Ik heb gisteren een officiele zadel passer naar mijn zadel laten kijken.
Ik heb al een tijdje het vermoeden dat mij paard te veel druk heeft naast de schoft omdat ze daar aan beide kanten droge plekken heeft. Droge plekken wijzen op te veel druk waardoor de zweetklieren worden geblokeerd kreeg ik te horen.
Daarnaast zakt het heel veel in tijdens het rijden. Wanneer ik er niet op zit ligt zelfs het zwaarte punt te ver naar achteren, zit ik erop dan zakt het zadel zo ver aan de voorkant in dat het zwaartepunt wel goed komt. Nu is dus het volgende het geval mijn paard is een half tuigpaard met veel gelders bloed en heeft hierdoor een lagere ribbenboog dan de "normale"rijpaarden. Ze is erg stug en trekkerig en wil geen lengtebuiging en aanleuning. Ik moet tevens het het zadel strak aansingelen ander zakt het scheef.(advies ruiterhuis).
Nu kreeg ik te horen dat door de druk op de spieren naast de schoft (ze heeft daar trouwens te weining bespiering) ze daardoor haar lendenpartij en bekken niet goed kan gebruiken en ze dus eigenlijk nooit kan geven wat ik vraag.
Ik heb dit zadel nu 2,5 jaar en ze is eigenlijk altijd al moeilijk naar beneden te rijden.
Ik laat in ieder geval en fysio naar haar kijken maar er moet dus waarschijlijk op zeer korte termijn een ander zadel komen
dat wel past.
Herkent iemand dit verhaal? Levert dit aanleuningsproblemen op bij een paard?