaal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 10:48

Nessa schreef:
Ik zoek iemand die zelfverzekerd is, eerlijk, rustige energie, willen leren, afspraken nakomen.
Perfect kunnen rijden vind ik niet belangrijk. Dat doe ik ook niet.

Punt is. Ik krijg allemaal dressuur ruiters die niet open staan voor natural horsemanship (weet echt niet waarom ze nog reageren). Of onzekere ruiters. Of constant afzeggen.

Ik heb inderdaad geen paard die je vanaf alleen manege ervaring ff kunt rijden. Wel iemand laten komen met alleen manege ervaring. Ging gewoon niet goed.



Maar wat versta jij onder "manege ervaring"? Daar gaat het dus fout. Er bestaan meerdere maneges en meerdere ervaringen. Er rust zo'n énorm vooroordeel op. Zodra iemand van een manege komt wordt er gedacht dat het iemand is die het paard in zijn buik loopt te trappen en aan de teugels zit te rukken. Er rust nog net geen taboe op, on te zeggen dat je van een manege kont en wél kan rijden. Ik vind dat jammer, dat men na één ervaring gelijk alles afschilderen als slecht en hun oogkleppen opzetten.


Hiermee wil ik niet zeggen dat je iedereen maar op je paard moet laten rijden, het blijft jouw paard. Maar mocht je een goede ruiter vinden, schrik niet gelijk af bij het woordje "manege". Ik heb het een keer uitgeprobeerd om te kijken wat er gebeurde. Iemand zocht een vriendelijke, goede ruiter voor zijn paard. Ik heb gereageerd met filmpjes enzo, mevrouw was enthousiast en wilde een afspraak maken. Echter liet ik toen vallen dat ik manegeruiter was, en toen heb ik nooit meer wat gehoord. :+ Dat is zo krom. Ik ken ruiters die al jaren bijrijden, die slechter rijden dan veel manegeruiters die ik ken. Ik zet er overigens verder altijd bij dat ik manegeruiter ben, ik ben eerlijk over wie ik ben. Maar jongens, staar je alsjeblieft niet blind op dat woordje, mocht je iemand tegenkomen die goed kan rijden maar toevallig alleen nog maar manege ervaring heeft.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 10:56

Ik heb van jou filmpjes gezien.
Op mijn vorige paard zou je niet hebben kunnen rijden.
Je balans nog niet helemaal in orde, daar zou hij al heftig op reageren. Je hulpen nog te groot.
Nee je zit niet te stampen en te trekken, maar je zit ook niet helemaal stil, wat hij wel verlangde.
Ik heb er eens een ruiter op gehad die ongeveer gelijk aan jou reed. Hij peerde hem er bokkend uit. Terwijl hij inclusief zadelmak maken dat nog nooit had gedaan.

Mijn huidige paard zou ik je zo uitnodigen zonder twijfel.

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 10:58

Ok bedankt :) en zonder bijdrage zijn dit dan wel klusjes die gewoon kunnen of is het echt meer dan 'normaal'? Denk dat het per keer 3 kwartier kost als je nog niet zo ingewerkt bent. Later wel sneller, ik kan het in een klein half uur redden..
Laatst bijgewerkt door _suus19_ op 14-08-17 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 10:59

Ik denk dat het niet alleen gaat om het rijden waarmee men manege ervaring bedoeld. Ook de totale verzorging natuurlijk. Zie je bijvoorbeeld of een paar een dik been heeft of niet helemaal lekker is? De eigenaar komt in principe de dagen van de bijrijder niet, dus moet er van op aan kunnen dat zij zelfstandig de zorg aan kan. Is hier nog iemand op zoek naar een serieuze amazone die naast haar eigen paard nog ruimte heeft om een paard bij te rijden en eventueel uit te brengen? L niveau, omgeving Zoetermeer, Waddinxveen, Hazerswoude.

