Bijdrage, wat zou jij geven?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Re: Bijdrage, wat zou jij geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 12:01

Ik vind dat absoluut niet raar. Eigenaar loopt alle risico's en draagt alle kosten. Waarom zou je daar niet een heel klein beetje azn bijdragen? Je maakt toch gebruik van het paard en de spullen? Je " helpt" niet alleen. maar voert je hobby uit. Een hobby die veel geld kost.

Arzil

Berichten: 4876
Geregistreerd: 09-06-04

Re: Bijdrage, wat zou jij geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 12:45

Daar ben ik het niet mee eens. Eigenaar besluit om het paard te kopen. Wanneer deze de kosten niet meer kan opbrengen, moet die eigenaar het paard verkopen en niet besluiten om een verzorgster te gaan zoeken die bijdraagt in de kosten. Hoe je het ook wendt of keert, de eigenaar heeft een verzorgster als lastenverlichting voor zichzelf. Je neemt geen verzorgster als je zelf voldoende tijd hebt voor je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 12:52

Stacey schreef:
Daar ben ik het niet mee eens. Eigenaar besluit om het paard te kopen. Wanneer deze de kosten niet meer kan opbrengen, moet die eigenaar het paard verkopen en niet besluiten om een verzorgster te gaan zoeken die bijdraagt in de kosten. Hoe je het ook wendt of keert, de eigenaar heeft een verzorgster als lastenverlichting voor zichzelf. Je neemt geen verzorgster als je zelf voldoende tijd hebt voor je paard.

Hier ben ik het persoonlijk mee eens, ik ben er namelijk niet als leaser of voor halve-stal. Als ik een paard had gehad had ik ook niet durven vragen om een bijdrage maar helaas denkt niet heel paardenland er zo over dus moet ik schikken. Prima, zeker als het op deze manier kan.

Ik vind het nogal vreemd om er vanuit te gaan dat een instructeur niet goed is omdat de kosten van de les vrij laag liggen? Wat is dat nou weer voor gedachtegang... Ik krijg geen les van een manege en dit paard staat ook niet op een manege...?

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 13:02

Stacey schreef:
Daar ben ik het niet mee eens. Eigenaar besluit om het paard te kopen. Wanneer deze de kosten niet meer kan opbrengen, moet die eigenaar het paard verkopen en niet besluiten om een verzorgster te gaan zoeken die bijdraagt in de kosten. Hoe je het ook wendt of keert, de eigenaar heeft een verzorgster als lastenverlichting voor zichzelf. Je neemt geen verzorgster als je zelf voldoende tijd hebt voor je paard.

Heeft niet altijd te maken met kosten niet kunnen dragen hoor..Het is evengoed hoe je het wendt of keert dat je als bijrijdster je hobby uit mag oefenen op iemand anders zijn paard. Waarom daar ook niet iets tegenover stellen? ( ik heb overigens geen bijrijdster hoor)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 13:04

Stacey schreef:
Daar ben ik het niet mee eens. Eigenaar besluit om het paard te kopen. Wanneer deze de kosten niet meer kan opbrengen, moet die eigenaar het paard verkopen en niet besluiten om een verzorgster te gaan zoeken die bijdraagt in de kosten. Hoe je het ook wendt of keert, de eigenaar heeft een verzorgster als lastenverlichting voor zichzelf. Je neemt geen verzorgster als je zelf voldoende tijd hebt voor je paard.
Er zijn mensen die dat dus wel doen, waaronder wij en ik weet nog een aantal mensen in mijn omgeving.
Gewoon om een ander te kans te gunnen die we zelf vroeger ook hebben gehad. :)
Hier genoeg tijd hoor, beide de hele dag aan huis en paarden ook aan huis, dus aan tijd geen gebrek.
En voor het geld ook zeker niet.
Niet iedereen over één kam scheren. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 13:26

DatBenIkNou schreef:
Stacey schreef:
Daar ben ik het niet mee eens. Eigenaar besluit om het paard te kopen. Wanneer deze de kosten niet meer kan opbrengen, moet die eigenaar het paard verkopen en niet besluiten om een verzorgster te gaan zoeken die bijdraagt in de kosten. Hoe je het ook wendt of keert, de eigenaar heeft een verzorgster als lastenverlichting voor zichzelf. Je neemt geen verzorgster als je zelf voldoende tijd hebt voor je paard.

