Na 10 jr dezelfde bijrijdster gaat het ineens stroef..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48135
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 13:32

Jeetje TS, wat ontzettend zuur dat ze niet reageert, de mest gewoon laat liggen, en helemaal dat zij je paard pakt om te rijden terwijl jij stront staat te scheppen :n

Ik snap best dat het niet leuk is als je 10 jaar lang niks hoefde te doen, en het nu wel ineens gevraagd wordt. Maar zèg dat dan als je het niet van plan bent om te doen..... Het klinkt alsof ze heel goed op de hoogte was van wat er ging gebeuren.

Heeft ze ook echt bewust "haar" dag gekozen om te behouden, terwijl al bekend was dat op die dag stront geruimd moest worden? En heb je toen min of meer letterlijk gezegd: prima als je die dag wilt houden, maar dan hoort het poep ruimen er wel bij. Wil je dat niet dan ruilen we maar beter van dag.

Ik vind het echt bizar dat jij nu speciaal naar stal moet komen op háár dag, en zij dan voor je neus lekker gaat rijden met je paard en niet eens even helpt met het kakruimen.... dat vind ik echt enorm onfatsoenlijk :n Zeker gezien je zegt dat je haar als bijrijder niet nodig hebt, prima zelf op haar dagen zou willen rijden en het puur is omdat je het haar gunt.

Ik zou daar ook een ontzettend wrang gevoel bij hebben van inderdaad alleen de lusten en letterlijk stank voor dank, jij bent goed genoeg om de stront lekker in je eentje op te ruimen :n

Omdat ze al zo lang bij je is zou ik nog wel even gewoon als vrienden onder elkaar vragen van joh waarom gaat dit zo, wat is je reden. Of aangeven dat je wellicht beter van dag kan veranderen.

Maar ik zou het me ook goed voor kunnen stellen dat het nu een principe-kwestie voor je is geworden (door dat doodleuk jouw paard meenemen terwijl jij stront staat te scheppen op háár dag...) en je dat niet meer wilt maar gewoon wilt dat zij ook meehelpt, gezien dat afgesproken was.

En je denkt van anders is het maar klaar, dan doe ik het rijden lekker ook zelf zolang het nog kan :)

Wat stom zeg dat het zo moet gaan, bah! :(:)

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 13:32

Wij kunnen van alles denken en vinden van de bijrijdster, maar dit is maar 1 kant van het verhaal.

oji

Berichten: 4252
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 13:36

DeMolenhoek schreef:
Even terug zoeken in TS haar berichten. Op die vragen heeft ze al gereageerd :)

goh...wijs eens aan dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 13:42

Nou als het zoveel moeite is om zelf terug te zoeken...

Boomerang schreef:
Ik heb met haar besproken voor de verhuizing dat er klusjes gedaan moeten worden op de stal en dat ik die wil verdelen, of ze daar voor open staat. Het antwoord was ja. Ze wist ook dat dit 1 dag voeren is en een keertje uitmesten.

Dat eerste doe ik op een andere dag die voor alle anderen op stal lastig valt en voor mij toevallig niet.


Boomerang schreef:
DeMolenhoek schreef:
Dus het gaat eigenlijk over 2 klusjes, waarvan er was gezegd dat dit in de helft ging gedeeld worden. Nu heb jij dus eenzijdig beslist dat haar klus dus op de zaterdag valt? Of is dit ook afgesproken dat zij standaard de zaterdag moest? Of gaat zij er van uit dat zij de ene week moet voeren, de andere week mesten. Of 1 week voeren en mesten en de week daarop vrij? Nu aller sinds als zij ja heeft gezegd is het inderdaad niet netjes dat ze helemaal niets doet. Daar geef ik jou in gelijk.


Er is een stal rooster waar ik als nieuweling gewoon een plekje in kreeg. Voeren doen we nl met de pensionners 5 dagen per week. In het weekend de bewoner. Mesten 7 dagen per week. Het duurt allemaal ongeveer een half uur, ook die voerruif vullen kost ongeveer die tijd.

Zij wil vervolgens haar vaste dag houden waarop mijn paard op het mest rooster staat. Ze mag van mij ook die voer beurt doen hoor maar dan is ze aan het werk. Dus dan is mijn optelsom dat je dan de klus neemt die op je dag plaats vindt als je instemt met klusjes meehelpen.

Skessa_
Berichten: 10631
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 13:46

Miran schreef:
Wij kunnen van alles denken en vinden van de bijrijdster, maar dit is maar 1 kant van het verhaal.



Dat ook ja. Sommige mensen zijn ook gewoon echt simpel he. Wie weet zag de bijrijder dat TS er mee bezig was en dacht alleen, hey das makkelijk, hoef ik t niet te doen.
Je weet t niet, zolang je t niet vraagt.

