Canaletto 1ste en 2de @ Z1 Wedstrijd.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kimberleyvg

Canaletto 1ste en 2de @ Z1 Wedstrijd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 15:03

Hallo,

Vorige week zondag heb ik me 3de Z1 wedstrijd gereden.
Hij liep erg fijn in de proef.
We zijn bezig met hem mooi stil in verbinding te rijden.
We waren in de eerste proef 1ste met 208. Haha!
en 2de proef 2de met 214 Haha!
Dus super trots ben ik op me paard....
Hier dan de foto's. Ze staan niet op volgorde.

Binnenkomen in draf.
Afbeelding

Travers links.
Afbeelding

Afbeelding

Inzet keertwending naar rechts.
Afbeelding

Uitgestrekte stap.
Afbeelding

Schouderbinnenwaarts.
Afbeelding

Halve volte halve baan.
Afbeelding

Travers rechts.
Afbeelding

Uitgestrekte draf.
Afbeelding

Voorbereiding Halt houden.
Afbeelding

Halt houden.
Afbeelding

Zeer geconsentreerd.
Afbeelding

Ik hoop op reactie en tips. Kritiek mag wel opbouwend.

Bedankt voor het kijken.
Groetjes, Kimberley

Melanie_B

Re: Canaletto 1ste en 2de @ Z1 Wedstrijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 15:50

Ziet er goed uit, heb vrijwel geen commentaar..
Maar je zou bijna denken dat je mee gaat doen aan 'n springwedstrijd Knipoog Ik zou dus in vervolg je beugels wat langer doen..

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 15:56

Hee daar is Canaletto! ik ken hem nog van HC Groenraven, heb daar op zaterdag gewerkt! Leuk paard is het!
Probeer wat meer voor je uit te kijken en de voorhand iets losser te krijgen, het lijkt alsof je hem aan de voorkant omhoog moet 'tillen'. Verder wordt hij wat kort in de hals met de uitgestrekte draf en mag hij met de middenstap iets meer zakken in de hals (kan momentopname zijn!) Succes!

Kimberleyvg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 15:57

horse_girl schreef:
Hee daar is Canaletto! ik ken hem nog van HC Groenraven, heb daar op zaterdag gewerkt! Leuk paard is het!
Probeer wat meer voor je uit te kijken en de voorhand iets losser te krijgen, het lijkt alsof je hem aan de voorkant omhoog moet 'tillen'. Verder wordt hij wat kort in de hals met de uitgestrekte draf en mag hij met de middenstap iets meer zakken in de hals (kan momentopname zijn!) Succes!

Heej,

Dank je wel zal der op letten.. Ja ik ken je nog wel van daar..

Kimberleyvg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 15:58

Melanie_B schreef:
Ziet er goed uit, heb vrijwel geen commentaar..
Maar je zou bijna denken dat je mee gaat doen aan 'n springwedstrijd Knipoog Ik zou dus in vervolg je beugels wat langer doen..
Heej bedankt.. Jaa het lijk zo zie dat ik me benen optrek

kristianneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 16:00

Leuke combi, Haha!
ziet er goed uit,
Ik heb niet zo veel comentaar alleen op de laast foto´s nog iets meer naar voren kijken.

Ossie96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 16:06

Mooi paard heb je onder je kont! Erg leuke combi.
Mij viel ook op dat je je beugels best wel een gaatje (of meer) mag laten zakken, dan wordt het totaalplaatje ook een stuk mooier en trek je minder snel je benen op.

Verder vroeg ik me af waarom je zo'n wit stukje stof onder je neusriem hebt liggen? Ik zie het wel eens vaker maar weet niet waar het voor dient.

Kimberleyvg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 16:12

Die van mij kreeg schuurplekjes van de neusriem daarom heb ik het maar ik vind het ook wel mooi staan.. dank je wel voor je comentaar enz.

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 09:31

he

wat zijn het een super mooie foto's geworden Knipoog
ja hij heeft echt zijn best gedaan die zondag.
leuk meisje ook op de achtergrond ROFL Bloos
enne ik denk dat je beugels wel goed zijn zo want als je ze langer doet dan moet je je benen optrekken om hem aan te kunnen drijven want dan hangen je voeten net onder zijn buik, en je krijgt zwabber beentjes dan Tong uitsteken
voorderest weinig commentaar behalve dat je hoe verder je in de proef komt hoe meer je platte handjes krijgt Haha!
kijk maar eens vanaf foto 1 en dan verder hihi!

noekk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 10:23

Leeeeeuk paard. Jaa:
Probeer wel soms aan je kapstokteentjes te denken, maar dit kan een moment opname zijn.
Succes nog in het Z. Lachen

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 10:37

Werken aan een stille verbinding? Dat is toch echt de basis. Een goede aanleuning is toch wel de eerste voorwaarde voordat je wedstrijd gaat rijden. waar is het dan misgegaan?