_yvonne

Berichten: 2904
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: maarsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 11:00

Waar adverteren jullie meestal? Ik kreeg altijd via MP de meeste reacties. dit keer nog weinig reactie gehad helaas. regio Utrechtse heuvelrug

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 11:03

DatBenIkNou schreef:
Ik denk dat het niet alleen gaat om het rijden waarmee men manege ervaring bedoeld. Ook de totale verzorging natuurlijk. Zie je bijvoorbeeld of een paar een dik been heeft of niet helemaal lekker is? De eigenaar komt in principe de dagen van de bijrijder niet, dus moet er van op aan kunnen dat zij zelfstandig de zorg aan kan. Is hier nog iemand op zoek naar een serieuze amazone die naast haar eigen paard nog ruimte heeft om een paard bij te rijden en eventueel uit te brengen? L niveau, omgeving Zoetermeer, Waddinxveen, Hazerswoude.


Zie mijn bericht. Evt voor iemand met veel ervaring wel veel bespreekbaar. Is in nieuwkoop. Graag pb dan houden we ons nog aan de regels ;)

Verder eens idd met wat jij zegt over algemene ervaring. Daar ontbreekt het veel aan.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 11:07

Résistance, ik vind
Ik ga niet 'de fout' in.
Ik kies zelf wie ik op mijn paard zet. Ik heb ook meiden laten komen die al een jaar niet gereden hebben. Geen probleem als ik verder goed contact hebt gehad. Kom maar kennis maken.

En aangezien ik de reactie van bruintje lees. Onbalans en grote hulpen. Dat is gewoonweg niet geschikt voor veel paarden.

En ook wat datbeniknou zegt. Je krijgt een hoop verantwoordelijkheid. Ik moet daar wel van op aan kunnen. Niet aan kunnen voelen of zien dat een paard kreupel is en gewoon rijden. Dat kan gewoon niet.

Ik adverteer op marktplaats en Facebook. MP meeste reacties

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 11:10

Ik heb op deze basis en met meer lessen mijn eerste wedstrijdervaring opgedaan met de NRPS D pony. Dat ging prima tot de L2. Ik reed 3/4x per week. Wat mij vooral tegenstond was dat ik me een les of training ze gelijk weer mee moest lopen. Was het alleen op andere dagen geweest had ik het langer volgehouden. En als ze 10cm groter was geweest had ik haar gekocht...

Het was wel altijd even sleutelen als ik er weer op stapte maar met 1x per week heb je dat slechts de eerste x na een les. Ze werd ook een stuk minder braaf bij beginners toen ik haar niet meer trainde
Energie moest er toen anders uit.

_yvonne schreef:
Er lessen voornamelijk jonge kinderen mee, die geven de pony's meer beweging dan dat ze rijden, pony's worden daar niet moe van :+ . de mijne zijn 1 ochtend per week 'bezet' en verder mag je gewoon rijden. les nemen verplicht ik zelfs niet eens. als je maar lief bent voor mijn pony en je aan de gemaakte afspraken houdt kan er in overleg veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 11:14

bruintje123 schreef:
Ik heb van jou filmpjes gezien.
Op mijn vorige paard zou je niet hebben kunnen rijden.
Je balans nog niet helemaal in orde, daar zou hij al heftig op reageren. Je hulpen nog te groot.
Nee je zit niet te stampen en te trekken, maar je zit ook niet helemaal stil, wat hij wel verlangde.
Ik heb er eens een ruiter op gehad die ongeveer gelijk aan jou reed. Hij peerde hem er bokkend uit. Terwijl hij inclusief zadelmak maken dat nog nooit had gedaan.

Mijn huidige paard zou ik je zo uitnodigen zonder twijfel.


Ik zeg ook absoluut niet dat ik op ieder paard kan rijden, haha. :) Ik ben er hard mee bezig om nog beter stil te zitten, ik erger me er zelf dood aan dat dat nog niet altijd lukt.

Maar dat is het inderdaad ook. Niet iedere rijstijl past bij ieder paard. Wat ik bedoel te zeggen is dat wanneer je een ruiter hebt gevonden die je aanstaat en waar je je fijn bij voelt, je je niet af laat schrikken door het feit dat ze alleen manege ervaring hebben.


