Coberlina (v. Flemmingh) @ training L1

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Coberlina

Coberlina (v. Flemmingh) @ training L1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 19:56

hoi iedereen,

Vanmiddag was mijn vriend zo lief om foto's te maken.
Onze instructrice is door omstandigheden al een hele tijd niet meer geweest. We hebben nu wel les van iemand anders, maar ik loop vaak tegen een aantal problemen aan bij hem. Daarom hoop ik paar leuke tips te krijgen Lachen

Coberlina is een 6 jarige merrie van Flemmingh x Amulet x Gurioso.
Ons niveau: Licht 1. Zondag is het provinciaal kampioenschap. Daarna gaan we L2 starten. (mocht eigenlijk al vanaf juli L2 Bloos )
Ze kent de zijgangen al en eenvoudige wissels.
We zijn vooral bezig met de basis. Het moeilijke voor ons is dat Coby "bijeen" blijft en niet lang wordt in de hals. Ze heeft de gewoonte om altijd zo nèt voor de loodlijn te blijven hangen. Ik heb dat vaak niet door Bloos
Ik heb gezien op de foto's dat ze - vooral in het begin bij het losrijden, nog met langere teugels- soms nog kantelt. Deze foto's zet ik er ook bij, in de hoop daar nuttige tips voor te krijgen.
Wat er ook gebeurt als Coby voor de loodlijn blijft, is dat ik naar voor getrokken word. Dat zie je ook op de foto's dat ik niet volledig blijf zitten en naar voor val.
Heb ook gezien dat ik af en toe pianohanden heb, en mijn benen leiden ook zowat een eigen leven.

1. losstappen. Ik zou graag zien dat ze nog meer zakt in de hals en de bovenhalsspieren beter gaat gebruiken.
Afbeelding

2. een keer halthouden
Afbeelding

3. losdraven. Hier kantelt ze. Ik heb m'n handen gelijk, dus vermoed gewoon dat mijn buitenbeen niet was waar het hoort te zijn Bloos
Afbeelding

4. losdraven al iets meer bij elkaar. Moet echt gaan letten op mijn handen. ik doe vast onbewust teveel
Afbeelding

5. pasje voorwaarts rijden.
Afbeelding

6. alweer een cirkel, hier doe ik mijn linkerhand naar voor en daarnet naar achter Verward
Afbeelding

7. over de hoefslag, best netjes. Alleen moet ik op mijn kont gaan zitten Zij zijn groot en ik is klein! Ben zodanig bezig met hoe zij loopt, niet hoe ik zit.
Afbeelding

8. mooie draf, netjes van de grond af. Ook goed aan de loodlijn, maar ze zou wat meer opgericht mogen
Afbeelding

9. galop, hier op een cirkel van 15m. Ze wou blijkbaar niet zo goed draaien (niet moeilijk als ik niet op mijn kont ga zitten), vandaar mijn spastische buitenbeen Zij zijn groot en ik is klein!
Afbeelding

10. vanuit de keertvolte terug galopperen naar de hoefslag. Coby maakt zich graag lang als het moeilijk wordt om er vervolgens uit te vallen. Ik ben dan te laat met reageren en ga mee naar voor in plaats van te zitten en eraan te blijven rijden...
Afbeelding

11. mooie draf, mooie zit, beter opgericht, maar net dat ietsje voor de loodlijn
Afbeelding

12. mooie draf, eindelijk er vooraan volledig door. Maar dan lijkt ze weer sterk?
Afbeelding

13. paar passen vooruit in galop, ze valt teveel uit elkaar
Afbeelding

14. goed achterbeen in galop, maar nog moeilijk om dat bergopwaartse vast te houden
Afbeelding

15. halthouden. ik vroeg net of ze goed stond Clown
Afbeelding

misschien ook leuk, paar filmpjes. Zegt toch altijd net iets meer dan foto's. Lachen
filmpje 1: door een S van hand veranderen
Afbeelding

filmpje 2: stukje galop met eerst een volte 15m en dan verruimen. Hier zie je goed hoe ze langer wordt op die lange zijde
Afbeelding

zo ik ben stiekem erg benieuwd Bloos
Hou het wel een beetje vriendelijk graag met onderbouwde kritiek en commentaar Lachen

_Christine

Re: Coberlina (v. Flemmingh) @ training L1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 20:03

Je hebt een super mooi paard! Vind jullie ook erg leuk bij elkaar!
Ze mag er idd wat meer doorheen lopen, het ziet er nu uit alsof ze er wat tegen aan hangt.
De filmpjes zien er wel erg fijn uit, maar ook hier mag ze er wat verder doorheen!
De rest van het commentaar geef je ook zelf al Knipoog
Jullie zijn een mooie combi!

