Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 16:31

Ik ben ook benieuwd. Hopelijk is er niet iets vervelends gebeurd.

Mooblie

Berichten: 825
Geregistreerd: 24-12-13
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 18:45

Shaggy09 schreef:
Bedankt voor jullie reacties :)
Ik ga vanmiddag weer rijden, als het dan weer niet lekker gaat en ik er met een rotgevoel wegga ga ik wel even contact opnemen met de eigenaresse. Ik hoef niet per se meteen het te cancellen, maar ik ben ook gewoon heel benieuwd wat zij vind van deze situatie. En of ze überhaupt open staat voor lessen. (Ik kreeg namelijk het idee dat dat niet echt het geval is) Als ze dat niet wilt respecteer ik dat verder maar dan stop ik er wel mee. Want op deze manier haal ik er geen plezier uit.


Omdat mijn bijrijder nu na de 3x heeft aangegeven te stoppen vanwege "geen klik" wil ik toch even reageren

Voor mij als eigenaar is dat echt super vervelend en ik vraag me dan ook af wat de verwachtingen van te voren zijn. Om een combinatie te worden met een paard moet je toch ook zelf investeren en soms even door de zure appel heen en eerlijk gezegd denk ik dat je daar bij elk paard wel tegenaan gaat lopen.

Uiteraard heb je er hele brave en makkelijke paarden tussen maar dit zijn voor mijn gevoel echt uitzonderingen en ik zou het terrecht vinden als daar dan ook een redelijke vergoeding tegenover staat.

Ik ben zelf ook lang bijrijder geweest en niet ieder paard was perfect maar dat is de tegemoetkoming van het bijrijder zijn in mijn ogen. Anders kun je immers beter zelf een paard kopen.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 00:45

Paardrijden die je voor je plezier.
Daarbij is het heel persoonlijk of je je prettig voelt bij een bepaald paard of niet.

Veel mensen die beginnen met verzorgen en bijrijder hebben nog weinig ervaring met "eigen" paarden.
Dat kan soms een hele overgang zijn.

Ook het zelfstandig bezig moeten zijn is wennen.

Er moet een klik zijn met het paard, de eigenaar en men moet zich prettig voelen op stal. Allemaal dingen die je gaandeweg steeds duidelijker gaat voelen.

Als eigenaar heb je maar beperkt invloed of iemand het leuk gaat vinden bij jouw paard. Het is een zoektocht. Met een aantal mislukkingen. En hoe moelijker het paard of de eigenaar, hoe kleiner de kans op een klik.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 20:08

Sorry voor mijn late reactie, was even druk de afgelopen week. :)
Ik ben wezen rijden vorige week maar dat was voor mij wel de druppel, zonder les ging het niet beter worden. Ik en het paard gaan niet lekker samen en daarnaast is het gewoon een heel lastig paard. Ik heb contact opgenomen met de eigenaresse en aangegeven dat ik het super leuk vond om te rijden maar dat er zonder les geen vooruitgang in gaat komen en dat de klik met het paard ontbreekt.

Ze reageerde hier best goed op, ze vond les geen fijn idee omdat ze zelf ook geen les neemt en hier eigenlijk verder geen interesse in heeft. Ik respecteer dat verder maar dan zit er voor mij niets in. Ze snapte dat en vond het fijn dat ik eerlijk was. Ik vind het heel jammer maar ik ga er verder geen geld en moeite in steken. Zonder les zou dit echt niet werken. Ik vraag me daarnaast wel af hoe zij het doet zonder les. Maar dat is haar keuze natuurlijk.

Nu op zoek naar een nieuw paardje. Ik kan af en toe op de pony van een vriendin rijden dat is fijn.

@Mooblie, ik heb zelf ook een bijrijdster gehad vroeger, ik vind het eerder prettig als ze eerlijk zijn in dat het niet gaat werken dan dat ze blijven doorvechten. Dat is voor niemand leuk denk ik.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 20:47

Fijn dat de eigenaresse het goed op pakte! Wel jammer, maar hopelijk vindt je snel iets wat wel bij je past!

Liiesjjj

Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 15:45

Hoi allemaal! Is iemand hier in het topic nog op zoek naar een bijrijder in de omgeving van Hardenberg? Ik ga binnenkort verhuizen van Nijmegen naar Hardenberg en ben rustig aan aan het rondkijken of er een leuk paard is dat nog wat extra aandacht en beweging kan gebruiken. Ik heb ook een advertentie hier op Bokt staan waar iets meer informatie over mezelf in staat ;)

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 21:07

Mooblie schreef:
Shaggy09 schreef:
Bedankt voor jullie reacties :)
Ik ga vanmiddag weer rijden, als het dan weer niet lekker gaat en ik er met een rotgevoel wegga ga ik wel even contact opnemen met de eigenaresse. Ik hoef niet per se meteen het te cancellen, maar ik ben ook gewoon heel benieuwd wat zij vind van deze situatie. En of ze überhaupt open staat voor lessen. (Ik kreeg namelijk het idee dat dat niet echt het geval is) Als ze dat niet wilt respecteer ik dat verder maar dan stop ik er wel mee. Want op deze manier haal ik er geen plezier uit.


