paard word tijdens rijden onstuurbaar.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DeniesRos

paard word tijdens rijden onstuurbaar.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 08:47

Hallo.

Ik heb sinds 24-08-08 een eigen paard.
De eerste 2 weken luisterde die harstikke goed met rijden.
Maar nu komt het.
meestal de eerste 20 minuten gaat het rijden goed.
als er een ander paard in de bak loopt dan wilt die daar alleen maar heen rennen, en kan ik amper draven, laat staan sturen.
hij word dan zo onstuurbaar dat ik hem nergens meer naar toe kan sturen.
ik krijg hem ook niet stil niks, moet echt super streng zijn, maar hij blijft het gewoon doen.
tot mijn abbo is afgelopen in de manege lessen rijd ik met hem daar in mee, maar daar luistert die prima.
ik ga van de week privé les nemen hopelijk helpt het echt.
de bak is ook zo groot dus hij kan alle kanten op, de kleine bak daar zijn meestal manege lessen dus daar kan ik niet rijden ( daar luistert die beter)
hoop op reactie's die me kunnen helpen.
groetjes denise en radar.

trustHim

Re: paard word tijdens rijden onstuurbaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 08:54

Lastig probleem, ik heb even in je profiel gespiekt wat voor paard je hebt. Fjorden zijn vaak erg sterk in de hals en ontrekken zich zo makkelijker aan de teugelhulpen, ik zag ook dat je er al een tiedeman aan hebt?? rijd je daar altijd mee?

Ik zou in ieder geval proberen hem goed bezig te houden, zo min mogelijk rechtuit rijden maar constant dingen vragen, eis dat hij zijn aandacht bij jou houd en beloon op moment dat hij dat doet. Waarschijnlijk probeert hij je gewoon uit. Veel overgangen en schijn overgangen rijden. Wees streng, op een hulp van jou MOET reactie komen en wel DIRECT. Dus been is naar voren, reageert hij niet, tikje erbij, reactie is belonen. Door hem zo bezig te houden heeft hij minder tijd om op de omgeving te letten

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 09:04

Dankjewel voor de informatie.
Ik rijd nooit met een tiedeman, dit was nog toen die bij zijn oude baasjes stond, hun gebruike die altijd.
Ik doe nu ook vaak overgangen naar halt houden rijden, en als ik een volte of een ander figuur wil rijden dan doe ik dat eerst in stap, is die braaf dan beloon ik hem ook, en dan ga ik het nog een keer in stap doen weer braaf, dan ga ik het in draf proberen maar dan word die weer zo stront eigenwijs, meestal is dat als er andere paarden in de bak rijden.
Ga vandaag veel overgangen rijden en hoop dat het werkt!
Bedankt!

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 09:08

Ik weet niet of hij zijn hoofd ook omhoog gooit? Dan zou een martingaal ook heel goed werken zodat je wel kan blijven inwerken in de mond. Suc6, als je heel consequent bent komt het vanzelf goed, die van mij keek altijd alle kanten uit met rijden en was nooit attent op mij, door heel veel figuren en overgangen te rijden moest ze wel gaan opletten

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 09:20

nee hij gooit niet ze hoofd omhoog, ik hoop dat deze info gaat werken!
bedankt!

Clasine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 09:31

Maar als je privéles neemt, dan los je het probleem toch niet op? want dan ben je alleen in de bak, en als je dan later op wedstrijden gaat, krijg je weer precies hetzelfde probleem.

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 09:37

tuurlijk niet.
als ik prive les neem dan rijden er ook gewoon andere mensen in de bak.

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 08:50

Hallo, ben ik weer.

Gister met rijden heeft die het toch nog steeds gedaan, toen ben ik zelf in draf maar hele kleine voltes met hem gaan rijden en daarna luisterde die prima, kon nu gewoon figuren rijden, in stap draf en galop. Haha!
Vandaag ga ik niet rijden, maar longeren, morgen gaan we weer hard aan het werk.
Er kwam ook nog een vrouw bij me kijken, en die zij dat als het zo door gaat dat ik Radar over een tijd niet meer terug herken.
Oja, eerst kon die nog niet achteruit lopen, en nu wel. Haha!
Ben blij dat het rijden gister goed ging.
bedankt voor de tips.
xx.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 09:23

haha ik heb ook zo'n eigenwijs paard. Bezig houden, zowel lichamelijk als geestelijk werkt bij deze paarden het beste... Vaak wil het ook wel eens helpen als je hun een bepaald doel kan duidelijk maken of een patroon... Bij mijn merrie werk ik nogal eens met wat materialen zoals balken, kegels enz... en dan rij ik van de ene balk tot de andere in draf, bij de kegel maak ik een cirkel en dat doe ik een paar keer achter elkaar. Dan zet 'k de dingen korter bij elkaar zodat alles veel sneller achter elkaar moet... Dat houdt mijn paard echt bezig en ze moet veel nadenken. Die dingen als balken en kegels gebruik ik vooral voor mezelf om me daarop te focussen. Ik snap best dat je de piste niet helemaal vol kan zetten met materialen als er nog anderen aan het rijden zijn, maar dan kan je jezelf opleggen dat je bijvoorbeeld van de ene letter tot een andere dit doet, en aan een andere letter dat.... En dan gaat je paard ook veel vlugger het patroon herkennen.

