Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 11:11

Wanneer stellen jullie je bijrijder/verzorger voor aan de staleigenaar?

Ik heb een meisje (19 jr.) dat het wel aandurft om die reuzen van mij te verzorgen, maar ik weet nog niet of het echt wat gaat worden. Ik hoop eigenlijk dat ze nu gewoon nog wat zenuwachtig en "kat uit de boom" kijkerig is, want van mij mag het allemaal wel wat daadkrachtiger en assertiever.

Maar ja, ik herken ook wel veel van mezelf in haar en herken dus ook wel een stukje onzekerheid wat soms gepaard gaat met die leeftijd, dat maakt dat ik d'r wel een kans wil geven. Maar voorlopig nog niet alleen naar stal, alles onder mijn begeleiding, wat het zijn wel paarden van 800+ kg en ondanks dat ze koudbloeden zijn, is mijn 6 jarige een aardige heethoofd.
Zo had ik haar voor de eerste keer er op aan de longe en liet ik haar na een tijdje in stap door een S van hand veranderen wat niet soepel ging omdat ze niet duidelijk was met de hulpen, dus een paar keer laten herhalen en toen ze er (waarschijnlijk vanwege de zenuwen) echt een potje maakte van de hulpen werd mijn paard gewoon pissig en kwam hij zelfs iets omhoog, dat ken ik niet van hem. Ik ken wel licht verzet toont als hij iets moeilijk vind, maar dat is vooral versnellen of sporadisch een mini bokje naar je been.

Later toen ze wat ontspande en gewoon ging rijden zag ik best goede stukken van beiden als combinatie, dus ze kan het wel, daarom wil ik er ook wel tijd in steken, maar nog niets staat vast, dus ik heb nog geen behoefte om haar voor te stellen als mijn bijrijder/verzorger.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 12:03

Daphara schreef:
Wanneer stellen jullie je bijrijder/verzorger voor aan de staleigenaar?

Ik heb een meisje (19 jr.) dat het wel aandurft om die reuzen van mij te verzorgen, maar ik weet nog niet of het echt wat gaat worden. Ik hoop eigenlijk dat ze nu gewoon nog wat zenuwachtig en "kat uit de boom" kijkerig is, want van mij mag het allemaal wel wat daadkrachtiger en assertiever.

Maar ja, ik herken ook wel veel van mezelf in haar en herken dus ook wel een stukje onzekerheid wat soms gepaard gaat met die leeftijd, dat maakt dat ik d'r wel een kans wil geven. Maar voorlopig nog niet alleen naar stal, alles onder mijn begeleiding, wat het zijn wel paarden van 800+ kg en ondanks dat ze koudbloeden zijn, is mijn 6 jarige een aardige heethoofd.
Zo had ik haar voor de eerste keer er op aan de longe en liet ik haar na een tijdje in stap door een S van hand veranderen wat niet soepel ging omdat ze niet duidelijk was met de hulpen, dus een paar keer laten herhalen en toen ze er (waarschijnlijk vanwege de zenuwen) echt een potje maakte van de hulpen werd mijn paard gewoon pissig en kwam hij zelfs iets omhoog, dat ken ik niet van hem. Ik ken wel licht verzet toont als hij iets moeilijk vind, maar dat is vooral versnellen of sporadisch een mini bokje naar je been.

Later toen ze wat ontspande en gewoon ging rijden zag ik best goede stukken van beiden als combinatie, dus ze kan het wel, daarom wil ik er ook wel tijd in steken, maar nog niets staat vast, dus ik heb nog geen behoefte om haar voor te stellen als mijn bijrijder/verzorger.



Als ze willen komt het meestal wel goed . Zodra ze niet meer willen is het einde oefening.