Omdat mijn bijrijder nu na de 3x heeft aangegeven te stoppen vanwege "geen klik" wil ik toch even reageren

Voor mij als eigenaar is dat echt super vervelend en ik vraag me dan ook af wat de verwachtingen van te voren zijn. Om een combinatie te worden met een paard moet je toch ook zelf investeren en soms even door de zure appel heen en eerlijk gezegd denk ik dat je daar bij elk paard wel tegenaan gaat lopen.

Uiteraard heb je er hele brave en makkelijke paarden tussen maar dit zijn voor mijn gevoel echt uitzonderingen en ik zou het terrecht vinden als daar dan ook een redelijke vergoeding tegenover staat.

Ik ben zelf ook lang bijrijder geweest en niet ieder paard was perfect maar dat is de tegemoetkoming van het bijrijder zijn in mijn ogen. Anders kun je immers beter zelf een paard kopen.


Eens!

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 18:13

Mooblie schreef:
Omdat mijn bijrijder nu na de 3x heeft aangegeven te stoppen vanwege "geen klik" wil ik toch even reageren

Voor mij als eigenaar is dat echt super vervelend en ik vraag me dan ook af wat de verwachtingen van te voren zijn. Om een combinatie te worden met een paard moet je toch ook zelf investeren en soms even door de zure appel heen en eerlijk gezegd denk ik dat je daar bij elk paard wel tegenaan gaat lopen.

Uiteraard heb je er hele brave en makkelijke paarden tussen maar dit zijn voor mijn gevoel echt uitzonderingen en ik zou het terrecht vinden als daar dan ook een redelijke vergoeding tegenover staat.

Ik ben zelf ook lang bijrijder geweest en niet ieder paard was perfect maar dat is de tegemoetkoming van het bijrijder zijn in mijn ogen. Anders kun je immers beter zelf een paard kopen.


Goh, dat hangt natuurlijk ook heel erg af van hoe je als bijrijder aan het verhaal begint. Als je al tig paarden gereden hebt waar je je handen vol aan had of als je eigen paard zelfs een moeilijk geval is, dan snap ik dat als je op zoek gaat naar een bijrijdpaard waarbij het opstappen en wegrijden is.

Ik zou namelijk zelf ook zo zijn. Ik heb in het verleden altijd gratis verzorgd en bijgereden, omdat het vaak ook over jonge paarden ging die opgeleerd moesten worden. In deze tijd is het meer en meer de tendens dat bijrijders moeten betalen. Als ik dus al 50 tot 100 euro per maand zou moeten betalen om op andermans paard te kruipen, dan wil ik dat dat een gemakkelijk paard is waar ik meteen mee wegrijd. Dat dat na 1 keer rijden nog niet duidelijk is, ok, maar als ik na drie keer nog altijd niet het gevoel heb dat dit het paard is waaraan ik mijn tijd en geld wil spenderen, dan ga ik niet blijven volhouden. Dan stopt het. Bij wijze van 75 euro per maand betalen om een zure appel voorgeschoteld te krijgen waar ik maar doorheen moet zien te bijten, nou nee, dank je. :D

Mooblie

Berichten: 825
Geregistreerd: 24-12-13
Woonplaats: Amersfoort

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 19:37

In mijn geval was ik bereid om de bijrijder te betalen mits zij aan aan de slag zou gaan met de conditie training. :+
In het bos is ze braaf maar het is wel een paard waar je contact mee moet houden en soms even een plan uit haar hoofd moet halen, maar echt geen gekke dingen verder.

Ik respecteer de optie om te stoppen van de bijrijder uiteraard! Ik heb alleen soms het gevoel dat er gezocht word naar een "eigen paard".

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 20:13

Oooow, dan zeg ik niets. :') Ik had niet door dat jij haar zou betalen.

Mooblie

Berichten: 825
Geregistreerd: 24-12-13
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 21:04

Gini schreef:
Oooow, dan zeg ik niets. :') Ik had niet door dat jij haar zou betalen.


Haha, dat snap ik! Dat doen we natuurlijk ook niet zo vaak. Ik hoopte dan van het gezeik af te zijn en het voor alle partijen net wat leuker te maken :')

miereneter

Berichten: 2536
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 11:11

Shaggy09 schreef:
Ze reageerde hier best goed op, ze vond les geen fijn idee omdat ze zelf ook geen les neemt en hier eigenlijk verder geen interesse in heeft. Ik respecteer dat verder maar dan zit er voor mij niets in. Ze snapte dat en vond het fijn dat ik eerlijk was. Ik vind het heel jammer maar ik ga er verder geen geld en moeite in steken. Zonder les zou dit echt niet werken. Ik vraag me daarnaast wel af hoe zij het doet zonder les. Maar dat is haar keuze natuurlijk.


