Goed

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yunomi

Goed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 16:07

x
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 10-02-22 01:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Splash_

Re: Goed doorzitten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 16:10

Oefenen, oefenen en oefenen. Voor je gevoel echt overdreven diep en achterover zitten, je kan ook een keer een bierviltje onder je kont leggen en eens proberen die echt niet kwijt te raken.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 16:12

Beugels uitdoen? En goed je knieen aansluiten Lachen
Succes!

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 16:19

x
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 10-02-22 01:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 16:33

Zonder beugels rijden kan heel erg helpen en voor de rest is het een kwestie van oefenen. Je zegt dat je bij een manege rijd, dus misschien kan je instructeur je wat tips geven tijdens de les Knipoog

Marrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 16:48

zonder beugels en zonder zadel rijden, want als je gaat doorzitten, wil je nog wel eens teveel kracht op je beugels zetten, waardoor je gaat stuiteren... Ook moet je je knieen goed aanspannen en (dat is het lastigste (spreek uit ervaring)) je voeten naar achteren leggen, als je nog maar kort rijd is dat niet zo noodzakelijk, maar het helpt wel en het ziet er ook een stuk netter uit! Knipoog veel suc6 nog ermee

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 16:51

Zonder beugels kan inderdaad goed helpen Ja . Het is ook beter om iets meer naar achter te leunen dan naar voren (maar rechtop is het beste Knipoog ) Goed je hielen uitdrukken als je zonder beugels gaat. Heb je les? Vraag ook wat tips aan je instructie Lachen

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 16:52

Zitles Knipoog

suzanne_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 19:14

ik heb een keer bij mijn oude maneg de tip gehad om mijn benen uit de beugels en de teugels in en knoop te leggen je armen scheef omhoog(/) en dan proberen je handen zo stil mogelijk te houden. bij mij hielp dit heel erg, zo krijg je namelijk het gevoel dat je echt stilzit.
veel succes xx

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 19:17

Zonder zadel oefenen is een gouden tip
Maar als je op een manege rijdt heb je daar niet altijd de kans voor.
Je moet eigenlijk denken dat je met je kont aan het zadel moet blijven plakken en dan zo met de bewegingen meegaan van het paard. Als je dat doorhebt kan je op je beenhouding gaan letten.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 19:19

Niet onbelangrijk: ontspan.
Als je niet ontspant ga je enorm stuiteren. Dus heel je onderlijf ontspannen en duw je knieen in het zadel.

celineeciohc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 09:33

Ik heb ook soms wat moeite voor echt te blijven " plakken " in mijn zadel , zoals er al gezegd is is zonder beugels en zonder zadel ( als het paard het toelaat) een heel goeie oefening , doe het zo veel mogelijk !!
Maar onlangs heb ik zitles gehad aan de longe van mn instructeur ( klinkt onnozel , weet ik ) met allerlei rare oefeningen , waarvan je denkt het gaat niet helpen , maar ik heb het verschil dus wel duidelijk gevoeld hoor !!!! Succes

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 09:38

Mijn instructeur zei altijd dat ik m'n tenen nog iets verder naar binnen moest draaien.
Want dan kun je je billen niet aanspannen, waardoor je niet gaat stuiteren Tong uitsteken
Ik heb er zelf ook nog steeds moeite mee hoor Knipoog

_vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 17:20

ontspan! als je aan het rijden bent halverwegen de beugels over het zadel en knoop in je teugels en dan gaan rijden! ojaah en natuurlijk je armen wijd! zo het ik het geleerd! en/of zonder zadel helpt ook erg! je moet dus vooral ontspannen!

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 17:23

ArlandoO schreef:
Mijn instructeur zei altijd dat ik m'n tenen nog iets verder naar binnen moest draaien.
Want dan kun je je billen niet aanspannen, waardoor je niet gaat stuiteren Tong uitsteken
Ik heb er zelf ook nog steeds moeite mee hoor Knipoog

Maar dat is moelijk tijdens het doorzitten. Ik vind zonder beugels altijd wel helpen, en dan goed op je beenhouding letten. En natuurlijk op hoe je zelf zit en daarna met beugels gaat het weer een stuk beter. Ja

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 16:09

Ontspannen gaan zitten, en diep in het zadel gaan zitten en voor je gevoel gaan 'liggen'. Benen lang maken en hakken uitdrukken. Zo goed dooroefenen Ja

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 16:13

ik kan ook niet doorzitten, zodra ik ga doorzitten , span ik teveel, en rent de pony vooruit (pony = een muts)
pas als ik langer dan een half uur heb gereden,en haar goed los en wat moe heb, kan ik gaan doorzitten, en dan zit mevrouw héérlijk!

