Bijdrage, wat zou jij geven?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 17:25

liekec schreef:
elenaMM77 schreef:

vind dat wel een discutabele, want als ik als bijrijder 2/7 zou betalen, voor 2 dagen in de week..
en het paard is dan die dagen 'van mij'.. waarbij men doet voorkomen alsof ik dus een soort medeeigenaar ben voor 2/7 deel (want anders zou je niet hetzelfde horen te betalen per dag lijkt mij)..

wat doe je dan als je bijrijder de waarde van het dier verhoogd in wedstrijden samen met jou en na 5 jaar verkoop je het dier..

neem aan dat het dan verkoopprijs - aankoopkosten wordt dat delen door 7.. 2/7 voor de bijrijder die al jaren 2/7 van alle kosten draagt omdat het paard dan 2 dagen per week van haar is ;)..


als ik een bijrijder zou zoeken of verzorger zou ik zelf heel voorzichtig zijn met het exact doorberekenen van kosten en het verkapt impliceren van eigenaar zijn voor een bepaald deel van de tijd ;)..

eigenaar in mijn ogen hoort sowieso het leeuwendeel van de kosten van zijn/haar eigen paard te (kunnen) dragen.. dat er een kleine vergoeding is voor het rijden van het dier (verzorgen niet.. ik ga geen geld vragen als iemand mijn weide wil mesten, mijn paard wil voeren of er een borstel overheen wil halen.. dat zijn normaal diensten, als je het niet zelf doet, betaal je ervoor.. wil een verzorger het doen, dan is er een wederzijdse tevredenheid = gesloten beurs)


Dus op een manege ben je volgens jou dan ook eigenaar voor de dag dat je dat paard huurt? En mag je ook x% eisen als het paard verkocht wordt? Een manege doet ook niks meer dan de stalling, slijtage spullen en zelfs nog instructie dekken met die kosten.



zoals je ziet, ik noem het zelf juist geen medeeigenaarschap.. ik blijf daar verre van. heb het even dik voor je gedrukt ;)..

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 17:28

elenaMM77 schreef:
elenaMM77 schreef:

vind dat wel een discutabele, want als ik als bijrijder 2/7 zou betalen, voor 2 dagen in de week..
en het paard is dan die dagen 'van mij'.. waarbij men doet voorkomen alsof ik dus een soort medeeigenaar ben voor 2/7 deel (want anders zou je niet hetzelfde horen te betalen per dag lijkt mij)..

wat doe je dan als je bijrijder de waarde van het dier verhoogd in wedstrijden samen met jou en na 5 jaar verkoop je het dier..

neem aan dat het dan verkoopprijs - aankoopkosten wordt dat delen door 7.. 2/7 voor de bijrijder die al jaren 2/7 van alle kosten draagt omdat het paard dan 2 dagen per week van haar is ;)..


als ik een bijrijder zou zoeken of verzorger zou ik zelf heel voorzichtig zijn met het exact doorberekenen van kosten en het verkapt impliceren van eigenaar zijn voor een bepaald deel van de tijd ;)..

eigenaar in mijn ogen hoort sowieso het leeuwendeel van de kosten van zijn/haar eigen paard te (kunnen) dragen.. dat er een kleine vergoeding is voor het rijden van het dier (verzorgen niet.. ik ga geen geld vragen als iemand mijn weide wil mesten, mijn paard wil voeren of er een borstel overheen wil halen.. dat zijn normaal diensten, als je het niet zelf doet, betaal je ervoor.. wil een verzorger het doen, dan is er een wederzijdse tevredenheid = gesloten beurs)


zoals je ziet, ik noem het zelf juist geen medeeigenaarschap.. ik blijf daar verre van. heb het even dik voor je gedrukt ;)..

Nou, je zegt doorberekenen van kosten, en dat dat dan zou impliceren dat je mede eigenaar bent? Dus daarop mijn reactie. Ik vind niet dat als je een klein deel doorberekent dat maakt/impliceert dat je gelijk mede eigenaar bent..

