Passion's Pride A @ concours, M1

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nina88

Passion's Pride A @ concours, M1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 09:56

Info:
Gisteren ben ik weer op concours geweest met Pepper. Het was de 2e keer dat we M1 gestart hebben en ik vond het nog erg spannend.
We zijn goed voorbereid en thuis gaat alles super, maar op concours wil het nog wel eens een stuk minder gaan.
Gelukkig ging het dit keer aardig goed en hebben we er een winstpuntje bij.
De eerste proef ging iets minder. Pepper was wat lui, waarschijnlijk door het wat te lang inrijden, en ging bijvoorbeeld in de eerste middendraf over in galop. Ook sprong ze rechts verkeerd aan en zo nog wat dingen. Bij de eerste proef hadden we 176 punten. Ter vergelijking: Degene die de 1e prijs had, had 188 punten.
De tweede proef ging een stuk beter en ik had Pepper een stuk actiever gereden. Bij deze proef hadden we precies 180 punten en zijn we op de 6e plaats geeïndigd, helaas waren er maar 5 prijzen.

Leerpunten:
Als Pepper sluit en verzameld is, vind ik het moeilijk om haar te blijven rijden, wat impuls verlies tot gevolg heeft.
Mijn benen lang houden. Ik trek mijn benen en vooral mijn hakken verschrikkelijk op, waardoor ik onnodig de spoor gebruik. Een hele stomme, vervelende gewoonte die er ingeslopen is. Ik ben me kapot geschrokken bij het zien van de foto's en mijn sporen. Helaas is het in de M1 verplicht, dus met de lessen en op concours rij ik wel met sporen. Maar ik rij vanaf nu thuis niet meer met sporen totdat ik mijn been op de plaats kan houden!
In de galop sprong behouden.
Halthouden en achterwaarts gesloten houden.
Handen laag

Dit is Pepper Knipoog :
Afbeelding

Losrijden:
Er zijn geen foto's gemaakt van het lang en laag losrijden, hier had ik haar al meer opgepakt.

1. Drafje
Afbeelding

2. Galopje
http://www.mijnalbum.nl/Foto-4DSYXRC4.jpg

3. En toen ontdekte ik de fotograaf, even begroeten dus Knipoog
http://www.mijnalbum.nl/MiniFoto-FEBVL8C6.jpg

4. Hoofdfoto (zie hier dus mijn verschrikkelijke optrek-been)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-6GC3OX8Z.jpg

5. Drafje
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KVMEWKLT.jpg

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

De 1e proef
8.
Afbeelding

9.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-UQYSL43F.jpg

10.Galop
Afbeelding

11. En klaaar
http://www.mijnalbum.nl/Foto-D3LVAE7R.jpg

De 2e proef
12. Middendraf (het doet me gewoon pijn om die hak te zien)
Afbeelding

13. Volte 10 m rechts
Afbeelding

14. Volte 10 m links
Afbeelding

15. Inzet volte galop
Afbeelding

16. Handen laaaagg!!
Afbeelding

17. Klaaarr en belonen
http://www.mijnalbum.nl/Foto-4EE7VVGQ.jpg

Helemaal klaar:
18.
Afbeelding

19. Dit is echt een typisch Pepper-hoofd haha! (onderlip en oren)
Afbeelding

20.
Afbeelding

Leonie, bedankt voor de foto's *LOL*

EstherMe

Re: Passion's Pride A @ concours, M1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 11:08

Mooie foto's van Pepper Lachen Je ziet dat ze echt haar best doet!
Let inderdaad op de benen en hakken, dat is het belangrijkste punt. Ook om je paard niet te storen in de bewegingen. Verder heb ik geen commentaar Lachen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 11:38

Inderdaad zijn je benen het meest storend aan het plaatje, ik krijg het idee dat je met je hak aandrijft. Het is echter de bedoeling om je paard met je kuit aan te drijven. Je drukt dan automatisch je hakken meer uit. Je geeft verder aan dat het moeilijk is om je paard te blijven rijden als ze meer gesloten is. Dat zou juist niet zo moeten zijn, verzameling is het punt wat je bereikt doordat je paard juist goed aan de hulpen staat, en dus voorwaarts is. Ik zou hier in de les dus goed aandacht aan besteden, waarschijnlijk staat je paard nog onvoldoende aan de hulpen.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 13:36

Probeer eens een zitles voor je evenwicht. Ik heb bij mij gemerkt dat ik daardoor beter rechtop bleef zitten en mijn hakken niet ongemerkt ergens heen bracht waar ze niet hoorden.