Verder vind ik je paard nog erg op de voorhand, hij drukt z'n schoft nog niet voldoende omhoog en lijkt op veel foto's wat zwaar in de hand. Hij is niet optimaal gebouwd voor een dressuurpaard, wat overbouwd, wat het allemaal niet makkelijker zal maken. Bij de uitgestrekte draf heeft hij duidelijk taktverlies, de achterhand is er totaal niet bij.

Probeer dus aan de ontspanning en verzameling te werken. Ik zou met dit paard voorlopig niet starten als de basisvoorwaarden niet aanwezig zijn, want zo ga je jezelf in de volgende klasse waarschijnlijk flink tegenkomen.

Heel veel succes met het overkomen van deze problemen. het gaat je vast wel lukken Lachen

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 10:41

avalonnancy schreef:
he

wat zijn het een super mooie foto's geworden Knipoog
ja hij heeft echt zijn best gedaan die zondag.
leuk meisje ook op de achtergrond ROFL Bloos
enne ik denk dat je beugels wel goed zijn zo want als je ze langer doet dan moet je je benen optrekken om hem aan te kunnen drijven want dan hangen je voeten net onder zijn buik, en je krijgt zwabber beentjes dan Tong uitsteken
voorderest weinig commentaar behalve dat je hoe verder je in de proef komt hoe meer je platte handjes krijgt Haha!
kijk maar eens vanaf foto 1 en dan verder hihi!

Je moet ook niet aandijven met je voeten, maar met je kuiten! dus als de voeten net onder de buik hangen, prima! ik ben het er mee eens dat de beugels wel een gaatje langer mogen, je benen vallen nu niet mooi in het zadel.

Voor de rest vind i khet een erg leuk paardje, veel succes nog!

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 10:58

Wat een leuke combinatie zijn jullie zeg Haha!.
Er vielen mij alleen een paar kleine dingetjes op.
Zo hou je je rechterhand hoger dan je linkerhand (ik weet niet of dat bewust of onbewust is) en zou ik als ik jou was mijn beugels 2 á 3 gaatjes langer doen. Je knie ligt nu bijna over de wrong van je zadel heen Lachen. Probeer je handen vooral in de middendraf iets hoger te houden en ze niet vast te zetten.
Verder ga ik mee in het verhaal van Alicia2u maar daar ga ik je verder niet mee lastig vallen omdat het dus al gezegd is Lachen.

Heel veel succes verder, jullie komen er wel Haha!!

Kimberleyvg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 14:31

Alicia2u schreef:
Werken aan een stille verbinding? Dat is toch echt de basis. Een goede aanleuning is toch wel de eerste voorwaarde voordat je wedstrijd gaat rijden. waar is het dan misgegaan?

Verder vind ik je paard nog erg op de voorhand, hij drukt z'n schoft nog niet voldoende omhoog en lijkt op veel foto's wat zwaar in de hand. Hij is niet optimaal gebouwd voor een dressuurpaard, wat overbouwd, wat het allemaal niet makkelijker zal maken. Bij de uitgestrekte draf heeft hij duidelijk taktverlies, de achterhand is er totaal niet bij.

Probeer dus aan de ontspanning en verzameling te werken. Ik zou met dit paard voorlopig niet starten als de basisvoorwaarden niet aanwezig zijn, want zo ga je jezelf in de volgende klasse waarschijnlijk flink tegenkomen.

Heel veel succes met het overkomen van deze problemen. het gaat je vast wel lukken Lachen

Hallo, Mag ik vragen op[ welke foto jij baseerdt dat die overbouwd is. mij paard is juist te licht in de hand dan te zwaar

Nathiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 15:32

mooi paard!!!!
vind het er best goed uitzien Lachen
enkel in de uitgestrekte stap zou hij wat meer moge zakken in zijn hals...
op naar Z2 zou ik zeggen Haha!