Heeft niet altijd te maken met kosten niet kunnen dragen hoor..Het is evengoed hoe je het wendt of keert dat je als bijrijdster je hobby uit mag oefenen op iemand anders zijn paard. Waarom daar ook niet iets tegenover stellen? ( ik heb overigens geen bijrijdster hoor)


Helemaal mee eens! Als ik hard werk om mijn paarden te kunnen onderhouden en ik besluit dat plezier te delen met een ander, mag daar best iets tegenover staan. Ik hoef niet de hobby van een ander te bekostigen. Daarnaast zijn mensen door betaling geneigd iets serieuzer te nemen. Ik heb het dan wel over bedragen tot 75 euro in de maand, mensen die de halve/hele stalling laten bekostigen door een bijrijder vind ik ook belachelijk, maar een bijrijder mag best iets bijdragen aan de lasten in plaats van alleen maar de lusten te hebben :j

Anoniem

Re: Bijdrage, wat zou jij geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 13:41

Ben ik ook met je eens Jitske, maar daar bij komt dat ik dus ook de lasten heb (ik sta namelijk ook de stal uit te mesten, paarden in en uit de wei etc.), ik kom daar niet alleen om een paard te rijden.

Arzil

Berichten: 4876
Geregistreerd: 09-06-04

Re: Bijdrage, wat zou jij geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 13:50

En toch ben ik van mening dat je een verzorgster alleen voor eigen belang doet. Ook een ander het gunnen om te kunnen paardrijden vind ik eigen belang. :o Ik koop echt geen paard met de intentie om andere mensen er plezier van te laten hebben. Ik koop dat paard voor mezelf. En wat er dan tegenover mag staan? Eigen les kosten betalen ja, maar dat zijn de kosten die je op een manege ook maakt.

Anoniem

Re: Bijdrage, wat zou jij geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 13:56

Je hebt recht op je eigen mening, maar dat betekent niet dat het ook daadwerkelijk een feit is. :)

Wat Jitske zegt vind ik ook belachelijk, een verzorgster/bijrijdster de halve of zelfs hele stalling laten betalen.
Lease vind ik dan wel weer anders, maar als ik zie wat sommige mensen moeten betalen, kun je regelmatig zelf een paard van stallen en geld overhouden. :x

Arzil

Berichten: 4876
Geregistreerd: 09-06-04

Re: Bijdrage, wat zou jij geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 14:01

We zijn het er in ieder geval over eens dat we het niet eens zijn. :D

Anoniem

Re: Bijdrage, wat zou jij geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 14:03

Precies. :D

Ik ben het wel met je eens dat er soms belachelijke bedragen worden gevraagd voor vaak iets heel simpels. :o
En ook dan heb je nog geen garantie dat alles goed loopt en de klik er is.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 14:17

Hoezo? Mijn paard staat bijvoorbeeld volpension. Zelfs als ik minder tijd zou hebben komt ze buiten en wordt haar stal gedaan. Als ik ervoor zou kiezen een bijrijdster te nemen, kan die zo opstappen op een M geklasseerd sportpaard, maakt gebruik van mijn kwalitatief goede spullen die extra slijten, net als ijzers. Ook extra risico dat er tijdens het rijden iets gebeurd. Daarbij is het voor iemand die zichzelf geen paard kan permitteren toch een hele mooie kans om te groeien en leren? Waarom zou daar niet een tegemoetkoming tegenover mogen staan? Het is iets anders als je eerst een uur met klusjes bezig bent voordat je überhaupt kan rijden, wat de mogelijkheden van het paard zijn en of er wel faciliteiten aanwezig zijn uiteraard.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101761
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 14:25

DatBenIkNou schreef:
Hoezo? Mijn paard staat bijvoorbeeld volpension. Zelfs als ik minder tijd zou hebben komt ze buiten en wordt haar stal gedaan. Als ik ervoor zou kiezen een bijrijdster te nemen, kan die zo opstappen op een M geklasseerd sportpaard, maakt gebruik van mijn kwalitatief goede spullen die extra slijten, net als ijzers. Ook extra risico dat er tijdens het rijden iets gebeurd. Daarbij is het voor iemand die zichzelf geen paard kan permitteren toch een hele mooie kans om te groeien en leren? Waarom zou daar niet een tegemoetkoming tegenover mogen staan? Het is iets anders als je eerst een uur met klusjes bezig bent voordat je überhaupt kan rijden, wat de mogelijkheden van het paard zijn en of er wel faciliteiten aanwezig zijn uiteraard.


Dat kan toch ook door elke week een les te nemen en zelf te betalen? Dat is investeren in je zelf en in het paard. Mag ik vragen wat jij zou vragen als je een bijrijdster zou nemen?

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Re: Bijdrage, wat zou jij geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 14:35

Ik zou een berekening maken aan de hand van het stalgeld, dat omrekenen naar het aantal dagen waarop zij over het paard kan beschikken. Dat is dan evengoed een koopje want een paard kost uiteraard veel meer dan dat.