Vooral geestelijk werkte dat héél goed voor mijn paard.

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 17:49

Hallo allemaal.

Vandaag heb ik toch gereden ondanks dat ik niet zoveel tijd had.
Maar het ging weer beter hoor, soms weer ff onstuurbaar maar toen ik weer van die kleine voltes maakten toen deed Radar het weer prima.
En er kwam nog een ander paard in de bak, maar daar reageerde hij vandaag gelukkig niet op!
Ik hoop echt dat het over een tijd veel beter gaat.
Groetjes,
Denise en Radar.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 17:54

Lijkt me dat je niet consequent genoeg bent. Aangezien het in het begin goed ging en nu in de (manege) les wel gaat. Ga goed les halen, diegene kan je helpen beter met je hulpen om te gaan, oefen zelf als je geen les hebt en dan kan je voor jezelf ook steeds beter rijden.

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 14:57

Nou zoals je kan lezen heb ik toch echt streng gereageerd op hem dus ben heus wel consequent genoeg geweest.
maar zoals ik al zei heb nu een trucje uitgevonden en daar reageert die heel goed op, en luistert die naar.
& op het begin ging het goed en nu gaat die me uitproberen om te kijken tot hoever die kan gaan. Knipoog

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 15:27

DNIEZE schreef:
...op het begin ging het goed en nu gaat die me uitproberen om te kijken tot hoever die kan gaan. Knipoog

Dat bedoel ik, dan ben je niet consequent genoeg. Consequent heeft niets met streng zijn te maken

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 15:30

fijn dat het beter gaat.. Maar zolang hij het toch nog doet: zoals hierboven ook al word gezegd: bezig houde figuren rijden zoveel als je kunt Knipoog en verder zodra hij in de draf stuurloos word en hard gaat draven terug gaan naar de stap totdat hij weer onder controle is. Zo ga je gewoon door. Probeer kleine stukjes (paar meter) te draven.. bouw deze stukjes uit door steeds langere stukjes te draven..

saskiamax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 16:20

miss kun je een goghe (of hie je het ook schrijft kog) gebruiken zo kan hij niet meer omhoog gaan en heb je hem beter in de hand

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 16:49

Kelly_ann schreef:
DNIEZE schreef:
...op het begin ging het goed en nu gaat die me uitproberen om te kijken tot hoever die kan gaan. Knipoog

Dat bedoel ik, dan ben je niet consequent genoeg. Consequent heeft niets met streng zijn te maken

nou volgens mij heeft iedereen dat wel als je een nieuw paard heb dat die je gaat uitproberen.
nou leg me dan maar uit wat consuquent is want ik zie consuquent zijn als streng zijn en hem niet z'n gang laten gaan.

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 16:49

saskiamax schreef:
miss kun je een goghe (of hie je het ook schrijft kog) gebruiken zo kan hij niet meer omhoog gaan en heb je hem beter in de hand

wat bedoel je met niet meer omhoog gaan?

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 17:13

DNIEZE schreef:
saskiamax schreef:

wat bedoel je met niet meer omhoog gaan?

Ik had een paard dat graag omhoog ging en met hulpteugels eraan zelfs ronduit gevaarlijk werd... Met een gogue kan je paard héél zeker wel omhoog, sterker nog, als die ermee omhoog gaat is de kans dat die achterover valt zelfs héél erg groot...

Met mijn paard moest ik het oplossen door véééééééééééééééééééél rust te geven, alles rustig aan te leren, te werken met patronen en voorspelbaar worden, en het toch speels houden.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 17:24

woordenboek schreef:
consequent
[bijvoeglijk naamwoord]

1. steeds op dezelfde manier
2. wat logisch voortvloeit uit wat je eerder gezegd of gedaan hebt

In het kort naar het rijden vertaald:
Steeds dezelfde hulpen geven voor de reactie die je wilt hebben (hulp moet voor het paard logisch en duidelijk zijn)
Goede reactie belonen: hulp wegnemen en klopje, stem (is overigens ook een hulp), klontje
Bij geen of verkeerde reactie hulpen duidelijker geven, evt. met hulp van zweep, spoor, stem.
Herhalen, herhalen, herhalen....

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 13:17

willeke_nijs@ maar mijn paard die gaat niet omhoog hoor, weet niet waar je dat vandaan heb gehaalt.

Kelly_ann@ Oke bedankt, ik herhaal ook alles steeds echt gaat steeds beter.
Bedankt allemaal!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:30

Hallo Dnieze, zo te horen heb je een lekkere doerak gekocht!
Maakt niet uit, de aanhouder wint!