Vind dat je dit heel goed hebt aangepakt hoor. Ik rijd ook een pittig paard bij en lessen zijn voor ons allebei onontbeerlijk. Jij hebt dit netjes overlegd met de eigenaresse en jullie zijn op goede voet uit elkaar gegaan, dat is toch prima. Je moet ook een beetje veilig kunnen rijden tenslotte.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 11:25

Ja dat is het 'm vind ik ook! Ik hoef geen eigen paard, maar het moet wel veilig blijven. En ik blijf het toch best een raar concept vinden om te moeten betalen voor een vrij moeilijk paard.

cobiie

Berichten: 7306
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 20:21

Netjes overlegd Shaggy. Hier zou het juist een afknapper zijn als een bijrijder niet wil lessen. Ik verwacht altijd dat er 1 keer per week gelest wordt, dit mag groeps/privé lessen zijn en in dressuur of springen dat mag de bijrijder zelf bepalen.

Marocje
Berichten: 5607
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 20:26

Hmm, vind wel erg veel verschil in lesgevers eigelijk. Zou niet willen dat mijn bijrijder (als ik die had) maar bij iedereen leste.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 20:45

Ik denk dat je samen tot zoiets moet komen. Ik vind les niet per se een must zelf, maar het is vaak toch wel nodig. Ligt er natuurlijk wel aan hoe je rijd. Als je alleen wat buiten rijd af en toe vind ik les persoonlijk wel wat overbodig.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 21:00

Les vind ik nooit en ten nimmer overbodig. Ik zeg altijd ook Anky krijgt nog elke dag les. Je leert ten alle tijde er wat van en van alleen buitenrijden blijft je paard niet soepel.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 23:29

Tuurlijk, je bent nooit klaar met lessen. Maar je moet wel compromissen sluiten met je bijrijder of met de eigenaar vind ik. Stel ik betaal iedere maand 50 euro om met een wat ouder paard iedere week een bosritje te maken dan zou ik het jammer vinden als ik daar bovenop nog geld zou moeten betalen om te lessen, terwijl we behalve een beetje chill rondstappen niet veel doen.

Mijn bijrijdster had iedere week samen met mij les, dat vond ik heel fijn en ook nodig. Zij reed ook 4x per week.

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 11:14

Even uit interesse, hoe gaan jullie om met je bijrijder als je paard een langdurige blessure heeft? Dan bedoel ik een blessure van bijvoorbeeld circa een jaar, waarbij het rust nodig heeft en dus weinig gedaan kan worden qua activiteiten.

Sicayes

Berichten: 3540
Geregistreerd: 08-07-13
Woonplaats: Naaldwijk

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 11:30

Toen een vorig bijrijdpaard van mij HB werd heb ik qua bijdrage nog een maand doorbetaald, daarna hoefde dat niet meer (stond zo in het contract opgesteld.). Wel ben ik nog gewoon blijven gaan op 'mijn' dagen. Poetsen, medicijnen geven etc. hoort er immers ook bij.

xRaisin

Berichten: 1756
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 11:45

Mijn huidige bijrijdpaard heeft een hoefkatrolontsteking en ik hoef dus niet meer te betalen. Eigenaresse heeft zelfs nog geld terugbetaald, omdat het halverwege de maand gebeurde. Ik kom nog wel gewoon dezelfde dagen om te verzorgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 12:11

Ik zou als bijrijder bij een langdurige blessure er geen geld meer in willen steken. Uiteraard ben ik bereid om lekker te poetsen, wandelen en medicijnen te geven, maar ik stop mijn geld dan liever in iets anders.
Eigenaar zal misschien wel extra kosten hebben qua DA, maar ik zou ook een eigen paard kunnen nemen en die keus maak ik bewust niet.

Bij een korte blessure vind ik doorbetalen geen probleem.

We hebben hier overigens geen afspraken over gemaakt, dus geen idee hoe de eigenaar erover denkt.

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 12:14

Gelukkig niet gehad, en ik hoop ook dat het nooit zal gebeuren, maar ik zou meteen laten stoppen met betalen, en afhankelijk van de situatie evt terugbetalen. Maar een eerste maand doorbetalen, terwijl duidelijk is dat het herstel zeer lang zal duren, dat zou ik niet doen.
En natuurlijk mag een bijrijder dan nog wel gewoon langskomen!

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 19:03

Hier bij langdurige blessure overleg gehad met bijrijder. 1x was ik zelf nog student en wilde ze mee blijven betalen (was toen 2-3mnd) en later 2x half jaar stil gestaan en bijdrage gestopt. Vond dat niet meer dan fair.

cobiie

Berichten: 7306
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 20:04

miramii schreef:
Even uit interesse, hoe gaan jullie om met je bijrijder als je paard een langdurige blessure heeft? Dan bedoel ik een blessure van bijvoorbeeld circa een jaar, waarbij het rust nodig heeft en dus weinig gedaan kan worden qua activiteiten.

Ik heb als eigenaar een contract opgesteld ( voor parttime huurder) dat bij een blessure langer dan een kalendermaand er niet meer betaald hoeft te worden.