Toch hoeft het niet zo te zijn dat je je handen vast zet, je kan ook met stille meegaande hand laag rijden zegmaar. Als je maar goed oplet dat je zelf geen steun aan de teugel zoekt. Dan kan je paard dat nl niet meer doen. Je paard moet steun aan de teugel hebben, en dat heeftie alleen als jij je handen rustig houdt.
Maar wat betreft beter aan de teugel komen.... mijn pony liep eerst beter op een lage hand, daar had hij gewoon meer steun aan. Nu rij ik hem steeds hoger/ geslotener, en hij loopt hier nu beter op, hij komt zo nu veel beter aan de teugel. Maar eerst merkte ik dat hij er veel minder stabiel door liep. Door je handen wat lager te houden hebben ze meer steun naar de zijkanten toe. Dat had hij toen gewoon nodig. Wat ik enorm belangrijk vind is goed kijken naar hoe je paard reageert, hoe je paard loopt, en daarop in te spelen. En als dat betekent dat je af en toe een stapje terug moet, dan moet je daar gewoon de tijd voor nemen, en dan weer naar je doel toe rijden zegmaar. Want net zo goed als dat je paard moet reageren op wat jij doet, moet je je ook aanpassen naar je paard. En als je dan iets anders doet dan dat het volgens de regeltjes moet, maar je merkt dat het voor je paard (in ieder geval op dat moment) veel fijner is, dan moet je dat gewoon doen!