Dus lekker consequent zijn, wat hier al is uitgelegd.
consequent is niet perse streng, maar gewoon duidelijk.
Vandaag mag niet, betekend, mag nooit, en niet morgen wel.
Vandaag snoepje omdat hij super zijn best heeft gedaan, morgen ook.
Dat maakt het leven voor je paard veel makkelijker en duidelijker.
Hij kan niet snappen waarom hij vandaag iets wel, en morgen niet mag.

En zorg dat je hem bezig houdt, dus afwisselend aan het werk zijn,
dus overgangetjes, figuren, en niet altijd willen dressuren doe ook
eens wat andere grappige dingen.
Dan blijft hij vrolijk en werkwillig.

Is niet raar, dat hij nadat je hem een tijdje hebt eens gaat kijken
hoe ver hij kan gaan. Als je dat netjes oplost is er niets aan de hand.
Je kunt natuurlijk ook nu even net iets vaker les nemen.

Ik heb eigenlijk ook een beetje een stoute kabouter Bloos ! dat heeft ze
vorige week zaterdag weer bewezen. Maar uiteindelijk als je hem
wat langer hebt, ga je juist dat grappige en stoute in hem waarderen,
zeker als je dan ondertussen je paard beter kent en hem en jezelf
vertrouwt!
Zo kun je samen ondanks af en toe wat streken de grootste lol hebben.
Als ze altijd alles doen wat je wilt, kun je net zo goed op een fiets gaan rijden.
Beetje ondeugend is wel leuk! Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:53

Mag ik vragen hoe oud je Fjord is? En zit alles goed in zijn nek (halswervels e.d.)???

Verder is het inderdaad een kwestie van heel consequent zijn (= duidelijk zijn, ik bedoel dus niet er op los meppen). Terug naar de basis, ga stuuroefeningen doen (desnoods met slalom, veel figuren rijden, overgangen). Daarbij is het ook zaak om te kijken waarom de hals stug is. Zit alles wel goed in die nek? Ik heb zelf een halve Fjord, die oersterk is en in het begin ook erg stug was (met inrijden, hij is nu bijna 4,5 jaar). Met grondwerk ging het prima, zat ik er op, vloog hij alle kanten op, behalve de kant die ik van hem vroeg Clown . Hij was onbestuurbaar. Maar ik gaf de moed niet op natuurlijk. Knipoog

Ik heb zijn hals soepeler gemaakt door regelmatig stelling te vragen vanaf de grond (ik doe veel aan grondwerk), desnoods met een hapje in mijn hand. Zijn hals zat behoorlijk vast namelijk. Daarnaast ben ik heel veel oefeningen gaan doen en nu rij ik op touwhalster alle kanten die ik wil op. Lachen
Kostte wat tijd en geduld, maar dan heb je ook wat. Haha!
Daarnaast hoor je een paard te rijden op je zit en niet op je teugels. Knipoog
Ben ik ook hard mee bezig, hoor, want zo hoort het eigenlijk en zo wil ik het ook. Daarom zou ik als ik jou was regelmatig les nemen. Succes!!!!

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 14:25

Hoi

Hij is pas 5 jaartjes.
Ze nek is ook helemaal goed niks mis mee.
En ik snap heus wel dat je een paard op je zit moet rijden maar als het soms niet gaat.
Vandaag kan ik niet gaan oefenen met hem, krijg een dagje rust want hij is vandaag geent.
Bedankt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 14:29

Maar je kunt er wel aan gaan werken om je paard meer op je zit te gaan rijden Lachen . 5 jaar is nog erg jong en Fjorden zijn paarden met veel eigen initiatief (sommigen noemen dat 'eigenwijs' Knipoog ). Regelmatig les nemen, consequent zijn, veel oefenen en engelengeduld hebben. Dat is het enige wat werkt....... Die van mij doet het ook allemaal nog niet perfect, hoor, maar ik heb wel gezien dat het de moeite loont. Daarbij vind ik het superbelangrijk dat mijn paard het naar zijn zin heeft tijdens het rijden. Want een strijd met je paard aangaan, ga je onherroepelijk verliezen. Daarbij lijkt me dat ook de bedoeling niet. Daarbij is afwisseling in het werk ook heel belangrijk. Dat houdt ze scherper en meer voorwaarts. Knipoog

Succes, hoor!!!

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 18:36

DNIEZE schreef:
willeke_nijs@ maar mijn paard die gaat niet omhoog hoor, weet niet waar je dat vandaan heb gehaalt.

Het was ook niet bedoeld op jou paard. Ik wilde alleen duidelijk maken op de post van saskiamax dat met een gogue een paard nog steeds omhoog kan gaan. Het is een fabeltje dat paarden met allerlei hulpstukken niet omhoog kunnen gaan.