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 16:24

Canaletto schreef:
Alicia2u schreef:

Hallo, Mag ik vragen op[ welke foto jij baseerdt dat die overbouwd is. mij paard is juist te licht in de hand dan te zwaar

het gaat er bij overbouwd toch niet om hoe licht of zwaar hij in de hand is, maar dat zijn lichaamsbouw niet helemaal in evenwicht met elkaar is. Bijvoorbeeld bij mensne: sommige mensne hebben mega heupen terwijl ze voor de rest heel dun zijn. of zeg ik nu iets heel doms?

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 16:29

Ik denk dat Alicia2u het overbouwde basseerd op foto 1, 4 en 5.
Lachen

Kimberleyvg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 16:47

Alicia2u schreef:

Hallo, Mag ik vragen op[ welke foto jij baseerdt dat die overbouwd is. mij paard is juist te licht in de hand dan te zwaar[/quote]

het gaat er bij overbouwd toch niet om hoe licht of zwaar hij in de hand is, maar dat zijn lichaamsbouw niet helemaal in evenwicht met elkaar is. Bijvoorbeeld bij mensne: sommige mensne hebben mega heupen terwijl ze voor de rest heel dun zijn. of zeg ik nu iets heel doms?[/quote] ik weet huist wel wat er bedoelt word met overbouwd.. maar mij paard is echt niet overbouwd.. en ze zei ook dat die zwaar was in de hand en ik zeg der op dat die juist licht is.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 17:28

Ik zei 'lijkt op veel foto's zwaar in de hand', maar die indruk krijg ik vooral omdat je wat streng in de hand op mij overkomt; Je rijdt met je polsen vaak naar beneden gedrukt, op verschillende foto's heb je piano handjes (waardoor je elleboog en schouder op slot zitten en je dus niet kunt volgen met je hand) en je rijdt ook op verschillende foto's met je handen bijna op je zadel, terug naar je bovenbenen (een power positie, waarbij je ook je rugspieren aanspant, waardoor je ongemerkt veel kracht kunt zetten).

Hieronder even een samenvatting van mijn commentaren via de PM:

Ik vind dat (overbouwd zijn) vrij duidelijk naar voren komen op alle foto's, maar met name op de foto's van de uitgestrekte draf en stap, waar ook de achterhand er totaal niet bij is. Daaruit maak ik op dat hij dus ook in stand wat overbouwd zal zijn. Ook op de eerste foto is het kruis duidelijk hoger dan de schoft (moet je het zadel even wegdenken). Dusja, eigenlijk op alle foto's. Als de achterhand er beter bij is en hij wat meer verzamelen gaat, en zakt in het kruis, zal het niet meer zo duidelijk zijn.

==

Ik ken meerdere paarden die overbouwd zijn en hoog in de dressuur lopen. Dat hoeft geen belemmering te zijn. Sommige paarden zijn nu eenmaal zo, het kan de dingen lastiger maken, maar hoeft niet en het is zeker geen excuus om niet goed te rijden. Ik snap niet waarom je er zo´n probleem van maakt. Het was gewoon een observatie van mijn kant. een observatie die ik in dit stadium van de opleiding van je paard niet zou moeten kunnen maken: je paard moet meer verzamelen, meer dragen en de achterhand er meer bij houden. Daarbij moet hij meer kunnen rijzen in de schoft. De tijd van horizontale evenwichten is in het Z toch echt voorbij, nu moet die verzameling erop. Maar als jij zegt dat je hem nog niet eens stil in de hand hebt dan vraag ik mij tenzeerste af of jullie hier als combinatie al wel aan toe zijn.
Ik zeg: terug naar de basis, in het voorwaarts neerwaarste de aanleuning opnieuw tot stand brengen en de schoft omhoog brengen. Daarna langzaam via de zijgangen en tempowisselingen en overgangen weer naar de oprichting toe werken (waarbij hij niet zo op de voorhand mag vallen als op de foto's!).