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 20:04

Zo, wat heerlijk in dat zonnetje he?
Allereerst complimenten voor de nette set! Haha!

Dat van dat zitten, da's inderdaad een werkpunt. Niet gaan denken, oei ze moet goed gaan lopen en je in allerlei bochten wringen. Nee, zitten , sturen en de rest moet zij doen.

Als ik naar je laatste filmpje kijk, zou ik daar liever meer buiging om je binnenbeen willen zien. Nou lijkt het alsof ze zich wat vasthoudt en over de schouder wat naar binnen valt ( ze wil mss een kleinere volte doen, is ze er rapper vanaf Haha! Haha! Haha! )

Ik hoop zo voldoende tips gegeven te hebben zodat dit berichtje mag blijven staan!

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 20:12

Ik vind het erg lijken alsof ze jou uit het zadel trekt. Hangt ze erg aan je handen? Ze is vaak nog wat strak in de kaken.
Goed naar voren rijden, meer met je benen rijden, dat zal inderdaad ook het kantelen oplossen Ja

Ik vind het er verder erg netjes uitzien, soepele zuivere gangen, en een zeer mooi setje Haha!

Bino_Pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 20:19

Coby blijft een knap dier, Kim! Ja
en jullie zijn ook een leuke combinatie!
Ze mag er idd wat meer doorheen soms, ze lijkt soms ook ietwat op de voorhand te vallen?
Aan je houding zijn ook nog enkele verbeterpuntjes, maar die weet je zelf al, dus hoef ik niet te herhalen Knipoog

En ik ben er ook vrij zeker van dat jullie nog beter kunnen dan deze foto's! Ja Knipoog

Jullie komen er wel hoor Lachen

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 20:21

wat een leuk paard heb je onder je kont!
maar je zegt in het begin stukje dat jullie vooral bezig zijn me de basis, dan zie ik graag dat ze wat meer zakt van voor, en haar rug beter gebruikt. het liefst loopt ze in het begin bijna met haar neus op de grond, en dan kan je gaande weg haar wel meer oppakken, dan is ze in de oprichting ook meer door de hals en gebruikt ze beter haar spieren. Maar verder ziet het er leuk uit! succes in het L2 Lachen

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 20:28

Wat ziet ze er goed uit zeg! Lachen
Ik vind dat je wel weer vooruitgegaan bent! Ja Zeker de filmpjes geven een mooi rustig, constant beeld.
Ze zou idd net wat meer op de loodlijn mogen maar mij stoort het eigenlijk helemaal niet, integendeel, ze loopt lekker ontspannen en is toch aan het werk Lachen

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 20:33

Ik vind foto 7 en 12 erg netjes!
Zoals je zelf al zei; ze heeft de neiging om haar hals lang te maken zodat het lijkt alsof ze trekt.
Ik weet niet precies waar het aan ligt, maar ik krijg hem altijd opgericht door wat door te verzamelen en af en toe een beetje bijtikken.
Dan zorg je dat ze dat achterbeentje er weer lekker onder krijgen en er genoeg kracht uit halen om opgericht te gaan lopen.
Ach, je benen kunnen gebeuren, vind het nog niet eens zo storend want je houdt ze meestal netjes op zijn plaats.

Maar Coby is wel een supergaaf paard!
En dat dekje is echt super leuk op haar Vingers aflikken
Succes met je wedstrijden, ik weet zeker dat dat gaat lukken!

Annelieke111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 20:34

Op de filmpjes zie je idd dat ze er soms net niet doorheen is en daardoor wat op de voorhand neigt te vallen. Ik zou veel overgangen rijden om haar zo wat actiever voor het been te krijgen. Denk dat als je dat voor elkaar hebt en dan iets meer oprichting vraagt, dat het plaatje er dan al heel anders uitziet. Waarschijnlijk kun je dan ook wat makkelijker zitten omdat je minder gewicht aan de voorkant hebt.

Verder vind ik dat jullie als combinatie, mooi vriendelijk en ontspannend aan het rijden zijn. Toppie! Ja

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 20:48

allereerst bedankt voor de leuke reacties! Haha!

kinuh: ze loopt er idd altijd wat tegenaan Ja Daar werken we aan.