En DatBenIkNou, daar kan ik me zeker in vinden. Bij ons leer je ook vanalles over grondwerk en de omgang, moet je vanaf les één al alles zelf doen (uiteraard met hulp). Hoe ga je om met een paard, waar moet je op letten. De leerlingen worden overal bij betrokken, soms mogen er een paar mee in de vrachtwagen op concours om daar te helpen.

Ik ken inderdaad ook maneges waar daar absoluut geen sprake van is. Jammer is dat. Maar wat ik nogmaals wil zeggen: mocht je iemand vinden die aan je lijstje voldoet, schrik niet af bij het woordje manege. Daarmee wil ik niet zeggen dat je iedereen maar op je paard moet zeggen "omdat manegeruiters ook een kans moeten krijgen", nee. Het blijft jouw paard, en jij bepaald wie er op rijdt. Maar vooroordeel dat manegeruiters nóóit normaal op een paard zouden kunnen zitten, klopt gewoon niet.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 11:17

myk_en_shant schreef:
Yvonne we zitten met dezelfde situatie, er zijn veel bijrijders die het tegenstaat dat de paard of pony gebruikt wordt voor de lessen.
Ik vermeld het altijd duidelijk in de advertentie dat het om een lespaard/pony betreft en dat ze mogen rijden buiten de lesuren/dagen om.

Waar ik ook tegen aan loop is dat mensen niet bereid zijn om les af te nemen. Ik pieker er niet over om dit voor een bijrijder te betalen. Gratis les krijgen ze wel eens van mij als verjaardagscadeau of wanneer ze ergens voor slagen. Maar voor de rest is het zelf betalen.

Als ik op stal ben en ik zie dat ze ergens mee worstelen help ik ze uiteraard wel, maar dan praat je niet over Les, maar even aanwijzingen geven en dan ga ik weer verder met mijn eigen taken


Het probleem is wellicht de verplichte les van jou als eigenaar. Dat geeft vaak toch een andere druk. Mensen die eerst bij jou lessen en dan gaan bijrijden hebben daar minder problemen mee dan mensen die vreemd bij jou komen voor het bijrijden en dan ook les af moeten nemen. Ik heb de eerste drie jaar echt geen les genomen van de eigenaresse van mijn bijrijdpaard. Dat kon ik psychisch niet handelen met mijn onzekerheid en faalangst. Wel gelest bij gezamenlijke instructrices en dat ging meestal prima. Slechts 1 persoon waar zij enthousiast over was en ik niet meer heen wilde.

Overigens kan ik de les inmiddels wel handelen ;) Overweeg zelfs les aan huis bij nieuw bijrijdpaard als ik er eerst nog niet mee weg kan :P

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 11:35

@resistance; heb je via pb filmpje? Kan ik je feedback geven als eigenaar met bijrijdsters en verzorgsters.

Tip is om in de buurt een plekje op te zoeken waar je kunt helpen op stal en vaak groei je dan vanzelf door naar meer mogen doen. Paarden in/uit de wei, uitmesten en vegen en voeren , klaarmaken voor training, warm longeren, uitstappen aan de hand. Biedt aan iemand te helpen op concours om te groomen en voor te lezen. Vraag in ruil voor je hulp les op een braaf eventueel wat ouder leerpaard van hun.

Dan heb je niet alleen "manege ervaring" maar heb je "werkervaring" in de paarden en dat klinkt al veel interessanter!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 11:39

joyce B schreef:
@resistance; heb je via pb filmpje? Kan ik je feedback geven als eigenaar met bijrijdsters en verzorgsters.

Tip is om in de buurt een plekje op te zoeken waar je kunt helpen op stal en vaak groei je dan vanzelf door naar meer mogen doen. Paarden in/uit de wei, uitmesten en vegen en voeren , klaarmaken voor training, warm longeren, uitstappen aan de hand. Biedt aan iemand te helpen op concours om te groomen en voor te lezen. Vraag in ruil voor je hulp les op een braaf eventueel wat ouder leerpaard van hun.

