handen normaal of laag?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

handen normaal of laag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 11:39

na aanleding van deze topic die ik geopend heb [RT-P] thiedenmann teugel

ik kijk het deze week even aan,

ik ging gister rijden en toen had ik me handen net voor me zadel (eigelijk te laag in gesteld). En ik ging wat vragen en hij liep een paar passen rond. Als ik me handen hoger doet (dus zoals ze horen) drukt hij weer zijn neus eruit.

Nu zit ik erg te twijfelen hoe ik dan moet rijden toch me handen laag en dan later opbouwen naar handen hoog? Of handen hoog houden en dan gewoon doorvragen totdat hij toch nageeft?

Silence

Re: handen normaal of laag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 12:17

Het is logisch dat het neusje omlaag gaat als jij je handen laag zet.
Op dat moment heb je namelijk je handen vastgezet en volgt je paard deze om onder een grote druk uit te komen die jij daarmee produceert. Het paard heeft dus geen andere keuze aangezien het anders voor hem zeer ongemakkelijk is.
Op het moment dat jij je handen hoger gaat dragen raakt je paard die druk kwijt en heeft deze week een keuze.
Dus als antwoord op je vraag: Gewoon je handen voor je uit dragen, boven het zadel/manenkam en er niet teveel mee rommelen.
Je benen dienen het meeste werk te doen.

Echter wil ik je als tip geven om je niet zo te focussen op het nageeflijk lopen.
Nageeflijkheid mag namelijk nooit of te nimmer een doel op zich zijn.
Dat een paard nageeflijk loopt is een beloning op het rijden van de ruiter.
Je hebt er veel meer aan om een goede les te nemen en goed ontspannen, maar actief van achteruit te gaan rijden.
In de achterhand zit de motor van het paard en die moet jij activeren.
Als je dit op een onstpannen manier doet en hem van voren rustig opvangt, loopt je paardje vanzelf nageeflijk.
En daar heb je je handen vrijwel niet voor nodig.
Doe jij dit niet onstpannen, ontspant je paardje ook niet.
Doet deze dat wel, word jij dus beloond voor je goede manier van rijden.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 12:20

ik ben het geheel met silence eens

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 15:23

Ik met het ook met silence eens

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 10:06

Ik probeer echt op de ontspannen manier te rijden. Alleen dan blijft hij heel leuk zijn neus eruit drukken omdat ik hem dan niet kan opvangen. Terwijl ik wel goed zijn achterhand activeerd. Ook reageert hij goed op me benen.

pff vele mensen zeggen dat rond rijden makkelijk is. Nou ik vind het maar moeilijk om de juiste knopjes te vinden. Maarja even wat meer geduld.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:19

Troost je, ik heb het ook jaren niet gekunnen, omdat bleek dat ik geheel verkeerd les kreeg.
Op het moment zelf leek het niet verkeerd, dus is het nooit opgevallen. Maar nu ik ouder ben en verder ga dus wel.
Ik krijg het pas nu voor elkaar, nu ik Silence heb.
En ik geef toe...ik zit al bijna 13 jaar in de paarden Bloos
Waarvan ik zo´n 4 jaar niet heb gereden.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:36

Ik heb je vorige topic ook gevolgd!! Ik ben het ook volledig eens met Silence..
Ga lekker ontspannen rijden en focus je niet zo op de voorkant, het komt echt vanzelf wel Knipoog

Naltas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 13:34

Silence heeft het allemaal inderdaad al verwoord Knipoog

_Judje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 18:46

Hoe oud is je paard? En hoe lang onder het zadel? Echt jonge paarden lopen nog wel is beter als je je handen lager en meer uit elkaar hebt. Je moet daarbij niet onwijs druk via je teugel uit gaan oefenen. Maar doordat je wat meer ondersteuning naar de zijkanten kan geven, kan het jonge paarden wel helpen sneller meer in balans te lopen, en daardoor meer ontspannen. Merk je dat dat zo is, dan natuurlijk steeds meer je handen sluiten en je paard steeds meer op eigen benen laten lopen.

En nu zijn er vast mensen die zeggen dat het niet zo hoort, maar het af en toe voor een paard wat makkelijker maken is echt niet verkeerd. En grote druk in die houding krijg je als het goed is niet als je met zachte/ stille hand rijd (tenzij je paard zelf op het bit hangt, maar dan veroorzaakt hij die druk zelf, dus dat lijkt me ook niet logisch).

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 10:40

hij is 10 jaar oud. en ik denk rond zijn 4e ingereden. Ik zelf heb hem nu ongv 3 jaar. Hiervoor heeft hij nog een jaar in de manege lessen gelopen.

daarvoor weet ik niet wat er met hem gedaan is.

silince ik zit ongv ook 13 jaar in de paarden. waarvan 3 jaar niet gereden. En sinds 3 jaar heb ik een eigen paard.En van die 3 jaar heb ik 2 jaar lang geen goed les gehad. Dus heb eigelijk nu pas een jaar goed les gehad met hem.

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 15:40

als je je handen laag houdt zet je ze vast en daarom zal hij makkelijker rond lopen maar echt vriendelijk is het niet.
als je je handen hoog houdt dan heb je een stille en rechte verbinding en zal hij na moeten geven door ontspanning.
dus het is wel moeilijker handen hoog maar het komt wel ten goede van je paard ook omdat je je eigen houding aan moet passen en zel=f evenwicht moet zoeken ipv dat je op je handen en je teugels steunt.
probeer maar eens in draf 2 passen te blijven staan in je beugels en dan bedoel ik niet in verlichte zit maar gewoon rechtop.
dit doe je een keer met je handen laag en met je handen hoog moet je maar eens voelen wat een verschil.

_Judje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 15:06

Toch hoeft het niet zo te zijn dat je je handen vast zet, je kan ook met stille meegaande hand laag rijden zegmaar. Als je maar goed oplet dat je zelf geen steun aan de teugel zoekt. Dan kan je paard dat nl niet meer doen. Je paard moet steun aan de teugel hebben, en dat heeftie alleen als jij je handen rustig houdt.

Maar wat betreft beter aan de teugel komen.... mijn pony liep eerst beter op een lage hand, daar had hij gewoon meer steun aan. Nu rij ik hem steeds hoger/ geslotener, en hij loopt hier nu beter op, hij komt zo nu veel beter aan de teugel. Maar eerst merkte ik dat hij er veel minder stabiel door liep. Door je handen wat lager te houden hebben ze meer steun naar de zijkanten toe. Dat had hij toen gewoon nodig. Wat ik enorm belangrijk vind is goed kijken naar hoe je paard reageert, hoe je paard loopt, en daarop in te spelen. En als dat betekent dat je af en toe een stapje terug moet, dan moet je daar gewoon de tijd voor nemen, en dan weer naar je doel toe rijden zegmaar. Want net zo goed als dat je paard moet reageren op wat jij doet, moet je je ook aanpassen naar je paard. En als je dan iets anders doet dan dat het volgens de regeltjes moet, maar je merkt dat het voor je paard (in ieder geval op dat moment) veel fijner is, dan moet je dat gewoon doen!