==

Als je paard het bit loslaat loopt hij dus niet in de aanleuning. Nagefelijkheid en aanleuning zijn twee totaal verschillende dingen: aanleuning is de constante verbinding met de paardenmond. Het contact tussen de voorkant van het paard en de stille (ten opzichte van de mond) ruiterhand. Een paard wat niet in de aanleuning loopt kan wel ontspannen in de kaak en halsspieren, maar niet aan de teugel lopen of nagefelijk zijn; als je geen contact hebt aan de voorkant (omdat het paard het bit loslaat bijvoorbeeld) verlies je je impuls (voorwaartse drang opgewekt en onder controle van de ruiter), omdat je geen controle hebt over de mond van het paard omdat je geen verbinding hebt. Nagefelijk betekend dat je paard op een ontspannen, kalme manier klaar is om op elk moment alles te doen wat je van hem vraagt. Dat is hij niet als hij het bit loslaat; dan is hij je hulpen namelijk aan het ontlopen, ookal loopt hij zo mooi met z'n hoofd in een boog, aanleuning, nagefelijkheid, impuls, verzameling, het is dan allemaal ver te zoeken.

Loslaten van het bit is een BASISPROBLEEM in de aanleuning en moet dus DAAR opgelost worden, in de BASIS! Niet halverwege het dressuurmatige traject in het Z.

==

Ik werk met wat jij hier op bokt zet, zowel in foto's als je eigen aanmerkingen. Deze observaties baseer ik niet op één foto, maar op meerdere. Impuls, nagefelijkheid en aanleuning kun je prima zien op foto's; spierspanningen, verzameling en contact zijn vaak zelfs beter te zien op een 'still', omdat dat een momentopname is. Juist dan kan zo'n moment erg waardevol zijn. Ik neem aan dat jij die momenten ook niet meer op de foto wilt zien. Dan heb je nu de kans daar wat aan te veranderen.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 18:25

Ten eerste wil ik zeggen: gefeliciteerd met je punten en wat een ontzettend leuk ding heb je zeg.

Toen ik naar je foto's keek zag ik een aantal dingen die ik niet goed kon plaatsen/verwoorden, maar ben blij dat Alicia2u het zo goed kan verwoorden. Super commentaar!

(@ Alicia2u: Mocht ik in de toekomst weer eens een topic plaatsen, zou ik het super vinden als je even een kijkje komt nemen Clown. Je geeft commentaar waar men echt iets mee kan)

Verder krijg ik het idee dat je paard wat "opgekropt" loopt van voren en ook niet genoeg ruimte van voren krijgt.

Verder veel succes in het Z!

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 18:30

Ik heb je zien rijden in Almere, en ik vond de aanleuning er niet constant stil uitzien Alicia2u verwoord alles heel mooi. Mijn commentaar: Handen meer voor je, en beugels langer

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 20:17

ook ik heb je in de eerste drie wedstrijden zien rijden dat je Z1 starte en ik vind jullie een fijne combinatie om te zien.
tuurlijk je stapt een nieuw niveau in en dan moet je samen met je paard weer nieuwe dingen leren logisch lijkt me.
gelukkig ben je geen prestatiegeile ruiter en neem je het zoals het komt rij je een goede proef vind je het goed en gaat het een keer wat minder vind je het ook niet erg.
hierdoor geef je jezelf en je paard alle ruimte die jullie nodig hebben om het leren dus denk ik dat jullie goed bezig zijn Knipoog Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 20:51

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de nieuwe regels van HAW voldoen verwijderd.

sylv28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 11:31

Ziet er erg netjes uit! Vind dat je erg correct rijdt op de foto's. Gefeliciteerd met je prijzen & punten!

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 16:20

Is het nou niemand opgevallen? Bij de foto "travers links" rijd je toch echt een appuyement....

In uitgestrekte stap moet je paard veel meer halslengte hebben en op boeghoogte ingesteld lopen, dit lijkt er in de verste verte (nog) niet op.

Verder vind ik het beeld nog niet echt overtuigend, alle oefeningen lijken ook heel zuinig getoond.

Over je aanleuning kan ik niks zeggen, dat is iets wat je echt moet zien. Als jij en je paard aan elkaar heen en weer aan het schudden zijn met handen en hoofd dan is er echt iets mis, maar als je op bepaalde moeilijke momenten hier en daar nog wat kleinigheidjes in je aanleuning hebt dan valt dat reuze mee.

Ik vind sommige reacties hierboven wel overdreven. Als je aanleuning niet helemaal perfect is wil dat niet meteen zeggen dat je basis helemaal bagger is, zo erg is het nou ook weer niet. Dat kun je pas zeker weten als je iemand hebt zien rijden en niet aan de hand van een paar foto's. Maar een stille aanleuning is natuurlijk wel reuze reuze belangrijk!!

Succes met je paard!