Babootje

Berichten: 26283
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 13:59

oji schreef:
Maar wat zei ze dan over de klus op het moment dat je het voor de verhuizing face2face besprak? Ja ga ik doen/Moet ik over nadenken/nee doe ik niet. Veel meer mogelijkheden zijn er niet. Als je het face2face besproken hebt, waarom hebben jullie toen dan geen knopen doorgehakt.

Of is het toeschuiven van de klus pas via de app naar voren gekomen? Ja over de app communiceren kan hip zijn, maar dan loop je het risico dat iemand niet antwoord en jij met de vraag blijft zitten, wat nu.

Het gaat er ook niet om wat andere bijrijders hier roepen wat ze allemaal wel niet voor de eigenaar/paard doen, het gaat er niet om of zij wel of niet betaalt. Jij wil een bijrijder, zij levert die dienst en 10 jaar lang is dat onder gelijke voorwaarden gedaan. Na 10 jaar verander jij als eigenaar de voorwaarden eenzijdig op een manier die niet gunstiger zijn voor haar. Ik vind het niet zomaar reëel dat zij voor 2 dagen rijden voor 8 paarden stront kan gaan lopen ruimen op haar vrije zaterdag. Daar hoeft zij niet mee akkoord te gaan, vind ik nl een heel andere vraag als op de dagen dat zij rijdt, de mest van het eigen paard opruimen.

Aan jou hoe graag jij haar wilt behouden of denkt, voor jou een ander, of ik doe het zelf wel.

Als je haar wel graag wilt behouden en je hebt zelf geen bezwaar tegen het mesten van alle paarden (en ik neem aan dat je dat niet hebt anders had je die stal niet uitgezocht) kun je haar voor de keuze zetten, als je op de zaterdag wilt blijven rijden, dan hoort het mesten erbij, want ik heb geen tijd om een extra keer te gaan. Wil je niet mesten, dan ruilen we van dag. Persoonlijk zou ik een paard dat vanwege zijn leeftijd nog maar 4 keer in de week is te berijden, helemaal niet willen delen maar gewoon lekker zelf doen.


Ben ik niet met je eens hoor. Als de bijrijder 10 jaar lang de lusten heeft kunnen hebben van een eigen paard en niet de lasten dan heeft ze gewoon ontzettend mazzel gehad met de TS als eigenaar. (Bij mij zal dat namelijk nooit zijn gelukt; zo'n vreselijke hekel aan die uitnemerij).
Het zijn geen arbeidsvoorwaardelijke afspraken waaraan je rechten kunt ontlenen.
En ja, de TS mag eenzijdig beslissen naar een andere stal te gaan. De bijrijdster heeft er immers voor gekozen mee te gaan naar de andere stal. Ze had er ook voor kunnen kiezen om bij de andere stal te blijven, maar dan had het paardrijden haar geld gaan kosten.
Het is gewoon een kwestie van fatsoen vind ik om ook de lasten te delen als die zich voordoen.

Kinke

Berichten: 20534
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 14:36

josien_m_ schreef:
Alleen het "eigen" paard verzorgen, ik snap het ergens wel, maar het is niet logisch. Paarden leven in hun kudde, je hebt dus ook te maken met hun vriendjes die hopelijk een goede invloed op "jouw" paard hebben. Zeker als ze samen buiten lopen. Hoe zou je dan alleen de mest van je eigen paard kunnen opruimen?? En dan zou dat iedere dag moeten. Paarden een kudde, mensen een kudde en de taken verdelen, sociale omgang, handig.


Nou, simpel hoor. Eerst tellen hoeveel drollen er liggen, dat delen door het aantal paarden en dan zoveel mest opruimen :+ :D

mylittlejoy

Berichten: 3291
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 14:49

Kinke schreef:
Nou, simpel hoor. Eerst tellen hoeveel drollen er liggen, dat delen door het aantal paarden en dan zoveel mest opruimen :+ :D


"Ja maar, dat paard is groter en eet veel meer dan mijn paard en poept dus ook meer!" :+ :') Het paardenequivalent van de rekening splitten na een terrasje pakken.

anjali
Berichten: 15097
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 14:51

En dan is het nu nog zomers weer. Straks wordt het herfst en winter en dan zijn klusjes als poepscheppen helemaal zwaar en onaangenaam. Als ze het nu al niet wil doen,dan wordt dat straks zeker niets.En\of het paard wordt minder of niet meer te berijden,komt de bijrijdster dan toch nog om stalcorvee te doen? Als eigenaar moet je toch komen,ook bij slecht weer en onberijdbaar paard.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Na 10 jr dezelfde bijrijdster gaat het ineens stroef..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 15:20

Met je eens hoor anjali :j
Dat soort mensen gaat toch wel afhaken.
Ik heb hier bijrijders gehad die geen klusjes hoeven doen en haken al af omdat er geen binnenbak is. Wel een bijna altijd goede buitenbak, maar dat telt tegenwoordig al niet eens meer.
Laat staan in de regen poepscheppen.