Arzil

Berichten: 4876
Geregistreerd: 09-06-04

Re: Bijdrage, wat zou jij geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 15:21

Ik heb meerdere keren zowel de verzorgster als de paardeneigenaar zijde gestaan en nog steeds geen cent hoeven betalen of gevraagd. Zelfs niet toen ik het paard reed wat toendertijd ZZ-Z maar inmiddels al PSG geklasseerd is. Maar bij alle situaties was het het belang van de eigenaar dat er een bijrijdster gezocht werd en daarbij ook het risico.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 15:24

DatBenIkNou schreef:
Ik zou een berekening maken aan de hand van het stalgeld, dat omrekenen naar het aantal dagen waarop zij over het paard kan beschikken. Dat is dan evengoed een koopje want een paard kost uiteraard veel meer dan dat.

Maar dat wat jij zegt, dan zou het die 2 dagen mijn paard zijn. Dan hebben wij dus samen een paard want ik betaal die 2 dagen en jij de andere 5. Dan zou ik dus op die 2 dagen mogen doen wat ik wil en dat is bij mij niet het geval; het is de eigenaresse haar paard.

Anders zou het net zoiets zijn als schoenen kopen in de winkel voor het volle bedrag, maar ze zijn niet van jou, ze blijven van de winkel. Maar je betaalt wel het volle bedrag.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 16:54

Dat zou dan idd wel gelden bij mij ja. Wil je als eigenaar alle zeggenschap houden dan kan je idd wat ik aangeef niet vragen.
Er werd ook speciaal gevraagd naar wat IK zou rekenen he?

Anoniem

Re: Bijdrage, wat zou jij geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 17:05

Klopt :j Het was ook een bevestiging of jij het ook zo zou zien! Misschien niet zo goed verwoord.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 17:10

DatBenIkNou schreef:
Dat zou dan idd wel gelden bij mij ja. Wil je als eigenaar alle zeggenschap houden dan kan je idd wat ik aangeef niet vragen.
Er werd ook speciaal gevraagd naar wat IK zou rekenen he?


vind dat wel een discutabele, want als ik als bijrijder 2/7 zou betalen, voor 2 dagen in de week..
en het paard is dan die dagen 'van mij'.. waarbij men doet voorkomen alsof ik dus een soort medeeigenaar ben voor 2/7 deel (want anders zou je niet hetzelfde horen te betalen per dag lijkt mij)..

wat doe je dan als je bijrijder de waarde van het dier verhoogd in wedstrijden samen met jou en na 5 jaar verkoop je het dier..

neem aan dat het dan verkoopprijs - aankoopkosten wordt dat delen door 7.. 2/7 voor de bijrijder die al jaren 2/7 van alle kosten draagt omdat het paard dan 2 dagen per week van haar is ;)..


als ik een bijrijder zou zoeken of verzorger zou ik zelf heel voorzichtig zijn met het exact doorberekenen van kosten en het verkapt impliceren van eigenaar zijn voor een bepaald deel van de tijd ;)..

eigenaar in mijn ogen hoort sowieso het leeuwendeel van de kosten van zijn/haar eigen paard te (kunnen) dragen.. dat er een kleine vergoeding is voor het rijden van het dier (verzorgen niet.. ik ga geen geld vragen als iemand mijn weide wil mesten, mijn paard wil voeren of er een borstel overheen wil halen.. dat zijn normaal diensten, als je het niet zelf doet, betaal je ervoor.. wil een verzorger het doen, dan is er een wederzijdse tevredenheid = gesloten beurs)

Anoniem

Re: Bijdrage, wat zou jij geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 17:15

Als jij 2/7 van het stalgeld betaald ben je nog geen eigenaar. De eigenaar krijgt de aanschaf-, dierenarts-, hoefsmid- en voerkosten er nog overheen. Of betaal jij de rekening van de dierenarts als het paard op jouw dag ziek wordt? Bijdrage is in mijn ogen gewoon de 'huur' voor het paard, een vergoeding voor onderhoud en extra slijtage van spullen die jij ook gebruikt.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 17:18

zo wordt het wel geschetst XJitske.. 'het paard is zoveel dagen van diegene, dus betaald diegene zoveel procent'..

en ja er zijn mensen die tevens de kosten van dierenarts etc splitten...