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Bijdrage, wat zou jij geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 17:32

Vind het nog steeds niet kunnen dat een verzorger moet betalen.... ken ik ook niet heb er nooit een cent voor hoeven te betalen en verzorgers hier ook niet. Geven en nemen. Met een verzorger heb ik iemand achter de hand waar ik op bouwen kan als ik om wat voor een reden ook niet kan of inspringen kan. Daarvoor kan diegene rijden. Tegenwoordig moet altijd iedereen overal geld voor hebben.....

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 17:34

liekec schreef:
Nou, je zegt doorberekenen van kosten, en dat dat dan zou impliceren dat je mede eigenaar bent? Dus daarop mijn reactie. Ik vind niet dat als je een klein deel doorberekent dat maakt/impliceert dat je gelijk mede eigenaar bent..


Dat was in reactie op een eerdere post.. als ik moet betalen, waarbij men doet voorkomen alsof ik mijzelf als medeeigenaar mag beschouwen, omdat het dier op een aantal dagen van 'mij' is en ik daarvoor ook de dagen omgerekend betaal etc..

als iemand spreekt over 'het paard is zoveel dagen per week van jou' daarom betaal je zoveel procent.. die kan daarmee de indruk inderdaad wekken dat diegene dus een soort van medeeigenaar is/ iets te zeggen heeft over het dier.. zeer zeker als daarbij ook nog eens meerdere kosten gesplit worden (wat ik regelmatig zie).

om dat soort misverstanden te voorkomen, zou ik allereerst nooit en ten nimmer een procent gebruiken, maar een net rond bedrag.. plus ik zou nooit het woord 'beschouwen als je eigen paard' in mijn mond nemen als ik een verzorger of bijrijder zoek..
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 27-09-16 17:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 17:34

Wilawander schreef:
Vind het nog steeds niet kunnen dat een verzorger moet betalen.... ken ik ook niet heb er nooit een cent voor hoeven te betalen en verzorgers hier ook niet. Geven en nemen. Met een verzorger heb ik iemand achter de hand waar ik op bouwen kan als ik om wat voor een reden ook niet kan of inspringen kan. Daarvoor kan diegene rijden. Tegenwoordig moet altijd iedereen overal geld voor hebben.....

Ik denk dat hier wel een verschil zit tussen verzorgen en bijrijden. Een verzorger doet er klusjes voor terug, als dat in verhouding staat tot wat hij ervoor terugkrijgt vind ik betaling ook not done. Een bijrijder rijdt alleen maar, dan vind ik het prima om een bijdrage te vragen, niet alleen de lusten... Ik heb zelfs voor bijrijden nooit hoeven betalen, maar ik snap zeker dat mensen er een kleine bijdrage voor vragen. Ben wel blij dat ik zelf niet aan bijrijders/verzorgers begin, wat een gedoe altijd met verantwoordelijkheid, aansprakelijkheid, kosten, etc. etc. :=

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 17:42

elenaMM77 schreef:
liekec schreef:
Nou, je zegt doorberekenen van kosten, en dat dat dan zou impliceren dat je mede eigenaar bent? Dus daarop mijn reactie. Ik vind niet dat als je een klein deel doorberekent dat maakt/impliceert dat je gelijk mede eigenaar bent..


Dat was in reactie op een eerdere post.. als ik moet betalen, waarbij men doet voorkomen alsof ik mijzelf als medeeigenaar mag beschouwen, omdat het dier op een aantal dagen van 'mij' is en ik daarvoor ook de dagen omgerekend betaal etc..

als iemand spreekt over 'het paard is zoveel dagen per week van jou' daarom betaal je zoveel procent.. die kan daarmee de indruk inderdaad wekken dat diegene dus een soort van medeeigenaar is/ iets te zeggen heeft over het dier.. zeer zeker als daarbij ook nog eens meerdere kosten gesplit worden (wat ik regelmatig zie).

om dat soort misverstanden te voorkomen, zou ik allereerst nooit en ten nimmer een procent gebruiken, maar een net rond bedrag.. plus ik zou nooit het woord 'beschouwen als je eigen paard' in mijn mond nemen als ik een verzorger of bijrijder zoek..