Ik oefen wel eens zonder beugels met een touwtje om de hals, dat als ze toch gaat ik houvast heb, heb een nogal glad zadel uiitgekozen Clown

ook doe ik mijn beugels 2 gaten korter, dan druk ik mijn haken beter uit en kan ik echt gaan zitten.
het is al moeilijk zat Nagelbijten / Gniffelen

Noa_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 16:17

Ik heb gelezen dat je goed kunt leren zitten door je paard te laten longeren door iemand anders en er dan zelf op te gaan zitten. Wel gewoon op het zadel. Een aangespannen longeren zodat je paard zijn rug lostlaat. Dan eerst met beugels in en later kun je de beugels uit doen. Dan kun je je goed op het zitten concentreren zonder houvast te zoeken aan de teugels.

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 17:05

Pallatin schreef:
Niet onbelangrijk: ontspan.
Als je niet ontspant ga je enorm stuiteren. Dus heel je onderlijf ontspannen en duw je knieen in het zadel.

Je mag juist niet té veel duwen met je knieën. Want zo 'irriteer' je jouw paard waardoor 'ie niet ontspannen gaat lopen.
Je moet dus vooral steun zoeken met je onderbenen en goed mee bewegen met je bekken.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 15:29

x
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 10-02-22 01:18, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 15:50

Ik gooi mijn beginnende lesklanten die ik niet goed vind zitten eerst aan de longeerlijn. Knoop in de teugels als ze eraan hangen en als ze houvast zoeken omdat ze nog geen evenwicht hebben, mogen ze zich vasthouden aan het zadel en later aan de martingaal om te laten zien dat ze kunnen zitten en teugels vast kunnen houden, zonder dat ze het paard in de mond zitten. Als ze het vertrouwen hebben in het zadel, gaan de beugels uit (gewoon voor het zadel langs leggen, van links naar rechts en andersom) en met de volgende stap gaat het zadel eraf. Daar leer je goed van zitten en je leert de bewegingen van het paard goed voelen.

Probeer jezelf goed te ontspannen en de bewegingen van het paard te volgen, anders ga je er precies tegenaan zitten stuiteren, je moet juist meegaan. Maak je zo lang mogelijk, laat je benen lekker ontspannen hangen hangen en doe wat gymnastiek oefeningen! (maar dat is dus makkelijker aan de longeerlijn). Als dat allemaal goed gaat, kun je de puntjes op de i gaan zetten. En het is inderdaad ook een kwestie van oefenen en het ligt er ook heel erg aan of je op een paard zit dat hoog opgooit.

Succes!

Herman52

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 20:48

Zonder zadel is goed voor je houding.
probeer zelf schouerds te ontspannen en in je hele lijf lekker ontspannen!

xROMY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 14:36

Zonder beugels rijden werkt bij mij heel goed.
En je boven benen goed ontspannen, dan loopt je paard ook beter.
Ik kreeg paarden nooit aan de teugel in draf,
nu ik mijn bovenbenen beter onspan lukt het steeds beter.

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 16:45

Zonder beugels lijkt mij niet zo verstandig als het je niet lukt om al normaal in een zadel te blijven zitten ( mijn mening hoor )
Heb je het bij elke pony of alleen speciefiek deze? want er zitten nou eenmaal pony's/paarden bij die echt niet uit te zitten zijn...Probeer het eens aan de longe...iemand je paardje laten longeren,jij erop...en begin dan maar gwoon eens bij het begin,teugels los ( of gwoon losjes vasthouden ) en idd flink diep gaan zitten,blijf uit ademen en je zwaar maken...voor je balans kan je dan makkelijk je zadel even vasthouden...