hoe naar de opgerichte hoofd/halshouding toewerken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pallatin

hoe naar de opgerichte hoofd/halshouding toewerken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 18:59

Ik heb nu sinds een half jaar een nieuw bijrijdpaard. De eerste maanden hebben we gewerkt aan conditie en spieropbouw, toen aan de snelheid aan het been en het goed onderbrengen van de achterhand. Ik ben nu zover dat ik het paard ook in de overgangen fijn nageeflijk kan rijden, maar vraag me nu af hoe ik hem meer naar de opgerichte halshouding toe kan laten werken. Ik krijg trouwens ook gewoon les, maar krijg nu niet zo heel veel aanwijzingen meer, aangezien ik qua niveau nu voor lig ten opzichte van de rest van de groep. Ikzelf heb hiervoor altijd recreatief gereden, dus kom nu een beetje op 'nieuw' terrein.
Ik rijd zelf denk ik op L1 niveau, het paard zelf heeft vroeger Z2 gelopen. Oefeningen als het wijken, middendraf en galop en schouderbinnenwaarts hebben we nu goed onder de knie.
Wie heeft tips om naar de opgerichtheid toe te kunnen werken? En hoe krijg ik hem dus nog beter op het achterbeen?

Alicia2u

Re: hoe naar de opgerichte hoofd/halshouding toewerken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 19:52

Oefeningen blijven rijden, dan zal het paard vanzelf gaan aangeven als het klaar is voor meer. Blijf werken aan de zijgangen, ook in galop. Rijdt veel overgangen en tempowisselingen (streef naar elke 10 meter een overgang of tempowisseling). Ook achterwaarts is een goede oefening.

Oprichting is niet iets wat je af kan dwingen, het paard moet het zelf aanbieden. Zorg dat je paard recht is, in de aanleuning gaat en voldoende impuls heeft/aan het been is. verder is het een kwestie van wachten.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 20:15

Bedankt voor je reactie! Dat je het niet af kunt dwingen begrijp ik, maar gaat het paard dan helemaal vanzelf zo lopen? Moet je niet meer vragen aan de voorkant? Op dit moment houd ik mn houden gewoon stil als hij nageeflijk loopt en de instructrice aangeeft dat zijn hoofdhouding goed is. En nogmaals, ik ben daar ook al heel tevreden mee, ik ben gewoon nieuwsgierig hoe de oprichting rijtechnisch moet worden aangepakt.. Haha!
Ik zal de volgende rit proberen om nog meer overgangen te maken...achterwaarts heb ik toevallig gister voor het eerst (!!) eens gedaan. Dat moet ik idd nog veel oefenen, nageeflijk achterwaarts lukte me niet.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 07:28

Dat is dan een duidelijk teken dat je paard nog niet klaar is voor de oprichting. Gewoon afwachten, rijtechnisch ga je eigenlijk niet anders rijden, mits je paard recht is, wat wel een voorwaarde is voor de hogere verzameling.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 11:38

De eigenaresse rijdt hem wel in de opgerichte houding, dus het paard kan het wel. Maar zij rijdt hem natuurlijk vaker en krijgt altijd prive-les. Dat het mij niet lukt, ligt denk ik dus gewoon aan mijn (gebrek aan) rijkunst... Bloos Blijkbaar ook een kwestie van geduld.
Dat het achterwaarts niet in een keer perfect lukte vind ik niet zo gek, die knoppen moet ik nog vinden. We gaan het morgen weer eens oefenen...

Wantivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:46

Ik volg dit even.

petsboem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 17:14

Meer op de achterhand zetten en leren verzamelen, ze leren dan vanzelf je hand naar boven volgen en dus oprichten. Ze moeten veel kracht hebben dus het lukt je niet van de een op de andere dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 17:22

Gewoon rustig doortrainen, paarden kunnen dat zelf prima aangeven. Je kunt het paard op een gegeven moment vragen waar je het hebben wilt.... maar dat heeft alles met souplesse en kracht te maken.
Trainen, trainen, trainen. Er zijn geen specifieke oefeningen voor, er is alleen het Skala der Ausbilding. Er zijn ook geen speciale dingen die je met je handen moet doen.
Het is precies wat petsboem zegt, en dat bereik je alleen maar door goed en gericht te trainen. De proeven van de KNHS zijn daarin een prima leidraad om te gebruiken Lachen

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 21:18

@ Yamcha en Petsboem! Bedankt!! Daar heb ik wat aan, we zijn dus op de goede weg... Haha!
De knhs proeven houden we idd ook als leidraad aan, aangezien de eigenaresse sinds kort ook gestart is. Knipoog
Voor mij is het allemaal nog erg nieuw, ik heb nog nooit zo 'intensief' dressuur getraind. Deed altijd meer aan buitenrijden en springen. Ik ga het wel steeds leuker vinden, omdat als het met dit paard soepel loopt het echt een supergevoel geeft. Dan begrijp ik de dresuurliefhebbers een stuk beter.