Aha, ik dacht dat dat jouw denkwijze was. Excuses.

Ik zie het wel zo dat je bepaalde kosten doorberekend, maar niet omdat het paard van hun is, maar omdat zij hem rijden en hij ook op die dag eten/stalling nodig heeft... ik bereken verder niks door qua aaaal die andere kosten, puur de stalling en dan nog naar beneden en rond afgerond. Daar komt bij (ik heb er nu geen) dat als ik ooit een bijrijder bij hem wil, het puur is om die anderen de kans te geven, want van een dagje stilstaan krijgt een paard niks.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 17:42

xJitskee schreef:
Ik denk dat hier wel een verschil zit tussen verzorgen en bijrijden. Een verzorger doet er klusjes voor terug, als dat in verhouding staat tot wat hij ervoor terugkrijgt vind ik betaling ook not done. Een bijrijder rijdt alleen maar, dan vind ik het prima om een bijdrage te vragen, niet alleen de lusten... Ik heb zelfs voor bijrijden nooit hoeven betalen, maar ik snap zeker dat mensen er een kleine bijdrage voor vragen. Ben wel blij dat ik zelf niet aan bijrijders/verzorgers begin, wat een gedoe altijd met verantwoordelijkheid, aansprakelijkheid, kosten, etc. etc. :=



helemaal mee eens.. verhoudingsgewijs liggen de lusten v.s. 'lasten' van een bijrijder in het voordeel van de bijrijder.. immers die hoeft geen paard te gaan huren om te gaan rijden, maar heeft een paard ter beschikking (die hij/zij al de niet verzorgd)..

verzorger die al de niet mag rijden is geen of symbolische vergoeding in mijn ogen. eigenaar en verzorger hebben in redelijk gelijke mate profijt van deze 'overeenkomst'

bijrijder, die al de niet de handjes laat wapperen, symbolische vergoeding tot een kleine maandelijkse bijdragen.. bijrijder in mijn ogen is iemand die je dier beweging geeft omdat je zelf vind dat het dier beweging extra kan gebruiken.. er is nog steeds sprake van dat beiden profijt hebben van de situatie.

leaser, dit is een zakelijke overeenkomst waarbij je een paard voor een of enkele dagen per week tot je beschikking hebt.. al de niet is er overeengekomen dat er klusjes bij horen. beiden hebben profijt, dat zeer zeker, maar op zakelijke basis.. waarbij de eigenaar van een paard ook zeker rekening moet houden met de verplichtingen die bij het verhuren/verleasen komen kijken.. Daarom zijn de bedragen die daarmee gemoeid gaan ook significant hoger dan bij bijrijders.


Het bedrag voor bijrijden is natuurlijk wel weer onderhevig aan wat voor kwaliteit je onder je kont krijgt, of wat voor kwaliteit jezelf hebt.. Ben je zelf een Z ruiter die een jong paard doorrijd.. dan zullen er misschien helemaal geen kosten zijn... ben je zelf een beginner die een z paard als leerpaard mag rijden.. dan zul je meer betalen soms dan menig leaser van een paard..

maar dat geld ook voor een lease contract.. lease je een leermeester met hoge kwaliteiten dan betaal je meer dan wanneer je een oude manegepony least die nog net z'n rondje kan stappen.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 17:51

liekec schreef:
Aha, ik dacht dat dat jouw denkwijze was. Excuses.

