Heb ik goed gehandeld?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

savasan

Heb ik goed gehandeld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 20:39

Hee mensen,

Ik weet niet of het hier goed staat, als dat niet zo is, sorry.

Sinds kort rijd ik op mijn verzorgpony. Alleen buiten, in de bak kan ze niet.
Nou ben ik zondag gewoon weer het vaste rondje gaan rijden, ik was van plan alleen een beetje te stappen.

Mijn verzorgpony is nogal een geval apart, ze kan heel ontspannen stappen, maar als ze eenmaal een paar stappen heeft gedraafd blijft ze dribbelen omdat ze gewoon wil draven. Ik ben er dus op de moeilijke manier achter gekomen dat dat ook zo met galop is.

Op een gegeven moment kwam er een auto met enorme snelheid langs, waardoor ze even schrok. Voor haar de aanleiding om een klein stukje weg te galoperen. Na 3 seconden had ik haar weer terug. Maar Sandra is Sandra niet als ze daarna niet wou gaan galoperen, waarbij ze mij gewoon even vergat leek het wel. Ze ging dus al galoperend over het asfalt. Ik heb haar terug gekregen, maar ze bleef maar aanspringen in galop, en mijn armen waren lam op dat moment omdat het een hele sterke pony is. Ik heb haar tegen een boom opgestuurd en eventjes stil laten staan om tot rust te komen, maar het mocht niet baten. Ik ben afgestapt, en verder ernaast gelopen. Ik loop liever dan wat er zou kunnen gebeuren als ik haar niet meer aankon.

Maar nu zit ik te twijfelen, heb ik goed gehandeld? Of had ik er gewoon op moeten blijven zitten met alle gevolgen van dien? En wat moet ik de volgende keer doen dat dit gebeurt?

Sorry als het een beetje onduidelijk is, ik weet niet hoe ik het anders moet uitleggen.

yakima

Re: Heb ik goed gehandeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 20:41

op blijven zitten, in een volte rijden en steeds kleiner de volte rijden.

nu weet je pony dat ie er elke keer tussenuit kan gaan en dat je toch wel afstapt.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 20:43

ik volg dit even..
is best lastig indd zij heeft nu gewonnen mja precies wat je zegt met alle gevolgen van dien..

zoiets had ik met m'n asra.. hij kon zo ineens stoppen en kei hard achterwaarts lopen.. kon me handen na voren brengen en been geven maar mocht ook niet baten.. het was of hij in de sloot met mij(beide kanten een sloot) of veiligheid voor alles..
ik heb 2x voor het laatste gekozen maar nu doet ie het niet meer .. een goeie tik met de zweep gehad.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 20:44

idd, nooit afstappen. De volgende keer doet ie gewoon weer waar hij zin in heeft.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 20:44

Ik vind dat je het goed gedaan hebt hoor, ik ben zelf ook niet van het afstappen maar als het gevaarlijk word[ je kon haar zo niet meer houden en aan de hand wel neem ik aan?] en ik weet dat ik dan meer controle heb doe ik het ook.

Wat is de reden dat ze niet in de bak kan rijden? Want het lijkt me wel een serieus probleem wat je moet aanpakken, want zo is het gewoon niet veilig als je haar niet meer kan houden. Mijn pony wil ook altijd wel liever draven als ze een stukje heeft mogen draven, maar als ik aan geef dat ze moet stoppen met kwallen stopt ze ook.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 20:46

Ik zou ook afgestapt zijn, zeker als ze daarna wel rustig gestapt heeft, is dat beter dan bevestigen dat ze met jouw op de rug weg kan schieten. Neem de volgende keer iemand mee, moeder/ vriendin of zo, die een longeerlijn aan het halster of hoofdstel vast maakt en vast houdt. Als ze dan weg schiet, kan die persoon haar vanaf de grond even extra tegenhouden. Tevens ben je dan niet alleen als er iets gebeurt.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 20:47

Altijd eerst voor je eigen veiligheid kiezen.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 20:50

Ik zelf zit er liever op dan dat je er naast loopt, ik heb mijn paard onder het zadel meer in de hand. Voltes rijden met een buitenrit werkt afrecht. Dit ken ik namelijk wel. Zijn er dan geen paden waar je haar een kan laten gaan. zodra ze begint te dribbelen metteen corrigeren.

savasan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 20:53

Ze heeft een blessure aan haar achterbeen gehad, en elke keer dat ze weer in de bak rijd komt het weer terug, het zand is te zwaar voor haar om in te lopen. Ik weet er het fijne niet van, maar de eigenares is een dierenarts, die weet vast wel wat ze doet.