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 15:29

heel veel overgangen en tempowisselingen rijden.
wat heel goed wil helpen is op een grote volt 4 halve ophoudingen te maken.
dus als je de volte vierkant zou denken dan rij je op elke hoek een paar passen terug en direct weer vooruit.
vervolgens zal hij meer op de achterhand komen en opgerichter gaan lopen vanuit daar kunje om nog meer verzameling te krijgen de volte wat verkleinen(sluiiten) en weer vergroten(openen).

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 19:10

Goede tips! Bedankt! Op de volte in galop schakel ik wel veel, maar in stap en draf nog niet zo (dat doe ik meestal op een rechte lijn), maar ik ga dat nu zeker ook doen. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 13:30

Pallatin schreef:
@ Yamcha en Petsboem! Bedankt!! Daar heb ik wat aan, we zijn dus op de goede weg... Haha!
De knhs proeven houden we idd ook als leidraad aan, aangezien de eigenaresse sinds kort ook gestart is. Knipoog
Voor mij is het allemaal nog erg nieuw, ik heb nog nooit zo 'intensief' dressuur getraind. Deed altijd meer aan buitenrijden en springen. Ik ga het wel steeds leuker vinden, omdat als het met dit paard soepel loopt het echt een supergevoel geeft. Dan begrijp ik de dresuurliefhebbers een stuk beter.

Dus dressuur is nu niet meer zo saai?

Dressuur is wat vager.... bij springen is een fout -> balkje eraf.
Dressuur gaat vooral om het gevoel wat je krijgt.... de hulpen en de training zijn heel logisch, als je begrijpt wat je doet.

Omdat het voor jou vrij nieuw is, is het zeker heel wijs om de KNHS proeven aan te houden, die zijn 'opgebouwd' volgens het Skala der Ausbikding. Lees "Das Gymnasium des Pferdes" van Gustav Steinbrecht... misschien snap je er dan wat meer van.
Lees de proeven ook goed door, dat je de rode draad te pakken krijgt, daar gaat het om.

Laat je geen 'kneepjes' en trucjes aanpraten..... die heb je allemaal niet nodig. Een goed gevoel, begrip van wat je doet, en goede timing heb je nodig. Lees ook een boek (of beter: koop er één) over de anatomie van het paard en met name het bewegings apparaat. Dan snap je het allemaal beter, en dat helpt je met het rijden.

En o ja: (ouwe bokt-kreet Knipoog ) Neem goede les! Het helpt Ja

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 14:48

Ik ga mee op wedstrijd en lees dan de proeven voor, dus die kan ik vaak al dromen. Haha!
Ik heb dressuur nooit echt saai gevonden, maar als je op telkens een andere manege pony rijdt, dan kom je op een gegeven moment niet veel verder. Als kind had ik elke week les, toen ik zo lang werd dat ik moest overstappen naar de paarden ben ik op de manege gestopt, maar ben altijd blijven rijden. Ik heb in die volgende vijftien jaar verschillende paarden voor andere mensen gereden, maar altijd recreatief. Dressuur is dus niet zozeer nieuw, want de basis blijft hetzelfde, maar het B-niveau ben ik nooit ontstegen. Nu wel en dat is wel nieuw, we komen nu aan oefeningen toe die ik nooit gedaan heb... Haha! En idd, het leuke aan dressuur, met dit paard voelt het allemaal geweldig aan!
Ik zal het boek van Gustav Steinbrecht proberen te bemachtigen. Boeken over anatomie heb ik al een poos.. Ook ga ik kijken wat de mogelijkheden zijn voor prive-les, naast de gewone les die ik nu al volg. Idd, goede begeleiding is noodzaak. Ben ook geen type om zelf maar wat aan te rommelen. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 18:03

Komt helemaal goed met jou, zo! OK dan!