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 12:44

Ik kan mij niet herinneren dat ik dat überhaupt heb gedaan :')

Marocje
Berichten: 5607
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 12:49

Mwah, ben het daar niet mee eens. Soms kan iemand nog zo graag willen maar is de match er niet. Heb ook weleens iemand gezegd dat het verzorgen niks gaat worden. Ik had er geen vertrouwen in omdat ik wat (basis) inzichten miste. Ze vond het erg jammer, maar ik kies dan toch voor onszelf. En ja, wellicht had ze het kunnen leren maar ik ben een beetje klaar met energie erin steken voor lange periode en vervolgens hebben ze wat anders/geen tijd meer.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 14:37

witroosje schreef:
Ik kan mij niet herinneren dat ik dat überhaupt heb gedaan :')


Heb jij je paarden op pension dan? Het lijkt me toch dat de staleigenaar moet weten wie er op jou paard komt rijden of komt verzorgen? Ik zou het iig niet waarderen als de staleigenaar niets doet terwijl iemand, die zij niet (her)kent, met mijn paard bezig is terwijl ik er zelf niet bij ben.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 14:42

Hier wordt gevraagd van even kennis te komen maken van zodra ze alleen zouden komen. Onbekenden worden idd zonder pardon buiten gegooid, wat ze ook beweren.

Kendra

Berichten: 8731
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 15:36

Ik heb maar een paar 'pensionpaarden', maar wil heel graag dat mensen het melden als er een bijrijder/tijdelijke oppas/ .... komt.
In het belang van de eigenaar, want stel je voor dat iemand ongevraagd met jouw paard aan de slag gaat :).
Als ze samen met jou komt is die noodzaak er misschien niet, maar er is toch ook niks geheimzinnigs aan?

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 15:54

Kendra schreef:
Ik heb maar een paar 'pensionpaarden', maar wil heel graag dat mensen het melden als er een bijrijder/tijdelijke oppas/ .... komt.
In het belang van de eigenaar, want stel je voor dat iemand ongevraagd met jouw paard aan de slag gaat :).
Als ze samen met jou komt is die noodzaak er misschien niet, maar er is toch ook niks geheimzinnigs aan?


Weet ik niet, geheimzinnig msschien niet, maar in de zoektocht naar de juiste bijrijder/verzorger heb ik genoeg aan mijn eigen mening. De mening van anderen hoef ik pas als ik er voor mezelf uit ben of het wel of niet wat gaat worden. Sommige mensen zoeken zo lang en zien zoveel mensen, dat het mij ook niet handig lijkt om al in het begin van "het proces" gelijk iemand voor te stellen als kandidaat verzorger/bijrijder, maar misschien is dat voor jou als pensionhouder juist wel anders?

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 16:30

Daphara schreef:
Kendra schreef:
Ik heb maar een paar 'pensionpaarden', maar wil heel graag dat mensen het melden als er een bijrijder/tijdelijke oppas/ .... komt.
In het belang van de eigenaar, want stel je voor dat iemand ongevraagd met jouw paard aan de slag gaat :).
Als ze samen met jou komt is die noodzaak er misschien niet, maar er is toch ook niks geheimzinnigs aan?


Weet ik niet, geheimzinnig msschien niet, maar in de zoektocht naar de juiste bijrijder/verzorger heb ik genoeg aan mijn eigen mening. De mening van anderen hoef ik pas als ik er voor mezelf uit ben of het wel of niet wat gaat worden. Sommige mensen zoeken zo lang en zien zoveel mensen, dat het mij ook niet handig lijkt om al in het begin van "het proces" gelijk iemand voor te stellen als kandidaat verzorger/bijrijder, maar misschien is dat voor jou als pensionhouder juist wel anders?


Wat bedoel je met mening? De stalhouder heeft toch niks erover te zeggen wie je kiest zolang ze de stalregels volgen? Hier is het gewoon 'hallo dit is xxx en ze mag ongeveer xx per week alleen naar mijn pony en daarbij poetsen/dressuur/springen/longeren/naar buiten' en dan zegt de staleigenaar ook hallo, legt die even uit wat de bedoeling is en hoe het werkt in de zin van 'daar is het licht', 'zo werkt de pomp' en 'andere ponies geen eten geven' en dat is het toch?

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 17:56

Daphara schreef:
witroosje schreef:
Ik kan mij niet herinneren dat ik dat überhaupt heb gedaan :')


Heb jij je paarden op pension dan? Het lijkt me toch dat de staleigenaar moet weten wie er op jou paard komt rijden of komt verzorgen? Ik zou het iig niet waarderen als de staleigenaar niets doet terwijl iemand, die zij niet (her)kent, met mijn paard bezig is terwijl ik er zelf niet bij ben.