Ik zie het wel zo dat je bepaalde kosten doorberekend, maar niet omdat het paard van hun is, maar omdat zij hem rijden en hij ook op die dag eten/stalling nodig heeft... ik bereken verder niks door qua aaaal die andere kosten, puur de stalling en dan nog naar beneden en rond afgerond. Daar komt bij (ik heb er nu geen) dat als ik ooit een bijrijder bij hem wil, het puur is om die anderen de kans te geven, want van een dagje stilstaan krijgt een paard niks.


kan gebeuren, denk dat ik het wat belabberd beschreven had, waardoor onduidelijkheid ontstond ;).

kosten doorberekenen is ook niets mis mee.. althans 'doorberekenen'.
laten we het zo zeggen.. waar ik nu sta is het stalgeld 200 euro, zonder bijkomende kosten meegenomen te hebben..

als ik op dit moment een verzorger/bijrijder het plezier van mijn pony zou gunnen en daarmee in zee ga (mijn pony is 12 heeft in het verleden z dressuur gelopen, L gesprongen, L samengesteld daarna niet verder uitgebracht maar te koop komen te staan, en is bomproof buiten), dan zou ik zo'n 50 euro per maand vragen.. net een mooi extraatje, kan ik mooi z'n voer van betalen en de hoefsmid.. en ik zou verwachten dat ze op eigen kosten minimaal 1x per maand zou lessen bij een instructrice naar keuze, maar die door mij wel goedgekeurd wordt..

zou ik op een stal gaan staan waar de kosten 300+ zijn... dan zou ik wat meer vragen, rond de 75 of zo. Vind het dan allang fijn dat hij net wat extra beweging heeft en waarschijnlijk vaker uit zijn box komt (staat nu 24/7 buiten, maar gok dat er geen 300+ kosten zitten aan ergens 24/7 buitenstaan)..

zou ik besluiten om mijn paard te verleasen, dan gaat het mij echt om een extra inkomsten die ik genereer met mijn paard om zo de kosten te dekken.. gezien zijn sportachtergrond en zijn bomproof gedrag buitenuit zou ik dan tenminste 125 euro per maand rekenen voor 3 dagen in de week bijvoorbeeld, dan telt in mijn ogen wel mee dat je met hem alle kanten uit kunt. Zou echter niet snel een lease contract aangaan met iemand, te veel verplichtingen als 'verhuurder'.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 18:02

elenaMM77 schreef:
liekec schreef:
Aha, ik dacht dat dat jouw denkwijze was. Excuses.

Ik zie het wel zo dat je bepaalde kosten doorberekend, maar niet omdat het paard van hun is, maar omdat zij hem rijden en hij ook op die dag eten/stalling nodig heeft... ik bereken verder niks door qua aaaal die andere kosten, puur de stalling en dan nog naar beneden en rond afgerond. Daar komt bij (ik heb er nu geen) dat als ik ooit een bijrijder bij hem wil, het puur is om die anderen de kans te geven, want van een dagje stilstaan krijgt een paard niks.


kan gebeuren, denk dat ik het wat belabberd beschreven had, waardoor onduidelijkheid ontstond ;).

kosten doorberekenen is ook niets mis mee.. althans 'doorberekenen'.
laten we het zo zeggen.. waar ik nu sta is het stalgeld 200 euro, zonder bijkomende kosten meegenomen te hebben..

als ik op dit moment een verzorger/bijrijder het plezier van mijn pony zou gunnen en daarmee in zee ga (mijn pony is 12 heeft in het verleden z dressuur gelopen, L gesprongen, L samengesteld daarna niet verder uitgebracht maar te koop komen te staan, en is bomproof buiten), dan zou ik zo'n 50 euro per maand vragen.. net een mooi extraatje, kan ik mooi z'n voer van betalen en de hoefsmid.. en ik zou verwachten dat ze op eigen kosten minimaal 1x per maand zou lessen bij een instructrice naar keuze, maar die door mij wel goedgekeurd wordt..

zou ik op een stal gaan staan waar de kosten 300+ zijn... dan zou ik wat meer vragen, rond de 75 of zo. Vind het dan allang fijn dat hij net wat extra beweging heeft en waarschijnlijk vaker uit zijn box komt (staat nu 24/7 buiten, maar gok dat er geen 300+ kosten zitten aan ergens 24/7 buitenstaan)..

zou ik besluiten om mijn paard te verleasen, dan gaat het mij echt om een extra inkomsten die ik genereer met mijn paard om zo de kosten te dekken.. gezien zijn sportachtergrond en zijn bomproof gedrag buitenuit zou ik dan tenminste 125 euro per maand rekenen voor 3 dagen in de week bijvoorbeeld, dan telt in mijn ogen wel mee dat je met hem alle kanten uit kunt. Zou echter niet snel een lease contract aangaan met iemand, te veel verplichtingen als 'verhuurder'.