Dan heb je niet alleen "manege ervaring" maar heb je "werkervaring" in de paarden en dat klinkt al veel interessanter!



Goed idee! :) Ga ik proberen. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 11:39

@resistance je mag mij ook wel een filmpje sturen! Bij mij heeft ooit een meisje van 13 de kans gehad mijn paard te rijden, die kwam ook recht van de manege af.
Echter waren hun gewoon geen match, mijn paard was teveel paard voor haar om zo maar te zeggen. Maar misschien kan ik wel wat tips geven? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 11:44

Anoniem schreef:
@resistance je mag mij ook wel een filmpje sturen! Bij mij heeft ooit een meisje van 13 de kans gehad mijn paard te rijden, die kwam ook recht van de manege af.
Echter waren hun gewoon geen match, mijn paard was teveel paard voor haar om zo maar te zeggen. Maar misschien kan ik wel wat tips geven? :)



Wat aardig! :) Ik stuur je een PB. :) Feedback is altijd welkom.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 11:53

De werkervaring die hier eerder aangehaald werd speelt zeker ook mee.
Zo ben ik in die tijd ook verder gekomen. Met alles mee helpen. Mijn vrije tijd was dan ook 100% paard.
Ik reed in die tijd op een handel/manege stal.
Dus het was mee helpen opzadelen voor manegeruiters, maar ook mee handelspaarden longeren. Die toch wat meer mening hadden dan de manege paarden.
Mee helpen voeren, mee op en naar het land brengen van de paarden.
Hooi van het land halen.
Noem maar op.
En zo mocht ik dan ook op die handelspaarden gaan rijden in ruil voor de hulp. En zo veel geleerd.
En toen was bijrijdpaarden vinden echt niet meer moeilijk.
Toen bij een vrouwtje dat zwanger was begonnen voor tijdelijk. Maar ik mocht wel naar de rijvereniging met dat paard. Zo weer mensen leren kennen.
Ze weten dat je nooit afzegt, er altijd op de afgesproken tijd bent. Mee wilt aanpakken.
Ik kon na haar zwangerschap zo weer elders terecht. En zo is dat altijd door gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 11:58

bruintje123 schreef:
De werkervaring die hier eerder aangehaald werd speelt zeker ook mee.
Zo ben ik in die tijd ook verder gekomen. Met alles mee helpen. Mijn vrije tijd was dan ook 100% paard.
Ik reed in die tijd op een handel/manege stal.
Dus het was mee helpen opzadelen voor manegeruiters, maar ook mee handelspaarden longeren. Die toch wat meer mening hadden dan de manege paarden.
Mee helpen voeren, mee op en naar het land brengen van de paarden.
Hooi van het land halen.
Noem maar op.
En zo mocht ik dan ook op die handelspaarden gaan rijden in ruil voor de hulp. En zo veel geleerd.
En toen was bijrijdpaarden vinden echt niet meer moeilijk.
Toen bij een vrouwtje dat zwanger was begonnen voor tijdelijk. Maar ik mocht wel naar de rijvereniging met dat paard. Zo weer mensen leren kennen.
Ze weten dat je nooit afzegt, er altijd op de afgesproken tijd bent. Mee wilt aanpakken.
Ik kon na haar zwangerschap zo weer elders terecht. En zo is dat altijd door gegaan.


En mits je dit een keertje niet lukt, het dan netjes en op tijd doorgeven!
Iedereen kan wel is een keer niet, maar de manier waarop je dat dan communiceert kan zo de toon zetten :j

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 11:59

Hier is het een opbouw van vertrouwen.
Zie het als een ladder. Onderaan beginnen.
Bijna alles is mogelijk. Echter moet degene bereid zijn om onderaan te starten. En helaas brengen de meesten een groot ego mee. Niks tegen manegeruiters. Alleen jammer dat ze vaak denken dat hun rijdniveau geweldig is. En daarbij niet openstaan voor te ontwikkelen/veranderen. De meesten willen gelijk gratis rijden. Zoals op de manege en dan zonder kosten. Als ik dan vraag wat ik als eigenaar daaraan heb, staan ze met de mond vol tanden. Tja...