Ja ze stond op pension, maar op een stal met 80+ paarden. Denk niet dan de eigenaar erop zit te wachten als iedereen daar z'n bijrijder gaat voorstellen, waarvan sommige na een paar weken alweer weg zijn en dan komt er weer een nieuwe... Beetje zonde van z'n tijd, hij gaat zich daar echt niet druk om maken ofzo of mijn bijrijder wel doet wat ze moet doen.

Als iets echt niet door de beugel kan zei hij er wel wat van, maar in dat geval maakte het niet uit of het een verzorger of de eigenaar was.

Wat hierboven staat, ik vind het niet de taak van de stalhouder om jou bijrijder uit te gaan leggen hoe het daar werkt en waar het licht zit? Dat is toch echt jou taak

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 18:14

Ja dat hangt ervan af... het is een hele kleine stal en alle technische dingen legt de staleigenaar toch liefst zelf nog een keer uit voor ze de stroom uit laten of de pomp opblazen. Maar dat duurt maar 10 min en is verder toch weinig relevant als 'extra mening voor de eigenaar'?

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 18:21

Ja allicht verschilt dat ja, mijn paard stond op een volpension met zelfs automatische lampen die aangingen zodra je aankwam. Dus behalve alles rondom mijn paard viel er weinig uit te leggen :')

Zal meer per staleigenaar verschillen of die het fijn vind denk ik. Op een kleine stal is het toch wat meer ons-kent-ons en zal het wat fijner zijn om inderdaad even voor te stellen. Maar op deze stal kende ik sommige mensen zelf niet eens

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 22:36

Poekkie schreef:
Wat bedoel je met mening? De stalhouder heeft toch niks erover te zeggen wie je kiest zolang ze de stalregels volgen? Hier is het gewoon 'hallo dit is xxx en ze mag ongeveer xx per week alleen naar mijn pony en daarbij poetsen/dressuur/springen/longeren/naar buiten' en dan zegt de staleigenaar ook hallo, legt die even uit wat de bedoeling is en hoe het werkt in de zin van 'daar is het licht', 'zo werkt de pomp' en 'andere ponies geen eten geven' en dat is het toch?


Met mening bedoel ik dat ik die eerst onafhankelijk zelf wil vormen, zonder dat omstanders hun input geven wat zij ervan vinden. Dus hoe minder mensen weten dat iemand kandidaat bijrijder is, hoe makkelijker voor mij om een eigen mening te vormen.

Het gaat trouwens al niet meer door met de kandidaat, het is blijkbaar toch niet helemaal wat ze zoekt.

Dus als iemand een ruiter weet in omgeving van Wijhe, die niet bang is aangelegd, die een jong werkwillig en leergierig paard fatsoenlijk zou kunnen rijden, het ook leuk vind om buitenritten te maken en leuke dingen te doen... let me know!
Volpension, dus geen klusjes en wat allemaal mag ligt erg aan wat de ruiter allemaal kan en durft, want mijn paard spiegelt behoorlijk. Dus onzekere ruiter, onzeker paard, maar met een ruiter met zelfvertrouwen, ook een rustig paard dat graag voor je werkt.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 02:27

Ik vind het erg belangrijk om te weten wie er op mijn erf loopt. Dus even voorstellen is belangrijk en ook wat de afspraken zijn bij het bijrijder.

Ik zou erg raar opkijken als iemand die ik niet ken hier ineens tussen de paarden rondloopt. Dan wordt diegene wel aangesproken en de eigenaar van betreffende paard gebeld.

Jouw paard, maar mijn erf. Ik selecteer wie ik op mijn erf wil hebben. En bijrijder/verzorger/leaser kan, maar wel in overleg.

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 11:09

joyce B schreef:
Jouw paard, maar mijn erf. Ik selecteer wie ik op mijn erf wil hebben. En bijrijder/verzorger/leaser kan, maar wel in overleg.


Dat is je goed recht, maar op zo'n stal zou ik dus absoluut al niet willen staan. Ik bepaal zelf wel of ik een bijrijder wil en ook wie dat dan is, daar heeft mijn staleigenaar niks over te zeggen.

Maar gelukkig ook nog nooit op zo'n stal gestaan, en nog nooit een staleigenaar gehad die zich met mijn keus voor een bijrijder bemoeide.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 11:22

Witroosje... op een kleine stal even voorstellen aan de staleigenaar heeft toch niks met bemoeien te maken? Ik bepaal ook zelf wie mijn vriend is, maar als hij bij mijn ouders thuiskomt zeg je toch ook eerst even hallo zonder meer?