Mijn stalling kost 350 per maand maar ze komen wel bijna 12 uur buiten per dag, dus daarvoor hoef ik het niet te doen. Daarom zou ik als ik een bijrijder neem, ook minstens 75 per maand vragen. Het is een schijntje van de kosten en ook de bijrijder geniet van de faciliteiten plus fijn opgeleid paard.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 18:09

Vind ik een reel bedrag Lielek.. leuk paard, fijne faciliteiten (vermoed ik)..

irrieel wordt het vanaf 150 of halve stal etc of zo, want dat soort bedragen voor mijn gevoel zijn meer in de orde van huur/lease. ongeacht hoeveel dagen/onbeperkt het is.

Appelmoes_11

Berichten: 2340
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 18:15

TS, in welke regio zit je? Misschien heb ik er overheen gelezen :) Ik vind je aanbod heel netjes.

Hier staat pony 24/7 buiten in volpension en ik ben er normaal gesproken bijna iedere dag. Een bijrijder is op zich niet nodig en toch heb ik er een :D Omdat ik zelf niet heel veel waarde hecht aan rijden kan ponylief makkelijk wat meer doen. Ze hebben iedere zaterdag les, waar ik zelf niet in kan rijden ivm langeafstandsrelatie die nogal druk legt op mijn weekenden. Voor mij geeft het meer rust dat er dan toch iemand naar de pony omkijkt. Afgelopen zomer ben ik bijvoorbeeld drie weken op vakantie geweest, dat zou ik anders toch niet doen. Verder is de afspraak dat ze het vraagt als ze doordeweeks iets wil gaan doen. Dat is meer zodat ik weet wat ze gedaan heeft, want ik zeg eigenlijk nooit nee :') Bijrijder is een heel lief meisje dat hard werkt en een superklik heeft met mijn pony. Het zou echt niet in me opkomen om haar om geld te vragen :o Laat staan dat ik de kosten voor stalling of tuig aan haar zou doorberekenen. Iedereen bekijkt het toch anders :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 19:09

Zuid holland.

Ik blijf met de kerst ook thuis om voor het paard te zorgen. :j

edit: 2 weken iedere dag dus, omdat de eigenaresse dan weg is.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Bijdrage, wat zou jij geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 19:15

Wat fijn dat je eruit bent gekomen!

Ik zou zelf zoiets hebben van: je betaalt je les en dat is het qua bedrag. Maar goed, ik vind geld vragen om je paard te laten verzorgen sowieso iets geks.

Anoniem

Re: Bijdrage, wat zou jij geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 19:19

Ik ook, daarom ook dit topic omdat ik zo blij ben met deze kans dat ik dat niet wil verspillen omdat ik niets wil betalen, helemaal als ik zelf de mogelijkheid krijg om een bedrag te verzinnen. Ze zei nog wel dat ik, als mijn financiele situatie verbeterd is, ik altijd nog aan kan geven wat het me waard is wat mij dus wel laat denken dat zij meer verwachtte... :o
Ik voel me dan toch een beetje gepushed om meer te betalen dan ik nu doe...

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 19:23

Kan ik mij heel goed voorstellen :(:)

Maar ze is tevreden over je en ik denk dat elke eigenaar wel van mening is dat een hele goede verzorgster echt onbetaalbaar is. Ik zou mij bezwaard voelen om geld te vragen aan een gouden verzorgster (en doe dat daarom ook niet), want ik wil niet betaald worden voor een top meid bij wie mijn paard in goede handen is :o

Anoniem

Re: Bijdrage, wat zou jij geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 19:25

