Na 10 jr dezelfde bijrijdster gaat het ineens stroef..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BarbaLala

Berichten: 9609
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 15:18

Ik denk dat het valt of staat met transparantie en de wijze van communicatie.
Wij weten niet hoe de gesprekken voorafgaand aan de verhuizing zijn verlopen en hoe ze inhoudelijk gebracht zijn.

Heeft TS toen gesteld dat haar paard ging verhuizen en er dan ook een klus voor de bijrijdster bij kwam en dat ze daarop haar keuze kon bepalen over of ze mee wilde verhuizen of niet?
Of werd het gevraagd of gebracht als optie?
Dat kan wezenlijk verschil maken in hoe de bijrijdster het opgevat heeft.

Ik zou het gewoon op de man af vragen en duidelijk zijn;
"Hoi, je hebt nog niet gereageerd op mijn herhaaldelijke vraag omtrent het mest scheppen dus ik wil daar nu graag reactie op. Als je op deze dag wil blijven rijden dan verwacht ik ook dat je de bijbehorende klus doet, anders moet ik op een paard-vrije dag alsnog naar stal en dat is voor mij vervelend. Als dat voor jou geen optie is kunnen we die dag ruilen voor een andere dag/ moeten we wat anders afspreken."
Laatst bijgewerkt door BarbaLala op 15-09-20 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

ingvdh

Berichten: 6371
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 15:18

In feite weet niemand wat er precies met de bijrijder besproken is en hoe duidelijk TS is geweest in haar verwachtingen.
TS heeft namelijk ook aangegeven dat ze niet heel direct is geweest in de communicatie.

Het is nu wel heel makkelijk om die bijrijder hier neer te sabbelen als ondankbaar en lui, maar wie weet zijn er andere dingen waardoor zij nu niet reageert. Zij kan zich immers hier nier verdedigen.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Na 10 jr dezelfde bijrijdster gaat het ineens stroef..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 15:21

Los van alle bijkomende factoren is het toch raar dat de bijrijder niet reageert op de appjes. Eens, dit soort communicatie gaat alleen goed als iedereen dezelfde verwachtingen heeft vanaf het begin en dat is dus blijkbaar niet zo, dus zo snel mogelijk face to face uitspreken. Maar toch raar dat er geen reactie komt op de vraag, al is het maar het verzoek dit in persoon uit te spreken.

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 15:22

ingvdh schreef:
Het is nu wel heel makkelijk om die bijrijder hier neer te sabbelen als ondankbaar en lui, maar wie weet zijn er andere dingen waardoor zij nu niet reageert. Zij kan zich immers hier nier verdedigen.

Al heeft de bijrijder voor mijn part een lichamelijk reden waardoor uitmesten niet mogelijk is: dan zég je dat! Dan ga je geen vragen negeren.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 15:22

TS kiest een betere plek voor haar paard, wat haar goed recht is. Neem aan dat iedereen een betere plek wilt voor zijn of haar paard.
Haar bijrijder is hiervan op de hoogte, maar blijft liever op de oude stal ivm een vriendin die daar ook rijd.
Bijrijder mag zelf kiezen, gaat ze mee of blijft ze op de oude stal en heeft al een bijrijpaard aangeboden gekregen.
Ze geeft aan mee te willen en is op de hoogte dat er klusjes gedaan moeten worden.

Dan denk je toch niet (ondanks het je al 2x gevraagd is) doei dat doe ik niet en negeer de berichten erover. Dan doe je toch niet alsof je gek bent dat wanneer jij er ook bent en de eigenaar speciaal moet komen om te mesten.....
Sorry ik kan daar niet bij...

Komt op mij over, ik wil wel rijden maar niets doen.
Paard is senior, hoe gaat het straks als er niet meer gereden kan/mag worden?

Boomerang
Berichten: 1506
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-20 15:31

secricible schreef:
@mindim:
Waarbij je doet alsof bijrijder zijn puur een gunst is van de eigenaar.
De meeste eigenaren zoeken geen bijrijder omdat ze bedenken "kom laat ik eens aan liefdadigheid doen."
Het is vaak een wederzijds plezier.


