3 jarige zwarte gribaldi@dressuur!! 4 maanden zadelmak!!foto

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

avalonnancy

3 jarige zwarte gribaldi@dressuur!! 4 maanden zadelmak!!foto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 17:37

nu dan eindelijk de foto's van het rijden
ze zijn niet van hele goede kwaliteit maar het geeft wel een indruk!

nog even voor de volledigheid voor de regels van haw Tong uitsteken
Dit is mijn 3 jarige merrie van gribaldi x Samber.
Ik ben nu lekker met der aan het trainen om straks in April te gaan starten.
Ze is nu 4 maanden onder het zadel en pakt alles zeer goed op.
Waar we nu mee bezig zijn is dan het paard netjes op z'n eigen benen loopt en mooi rechtgericht loopt.
ze wil graag naar beneden lopen maar neemt geen aanleuning, we zijn nu hard aan het werk om het neusje eruit te krijgen.
we zijn nu al weer een paar weken verder als de filmpjes en ze schuift nu lekker uit waardoor ze niet meer zo kort in de hals is.
ze neemt nu ook wat meer aanleuning en wil zelfs lekker met dr neusje over de grond blijven lopen Haha!
voor de filmpjes http://www.youtube.nl/avalonnancy

en kijk ook ons op mijn website http://www.apacipride.nl en als je er dan toch bent zou het leuk zijn als je een berichtje achterlaat in mijn gastenboek! Pling
dan nu de foto's

galopje Tong uitsteken
Afbeelding

drafje volte rechts (haar moeilijke kant) Tong uitsteken
Afbeelding

mooi plaatje vind ik zelf Cool
Afbeelding

pasje verruimen
Afbeelding

iets te kort in haar hals Bloos
Afbeelding

nog een galopje! beetje naar voren zitten om haar te ontzien Pling
Afbeelding

en nog een stukje stap
Afbeelding

opbouwende kritiek is welkom maar hou het wel vriendelijk Haha!
badankt voor het kijken

groetjes

Caesar

Re: 3 jarige zwarte gribaldi@dressuur!! 4 maanden zadelmak!!foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 17:40

Persoonlijk vind ik dat je veel te veel met de voorkant bezig bent. Op elke foto val je naar voren, en met name met je schouders. Daarnaast heb je op de 2e foto van onder en de onderste stapfoto behoorlijk wat druk op de voorkant zitten terwijl het wel wat vriendelijker mag. Zeker als ze zich van zichzelf al opkropt, geef wat ruimte!
Op je filmpje galoppeer je veel voltes, wissel dat af, maakt het voor je paard makkelijker want ze heeft er toch wat moeite mee om der evenwicht te bewaren.

Denlamour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 17:44

Ik ben het wel met Hermesdeux eens, Ik vind dat je ook erg naar voren valt, en je handen staan tijdens het rijden veel te wijd uit elkaar. je lijkt soms ook streng in je hand of zie ik dat vekeerd?

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 17:49

ja, ik ben het wel met hermesdeux eens. Het is nog een jong paard, net onder het zadel. Probeer vooral actief te rijden, met een goede reactie op je been. Vooral niet teveel aan de voorkant, dat komt vanzelf goed (als de rest in orde is) Knipoog
In je filmpje vind ik dat je teveel stelling naar binnen neemt. Stuur haar vanuit de schouders, met lichte stelling. Minder, veel minder dan wat je bij sommige stukjes ziet. Dan loopt ze ook over de buitenschouder weg, dus meer met de buitenkant doen en haar ómzetten. (snapje? Tong uitsteken )
Succes, leuk paard! Haha! Hopelijk forceer je niets, het gaat allemaal redelijk snel vind ik.