Kinke

Berichten: 20534
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 15:21

mylittlejoy schreef:
"Ja maar, dat paard is groter en eet veel meer dan mijn paard en poept dus ook meer!" :+ :') Het paardenequivalent van de rekening splitten na een terrasje pakken.


oh ja, ff niet aan gedacht :+

LWDaisy

Berichten: 4779
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 15:56

Kinke schreef:
mylittlejoy schreef:
"Ja maar, dat paard is groter en eet veel meer dan mijn paard en poept dus ook meer!" :+ :') Het paardenequivalent van de rekening splitten na een terrasje pakken.


oh ja, ff niet aan gedacht :+


Van mijn paard zouden ze dan echt kei hard wegrennen hahaha. Kleine Quartermerrie van 1.55m, ik ga zo dadelijk naar stal en tel even haar drollen, je zult er nog best van schrikken hoor!

pmarena

Berichten: 48135
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Na 10 jr dezelfde bijrijdster gaat het ineens stroef..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 16:03

Volgens mij is het ook vrij normaal dat een paard elke 2 uur een drol produceert, toch....?

Een kleine kruiwagen per paard per dag als je de wei uitmest :=

imaudy
Berichten: 5049
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 16:19

Paard staat 24/7 buiten. Ik heb ook wel eens een klein groepje gemest maar was daar wel een uurtje aan kwijt hoor. Ook eens twee dagen achter elkaar gemest en het is dat ik zeker wist dan de vorige dag alles opgeruimd was maar anders zou ik de hoeveelheid mest niet geloven.
Met 7 paarden mesten binnen 40 minuten weet niet of dat kan.

Sure_lee

Berichten: 10393
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 16:28

pmarena schreef:
Volgens mij is het ook vrij normaal dat een paard elke 2 uur een drol produceert, toch....?

Een kleine kruiwagen per paard per dag als je de wei uitmest :=


Van die 2 uur klopt helemaal. Die heb ik vaak genoeg moeten wachten als ik mest wilde verzamelen voor onderzoek....

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 16:33

Sure_lee schreef:
pmarena schreef:
Volgens mij is het ook vrij normaal dat een paard elke 2 uur een drol produceert, toch....?

Een kleine kruiwagen per paard per dag als je de wei uitmest :=


Van die 2 uur klopt helemaal. Die heb ik vaak genoeg moeten wachten als ik mest wilde verzamelen voor onderzoek....



Ja maar dan hebben ze allemaal spontaan obstipatie, dat weet je :')

Hier verschillend, geen zin; ben ik er zo een uur mee bezig. Anders ongeveer 20 minuten met 4 ijslanders en 2 shets.

Gini
Berichten: 17912
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 16:38

Ibbel schreef:
MarliesV schreef:
Eens maar dan moet er wel een afspraak zijn gemaakt. En zoals ik het nu lees heeft de TS een voorstel gedaan maar is daar nooit op gereageerd en is er dus nooit een afspraak gemaakt.


Hmmm ik lees dat er wel degelijk ja is gezegd, TS heeft nog een app gestuurd met: "is het gelukt, heb je alle spullen kunnen vinden" waar niet op is gereageerd. TS heeft vervolgens van stalgenoten te horen gekregen dat de mest nog lag en is de volgende dag zelf gaan mestruimen.

Daarna volgde radiostilte op alle verzoeken en is TS het zelf gaan doen op de rijdag van bijrijder, waarbij bijrijder TS ziet mestscheppen en de andere kant op kijkt. Zélfs als er geen afspraak is gemaakt, er zijn wel apps gestuurd daarover, dan reageer je toch als bijrijder met: huh? hadden we dat afgesproken dan?


Maar op zich vind ik dat even raar als een eigenaar die dan mest schept en de bijrijder hier niet op durft aanspreken omdat haar vriendinnen erbij zijn. Je moet toch niet meteen kwaad worden om te zeggen dat je een afspraak had en vragen wat de reden is dat zij (de bijrijder) zich niet aan de afspraak houdt? Op zich keken beide personen die dag de andere kant op.

Voor hetzelfde geld en ja, dit is puur speculatie van mijn kant, maar het zou zomaar kunnen, wilde de bijrijder echt wel mest scheppen, maar dan nadat ze het paard gereden had en haar vriendinnen weg waren en ziet ze ondertussen de eigenaar mest scheppen. Dan zou ik ook denken: oh, leuk, hoef ik het niet meer te doen. Als de eigenaar op dat eigenste moment geen ontevredenheid uit, hoe kan de bijrijder dan weet hebben van die ontevredenheid? Er stroeft gewoon iets aan de communicatie. Bijrijder zal daar zeker aandeel in hebben en is misschien ook geen communicatiewonder, dat ga ik niet ontkennen, maar ik vermoed dat eigenaar ook wel qua communicatie meer kan doen dan dat ze nu doet.