Dit was de 2e keer dat ik alleen op haar reed, de andere keren ging er iemand mee, wat echt perfect ging. De andere keer dat ik alleen op haar reed ging ook erg goed.

Ze wordt een hele andere pony als je eraf stapt, op het ene moment maakt ze zich enorm druk, en als je er dan naast staat is ze weer dezelfde lieve pony als altijd.

Er zijn geen paden waar ik haar kan laten gaan, het is een lange geasfalteerde weg.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 20:54

Myrano schreef:
idd, nooit afstappen. De volgende keer doet ie gewoon weer waar hij zin in heeft.

Pony is niks opgeschoten met het afstappen. Pony moest stappen ipv galopperen en deed dat met ruiter ernaast wel. Ruiter is ook gewoon verder gegaan op geplande route. Advies nooit afstappen is pertinent onzin, paard heeft soms een mens naast zich nodig om tot rust te komen en de situatie veilig te houden. 90% van de paarden heeft het liefste dat een ander "paard" de beslissingen neemt. Zodra jij ernaast loopt ben je dat andere paard.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 20:56

Ik vind dat je er goed aan hebt gedaan om af te stappen.
Je kiest in ieder geval voor de veiligheid van je paard en de jouwe.
Laat desnoods iemand mee gaan op de fiets, dan voel je je in ieder geval wat veiliger. En je paard let er niet op of er een auto aan komt als ie op zij springt of wat dan ook hoor. Bloos

Succes de volgende keer!

whitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 20:56

ik zou ook afstappen, maar weet niet of ik dan gelijk terug zou lopen.

Bij mijn eigen pony stap ik ook wel eens af omdat hij dan bedenkt dat hij terug naar huis wil, en dan krijg ik hem ook echt niet verder dan stap ik af alsnog een onwijs gevecht loop een stuk verder met hem en stap dan weer op om toch te winnen van hem en toch nog stukje verder te kunnen rijden. Op die manier heb ik voor en mijn veiligheid gekozen en ik heb van hem ´gewonnen´.

maar weet natuurlijk niet of dat bij de jouwe ook werkt?
succes in ieder geval

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 20:59

x_soofjuhxXx schreef:
Ze heeft een blessure aan haar achterbeen gehad, en elke keer dat ze weer in de bak rijd komt het weer terug, het zand is te zwaar voor haar om in te lopen. Ik weet er het fijne niet van, maar de eigenares is een dierenarts, die weet vast wel wat ze doet.

Dit was de 2e keer dat ik alleen op haar reed, de andere keren ging er iemand mee, wat echt perfect ging. De andere keer dat ik alleen op haar reed ging ook erg goed.

Ze wordt een hele andere pony als je eraf stapt, op het ene moment maakt ze zich enorm druk, en als je er dan naast staat is ze weer dezelfde lieve pony als altijd.

Er zijn geen paden waar ik haar kan laten gaan, het is een lange geasfalteerde weg.

Heb je niet de optie om in een wei te oefenen dan? Want dit is echt iets waar aan gewerkt moet worden.

Verder de mensen die zeggen dat afstappen slecht is, het is maar verschillend op wat voor paard je zit en waarom ze het doen. Mijn merrie is een geval appart en kan soms vanuit het niets helemaal gek worden, dan draait ze vliegensvlug om en gaat ze steigeren en loopt achteruit {Bij ons zijn overal sloten} Je kunt haar slaan wat je wilt maar daar wordt ze alleen maar opgefokt van, en ze gaat op 2 benen achteruit de sloot in. Nee bedankt Haha! dan stap ik toch liever even rustig af, om even een stukje te lopen en dan weer op te stappen.

_Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 20:59

ik vind het ook goed dat je hebt afgestapt.denk aan je veiligheid!!
mischien helpt het als er iemand mee loopt die dr aan een halster touw vast heeft of zo??

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 21:02

Ik vind dat je juist gehandeld hebt Ja je koos voor jou veiligheid en dat van je paard en ik denk dat e eigenaresse van het paard je dit ook in dank afneemt, zou ik wel doen in ieder geval, net als de mensen hierboven adviseer ik om met een ander paard of iemand die naast je loopt te gaan oefenen buiten, vergeet niet dat niet elk paard alleen naar buiten kan, als ik dat met mijn paard doe dan is het ook vragen om moeilijkheden, dus kijk of het gaat alleen en anders gewoon voortaan met iemand anders op pad Knipoog
Suc6 meid !

yakima

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 21:03

ik vindt dat als je buitenrijd, je je pony voldoende onder controle moet houden, voor jezelf, voor je pony en voor de veiligheid van je medeweggebruikers. Sigaar

als dit niet lukt, ga je op een stuk wei rijden, of iets? als een bak niet wil lukken. dan vraag ik me echt af wat je doet met buitenrijden hoor.

misschien beter voor je eigen veiligheid, maar is het niet beter om je pony te kalmeren vanaf je paard ipv dat je elke keer moet afstappen?