Ja precies, zo zou ik er zelf ook over denken. Als ik 2 weken op vakantie kan en weet dat het paard in goede handen is zou ik daar echt geen geld voor willen hebben maar zo denkt blijkbaar niet iedereen er over. Dat is dan maar zo.
Ik vind het alleen zo lastig dat ik dus moet aangeven wat het me waard is, want het is me de wereld waard maar ik kan dat niet geven. En ik kan me ook goed voorstellen dat het overkomt alsof het me niks waard is als ik ook nog geld over wil houden om een keer wat met vriendinnen te gaan doen/verjaardagscadeau voor iemand te kopen etc.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 21:08

Danique schreef:
Ja precies, zo zou ik er zelf ook over denken. Als ik 2 weken op vakantie kan en weet dat het paard in goede handen is zou ik daar echt geen geld voor willen hebben maar zo denkt blijkbaar niet iedereen er over. Dat is dan maar zo.
Ik vind het alleen zo lastig dat ik dus moet aangeven wat het me waard is, want het is me de wereld waard maar ik kan dat niet geven. En ik kan me ook goed voorstellen dat het overkomt alsof het me niks waard is als ik ook nog geld over wil houden om een keer wat met vriendinnen te gaan doen/verjaardagscadeau voor iemand te kopen etc.

Joh meid nu ophouden met jezelf te verontschuldigen hoor. Hartstikke fijn toch dat je zo'n leuk paard&eigenaresse hebt gevonden wat ook nog in jouw financiële plaatje past? Ik zou ook een bijdrage vragen maar je hoeft je niet te verontschuldigen tegen mensen die dat doen of eerlijk vinden, geniet er gewoon lekker van! :)

Anoniem

Re: Bijdrage, wat zou jij geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 21:32

Ik vind dat ook altijd heel erg lastig, ook bijv. mensen die iets aanbieden op Marktplaats en als je dan naar de vraagprijs vraagt, ze zeggen:"Zeg maar wat je er voor over hebt."
Aan de ene kant wil je die mensen niet beledigen, maar aan de andere kant ook weer niet teveel aan uitgeven.

Maar lekker van genieten, TS! Als ze het niet eens is met het bedrag, had ze gewoon gelijk een vaste prijs kunnen zeggen. :j

Hutcherson

Berichten: 7356
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 22:34

Niks.
Ik heb gelukkig nooit hoeven betalen voor mijn verzorgpaarden maar had er wel de volledige zorg voor.

Zeker nu ik zelf eigenaar ben van mijn eigen paard is mijn kijk op het bijrijden/verzorgen van paard van een ander helemaal versobert.
Ik zou met liefde een paard nu willen verzorgen en bij willen rijden, want mijn paard is nog te jong.
Maar eigenaren menen dat ze werkgevers zijn (en feitelijk gezien zijn ze dat ook, maar ze vergeten dat een bijrijder ontzettend kan ontlasten als je de juiste persoon kiest) en eisen erop los.

Als ik sommige advertenties nu lees van eigenaren die iemand zoeken om hun paard bij te rijden en daar ook nog geld voor vragen terwijl ze zelf geen tijd meer hebben. (feitelijk betaal ik dan zodat zij hun paard kunnen houden.. en uiteindelijk heb ik nul komma nul meer zeggenschap over het paard).

Als ik het nu lees denk ik echt: daag dan toch niet als je zoveel eisen hebt en ook nog geld wilt.
Ik heb mijn eigen paard en heb tijd over, maar als je niet (gratis) geholpen wilt worden dan niet hoor.

Toen ik nog geen eigen paard had was ik daar voorzichtiger in, dan kijk je toch wel op tegen iemand die wel een eigen paard heeft en die jou wellicht op hun paard wil laten rijden. Nouja die tijd is over, dus ik zou hier niks voor betalen.