Caro_vt: ik ga werken aan mijn zit Ja

Nikki: ze trekt me niet hard naar voor, maar ze stuwt zichzelf naar voor en wordt wat langer, en mijn automatische reactie is om mee naar voor te gaan Bloos

Yoicka: dankjewel Lachen Als ze lang wordt, valt ze idd op de voorhand nog. We gaan eraan werken!

Giorgio: lang en laag gaat goed hoor, maar daarna kan ik haar moeilijk weer opnemen. Toen ik haar pas begon te rijden, was ze 3 maand zadelmak en eigenlijk al verkeerd aangereden. Ze liep toen teugelkreupel, waardoor ik haar een jaar lang bijna voorwaarts-neerwaarts heb gereden. Dat vindt ze erg makkelijk, maar korter bijeen lukt echt moeilijk. Dan wordt ze heel vervelend als ik eerst vw-nw rij een tijd en dan zachtjesaan wil oppakken Bloos

laverite: dankjewel Kusje

Madeline: idd die tempowisselingen en bijtikken, moest ik van instructrice ook doen. Ik ga er weer mee aan de slag!

Annelieke: ze is idd veel makkelijker te zitten en losser wanneer ze beter voor het been is. Ik vergeet echt zoveel als ik rij Bloos

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 20:54

Wat hebben we aan je eigen commentaar nog toe te voegen? Haha!
Leuk om Coby op de fimpjes te zien lopen. Ziet er weer heel anders uit dan op de foto.
Het lijkt op de foto's en op het filmpje dat ze wat moeite heeft met de rechter lengtebuiging. Daardoor ga jij af en toe wat overcorrigeren met je handen en gaat ze kantelen.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 20:55

zo, dat zou de oorzaak wel es kunnen zijn Bloos
Bedankt voor je inzicht Heleen!
Ze heeft het idd moeilijk met rechterbuiging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 21:00

Moderatoropmerking:
En in dit topic even dikke complimenten voor de wijze hoe jullie ermee omgaan. Dit is hoe we het graag willen zien, fijne vriendelijke reacties, goede tips, een heel leerzaam topic. Super! OK dan!

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 21:05

He Kim,
Wat zijn jullie veranderd als team zeg, tis nu al een stuk meer 1 dan eerder. Wel denk ik ook dat jullie beter kunnen. Probeer niet mee te gaan in het lang worden van coby want dan lijkt het inderdaad net of ze erg zwaar op je handen is. Verder heb ik vrij weinig aan te merken.. Ga zo door!!

annika_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 21:07

Wat een leuk paard zeg! Wat ik vooral zie is een paard dat er tegenaan hangt en niet niet helemaal doorheen komt. Ik hang nu tegen precies hetzelfde probleem aan. Ik moet het oplossen door meer van achter naar voor te rijden waardoor ik van voor wat meer in mijn handen krijg en hiermee rustig iets meer erdoorheen gaat lopen. Hierbij veel overgangen en van de grote volte naar kleine volte en weer uitvergroten. Misschien heb je er iets aan Lachen

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 21:52

Coby gaat steeds weer wat vooruit.
Veel schakelen zorgt dat ze meer op achter komt en daardoor uiteindelijk van voren wat fijner in de hand wordt.
Maar het beeld ziet er verder mooi uit hoor, je rijdt haar netjes Haha!

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 21:58

Ziet er netjes uit hoor! Op de filmpjes zie je de verbeterpunten goed, op de foto's lijkt het erger vind ik.
Je eigen commentaar is er op terug te zien en je weet precies waar je aan moet werken Ja
Enige commentaar wat ik nog kan verzinnen, is dat je benen af en toe wat meer naar achteren liggen.

Succes met de wedstrijden, maar dat komt wel goed met jullie Knipoog!

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 22:44

dankjewel allemaal Lachen

Ik onthoud de overgangen (en eerder gezegde tempowisselingen) en de volte verkleinen en vergroten Ja

Mijn benen gaan idd vaak teveel naar voor. Ik ga eens bekijken of ik wat kan laten veranderen aan mijn zadel. Dat is eigenlijk iets te weinig van kniewrong. Daarom heb ik wat weinig steun. (ik weet dat een ruiter ook zonder kniewrongen moet kunnen zitten, maar als het je helpt beter te zitten, wil ik dat wel doen, ipv paard vaak te hinderen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 22:54

Ziet er lekker ontspannen uit zeg Lachen

Probeer haar nog wat meer van achteren naar voren te rijden, en daardoor van voren d.m.v. je hand openen en sluiten op de juiste momenten haar wat ronder te krijgen. Ze mag er idd iets meer doorheen namelijk!

