Mijn gele bjoetie ohz

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Searcher

Mijn gele bjoetie ohz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 00:16

Hier weer eens mijn 6 jarige merrie Yoshino (v. Toddy, mv. Kalypso).
Yoppie zit momenteel wat in de puberteit en maakt het me niet makkelijk.
Ze kan zich vreselijk sterk maken en soms smeert ze m.
Ze is nu een half jaar onder het zadel.
We kennen echt superdagen maar helaas ook periodes dat het minder gaat.
Maar het schijnt er bij te horen (in de leerfase).
Eergister heb ik een nieuw zadel gekregen (op de foto's had ik die nog niet) die mijn houding na even wennen ten goede zou moeten komen.
Dit zadel paste voor ons beide toch niet meer zo lekker.
Ik val makkelijk voor over en kan er niet in "zitten."
Heb met deze foto's leuk vergelijkingsmateriaal voor een volgende fotosessie.
We zijn bezig met ontspanning, voorwaarts rijden, loslaten van het bit en lekker aan het been zijn.
Het voelt bij haar soms alsof haar linker mondhoek van beton is.
Wel wil ze links makkelijk inbuigen, rechts is iets lastiger maar na wat loswerken gaat dat ook prima.
Ik hoorde van iemand dat ik zelf meer op rechts zit dan op links dus ben wat bewuster bezig met wat ik met mijn gewicht doe.
Lijkt tot nu toe positief te werken.
Ondanks dat ze af en toe mega sterk wordt heb ik besloten dit niet met hulpteugels en/of sporen of scherpere bitten op te lossen.
Ik weet dat ze t zo ook wel kan maar dat ze t soms moeilijk vindt.
En als ze eenmaal lekker loopt heb ik een superlichte aanleuning, dat gevoel wil ik niet verpesten.
Als ze nu zo vast houdt vraag ik een keer streng door en laat dan meteen weer los.
Als ze helemaal vastpakt laat ik helemaal los zodat ze niks heeft om te pakken.
Heb binnenkort een afspraak met de paardentandarts om te kijken of alles in haar mond in orde is.
Dan kan ik dingen uitsluiten of misschien moet ik een ander bitje of zo.
Ze heeft nu een enkel gebroken bustrensje in.
Dit zijn foto's van een rotdag.
Ben er niet superblij mee maar wat ik er wel goed aan vind is het onderzetten van haar achterbeen. Ze loopt nog niet altijd even nageeflijk, het neusje mag meer op de loodlijn maar ik ben al blij als ze dr mond ontspannen houdt en probeert mee te werken.
Binnenkort beginnen we met lessen, 2 x per maand.
Zo heel verhaal. Hier dan de foto's.

Tips zijn welkom maar hou t aardig alstublieft.

Losstappen (let niet op mijn hoofd Gestoord
Afbeelding

Afbeelding

Drafje
Afbeelding

Sta-momentje
Afbeelding

Pff warm. Even jas uit en halsstrekken. Tong uitsteken
Afbeelding

En weer oppakken. Hier zie dat het bit er wat uit komt als ik doorvraag. Ze ontspant die kant niet altijd goed.
Afbeelding

Maar kunnen doet ze t wel!
Afbeelding

Afbeelding

Weer een drafje. Hier zie je weer die linkerkant. Verdrietig
Afbeelding

Hier gaat ze wel netjes.
Afbeelding

Galopperen heeft ze moeite mee, weinig balans heeft ze nog en we doen het ook nog niet heel vaak. Ze springt in elk geval eigelijk altijd aan in de goede galop. Toch even een poging gewaagd. Lol hebben we wel. Haha!
Afbeelding

Ondanks dat het geen topdag was blijven we lachen. Clown
Afbeelding

kimmert

Re: Mijn gele bjoetie ohz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 06:21

Wat een knappe fjord! Jullie zijn een leuk stel. Ik vind alleen dat je je handen meer moet dragen.

kippiekipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 07:45

Mooi paardje! Lachen
Let wel op je voeten, dat je die niet teveel naar buiten steekt vooral in de galop.
Dat shabrakje staat haar goed Ja

_vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 08:16

wat een mooi paardje!
Inderdaad op de voeten letten.. en je handen meer ontspannen want het lijkt alsof je ze vastzet.
en probeer ook je rug wat meer te ontspannen. Veel plezier samen nog! Lachen

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:12

Ik vind je beenhouding ontzettend netjes, alleen je tenen gaan in de galop wat naar buiten staan. Maar in de andere gangen niet.
Let er inderdaad verder op dat je je duim als hoogste punt houdt, en dat je je handen/armen/schouders lekker ontspant.