Anoniem

Re: Bijdrage, wat zou jij geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 22:53

Ik kan me voorstellen dat je dan zoiets hebt van 'dan wacht ik wel tot ik op mijn eigen paard kan rijden', inderdaad :j

Vind ik ook KBK, ik hoop dus dat ze het zo goed vindt als ze ziet dat ik ook vooruitgang boek na de lessen enz. :j Ik vind het gewoon erg lastig om over geld te communiceren.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 08:30

Ik vind het altijd beetje komisch dat verzorgers het altijd over 'helpen' van de eigenaar hebben omdat ze niet willen/kunnen bijdragen. Volgens mij wil je graag met paarden omgaan, een band opbouwen, kwalitatief een fijn paard onder je kont, lekker kunnen lessen, allerlei mogelijkheden die je op een manege nooit zal hebben? Eigenlijk liefst een eigen paard maar dat kan je je op dit moment nog niet veroorloven? En dan is het toch 'ik help de eigenaar'? Kom op even, het is je hobby, geen verplicht werk?? Hartstikke fijn als mensen niks hoeven bijdragen, maar vindt het niet raar als eigenaren dat wel vragen? Ik heb met liefde 150,- euro pm voor 3 dagen pw betaald om een fijn paard bij te rijden op dezelfde stalling waar ons eigen paard nu staat. De stalling bedraagt daar 415,- euro pm. inclusief 3 groepslessen pw. Paarden komen buiten, worden uitgemest dus verder geen werkzaamheden en een toplokatie met 2 binnenbakken en springtuin.
Verleen je dan de eigenaar een dienst? Welnee, je kan je hobby op een supermanier uitvoeren. Niet de lasten, wél de lusten en een prachtige opstap naar ooit een eigen paard.
Een ander verhaal is het uiteraard als er met waterbakken gesleept moet worden, drollen uit het land, uitmesten, voeren en allerlei andere klusjes uitgevoerd voordat je kan gaan rijden. En kan je dan alleen een rondje buiten hobbelen op een ouder paard met mankementen wat een beetje in beweging moet blijven of heb je een fijn sportpaard waar je veel van kan leren onder je kont? Dat zijn uiteraard wel verschillen die mede bepalen wat iets 'waard' is.

Arzil

Berichten: 4876
Geregistreerd: 09-06-04

Re: Bijdrage, wat zou jij geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 08:43

Waarom zou je de eigenaar geen dienst verlenen als je alleen maar hoeft te rijden? Als ik maar tijd heb om 4 van de 7 dagen te rijden en ik zoek voor de overige 3 dagen een bijrijder, verleent de verzorgster mij toch een dienst?

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 09:00

Stacey schreef:
Waarom zou je de eigenaar geen dienst verlenen als je alleen maar hoeft te rijden? Als ik maar tijd heb om 4 van de 7 dagen te rijden en ik zoek voor de overige 3 dagen een bijrijder, verleent de verzorgster mij toch een dienst?


In mijn ogen geef je dan een andere ruiter de kans om op een leuke manier haar hobby uit te oefenen. Een dure hobby en hobby's kosten geld.
Maar het zal vast ook aan de regio liggen. Hier in het westen is het geen enkel probleem iemand te vinden die zo'n paard op waarde schat en blij is om ipv op een manege een fijn privépaard bij te mogen rijden voor minder geld dan een manegeles.

Arzil

Berichten: 4876
Geregistreerd: 09-06-04

Re: Bijdrage, wat zou jij geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 09:03

Zoals ik al eerder schreef: Ik heb in diezelfde situatie gezeten en heb ook een paard bijgereden wat een 'heel fijn dressuurpaard' (understatement) is. Toch geen cent hoeven te betalen.

Laten we het dan inderdaad maar houden op regionale (cultuur) verschillen.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 09:10

Stacey schreef:
Zoals ik al eerder schreef: Ik heb in diezelfde situatie gezeten en heb ook een paard bijgereden wat een 'heel fijn dressuurpaard' (understatement) is. Toch geen cent hoeven te betalen.

Laten we het dan inderdaad maar houden op regionale (cultuur) verschillen.


Natuurlijk kan dat ook. Maar dat betekend toch niet dat als mensen wél iets vragen, dat dat dan 'raar' is? Ik zou eerder in je handjes knijpen en het uitzonderlijk vinden als mensen je gratis zo'n kans geven!
In onze regio is het sowieso veel duurder om een paard te houden, dan zal ongetwijfeld ook schelen.