Babootje

Berichten: 26283
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 16:40

imaudy schreef:
Paard staat 24/7 buiten. Ik heb ook wel eens een klein groepje gemest maar was daar wel een uurtje aan kwijt hoor. Ook eens twee dagen achter elkaar gemest en het is dat ik zeker wist dan de vorige dag alles opgeruimd was maar anders zou ik de hoeveelheid mest niet geloven.
Met 7 paarden mesten binnen 40 minuten weet niet of dat kan.


Nee dat is best pittig. Maar het werk wordt wel verdeeld onder al degenen die er staan. Per keer dat je mest krijg je er wel gevoel bij of de hoeveelheid die jij eruit moet halen wel klopt of dat je voorganger de helft heeft laten liggen de vorige dag....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 16:56

En dan zit er weer verschil in of de voorganger ‘s ochtend komt en jij de dag erop ‘s avond. Dan heb je al voor anderhalve dag. Ik moet zeggen dat ik een kwartier bezig was met 2 paarden en dan lag de mesthoop echt maar een 20 meter verder. Tenzij je een hele grote kruiwagen hebt en de mesthoop dichtbij ligt zou het mij niet lukken in 40 minuten :)

Ibbel

Berichten: 49156
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Na 10 jr dezelfde bijrijdster gaat het ineens stroef..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 17:04

Ik mest vrijwel dagelijks hier 1000 m2 uit met 6 paarden, en dat lukt me echt wel in een half uurtje max.
Weiland sleep ik met de tractor, 2 ha uitmesten is geen doen :))

6 stallen uitmesten doe ik trouwens ook in een half uurtje. Potstallen, is zo gebeurd.

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Na 10 jr dezelfde bijrijdster gaat het ineens stroef..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 17:07

Wij hadden ze op de vorige stal 's winters op de paddock met 7-8 paarden, wat zal dat geweest zijn? Dikke 1200 m2 denk ik. Ze konden dan wel de wei in maar kozen zelf meestal voor de paddock. Ik was altijd in 30-45 minuten klaar met mest scheppen hoor, geen probleem. Huidige stal hoeft het niet meer, maar ze staan ook nog maar met zijn drieën.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 17:10

Ibbel schreef:
Ik mest vrijwel dagelijks hier 1000 m2 uit met 6 paarden, en dat lukt me echt wel in een half uurtje max.
Weiland sleep ik met de tractor, 2 ha uitmesten is geen doen :))

6 stallen uitmesten doe ik trouwens ook in een half uurtje. Potstallen, is zo gebeurd.


Bij mij ging het over een half hectare dus vooral veel wandelafstand. Maar 6 potstallen op een half uur :wow: Wil je de mijne ook komen doen? _O-

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 17:11

Ik vind dat toch moeilijk inschatten. Bij mij moet je vrij ver lopen omdat ze voor de grootste mestplek helaas het uiterste stukje hebben uitgekozen. Moest je alles uitmesten ben je minstens een uur bezig en met modder 1,5 u volgens mij.
Op De vorige stal was het niet zo verspreid maar wel heel erg vertrapt rond de eetbakken. Dan zou je ook erg veel tijd kwikt geweest zijn aan schrapen en borstelen.
Al bij al is het een best zware klus.

6 stallen lukt me op 30 minuutjes ook, vlasstallen.

Ibbel

Berichten: 49156
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 17:14

DeMolenhoek schreef:
Maar 6 potstallen op een half uur :wow: Wil je de mijne ook komen doen? _O-


Niet het volledig leeghalen hè (dat gaat met de tractor), maar het bijhouden als het eenmaal een goede 'pot' is is een peuleschil.

Halve hectare zou ik met een tractor en een bak er achter doen. Tractor in low-1 op slentertempo in z'n eentje laten rijden als het qua weiland een beetje kan, en zelf er achteraan lopen en de mest in het bakkie gooien.

Zoals mijn loonwerker zou zeggen: wat op oliedruk kan, moet je niet met bloeddruk willen :+

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 17:16

6 stallen ook zonder probleem.
Hier geen potstallen, dus de dag van natte plek er uit, dan wel veel langer bezig.
En dan gaat de meeste tijd toch wel in het op de mesthoop gooien.

Op een stal waar ik eerder stond mocht je het tegen de hoop omkiepen, dus je hoefde nooit omhoog en de eigenaar van de stal schoof het dan met de schovel omhoog. Dat scheelt ook veel.