In mijn geval niet. Paard staat al zijn hele leven bij mij 24/7 buiten, ik heb geen dagelijkse verplichting .Ze heeft mij 10 jaar geleden gevraagd.

Mijn paard is nu op leeftijd waardoor hij niet meer 6 dagen per week bereden kan worden. Zij 2 ik 2 doen we nu, voor hem. Als zij stopt ga ik zeker meer zelf rijden. Maar ik vind het wel zo beleefd om iemand die al 10 jaar komt niet weg te sturen als er minder gereden kan worden. De ritjes deel ik dus ook gewoon ( tegen volle kosten aan mijn kant waar ik niet mee zit)

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 15:34

Zeeuwtje68 schreef:
Zou het niet zo kunnen zijn dat ze toch liever op de oude stal een paard wilt bijrijden omdat haar vriendin daar staat, en voor haar dit meer iets als van tja ik weet niet, dat ze het moeilijk vind om zelf af te kappen bij jou? dat zou zomaar kunnen toch dat ze dit niet durft te zeggen. Maar misschien is dat ook wel te ver gedacht hoor... ik bedoel hoe erg kan het zijn om een paar drollen op te ruimen? een paard poept nu eenmaal?


Dat denk ik eigenlijk ook. Ik denk dat bijrijder eigenlijk spijt heeft van het besluit mee te verhuizen maar zelf niet wil/durft te zeggen dat ze ermee op wil houden. Dus dan speel je stommetje in de hoop dat eigenaar van het paard jou de wacht aanzegt.

MariaMaaike

Berichten: 1861
Geregistreerd: 22-07-11
Woonplaats: Helemaal bovenin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 15:46

Wat ik voornamelijk vreemd vind is dat je niet gewoon het gesprek aan gaat met iemand met wie je al 10 jaar lang een fijne samenwerking hebt. Het zit je dwars en dat begrijp ik heel goed, maar als je iemand al zo lang kent dan is een gesprek toch geen probleem. Zonder goede communicatie kom je nergens en het is zonde om een fijne samenwerking op te geven doordat er verkeerde verwachtingen zijn. Het is zeker niet netjes dat ze jouw appjes negeert, maar misschien bevalt het de bijrijder niet meer en durft ze het niet goed te zeggen, misschien is het iets anders. Maar zonder het gesprek aan te gaan weet je het niet.

Boomerang
Berichten: 1506
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-20 15:51

MariaMaaike schreef:
Wat ik voornamelijk vreemd vind is dat je niet gewoon het gesprek aan gaat met iemand met wie je al 10 jaar lang een fijne samenwerking hebt. Het zit je dwars en dat begrijp ik heel goed, maar als je iemand al zo lang kent dan is een gesprek toch geen probleem. Zonder goede communicatie kom je nergens en het is zonde om een fijne samenwerking op te geven doordat er verkeerde verwachtingen zijn. Het is zeker niet netjes dat ze jouw appjes negeert, maar misschien bevalt het de bijrijder niet meer en durft ze het niet goed te zeggen, misschien is het iets anders. Maar zonder het gesprek aan te gaan weet je het niet.


Ik denk omdat de communicatie altijd van mijn kant komt. Ik stuur altijd als er iets bijzonders is, of iets op zijn agenda staat ( dierenarts, hoefsmid, tandarts) of er iets vervangen is bijvoorbeeld. Van haar uit komt er praktisch nooit iets uit zichzelf, maar normaliter wel als ik iets vraag. Vind ik ook niet erg, wij hoeven geen vriendinnen te zijn.

hwn
Berichten: 4699
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 15:55

Ibbel schreef:
Wat ik echt bizar vind, is dat TS dus extra naar stal komt om mest te ruimen op de dag dat bijrijder er ook is om te rijden. En dat bijrijder dan Oostindisch doof en blind is, kennelijk gewoon haar ding doet, op geen enkele wijze aangeeft aan TS: zeg, die appjes om mest te ruimen, ik heb daar geen zin in/tijd voor/puf voor of whatever.