Vind het eigelijk maar grof dat je op een kleine stal moedwillig maar vreemden laat rondlopen en met de paarden laat bezig zijn zonder iemand iets te laten weten. Zelf zou ik boos zijn op mijn stalhouder als iemand anders mijn paard pakt en rijdt en hij slaat geen alarm. Hier dus ook dezelfde mening als joyceB. Op een grote stal waar toch niemand niemand kent is het natuurlijk anders.

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 11:26

Er staat: "Ik selecteer wie ik op m'n erf wil hebben", en "bijrijder is overleg". Daar val ik over.

Dus als mijn staleigenaar mijn bijrijder niet "leuk"/goed/whatever vind en haar niet op haar terrein wil hebben om wat voor reden ook (en dat heb ik het uiteraard over iemand die zich gewoon aan de regels houdt) moet ik d'r maar wegsturen want 'haar erf en zij bepaald welke mensen wel en niet mogen komen?
En mijn staleigenaar bepaald dus of ik een bijrijder mag nemen of niet? Want dat mag blijkbaar alleen in overleg... Nou dat gaat er bij mij niet in nee.
Laatst bijgewerkt door bliksemflits op 04-01-20 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 11:29

witroosje schreef:
Er staat: "Ik selecteer wie ik op m'n erf wil hebben", daar val ik over.
Dus als mijn staleigenaar mijn bijrijder niet "leuk"/goed/whatever vind en haar niet op haar terrein wil hebben om wat voor reden ook (en dat heb ik het uiteraard over iemand die zich gewoon aan de regels houdt) moet ik d'r maar wegsturen?


Ik denk dat bigoneB meer doelt op dat ze iemand wegstuurt als die idd zich niet aan de regels houdt, rookt bij de paarden, constant veel lawaai maakt, vaak de hele familie meeneemt, ... allemaal dingen die jij vast ook niet zou willen. Een stalhouder stuurt ook niet zomaar iemand weg omdat haar linker oorbel scheef zit he...

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 11:30

Geen idee, het komt nu over dat als zij het geen leuk mens vind dat die persoon dan maar weg moet. En dat kan heel persoonlijk zijn

Een stalhouders stuur je ook weg als die zich niet aan de regels houdt, dat is niet anders met een bijrijder.
Laatst bijgewerkt door bliksemflits op 04-01-20 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

goldenarrow

Berichten: 8661
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 11:30

Ik denk dat het moment dat je ervoor kiest om er zelf niet meer bij te zijn als diegene bezig is, ook het moment is om in ieder geval even tegen de staleigenaar te zeggen dat dit je bijrijder is, zodat hij weet dat het oke is.

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 11:32

goldenarrow schreef:
Ik denk dat het moment dat je ervoor kiest om er zelf niet meer bij te zijn als diegene bezig is, ook het moment is om in ieder geval even tegen de staleigenaar te zeggen dat dit je bijrijder is, zodat hij weet dat het oke is.


Maar dat hangt inderdaad van de grote van de stal waar je staat af. Dit is zeker op grotere stallen echt niet gebruikelijk om iedere bijrijder maar voor te stellen. Hebben die mensen een dagtaak aan dan :=
Je komt ze vanzelf een keer tegen als het hier gaat en je als bijrijder langere tijd al bijrijdt.
Laatst bijgewerkt door bliksemflits op 04-01-20 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini
Berichten: 17912
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 11:32

Als een staleigenaar zegt: 'hey, ik vind je bijrijder niet leuk, want ze is al een paar keer heel arrogant uitgevallen tegen de andere klanten.' Dan ga je eerst een goed gesprek met de bijrijder aan, maar als dit niet helpt (omdat het arrogante nu eenmaal een karaktereigenschap is van de persoon in kwestie) dan wordt de bijrijder vriendelijk bedankt voor de hulp.
Hoe groter de stal, hoe minder dit waarschijnlijk speelt, maar ik vind het geen gekke eis. De paardeneigenaar bepaalt wie bij zijn paard komt, de staleigenaar bepaalt wie er op zijn stal komt. Zeker op een kleinschalige stal.