Verder erg leuk paard, succes in de M1!!

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 13:44

Inderdaad zou ik wat aan je houding doen, met name je hakken.
wat kunnen foto's confronterend zijn dan he? Knipoog succes hoor, gaat goed komen.

Verder heb ik het idee dat jouw paard erg op zijn voorhand loopt, kan een momentopname zijn, maar daar zou ik zeker ook aan werken.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 13:48

Bedankt voor de reacties!
En ja, die benen.. Ik ga echt heel hard aan werken!

SusanH schreef:
Inderdaad zijn je benen het meest storend aan het plaatje, ik krijg het idee dat je met je hak aandrijft. Het is echter de bedoeling om je paard met je kuit aan te drijven. Je drukt dan automatisch je hakken meer uit. Je geeft verder aan dat het moeilijk is om je paard te blijven rijden als ze meer gesloten is. Dat zou juist niet zo moeten zijn, verzameling is het punt wat je bereikt doordat je paard juist goed aan de hulpen staat, en dus voorwaarts is. Ik zou hier in de les dus goed aandacht aan besteden, waarschijnlijk staat je paard nog onvoldoende aan de hulpen.

Hier wil ik graag even specifiek op reageren.
Het is inderdaad dat ik ipv met mijn kuit, met mijn hak aandrijf. Dat klopt. En dát moet veranderen.
Het laatste gedeelte klopt niet helemaal. Het is niet zo dat mijn paard niet goed aan de hulpen staat, maar ík "vergeet" te rijden, als ze verzameld en gesloten is. Het ligt hierbij dus niet aan mijn paard, maar aan mij.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 13:50

Foto's zijn inderdaad erg confronterend, driebergen.
Maar wel goed voor de bewustwording natuurlijk.
Dat ze op de voorhand loopt, klopt niet eigenlijk. Kan zijn dat de foto's zo'n beeld geven (?) , maar het is niet zo.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 13:57

Ik vind niet alleen jouw houding storen, ook die van het paard. Over jouw houding is genoeg gezegd en je bent je er zelf ook bewust van, heel goed! Je paard vind ik ook niet mooi lopen, sorry. Hij kan (moet) veel meer door de bovenlijn, ik zie nergens een foto dat ie wél lekker door zijn bovenlijn is. Het 'aan de teugel lopen' begint bij dit paard bij de schoft, dat zou over zijn hele rug moeten zijn. Pas dan is hij lekker door zijn lijf. Als ik jou was zou ik er heel goed op letten dat hij zijn rug blijft gebruiken tijdens alles wat je doet, anders krijgt ie hier problemen mee. Wanneer hij lekker over de rug gaat lopen, wordt verzameling en oefeningen makkelijker en kun jij ook vanzelf makkelijker zitten. Maar hier moet je echt de tijd voor nemen en geduld voor hebben! Succes, je hebt wel een leuk paard!

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 14:00

let inderdaad goed op je benen, voor de rest ziet het er goed uit!
als het niet lukt om je hakken uit te drukken, kan je er ook aan denken: knieen uit drukken, hierdoor gaan je hakken ook omlaag, maar je moet wel kijken dat je je been er niet naar voren van gaat afsteken. soms helpt het maar soms ook niet Knipoog

Ettesil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 14:05

Ik heb dezelfde problemen als jij en los dat nu een aardig eind op door veel zonder beugels te rijden. Je moet dan wel met je benen lang gaan zitten en met je kuiten drijven. En zitles is inderdaad ook heel nuttig. Gewoon lekker aan de longeerlijn met de teugels in een knoop. Kun je je volledig op jezelf concentreren. Wat mijn instructrice dan doet is ineens de longeerlijn langer of korter waardoor het paard van haar lijn afwijkt. Zeer goed voor je eigen balans kan ik je vertellen. Veel succes ermee!

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 16:06

Rindin:
Dat ben ik niet met je eens. Sorry Knipoog
Ik ben met mijn paard onder behandeling geweest van een fysio en sta onder controle. Júist voor die rug. Ook de instructeur is hier juist heel oplettend op.

Thnx voor de tips Setti!

_Knofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 16:33

pepper!
ik vond de tweede proef echt heel netjes!
kan verder niet echt commentaar geven, omdat ik nog maar b ben, haha! wel dat je echt aan je hakken moet gaan werken!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 16:44

ik ben het wel eens met Rindin, paard blijft veel te lang en loopt op de voorhand. Alleen bij foto 16 krijg ik een wat beter gevoel( behalve dan dat zijn pas lengte veel te kort is), maar je rijdt M1, dan zou nageven geen probleem meer moeten zijn.