TS moet een keer extra naar stal komen, dus 'ze hoeft niet iedere dag, bijrijder is er ook een paar dagen' gaat ook nog maar voor de helft op. Wat voor nut heeft die bijrijder dan uiteindelijk? Ze pakt 2 dagen om te rijden af van TS, die ongetwijfeld op een al wat ouder paard zelf níet die andere 5 dagen rijdt, en TS moet een dag dat ze niet had hoeven komen tóch naar stal om uit te mesten omdat bijrijder dat vertikt?

Dat is toch geen win-win situatie meer te noemen? Je moet er wel allebei wat aan hebben, en TS levert nu in, terwijl het háár paard is, en alle kosten voor haar zijn.


Helemaal mee eens! En zeker aangezien het zo'n braaf paard is, was het nu nog een projectje geweest dat bijrijdster "heropgevoed" had, was het een ander verhaal geweest. Ik zou als eigenaar sowieso not amused zijn van het egoïsme van de bijrijdster.

En als ze geen tijd heeft voor klusjes maar wel voor rijden, dan kan ze er idd beter mee ophouden: de meeste mensen zoeken een bijrijdster omdat ze zelf tijd tekort komen, als dan iemand enkel de lusten en niet de lasten komt overnemen, dat is toch niet fair?

Als er op stal voldoende mensen zijn die met het paard het bos in willen en in ruil daarvoor willen uitmesten, dan zou ik duidelijk maken aan bijrijdster dat die dan een betere keuze zijn voor jou.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Na 10 jr dezelfde bijrijdster gaat het ineens stroef..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 16:02

Nu, ik vind dat je de bijrijdster niet kunt betichten van egoïsme omdat ze tien jaar gratis heeft kunnen rijden. Dat is iets wat samen overeengekomen is en waar ook de paardeneigenaar 10 jaar lang geen problemen mee heeft gehad. Om dit dan nu aan te dragen als argument om de bijrijder als ondankbaar af te schilderen is oneerlijk. Dat is een afspraak die door beide partijen goedgekeurd werd.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 16:05

Eerlijk gezegd lees ik tussen de regels door vooral dat je het voor haar doet TS, dat je überhaupt niet echt een goede klik met haar had en dit je druppel is.
Ik zou dan lekker kinken om afscheid te nemen van elkaar.

Wellicht geldt hetzelfde voor je bijrijder en heeft zij ook gruwelijk de balen van jou actie. Er lijkt iig meer te spelen dan wat je hier in de eerste post meld.

Boomerang
Berichten: 1506
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-20 16:10

secricible schreef:
Eerlijk gezegd lees ik tussen de regels door vooral dat je het voor haar doet TS, dat je überhaupt niet echt een goede klik met haar had en dit je druppel is.
Ik zou dan lekker kinken om afscheid te nemen van elkaar.

Wellicht geldt hetzelfde voor je bijrijder en heeft zij ook gruwelijk de balen van jou actie. Er lijkt iig meer te spelen dan wat je hier in de eerste post meld.


Nee hoor, er is geen sprake van slechte klik. Ik schrijf alleen dat we geen vriendinnen zijn buiten de paarden om. Ik heb van al die paarden mensen die ik ken maar 1 die ik ook zonder rijbroek zie. Dat is niet gek.

Het is een hartstikke lief mens en ze is gewoon super lief voor mijn paard, dat schrijf ik ook al in de openingspost. Ik baal er alleen van dat ze dit niet oppakt. Op de oude stal is er ook ( heel lang geleden) een paar keer iets voorgevallen tussen haar en de pension houder toen heb ik haar ook geholpen en bemiddeld.