Vond het van Heleen goed gezien Ja

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 23:04

Ik blijf het een leuk paard vinden, maar ook een hele dame voor jou om bij elkaar te rijden Haha!

Ik wil haar meer zien kantelen in het bekken, zodat de achterhand gaat zitten, de hals opricht en ze het hoofd los vanuit de kaak kan laten 'vallen' als je snapt wat ik bedoel? Korter nemen voor zal nu niet veel uithalen, het moet echt vanuit die motor komen. Trainen, trainen trainen Knipoog
Bij het kantelen zou ik je meer focussen op je buitenteugel en streven naar het kunnen loslaten van de binnenteugel.
Een leuke oefening is ook het uberstreichen: beide handen even samen vooruit en kijken of het paard in dezelfde houding en het zelfde ritme doorgaat. Indien ja: na een pasje of 2 been eraan en vooruit rijden, daar leren ze echt zichzelf van dragen en blijven ze vooruit denken.

Let bij je volte erop dat je niet te veel op je buitenzitbeenknobbel zit.

Er is nog veel werk aan, maar jullie zijn heel goed bezig Lachen

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 10:12

Hey even een berichtje van mij nog Haha! Ik vind Coby echt mooi uitgroeien, wordt een leuk paard! Heb de filmpjes ook bekeken en je zit er trouwens heel netjes en stil op, complimenten.
Over het langer worden; ik denk dat je er van voren best wat meer aan mag zitten. Dus met losrijden al wat ronder proberen in te stellen. Zal ze waarschijnlijk niet tof vinden maar daar moet ze wel heen. Goed inbuigen in de hoeken en volte's en probeer eens op de lange zijde naar binnen in te buigen, zonder dat ze met haar lijf schoudervoor gaat lopen. En probeer ook weer wat buitenstelling aan te nemen, maar in haar lijf moet ze rechuit blijven lopen, probeer haar dus alleen te buigen in haar hals. In de hoeken en voltes uiteraard wel laten inbuigen in hals en lijf. Veel korte lijnen rijden, niet te veel in één tempo op dezelfde kant rijden. Veel schakelen in tempo (pasje vw en pasje terug) maar behoudt dan wel de ronding in haar hals. Als ze in de galop zo zich eruit drukt, dan zou ik weer proberen te schakelen en goed inbuigen op de voltes totdat ze los laat en daar rond blijft. Succes! Gaat vast goed komen op de regionale!

Mooi setje trouwens en ze staat er netjes vierkant! Haha!

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 10:30

dankjewel voor alle leuke berichtjes alweer Haha!

Poes:idd buitenteugel erbij. Op rechts is ze namelijk moeilijker in te buigen en dan heb ik de neiging om ze vast te blijven houden, wat uiteraard verkeerd is.

Tabitha: thanks Lachen Ik ga dat straks proberen met die stelling en dan veel afwisselen met alles. Lange lijnen wordt ze idd alleen maar langer van Ja

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 10:33

Succes! Is wel een hoop info en tips zo in eens, dus ik kan me voorstellen dat je door de bomen het bos niet meer ziet Haha! Probeer anders gewoon eerst korte lijnen te rijden, veel afwisselen. En ook lekker op de voltes goed inbuigen en rond te maken. Vooral niet je hand vastzetten, lekker losmaken. Lekker schakelen en je bent al een heel eind op weg!

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 10:39

Allereerst: ik vind jullie een mooie combinatie.

Dan wat tips: ik zou haar er eerst lekker voorwaarts neerwaarts er doorheen rijden voor je gaat oprichten. Het lijkt nu of ze wat in je hand hangt. Zou overdreven gaan stellen, dus die binnenhand van de hals richting je knie en dan binnenbeen ertegenaan, zodat ze gaat buigen om het binnenbeen. Niet gaan trekken, maar doorvragen mag wel af en toe hoor.

Succes!

classeygurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:52

Leuk paard word het zeg!

Zelf zou ik haar liever wat ronder/ nageeflijker zien, dus dat ze haar bovenhalsspier meer aan gaat spannen.
Probeer haar goed in te buigen op de voltes en veel schakelen in tempo waarbij ze toch die ronding in haar hals blijft houden.

Verder vind ik dat je een mooie stille zit hebt en dat jullie een leuke combinatie zijn!

Veel succes!