Bruno vergeet de bochten in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blitzlover

Bruno vergeet de bochten in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 20:12

Oke, deze titel klinkt misschien dom maar toch wou ik dit posten.

Elke vrijdag heb ik les op een manege pony, als ik nu kon zeggen onze manege is top; dus niet, maar dat ter zijde. Ik rijd dan meestal op Blitz, maar Blitz is niet van mij dus iedereen mag daar op rijden ik kan dus soms niet op blitz dan ga ik op bruno. Bruno is een ontzettend fijne ruin, maar heeft echt van die manege pony kwaaltjes. Zoals; Platdrukken tegen de bakrand, hangen aan de teugel, er vandoor stormen enz. Ik neem dan meestal een dressuurzweep mee op 'm en dan flikt ie dat soort dingen niet. Ok, bruno is totaal geen fijne pony om mee in galop te gaan hij had een tijd dat ie keihard ging bokken en gek doen maar dat is nu wel over.

Dus nu het probleem wat ter zake komt; Bruno vergeet de bochten. Als je aangeloppeerd in een hoek dan krijg je hem de volgende hoek niet door. Dus als het ware vergeet hij de bochten. Hij hard je ook je binnenbeen erbij houd hij gaat maar door over een grote volte in de midden zegmaar. Hoe zouden jullie dit doen? Met een zweep word hij helemaal panish, gaat ie schuimbekken en 't zweet staat hem dan nat op de hals.. Hij reageerd dus totaal niet op het binnenbeen in de bochten.
Verder is bruno niks niet gemeen, heel lief enzo alleen het probleempje is lastig..

Ik zou bruno dolgraag wegkopen van de manege, hun allemaal trouwens (als ik er geld voor had) maar helaas kan dit niet... Dus geen zeikerij over dat bruno een manege pony is, omdat ik op een ander forum ookal wat gemiep er overhad. Knipoog

bedankt.

horse_girl

Re: Bruno vergeet de bochten in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 20:14

Tja trainen met een manegepaard is nu eenmaal lastig, zo niet onmogelijk. Maar ik neem aan dat je in de les rijd en dat je instructrice of instructeur dit ook opvalt?

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 20:16

Trainen met een manegepaard is helemaal niet onmogelijk, het is maar met wat voor instelling je erop stapt.
Ik zou inderdaad ook eens aan je instructeur vragen (die het paard kent) wat een oplossing zou kunnen zijn.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 20:20

Jij als ruiter hoort dit op te lossen en de fout op je te nemen.
Gaat Bruno de bocht niet door? Ben jij niet duidelijk genoeg.. Nog duidelijker zijn dus! Met 2 handen en je binnenbeen gewoon de bocht induwen.
Ik weet zelf hoe moeilijk het is om met een manegepony iets eruit te krijgen. Ik heb vier jaar lang op een manegepony gereden waar zij waarschijnlijk 0ng 10 jaar lang daar de rechtergalop heeft verrekt. Na veel en nog meer trainen zat de galop er eindelijk in(Laten we zeggen na 1,3 jaar). Ik kan je vertellen dat het heel moeilijk is, misschien zelfs mission impossible als zoveel ruiters er niks aan doen. Maar met goeie instructie en doorzettingsvermogen moet het ooit lukken.

_Judje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 20:26

Mijn pony vind galop nog erg lastig, en gaat erg hard, maak ik ophoudingen dan valtie eruit. Maar het gaat steeds beter. Wat hij wel erg graag wil is keihard de bochten afsnijden, dus echt niet de hoeken door. Ik krijg hem daar alleen door door echt flink met mijn handen te werken, allebei naar de hoek sturen/ trekken en je binnenbeen er goed aan houden. Als je dan probeert iets vaart eruit te halen (lukt bij mij nu wel Lachen ) dan moet het lukken. En als je hem regelmatig rijdt, moet hij er uiteindelijk toch ook iets van onthouden. Bespreek het ook met de instructeur/ instructrice, dat ze erop letten, en andere mensen die hem rijden ook extra aanwijzingen geven!

Reneetjuh85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 16:05

Wat inderdaad al is gezegd, werkt. Beide teugels "tegen" de hals aan en vooral binnenbeen. Je sluit hem dus op tussen de teugels. Ik weet niet of je ook springt maar zo rijd je ook op een hindernis af. Let erop dat je recht blijft zitten en dat je kijkt waar je heen wil. Je vertelt dat hij heel hard gaat. Vergeet dus de stelling niet als je in de hoek bent anders kan hij/ zij de balans kwijt raken. Daarnaast is jezelf zwaar maken belangrijk, ook voor de controle. Hopelijk gaat het je lukken. Ieder paard kun je iets leren, ook een manegepaard. Het vergt wel meer geduld en tijd. Succes!