Urona447
Berichten: 2802
Geregistreerd: 13-05-07

Re: Na 10 jr dezelfde bijrijdster gaat het ineens stroef..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 16:10

Ik zou hier snel klaar mee zijn en haar opbellen of bij haar langs gaan de komende keer dat zij aan het rijden is.

Dan duidelijk uitleggen wat jij er van vind en haar de optie geven om die klus aan te pakken en te blijven rijden of om weg te gaan. Als jij als eigenaar al 10 jaar zonder wederdienst je paard, spullen en kosten voor je rekening neemt en daarnaast ook nog minder rijd omdat jij haar dat gunt en zij geen enkele wederdienst terug wil doen was het bij mij snel klaar geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 16:12

Boomerang schreef:
secricible schreef:
Eerlijk gezegd lees ik tussen de regels door vooral dat je het voor haar doet TS, dat je überhaupt niet echt een goede klik met haar had en dit je druppel is.
Ik zou dan lekker kinken om afscheid te nemen van elkaar.

Wellicht geldt hetzelfde voor je bijrijder en heeft zij ook gruwelijk de balen van jou actie. Er lijkt iig meer te spelen dan wat je hier in de eerste post meld.


Nee hoor, er is geen sprake van slechte klik. Ik schrijf alleen dat we geen vriendinnen zijn buiten de paarden om. Ik heb van al die paarden mensen die ik ken maar 1 die ik ook zonder rijbroek zie. Dat is niet gek.

Het is een hartstikke lief mens en ze is gewoon super lief voor mijn paard, dat schrijf ik ook al in de openingspost. Ik baal er alleen van dat ze dit niet oppakt. Op de oude stal is er ook ( heel lang geleden) een paar keer iets voorgevallen tussen haar en de pension houder toen heb ik haar ook geholpen en bemiddeld.


Maar wat is er dan precies besproken TS. Heeft zij gezegd: Oké, ik mest uit. Of was dit eerder: Nee liever niet/kan niet/lukt niet. Waarop jij nu zegt: Ja ik vind dat je dit moet doen. Welke afspraken zijn er toen gemaakt? Als er geen concrete afspraken zijn gemaakt kan je haar hier nu niet op aanpakken vind ik. Dit had gewoon echt klaar en duidelijk moeten gecommuniceerd zijn voor verhuis met duidelijke afspraken.

Boomerang
Berichten: 1506
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Onbekend

Re: Na 10 jr dezelfde bijrijdster gaat het ineens stroef..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-20 16:17

Ik heb met haar besproken voor de verhuizing dat er klusjes gedaan moeten worden op de stal en dat ik die wil verdelen, of ze daar voor open staat. Het antwoord was ja. Ze wist ook dat dit 1 dag voeren is en een keertje uitmesten.

Dat eerste doe ik op een andere dag die voor alle anderen op stal lastig valt en voor mij toevallig niet.

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 16:20

Palmera schreef:
De bijrijder heeft gedurende 10 jaar gewoon geluk gehad en daarvan kunnen profiteren. Hardstikke fijn!

Nu heeft de TS besloten het paard te verhuizen (dat mag, het is háár paard) naar een plek waar andere regels gelden. De bijrijder wilde zelf graag mee maar vertikt het verder zich aan te passen aan de nieuwe omstandigheden op de nieuwe plek. Het betreft het uitvoeren van een doodnormaal klusje dat bij paarden houden hoort, niet het uitvoeren van een operatie ofzo.

Zó komt dit verhaal op mij over. Dus van mij zou de bijrijder de keuze krijgen. Of uitmesten met ingang van volgende week of wegwezen met ingang van volgende week. Maar zo ga je niet met mensen om die jou zoveel gunnen, al 10 jaar.