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 12:04

Dreamer, een keertje is niet erg.
Maar wat ik hier over de vloer heb gehad zijn geen keertjes meer.
Terwijl ik in 20 jaar tijd nog vingers over heb aan 1 hand van de keren die tel dat ik niet kon.
Wat dat betreft is er veel veranderd. Afspraak was bij mij afspraak.

Anoniem

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 12:19

Nee precies, ik snap helemaal wat je bedoeld...
Geldt voor mij ook, afspraak is afspraak. En als er iets tussen kwam wat ik echt echt niet kon verzetten en zoveel tijd en nam dat ik echt niet naar stal kon, wisten ze dat altijd optijd van mij.
Ik denk dat dat ook maar 2, misschien 3 keer gebeurd is in de 3,5 jaar dat ik bijrijder was.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 12:34

Op iemand kunnen rekenen en die niet om alle onbenullige redenen af zegt, of waar je elke keer achteraan moet om te vragen wanneer ze weer komen is inderdaad belangrijk. Iemand moet zelf graag willen. En dat niet alleen uitstralen bij kennismaking, maar het vooral in de dagelijkse praktijk laten zien.

Ik wordt er met paarden aan huis en met de jaren steeds makkelijker in. Ik vraag het een tijdje, maar moet ik er steeds achteraan? Dan bloedt het dood. En komen ze dan na een aantal weken aanzetten met kan ik weer komen? Dan is het maar net hoe aardig ik diegene vind of dat nog Kan of mag of dat ik bedank voor de eer...

Hoe meer iemand zich inzet hoe meer zin ik krijg om ook voor die persoon iets meer te doen.

Women2
Berichten: 443
Geregistreerd: 07-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 13:14

Zo ben ik ook begonnen. Op de manege, manegepaarden helpen zadelen, vegen, stallen mesten, helpen voeren, paarden in en uit het land. Penionklanten helpen met opzadelen en hun paarden uit de wei halen, etcetc. Na langere tijd helpen (en dan hebben we het over maanden, misschien wel jaren...) mocht ik zondag wel eens vrij rijden op de manegepaarden. Toen eens een keer een pensionpaard mogen rijden van iemand. En er zo langzaam ingegroeid. Toen ik 13 of 14 was, kwam in het dorp waar ik mijn paarden had staan iemand met 9 paarden op stal en ik deed toen hij een blessure kreeg niets anders dan dagelijks mesten (11 boxen), paarden buiten en binnen zetten, voeren, borstelen, mee naar wedstrijden en vooral kei hard werken. In weer en wind, zomer en winter. Zo begon ik daar uiteindelijk ook te rijden. En dat is wel mijn basis geweest voor wat ik nu doe en kan. En werk er nog steeds dagelijks keihard voor.

Kan me zo ook niet voor de geest halen waneer ik afgezegd heb omdat ik ziek was... Voorhoofdholte ontstekingen, gebroken polsen, op krukken, ben er altijd wel geweest. Ook al kon ik niet veel doen, ik was er wel...

Dat ontbreekt er bij de meeste huidige verzorgsters aan... Ze zoeken geen verzorgpaard meer, maar een rijdpaard. Als het kan een geode, brave, fijne, vlugge en goed opgeleide... En echt hard werken en nooit afzeggen, die zijn zoooo schaars.

Mensen geven je pas verantwoordelijkheid als je hebt laten zien dat je die neemt en ook kunt dragen...

Merk zelf wel dat als je zelf kei hard werkt, mensen je ook meer gunnen. En ik mensen die er hard voor werken ook meer gun... Luie mensen knap ik kei hard op af. Als iemand niet iets wil doen voor mij, waarom zou ik dat wel doen voor die ander...?

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 14:17

joyce B schreef:
Hoe meer iemand zich inzet hoe meer zin ik krijg om ook voor die persoon iets meer te doen.


Precies dat. Zo ervaar ik het ook.