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 18:11

ìk rijdt op de manier van antoine de bodt
ik wil even duidelijk maken dat de methode van antoine de bodt er juist omgaat dat het paard nagefeeft door rechtgerichtheid en onspanning maar nooit door dwang.
omdat die van mij nog heel graag kort liep toen moet je ook je teugels heel kort houden om verbinding te houden.
op het moment dat ze nageeft zou ze eigenlijk moeten gaan duwen in je hand waardoor je haar uit kunt schuiven maar zodra ik ruimte gaf viel de verbinding weg en was er geen aanleuning meer, dus dat moest ze eerst onder de knie krijgen.
nu snapt ze het inmiddels wel.
het is ook een moment opname van een oefening die een paar weken duurt voordat het paard het snapt alleen was die van mij vanaf het begin af aan heel kort in de hals en dat hebben we er nu op deze manier uitgereden.
dat ik contrastelling rij was om haar recht op 4 benen te houden want anders viel ze op de binnen schouder of ging zelfs linksaf ook was de hindernis langs de rand eng.
ook dat is nu weg ze loopt nu inmiddels heel fijn tussen 2 teugels.

Kimberleyvg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 18:13

Nancy, Je ziet echt dat avalon nu een stuk verbeterd is.. hoe die nu thuis loopt. ik zal binnenkort even nieuwe foto's voor je maken.. Maar probeer goed op je houding te letten en de ontspanning,

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 20:45

dank je wel Pling we zijn ook nog vol in de leer en ze is nu eenmaal een paardje met kwaliteit en wat nou eenmaal vrij makkelijk netjes loopt en er zit echt niet zoveel druk op als mensen denken.
ik denk dat het commentaar heel anders was geweest als er bevoorbeeld stond 6 jarige niveau L1!
want dan mag ze wel mooi rond lopen van voor.
ook jonge paarden kunnen deze kwaliteit hebben en met losrijden en de cooling down dan rij ik gewoon nog lekker met een lang teugeltje en dan mag ze lekker doen met dr koppie wat ze wil.
dus van een half uur training loopt ze 10 minuten zo en de rest is ook alleen maar loswerken Pling

dat ik naar voren val dat komt idd omdat mijn houding niet goed is als je mij ziet lopen dan loop ik ook met mijn schouders naar voren Bloos en ik zit bij haar al naar voren om haar een beetje te ontlasten en dat wrodt dus nog eens extra versterkt doordat mijn houding al zo is Tong uitsteken

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 19:48

Ik weet dat je bij AdB je handen hoog moet houden, maar of dat bij zo'n jong paard nu ook echt zo'n goed idee is... Mij is altijd gezegd dat hoe hoger je je handen houdt, hoe strenger de inwerking is. En ik denk dat de inwerking met zo'n hoge handhouding net iets te scherp is voor een jong paard. Ik rij met zo'n jonge paarden liever met een lage en ietsje brede handhouding.

Verder heb je wel een gruwelijk mooi paard!

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 20:48

bedankt Pling

hoe hoger je je handen houdt hoe stiller ze zijn omdat je dan namelijk scharniert in je ellebogen met lichtrijden enzo.
hoe lager je handen hoe meer het paard voelt in zijn mond dan voelt hij namelijk elke beweging.
dus vandaar de hoge handen omdat je dan een stillere cerbinding hebt en je je handen ook niet vast kunt zetten. Cool

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 21:27

Ik vind het een prachtpaard Ja wauwie! Wees er maar blij mee!

Handen hoog zijn misschien stiller, maar zorgt er wel voor dat het paard veel gemakkelijker te diep gaat lopen omdat je dan te maken hebt met een soort hefboom. Dus ik denk juist dat het paard bij hoge handen veel meer voelt en veel heftiger reageert dan met lage handen (die overigens ook prima stil kunnen zijn Knipoog)

Ook ik vind dat je paard nog wat te kort loopt in zijn hals en dat hij veel lager en uitgeschovener (is dat een woord Tong uitsteken??) mag lopen. Maar dat wist je al Haha!

Op het filmpje valt het me op dat je vrij streng met je binnenhand inwerkt. Je wilt je paard rechter en op 2 teugels, ik vraag me af of je dat krijgt door je paard aan zijn binnenteugel de volte door te 'trekken' waardoor het paard over zijn buitenschouder valt en zeer onrustig wordt in zijn hoofdhouding.