Precies dat. Ik heb het hele topic gelezen, even laten bezinken en toen nog eens bijgelezen en ik neig toch naar dit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 16:21

Dus het gaat eigenlijk over 2 klusjes, waarvan er was gezegd dat dit in de helft ging gedeeld worden. Nu heb jij dus eenzijdig beslist dat haar klus dus op de zaterdag valt? Of is dit ook afgesproken dat zij standaard de zaterdag moest? Of gaat zij er van uit dat zij de ene week moet voeren, de andere week mesten. Of 1 week voeren en mesten en de week daarop vrij? Nu aller sinds als zij ja heeft gezegd is het inderdaad niet netjes dat ze helemaal niets doet. Daar geef ik jou in gelijk.

BigOne
Berichten: 38261
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 16:22

Maar het paard heeft eerst altijd bij je thuis gestaan ? En nu op een pensionstalling ?

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 16:23

Ik ben best wel verbaasd over sommige reacties hier.
Als er van te voren duidelijk afspraken gemaakt zijn voor de verhuis en bijrijder is daar mee akkoord gegaan. Zou dit voor mij wel een reden zijn om nog 1 maal duidelijk face-to-face te zeggen dat als ze niet houdt aan de nieuwe afspraken het helaas op houdt en ze toch opzoek moet naar een ander paard. 10 jaar of niet geeft je verder geen zeggenschap en ook niet het recht alles bij het zelfde te houden en niets kunnen wijzigen. Ik zou er niet teveel woorden en frustraties aan kwijt geraken. Zorg zo snel mogelijk voor een gesprek en duidelijkheid voor beide. Erg respectloos ook van haar kant dat ze jouw nu zo behandeld nadat je 10 jaar je paard ter beschikking gesteld hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 16:23

DeMolenhoek schreef:
Dus het gaat eigenlijk over 2 klusjes, waarvan er was gezegd dat dit in de helft ging gedeeld worden. Nu heb jij dus eenzijdig beslist dat haar klus dus op de zaterdag valt? Of is dit ook afgesproken dat zij standaard de zaterdag moest? Of gaat zij er van uit dat zij de ene week moet voeren, de andere week mesten. Of 1 week voeren en mesten en de week daarop vrij? Nu aller sinds als zij ja heeft gezegd is het inderdaad niet netjes dat ze helemaal niets doet. Daar geef ik jou in gelijk.

Als ik het goed begrijp valt het mesten op een vaste dag, de dag van de bijrijder. En voert TS op dagen dat niemand kan.

MRIIIS

Berichten: 5362
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 16:23

Goede, trouwe bijrijders die je rust geven (en die 10 jaar lang blijven), zijn schaars. Ik denk dat je even goed moet nadenken of je het het waard vindt om hier een issue van te maken. Even los van de discussie dat ze 10 jaar lang gratis en voor niets je paard mocht doen en nu niet zo'n simpel klusje wilt doen. Vergis je niet in de tijd en energie die het kost om weer iemand anders te vinden en dan is het maar te hopen dat die net zo goed is.
Laatst bijgewerkt door MRIIIS op 15-09-20 16:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 16:23

DeMolenhoek schreef:
Dus het gaat eigenlijk over 2 klusjes, waarvan er was gezegd dat dit in de helft ging gedeeld worden. Nu heb jij dus eenzijdig beslist dat haar klus dus op de zaterdag valt?

Dat heeft TS niet beslist, zij moet zich aanpassen aan het rooster van de stal.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 16:24

in de tijd dat er hier over gediscussieerd wordt had je al lang met haar kunnen praten hierover.
dan had je haar mening geweten waarom ze zo doet en had jij kunnen beslissen of je zo verder wilt of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 16:26

Blue_Eyes schreef:
DeMolenhoek schreef:
Dus het gaat eigenlijk over 2 klusjes, waarvan er was gezegd dat dit in de helft ging gedeeld worden. Nu heb jij dus eenzijdig beslist dat haar klus dus op de zaterdag valt?

Dat heeft TS niet beslist, zij moet zich aanpassen aan het rooster van de stal.


Ik stel dan ook een vraag. Zoals ik al eerder aangaf kan het goed zijn de zaterdag niet uitkomt maar de dag van het voeren wel. Ik vraag dus of daar ook afspraken over zijn gemaakt.