Wat voor commentaar gaf de jury?

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 17:10

Als eerste; heel goed dat je zelf bewust bent van je eigen ''fouten''.
Maar ik ben het ook eens met Rindin.
Ik heb ook het idee dat je paard zijn rug niet goed gebruikt, het lijkt als of hij hem wegdrukt, ipv opbolt (Wat dus bij de verzameling zou moeten.)
Ik denk dat wanneer je leert hoe je wel een goed ruggebruik voor elkaar krijgt, dat het verzamelen ook beter gaat.
Daarnaast denk ik dat je paard nog nét iets beter aan de hulpen zou moeten staan. (Dan zal je ook minder snel je spoor gebruiken..)

Verder vind ik het een leuk paard en gefeliciteerd met je punt!

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 17:17

Sorry, maar ik denk dat de foto's een heel verkeerd beeld aan jullie geven..?
Want Pepper heeft echt wel een goed ruggebruik en ook tijdens deze proeven was dit het geval.
Ik weet heel goed hoe het voelt wanneer Pepper haar rug wegdrukt, dit gebeurd namelijk vaak genoeg, maar ik weet ook heel goed wanneer ze haar rug wél gebruikt.
Amondi: Ik vraag me af waar je leest dat het nageven een probleem is?

Het commentaar van de beide jury's was over het algemene beeld dat ze net wat impuls mistte af en toe. En verder wat commentaar op verschillende punten: halthouden moet gesloten, uitgestrekte stap moet ruimer, aangalloperen te laat, verkeerde galop.
Geen woord over verzameling of ruggebruik.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 08:09

nina88 schreef:
Rindin:
Dat ben ik niet met je eens. Sorry Knipoog
Ik ben met mijn paard onder behandeling geweest van een fysio en sta onder controle. Júist voor die rug. Ook de instructeur is hier juist heel oplettend op.

Thnx voor de tips Setti!

Dan hebben wij een meningsverschil Knipoog
Dat het paard onder behandeling is bij een fysio JUIST voor
de rug, is in mijn ogen niet een teken dat ie fijn door zijn rug
kan bewegen, anders heb je geen fysio nodig.

Dat Amondi iets zegt over nageven hoeft ze niet voor te lezen,
daar hoeft ze alleen maar voor naar de foto's te kijken.
Dat ie, volgens ons, niet door zijn rug heen is, hangt namelijk
heel nauw samen met het niet lekker nageven. Als hij niet
door zijn rug is, geeft ie ook niet na. Dan knikt ie alleen zijn
hoofd wat naar beneden, maar dat betekent niet dat ie goed
in de aanleuning is.

Vriendelijk bedoeld; wat vind je zelf van de foto's?

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 08:48

rindin schreef:
Dan hebben wij een meningsverschil Knipoog
Dat het paard onder behandeling is bij een fysio JUIST voor
de rug, is in mijn ogen niet een teken dat ie fijn door zijn rug
kan bewegen, anders heb je geen fysio nodig.

Dat Amondi iets zegt over nageven hoeft ze niet voor te lezen,
daar hoeft ze alleen maar voor naar de foto's te kijken.
Dat ie, volgens ons, niet door zijn rug heen is, hangt namelijk
heel nauw samen met het niet lekker nageven. Als hij niet
door zijn rug is, geeft ie ook niet na. Dan knikt ie alleen zijn
hoofd wat naar beneden, maar dat betekent niet dat ie goed
in de aanleuning is.

Vriendelijk bedoeld; wat vind je zelf van de foto's?

Haha ok de opmerking van de fysio klopt. Die was ook een beetje vreemd geformuleerd van mijn kant.
Ik bedoelde hiermee te zeggen dat dit een zwak punt van ons is, maar dat ik hier heel goed op let en dat dit al een stuk beter is geworden. Let wel, het blijft een zwak punt en hier moeten we in groeien en moet mijn paard sterker in worden. Hier zal jullie punt van nageeflijkheid waarschijnlijk ook in terugkomen. Maaarr dit is al een heel stuk beter!
Op de foto's zie ik veel vooruitgang. Mijn paard was door een vorige eigenaar (waarschijnlijk) strak in de bovenlijn gereden en weinig van achteren. We zijn hier heel hard mee aan het werk gegaan en opnieuw vanaf het begin begonnen. Lang en laag beginnen en die achterhand activeren.
Het is jammer dat er niet gefilmt is, want dan zag je haar bewegingen écht en zou je zien dat het lang zo erg niet is als jullie het nu beschrijven.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 08:51

Dat klinkt al heel anders Knipoog Ik heb geen eerdere foto's van het paard gezien en weet niet hoe de vorige eigenaar hem reed, dus kan er niet over oordelen of ie beter of minder wordt.
Maar wat ik een sterk punt van jou vind, is dat je je iig wel bewust bent van het feit dat zijn rug een moeilijk punt is. Met dat in je achterhoofd kun je lekker gaan trainen en dan komt het vast wel goed!