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 21:03

ik stap ook af als het gevaarlijk drijgt te worden,en stap pas weer op als ze rustig is,als je daarna weer verder gaat met je rit,lijkt het mij geen probleem,sommige paarden hebben er meer vertrouwen in als je er even langs loopt,zo ook die van mij.
het word anders als je haar gelijk terug naar huis brengt,ze kunnen op een gegeven moment de link gaan leggen,ongehoorzaam is stal,en dan is er geen houden meer aan,maar als ze te druk word voor je en je kan haar kalmeren door er even langs te lopen ,en daarna weer opstappen en lekker verder rijden,maar als ze het nu vaker gaat doen,dan zou ik adviseren om voorlopig niet meer alleen de weg op e gaan,maar met iemand er bij,des noods iemand op de fiets.
veel plezier met je pony.

savasan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 21:07

Je moet er wel bij bedenken dat dit eenmalig was hé? betekent niet dat het elke keer zo zal gaan. Hoop ik in ieder geval.

Als het Vrijdag net zo'n verhaal wordt als vorige keer, ga ik zeker overleggen met de eigenaar of het niet slimmer is om in ieder geval de eerste paar weken samen met iemand anders naar buiten te gaan, aangezien dat wel elke keer goed ging.

In ieder geval, bedankt allemaal Haha!

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 21:10

ik ben absoluut niet van de hulpteugels enz.. maar misschien een martigal , een slofje (ALS je er zeker van bent dat je ermee kan rijden en de eigenaar dit ook goed vind!!)

Ze pakt denk ik ook het bit vast? Misschien een bitje erin wat ze niet kan vastpakken?
Mexicaanse neusriem zou misschien ook kunnen helpen?
*probeer alleen mee te denken , heb geen zin in aanvallende reactie's Knipoog )

savasan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 21:14

Ze is een hele tijd gereden met slof, door een andere verzorgster. Die moest eraf van de eigenaar omdat ze enorm hard in haar mond ervan is geworden.
Ze pakt haar bit niet vast, ze reageert er gewoon niet op.
Ik denk dat de reden dat ik dit probleem nu met haar heb, is omdat ze zo hard in de mond is geworden door de slof. Dan ga ik niet met hulpstukken rijden terwijl die het veroorzaakt hebben.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 21:25

nee das helemaal waar!
Hmm .. heb ze niet ergens last van in dr mond?

savasan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 21:28

hmm lijkt me niet, aangezien haar eigenaar een dierenarts is, lijkt het me dat ze vaak gecontroleerd wordt. Ze is ook al op leeftijd, dus dan al helemaal.

hafrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 21:29

Zou inderdaad ook niet weer met hulp teugels gaan beginnen. Maar als je ernaast ging lopen werd ze wel weer rustig en als je daarna weer opstapt?
Als het erop aan komt krijg je dr wel terug alleen niet meer rustig. Dan zou ik gewoon elke keer ff afstappen en dr tot rust laten komen en dan gewoon weer erop.

mexx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 09:59

Naar mijn idee heb je zeker goed gehandeld. Als jij denkt dat je er beter af moet stappen omdat je onzeker wordt, moet je dat zeker doen!
Nooit dingen doen waar je zelf niet achter staat.
Voor de volgende keer is het misschien handig om iemand mee te nemen die jou kan helpen.
En vergeet niet, een paard is doet nooit iets om jou moedwillig pijn te doen. Dus ga van het positieve uit.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 13:18

tamary schreef:
Myrano schreef:

Pony is niks opgeschoten met het afstappen. Pony moest stappen ipv galopperen en deed dat met ruiter ernaast wel. Ruiter is ook gewoon verder gegaan op geplande route. Advies nooit afstappen is pertinent onzin, paard heeft soms een mens naast zich nodig om tot rust te komen en de situatie veilig te houden. 90% van de paarden heeft het liefste dat een ander "paard" de beslissingen neemt. Zodra jij ernaast loopt ben je dat andere paard.

Nou ja, Dat een paard rustiger wordt als er andere paarden bij lopen, of er iemand naast loopt is idd logisch, maar in de meeste gevallen is afstappen wel verkeerd.
Als je telkens zou gaan afstappen omdat je hem niet rustig kan krijgen ga je op den duur meer ernaast lopen dan erop zitten. Dit heeft een paard al heel snel door.
Je zou het paard vertrouwen moeten kunnen geven als je erop zit.
Natuurlijk moet je dit per situatie bekijken, als het gevaarlijk wordt stap je natuurlijk wel beter af.