Heey is dat zo. En maakt het tempo in draf dan uit? Ik haal altijd de pony van de buurman op met een mega hangbuik (van het fokken) om les op te geven. Ze wodt nu beetje bij beetje getraint onder zadel maar twijvelde of dat fietsen behalve conditie training nog iets positiefs had.
Er worden veel spier groepen mee getraind (ook de buik trouwens.) Het tempo maakt niet zoveel uit, als het maar vol te houden is voor zowel jou als het paard.
Ik rij zelf altijd veel 8-tjes om paard los te krijgen. Ook veel slangevoltes met in de bogen nog een extra volte. Gewoon proberen heel creatief te zijn en veel van hand veranderen. Bij mij werkt het steeds beter
longeren aan halster, draven beetje sukkelen voorwaarts, beetje sukkelen en zo door... paard gaat met zn hoofd zakken waardoor de boven spieren rond worden en getraint worden, zo zie je net achter de plek van t zadel de spieren "trillen" en over de kont, deze zijn dan aant werken
Niet gaan doorzitten, lichtrijden dus. Ik rij altijd achtjes, je pony een beetje nageeflijk rijden, met het neusje een beetje naar beneden. Ook moet je natuurlijk zorgen dat je niet te veel spanning opbouwd.
heel veel buigingen, ontspannen, en balkjes, ook heb ik geleerd als ik een slangevolte rij, elke keer op het midden nog een volte 10/15 meter rijden en dan weer verder met de slange volte en dan heel de tijd elke keer als je op de A-C lijn komt!