Huren van een paard vind ik net als leasen iets heel anders dan bijrijden of verzorgen..
dan heb je het over een commerciele zakelijke overeenkomst. Geen problemen mee, maar dat is niet verzorger zijn of bijrijder. je hebt dan verder ook niet of nauwelijks verantwoordelijkheden verder buiten netjes met het dier en de spullen omgaan op de tijden dat je rijd.


maar zoals je ook kon lezen.. ik zou ook nooit spreken van medeeigenaarschap of iets wat er op lijkt..
je wekt dan een verwachting en zult het uiteindelijk niet waarmaken of nakomen..
want wat ga je dan doen als het dier behandeld moet worden, ingeslapen, verkocht.. daar moet ik geen eigenaar extra bijhouden, of zelfs maar de indruk wekken dat iemand medezeggenschap heeft.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 27-09-16 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 17:18

Zoals al eerder aangegeven, mijn paard staat volpension op een van alle gemakken voorziene pension stal.Geen klusjes dus. Paard is aangeschaft door mij, uitrusting, verzekering, hoefsmid, dierenarts zouden mijn kosten zijn.Dus het leeuwendeel blijft sowieso voor de eigenaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 17:21

Ik denk dat iedereen vooral moet kijken naar wat bij hem of haar past. :j
Een eigenaar kan 200 euro per maand vragen voor het bijrijden, maar een bijrijdster hoeft daar niet mee akkoord te gaan en kan zeggen:"Ik zoek wel verder".
Misschien komt die eigenaar even later iemand tegen die dat er wel voor over heeft en dan is dat ook prima.
Ik zou zelf nooit zoveel geld vragen, maar wat een ander doet bemoei ik me verder niet mee. :)
Wel begrijp ik dat er een bijdrage wordt gevraagd. :j

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 17:24

elenaMM77 schreef:
DatBenIkNou schreef:
Dat zou dan idd wel gelden bij mij ja. Wil je als eigenaar alle zeggenschap houden dan kan je idd wat ik aangeef niet vragen.
Er werd ook speciaal gevraagd naar wat IK zou rekenen he?


vind dat wel een discutabele, want als ik als bijrijder 2/7 zou betalen, voor 2 dagen in de week..
en het paard is dan die dagen 'van mij'.. waarbij men doet voorkomen alsof ik dus een soort medeeigenaar ben voor 2/7 deel (want anders zou je niet hetzelfde horen te betalen per dag lijkt mij)..


wat doe je dan als je bijrijder de waarde van het dier verhoogd in wedstrijden samen met jou en na 5 jaar verkoop je het dier..

neem aan dat het dan verkoopprijs - aankoopkosten wordt dat delen door 7.. 2/7 voor de bijrijder die al jaren 2/7 van alle kosten draagt omdat het paard dan 2 dagen per week van haar is ;)..


als ik een bijrijder zou zoeken of verzorger zou ik zelf heel voorzichtig zijn met het exact doorberekenen van kosten en het verkapt impliceren van eigenaar zijn voor een bepaald deel van de tijd ;)..

eigenaar in mijn ogen hoort sowieso het leeuwendeel van de kosten van zijn/haar eigen paard te (kunnen) dragen.. dat er een kleine vergoeding is voor het rijden van het dier (verzorgen niet.. ik ga geen geld vragen als iemand mijn weide wil mesten, mijn paard wil voeren of er een borstel overheen wil halen.. dat zijn normaal diensten, als je het niet zelf doet, betaal je ervoor.. wil een verzorger het doen, dan is er een wederzijdse tevredenheid = gesloten beurs)


Dus op een manege ben je volgens jou dan ook eigenaar voor de dag dat je dat paard huurt? En mag je ook x% eisen als het paard verkocht wordt? Een manege doet ook niks meer dan de stalling, slijtage spullen en zelfs nog instructie dekken met die kosten.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 17:24

DatBenIkNou schreef:
Zoals al eerder aangegeven, mijn paard staat volpension op een van alle gemakken voorziene pension stal.Geen klusjes dus. Paard is aangeschaft door mij, uitrusting, verzekering, hoefsmid, dierenarts zouden mijn kosten zijn.Dus het leeuwendeel blijft sowieso voor de eigenaar.


uitrusting zou ik niet meetellen, want als je bijrijder hetzelfde spul zou kopen, dan gaat dat niet meer op. de 'extra slijtage' valt nogal mee als je kijkt hoelang spullen meegaan als je ze goed behandeld.

met leeuwendeel, bedoel ik leeuwendeel van de directe onderhoudskosten. dus stalling, voer, wormen, hoeven. verzekering heeft de bijrijder natuurlijk niets mee te maken, heel grof gezegd, bij zulke het vergelijk met huren/leasen/betalen per dag dat je beschikking hebt over het dier is het in mijn ogen een zakelijke overeenkomst.