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 11:34

Gini schreef:
Als een staleigenaar zegt: 'hey, ik vind je bijrijder niet leuk, want ze is al een paar keer heel arrogant uitgevallen tegen de andere klanten.' Dan ga je eerst een goed gesprek met de bijrijder aan, maar als dit niet helpt (omdat het arrogante nu eenmaal een karaktereigenschap is van de persoon in kwestie) dan wordt de bijrijder vriendelijk bedankt voor de hulp.
Hoe groter de stal, hoe minder dit waarschijnlijk speelt, maar ik vind het geen gekke eis. De paardeneigenaar bepaalt wie bij zijn paard komt, de staleigenaar bepaalt wie er op zijn stal komt. Zeker op een kleinschalige stal.


Maar zo'n reden kan ik begrijpen, zolang ikzelf het gesprek met m'n bijrijder maar kan doen en niet dat m'n staleigenaar hem/haar zomaar wegstuurt en mij dat dat verteld.

Maar dit zijn allemaal logische dingen, want een paardeneigenaar zou je om deze reden ook wegsturen.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 14:43

witroosje schreef:
joyce B schreef:
Jouw paard, maar mijn erf. Ik selecteer wie ik op mijn erf wil hebben. En bijrijder/verzorger/leaser kan, maar wel in overleg.


Dat is je goed recht, maar op zo'n stal zou ik dus absoluut al niet willen staan. Ik bepaal zelf wel of ik een bijrijder wil en ook wie dat dan is, daar heeft mijn staleigenaar niks over te zeggen.

Maar gelukkig ook nog nooit op zo'n stal gestaan, en nog nooit een staleigenaar gehad die zich met mijn keus voor een bijrijder bemoeide.



Jij hebt liever de vreemden gewoon vrij het erf op en aflopen en een paard uit de wei kunnen pakken en er mee doen wat ze willen?
Een staleigenaar hoeft niet te weten wie er op zijn erf rond loopt in de kudden en wat jullie afspraken zijn?

Ook op professione stallen staat dat bezoek zich moet melden en dat eigenaren verantwoordelijk zijn voor het bezoek wat ze meenemen. Ik zal echt niet zonder reden iemand weigeren, maar als jij hier verzorgers of bijrijders hebt die op mijn privé terrein rondlopen in een kudde met paarden van verschillende mensen, dan gaat dat wel in overleg.

Mensen die hier staan krijgen van ons een key voor het hek. Zodat zij er altijd in kunnen. Heb je geen key, dan kun je als je spontaan langs komt voor een dicht hek staan.

En wie is aansprakelijk op het moment dat er dingen mis gaan of ongelukken gebeuren? En wie mag dingen repareren, paarden vangen, eerste hulp verlenen als er iets mis gaat?

Als je er zelf bij bent kun jij dat zelf in de gaten houden. En ik heb er op geselecteerd dat ik verwacht dat je dat ook kunt en zult doen. En dat ik verwacht dat alles vertrouwd is. Maar dat wil niet zeggen dat jouw bijrijdster dat ook kan en doet.

En helemaal als een verzorgster of bijrijdster ook nog een deel van jouw taken over moet nemen zonder dat jij er zelf bij bent om te controleren of alles volgens afspraak gebeurd, betekent dat dat andere stalgenoten en staleigenaar die controle voor je over moeten nemen.

Vooral bij nieuwe mensen is het toch echt afwachten hoe men zich aan regels en afspraken houd en het verzorgen en bijrijder in de praktijk uitpakt.

En dan heb je ook nog een stukje sfeer en sociale normen en waarden op stal/op het erf.

Elkaar vriendelijk gedag zeggen, overleggen over verschillende zaken,op normale manier met elkaar omgaan dus geen pesterijen of gescheld op elkaar. Netjes de spullen en mest achter je kont opruimen en niet zonder overleg andermans spullen gebruiken en als je iets gebruikt het weer netjes opruimen.

Toulouze
Berichten: 194
Geregistreerd: 05-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 15:27

Even voorstellen is fijn en ook gangbaar. Maar selecteren is wat anders vind ik hoor. Maargoed voor ieder wat wils toch.

Ik had iemand met een oudere advertentie die me aansprak een bericht gedaan maar helaas ze ws niet meer op zoek. Dus nu maar rustig verder kijken of er iets langs komt wat aan mn eisen voldoet (dat klinkt heel ernstig :') )