Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Goofy44 schreef:Vanuit de academische rijkunst, zoals de Spaanse rijschool, is:
een GROTE TRAVERS het zijwaarts bewegen van een paard evenwijdig aan zijn lichaam. Het paard beweegt niet naar voren of naar achteren. De GROTE TRAVERS kan alleen vanuit HALT begonnen worden en eindigt met een HALT.
een HALVE TRAVERS is het voorwaarts en zijwaarts bewegen van het paard evenwijdig aan zijn lichaam of lange zijde. De richting van de beweging is volgens een schuine lijn evenwijdig aan de grote diagonale lijn of over de diagonale lijn.
De GROTE TRAVERS = TRAVERS.
De HALVE TRAVERS = TRAVERSALE
Bij een APPUYEMENT heb je normaal gesproken het hoofd aan het beschot, waardoor het voor het
paard en de ruiter gemakkelijker is om dit te rijden. APPUYER betekent met de hulp of ondersteuning van ...
In de moderne regels wordt dit nu TRAVERS genoemd. Het rijden van de zijwaartse gang zonder beschot, over een schuine lijn parallel aan of over de lange diagonaal wordt APPUYEMENT genoemd. Een slechte vertaling dus....
Als het paard langs het beschot gaat volgens TRAVERS zoals dat nu geleerd wordt, dan TRAVERSEERT het paard langs het beschot. De beweging is met het hoofd langs het beschot en de buiging en stelling naar binnen. Het paard maakt met het lichaam een hoek met de wand of het beschot en maakt tov zijn lichaam een voorwaarts/zijwaarts beweging. Dit wordt nu TRAVERS genoemd.
Als het paard over een schuine lijn parallel aan de grote diagonaal of over de grote diagonaal beweegt met het lichaam evenwijdig aan de lange zijde, dan noemen we dit een APPUYEMENT.
(een slechte vertaling en feitelijk een verkeerd begrip). Ook hier TRAVERSEERT het paard en wordt deze beweging omdat de richting schuin is waarin het paard voortbeweegt TRAVERSALE genoemd.
Een appuyement nu is een slechte vertaling en staat ver van de werkelijke betekenis.
Een Travers nu heeft een andere betekenis gekregen dan de oorspronkelijke betekenis.
Dit is de inflatie in de dressuur.
Helaas zie je veel teksten over klassieke en academische dressuur, waarbij men zonder rekening te houden met de werkelijke betekenis van het echte dressuur jargon, de kreten van nu toepast en verkondigt dat men academische of klassieke dressuur doseert en leert aan de leerling. Het begint in de meeste gevallen dus al fout.
Er zijn nog schaars publicaties met de klassieke en academsiche rijvoorschriften. Die kennis wordt steeds schaarser.
De moderne dressuur streeft een een heel ander doel na dan de klassieke en academische dressuur.
Het wordt alleen anders voorgesteld, dan het in werkelijkheid is of beter was....