Succes!

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 08:58

Bedankt.
Als ik nu mijn berichten van gisteren lees, had ik dat wel iets anders kunnen plaatsen. Ik schoot in de verdediging, omdat ik juist het idee had dat we zo op de goede weg zaten en zo'n vooruitgang hadden geboekt. Sorry dus.

Maar goed, de mensen die zagen dat er moeilijkheden zaten bij rug en nageeflijkheid; tips voor de training?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 09:52

hoi,wat een leuk paard om te zien zeg.
de meest belangrijke tips zijn al gegeven,misschien dat je nog kan werken aan de houding van je handen,probeer ze netjes naast elkaar te houden.

een tip wbt de sporen,je hebt ook dummysporen die geen inwerking hebben,daar mag je ook mee starten
http://webshop.peelviervoeters.nl/conte ... 613.824306
kan je oefenen op het stilhouden van je benen en prik je je paard ook niet onnodig mee.

impulssporen zijn ook zacht:
http://www.thehorsehousewebshop.nl/?men ... eID=166261

P_Tries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 16:25

Gefeliciteerd met je Wp ! Heel goed gedaan.
Leuk om Angel d'r mams zo super goed bezig te zien! *LOL*

Er moet ook commentaar bij, dus maar iets wat mij opvalt.. Knipoog
Spoorgebruik, wat je zelf ook aangeeft is erg groot. Op elke foto is het goed te zien dat je erg veel spoor geeft.

Maar ik vind het er verder zeker niet verkeerd uitzien!

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 16:37

nina88 schreef:
Bedankt.
Als ik nu mijn berichten van gisteren lees, had ik dat wel iets anders kunnen plaatsen. Ik schoot in de verdediging, omdat ik juist het idee had dat we zo op de goede weg zaten en zo'n vooruitgang hadden geboekt. Sorry dus.

Maar goed, de mensen die zagen dat er moeilijkheden zaten bij rug en nageeflijkheid; tips voor de training?

Je hoeft geen sorry te zeggen. Dat jij verbetering ziet en voelt is
al een hele stap voorwaarts! Voor het rug gebruik is lang en laag
en dan iets achter de loodlijn altijd een goed oefening!
Het paard moet achter jou hand aan gaan. Wanneer hij volgens
jou te hoog loopt, geef je druk tot HIJ nageeft. Wanneer hij dat
doet geef je hem ruimte (teken dat het daar beneden voor zijn
mond veel prettiger is). Hoe losser hij wordt in de rug, hoe makkelijker
hij naar beneden komt en gaat nageven.
Ondertussen lekker veel (heel veel) overgangen gaan rijden. Dan
komt hij lekker op 4 benen en gaat hij ook beter zijn rug gebruiken.
Dit moet ieder gezond paard kunnen en hij wordt er alleen maar
fijner van. Er gaat wel wat tijd overheen, maar het resultaat is dat
je een makkelijk te rijden paard krijgt die veel lekkerder kan ontspannen.

Dat is denk ik voor jullie nu de prioriteit, je zult zien dat de oefeningen
ook steeds makkelijker gaan worden zo.

Edit; overgangen maken hem ook sneller aan jouw been, dan krijg
jij waarschijnlijk ook steeds minder het idee dat je hem met je hak
moet aandrijven.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 17:10

Die dummysporen zijn een goed idee snoevie! In ieder geval totdat ik mijn benen op de goede plek kan houden.

Bedankt Patricia!!

Wat jij nu uitlegt Rindin is hetgeen waar we ook mee bezig zijn.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 17:15

natuurlijk,als je je benen goed op de plek houdt,kan je altijd nog overstappen op anderen als je die nodig hebt.
succes Lachen

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 17:15

Oef, wat had je voor je houding Bloos
Echt opletten dat je die hakken uitdrukt en tenen naar binnen. Als ze niet reageert alerter maken op je benen.