Tempocontrole; hoe houd ik mijn paard goed onder mij.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sandradeboer

Tempocontrole; hoe houd ik mijn paard goed onder mij.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 18:42

Mijn 5-jarige merrie vind het soms erg moeilijk om onder mij te blijven lopen. Als ik niet oppas heeft ze de neiging om sneller te gaan dan ik wil. Het is een paard met werklust, soms wat drammerig, maar absoluut niet heet of iets dergelijks.

Meer van ok, daar gaan we, dus wat overijverig. Het vervelende is dat ik, met name in een proef, haar soms niet op zit bij me kan houden en dan toch, naar mijn mening iets te veel met mijn hand in moet komen. Waardoor de fijne nageeftlijkheid soms weer weg is. Logisch immers.

Van verschillende instructeurs hoor ik verschillende wijzes van aanpak. Misschien heeft iemand van jullie een gouden tip?

Groetjes, Sandra

_Tanja_

Re: Tempocontrole; hoe houd ik mijn paard goed onder mij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 18:48

Zorg dat jij ontspannen blijft zitten, blijf in EEN tempo lichtrijden en probeer dit ook wanneer het paard versnelt.
Dit is heel moeilijk ik weet het, maar dat is een kwestie van oefenen. Als het paard versneld moet jij langzamer gaan lichtrijden.
Ik heb namelijk een vriendin met zo'n paard waar ik ook af en toe op rij, en ik weet dit is echt niet makkelijk maar het helpt wel.

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 18:52

_Tanja_ schreef:
Zorg dat jij ontspannen blijft zitten, blijf in EEN tempo lichtrijden en probeer dit ook wanneer het paard versnelt.
Dit is heel moeilijk ik weet het, maar dat is een kwestie van oefenen. Als het paard versneld moet jij langzamer gaan lichtrijden.
Ik heb namelijk een vriendin met zo'n paard waar ik ook af en toe op rij, en ik weet dit is echt niet makkelijk maar het helpt wel.

Idd lastig he, dan ook nog helemaal ontspannen blijven...

Bedankt voor de tip!

_Tanja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 19:00

sandradeboer schreef:
_Tanja_ schreef:

Idd lastig he, dan ook nog helemaal ontspannen blijven...

Bedankt voor de tip!

Dat is idd lastig, maar probeer te oefen en dit vol te houden. Desnoods tel je elke keer 1,2 en dat op het tempo dat jij eigenlijk wil lichtrijden.
Mijn vriendin doet dit met het liedje vader jacob, maar dat vind ik persoonlijk niet makkelijk.
Beloon het paard ook als ze het goed doet, en praat er desnoods tegen om haar weer wat rustiger te krijgen.

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 19:04

[quote="_Tanja

Dat is idd lastig, maar probeer te oefen en dit vol te houden. Desnoods tel je elke keer 1,2 en dat op het tempo dat jij eigenlijk wil lichtrijden.
Mijn vriendin doet dit met het liedje vader jacob, maar dat vind ik persoonlijk niet makkelijk.
Beloon het paard ook als ze het goed doet, en praat er desnoods tegen om haar weer wat rustiger te krijgen.[/quote]

Gebruik je ook (halve) ophoudingen om je zit te ondersteunen?

_Tanja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 19:07

Nee ik gebruik geen ophouding om mijn zit te ondersteunen, dit omdat het paard nog niet helemaal het bit met teugeldruk wil accepteren.
Dit kan wel bij jou paard natuurlijk helpen.
Langzamer lichtrijden, zwaarder gaan zitten en wat ophoudingen maken.
Je moet zelf een beetje kijken met welke combinatie je paard het beste reageerd.
Vaak is het zo als ze onder je uit rennen en je gaat aan de mond lopen hangen trekken o.i.d. gaan ze alleen maar harder.
Zet je paard ook op de volte mits het mogelijk is (kan natuurlijk niet rijdens concour)

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 19:11

_Tanja_ schreef:
Nee ik gebruik geen ophouding om mijn zit te ondersteunen, dit omdat het paard nog niet helemaal het bit met teugeldruk wil accepteren.
Dit kan wel bij jou paard natuurlijk helpen.
Langzamer lichtrijden, zwaarder gaan zitten en wat ophoudingen maken.
Je moet zelf een beetje kijken met welke combinatie je paard het beste reageerd.
Vaak is het zo als ze onder je uit rennen en je gaat aan de mond lopen hangen trekken o.i.d. gaan ze alleen maar harder.

Klopt wat je zegt.

Het is wel iets waar je voortdurend aan moet blijven werken en kost soms veel energie. Een wat flegmatiekere rijd je gemakkelijker van been naar de hand, dan een voorwaarts paard. Ze accepteert overigens mijn beenhulpen wel goed. Kan daar ook wel sensibel op zijn, maar is goed te handelen.
In de training pas ik al de zaken toe die jij noemt en dat werkt goed. Maar in de proef waar veel achter elkaar aan komt, steekt het snel de kop op en heb ik soms mijn handen vol aan haar. Het is overigens een schat van een paard. Altijd lopen, altijd werken.