Als ze de kaak niet ontspant, vooral niet vast blijven houden. Lachen
Verder ziet het er vriendelijk uit!

_Irene11_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:20

Wat een leuk stel zijn jullie! Lachen
Ik vind het er goed uit zien. Probeer wel af en toe je benen niet af te steken en je armen aan je lichaam te houden.

Askor_Djarne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:25

Hey Wia!! Nou dat ziet er helemaal niet verkeerd uit hoor. Fijn dat ze toch al wat meer los laat. Deze puberfase maak ik nou ook mee met Askor. . . hij is weer goed op de been en maakt het me soms ook erg moeilijk:) Heb vanavond les dus hoop dat het weer wat beter gaat!!

Tips. . . Je handen iets meer dragen en soms lijkt het alsof je binnenhand wat streng is ( kan ook moment opname zijn hoor). Probeer je binnenhand te ontspannen en haar op de buitenkant te zetten. . heb ik ook moeite mee hoor omdat hij buitenkant soms geen reactie geeft Boos! Voor de rest is het een hele knappe dame en zijn jullie een leuk stel. . .heel veel succes !!!!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:26

Handen iets minder breed zetten.
Leuke fjord hoor, ziet er verder netjes uit.
En bevalt je nieuwe zadel?
En gewoon lekker blijven oefenen op je galop, komt
vanzelf goed.

aiketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 12:12

Hallo- wat een leuk dekje- heb ik ook...
Zit wat meer rechtop- schouders opentrekken...
Soms lijkt het mij ook alsof je je handen vastzet- nuja, kan momentopname zijn...
Je pony lijkt lang? Klopt dit toch voor een fjord? Wel een hele leukerd...

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 19:20

@ Sjolvir: Mijn zadel moet vreselijk wennen en kan me er niet echt op focussen omdat Yosh een beetje hyper is en wat vervelend. Maar denk wel dat het uiteindelijk mijn zit ten goede komt.

@ mirkip: De galop vindt ze nog erg moeilijk en ik moet flink doordrijven om haar er in te houden. En dat doe ik dan helaas met mijn hakken...

Zaterdag komt er een goede tandarts bij haar om te kijken of ze misschien ergens last van heeft of een ander bit dat haar beter zit of zo. Hopelijk komt daar wat uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 18:40

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de nieuwe regels van HAW voldoen verwijderd.

Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips Lachen

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 18:58

Volgens mij is dat een vlotte pony Ja ik heb ook het idee dat jij je hierdoor af en toe wat 'vastklampt' aan de teugels (en hierbij duik je dus ook een beetje naar voren).

Nu las ik dat je inmiddels een nieuw zadel hebt, probeer je dan nu ook te richten op wat je met je houding al voor elkaar kan krijgen. Ga langzamer lichtrijden als ze zo onder je vandaan rent, het is héél lastig om dat ritme van het snelle lichtrijden te doorbreken (heb hetzelfde probleem gehad met mn fjord) maar als jij dat onder de knie hebt, dan kun je haar 'hinderen' in haar snelle lopen, en zal ze zich moeten aanpassen aan het tempo waarin jij lichtrijdt. Als zij dit gaat begrijpen, hoef jij je niet meer aan de teugels te vergrijpen Knipoog

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 21:05

Probleem is opgelost. Tandarts is er bij geweest, ze heeft al die tijd een zere mond gehad doordat dr kiezen zo scherp als messen waren. Huilen En iedereen maar zeggen dat ze geen pijn heeft, en ik nam dat dan maar aan.... Alles is weer netjes recht gevijlt en toen reageerde ze nog niet meteen goed. Enkele bitten van TA geprobeert en op een dubbel gebroken sweet iron bitje was t klaar. Vandaag weer gereden en ik mag niet klagen. Ze is wel erg voorwaarts maar ze wil weer zakken, laat dr kaak los en luistert gewoon weer naar welke kant ik op wil. Binnenkort dus foto's waar op t weer gaat zoals het hoort. Haha!

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 22:12

Super Wia Knipoog Ik ga mij even heel hard schamen omdat ik ook zei dat je een scherper bit moest gebruiken Bloos Op een aantal foto's heeft ze de oortjes vrolijk naar voren dus je zou dan zeggen dat ze er niet heel erg last van heeft,maar ze had dus wel veel pijn! Taaie fjord heb je!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 17:01

Denk aan je buitenhand. Als je die er goed bij houdt, dan kun je niet zo snel het bit door de mond trekken.
Leuke fjord verder en fijn dat zijn gebit weer in orde is!