Hoofd naar beneden trekken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xannetju

Hoofd naar beneden trekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 19:43

Hee,

Mijn paardje gaat in de galop soms inneens zijn hoofd met veel kracht naar beneden trekken, waardoor ik als het ware over zijn hoofd heen wordt gekatapuliseerd (normaal nederlands?) ik blijf dan net zitten tussen zijn oren Knipoog
Ik voel het soms wel aankomen en geef dan een klein rukje aan de teugels, maar vind het wel vervelend(en best eng Tong uitsteken)
weten jullie hoe dit komt en of ik er iets aan kan doen?

Alja

Re: Hoofd naar beneden trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 19:43

ben wel benieuwd naar een oplossing want een manegepaard van mij doet het ook heel erg...

Iris_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 19:59

Als je het aan voelt komen, been geven!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 20:03

Iris_Z schreef:
Als je het aan voelt komen, been geven!

Ja

xannetju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 20:06

denken jullie ook dat hij het dan op den duur dan niet meer gaat proberen? want het proberen opzich is al best vervelend ;$

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 20:08

Probleem bij dit soort paarden is dat ze behoorlijk in de mond zijn getrokken en ze hebben geleerd dat een flinke ruk eraan minder pijn doet omdat dan even de teugel los komt te hangen, dan doorlopend een stuk staal tegen hun gehemelte en mondhoeken te krijgen. Dit gedrag leer je enkel en alleen maar af door een hele zachte hand. Daar gaan div. maanden overheen voor het vertrouwen in de hand weer terug is en je een normale aanleuning kan vragen.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 20:13

ben het idd eens met aerdenhout1. Niet aan voor zitten. Probeer het vooral aleen met been en zit en gewicht te doen Knipoog. Geduld doet wonderen;)

xannetju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 20:21

maar ik heb hem al bijna 5 maanden en rij altyd buiten en eigenlijk best wel met losse teugels (boogjes) kan ik nog wat anders doen?

Iris_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 20:32

aerdenhout1 schreef:
Probleem bij dit soort paarden is dat ze behoorlijk in de mond zijn getrokken en ze hebben geleerd dat een flinke ruk eraan minder pijn doet omdat dan even de teugel los komt te hangen, dan doorlopend een stuk staal tegen hun gehemelte en mondhoeken te krijgen. Dit gedrag leer je enkel en alleen maar af door een hele zachte hand. Daar gaan div. maanden overheen voor het vertrouwen in de hand weer terug is en je een normale aanleuning kan vragen.

*LOL*

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 20:45

xannetju schreef:
maar ik heb hem al bijna 5 maanden en rij altyd buiten en eigenlijk best wel met losse teugels (boogjes) kan ik nog wat anders doen?

Boogjes zijn ook niet goed, je moet constant licht contact met de mond houden. en geef idd been als je het voelt aankomen...sommige problemen kosten een hoop tijd en geduld om op te lossen, zo lang is vijf maanden niet hoor! Haha! Gewoon blijven oefenen...

sofie_dekiwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 22:07

Wees er eerst zeker van dat er niets mis is met het bit, hoofdstel of zelfs met het zadel. Straffen zou hier dan niet op zijn plaats zijn. Eig is straffen nooit goed. Beloon hem wanneer hij het niet doet.

_Judje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 18:55

Je zegt dat je met vrij losse teugel rijdt. Heb je je teugel in de galop wel korter? Dan kan het zijn dat hij dat zo niet gewend is, dat hij daarbij dezelfde ruimte wil als in de andere gangen. Hou altijd contact met je paard, dus niet met waslijntjes rijden, dat is voor je paard ook niet lekker. Zorg voor een stille hand, dus een stabiele steun voor je paard en neem de tijd. Inderdaad goed bijdrijven als je het aan voelt komen, dat is beter dan een rukje geven. Dat kan nl uit protest nog een rukje terug gaan geven. Het is voor je paard nl echt niet lekker als je ineens aan de teugel trekt. Succes!

xannetju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 19:06

vandaag jullie tips geprobeerd. ging wel wat beter. in galop rijd ik niet met kortere teugels. wel ondekt dat hij zonder zadel en bit ontspannender rijdt. ga even informeren naar een nieuw zadel!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 04:46

Probeer de kracht/energie om te leiden dat je niet naar voren gaat maar via jou de grond in en je nog steviger komt te zitten. Goed rechtop, rug recht, benen onder je lichaam en stevig gaan zitten. Dan is het alleen nog een kwesti van been en eventueel kleine zweephulp bij geen reactie. Paard stoot vanzelf de mond.

Renszke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 09:45

sofie_dekiwi schreef:
Wees er eerst zeker van dat er niets mis is met het bit, hoofdstel of zelfs met het zadel. Straffen zou hier dan niet op zijn plaats zijn. Eig is straffen nooit goed. Beloon hem wanneer hij het niet doet.

been geven is nooit straffen. Mijn bijrijdpaard doet dit buiten ook wel. Dan wil hij harder dan ik hem laat gaan en probeert hij teugels uit mijn handen te trekken. als ik dit toe laat gaan we echt in volle rengalop ongecontroleerd door het bos. Dus in plaats daarvan geef ik hem een duidelijke beenhulp waardoor hij zijn hoofd weer omhoog doet. Hierna weet hij weer even hoe het zit Knipoog