Waarom niet gewoon voorwaarts en los aan die voorkant en zelf het paard de aanleuning op laten zoeken? Helemaal met een paard dat pas net onder het zadel is.

Ik bedoel het allemaal niet bruut hoor, zijn gewoon dingen die me opvallen Lachen

Vladie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 06:38

Ik ben het helemaal met Zap eens.
En hoe meer ik dingen van AdB zie hoe meer het me tegen gaat staan zeker met een jong paard.
Maar goed ieder zijn ding natuurlijk, ik zou het paard wat losser laten van voren en het diertje eerst van achter naar voor rijden met meer lengte van de teugels.
Voor de rest een plaatje van een paard!

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 09:41

Ook ik ben het met Zap eens.
Ik vind dat je je paard af en toe stoort in de mond en dat is vooral in de film te zien. Ze slaat daar behoorlijk vaak met het hoofd. Geef het paard wat meer ruimte aan de voorkant en dan wat langer in de hals.
Het voorover vallen vind ik in het filmpje wel mee vallen. Wel een super gaaf paard!!

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 09:50

Wat ik daar graag nog aan wil toevoegen is dat het voor een jong paard belangrijk is dat hij leert voorwaarts te lopen. Dus in de begin periode bijna alles rechtuit. Voltes zijn wel leuk, maar als het paard nooit geleerd heeft om zijn 'probleempjes' voorwaarts op te lossen heb je er niets aan.
Ik keek ook jouw galop filmpje, je reed lang in galop voor een jong dier. Ook reed je alleen op de volte.

Op de rechterhand is het paard niet recht en valt door de binnenschouder heen. Hier moet je nu aan werken, anders heb je later een groot probleem. Het dier is nu nog soepel en niet zo bijdehand. Je hebt nu dus de kans om het lichaam op een makkelijke manier te bewerken.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:41

@avalonnancy, leuk dat je hier je foto's plaatst.
Alleen begrijp ik iets niet.
Je vertelt dat jouw paard geen druk op de teugels neemt en dat jij daarom je teugels kort moet nemen. Maar daarmee bereik je juist datgene wat jij niet wil. Namelijk dat jouw paard nog steeds niet de teugels aan wil nemen en dus zijn hoofd meer achter de loodlijn houdt. Dit zie ik duidelijk op de foto's.Op deze manier voer je alsnog druk uit, juist terwijl je dat niet wil (en gaat je paard met zijn hoofd slaan!). Dit is niet wat je leert volgens het systeem van AdB.
Je wilt juist dat je paard vanuit ontspanning en voorwaardse drang je teugels op gaat zoeken. Als je paard dat niet doet, kan je nog helemaal niks van voren vragen.
Ik zou je instructeur hier nog een duidelijk naar vragen als ik jou was.

Daarbij wil ik even reageren over de handen hoog: Dat gebruik ik alleen in sommige gevallen. Als mijn paard met zijn hoofd te laag gaat houden, zodat ie op de voorhand gaat lopen en in de stelling inknikken in plaats van buigen, dan doe ik mijn handen bewust even omhoog. Het paard gaat dan echt met zijn neus omhoog en kan dan alleen maar buigen, niet meer inknikken. Natuurlijk gaan mijn handen daarna weer omlaag, op de plaats waar ze horen. Mijn paard zal dan ook weer gewoon nageeflijk gaan lopen.
Dit is de manier waarop ik het gebruik, het kan best zijn dat iemand anders dat anders ziet (en duidelijk kan uitleggen Haha! ), dan hoor ik het graag! Knipoog

marn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 12:12

ik vind het er heel mooi uitzien.. Je zou niet zeggen dat dat paard pas 4 maandjes onder het zadel zit!
Mooi paard ook.

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 13:33

Als ik zo naar de foto's kijk en je filmpje zie, vraag ik mij af van wie je (volgens AdB manier) les krijgt.
De theorie omschrijf je inderdaad AdB, maar als ik dan de foto's/ film zie, dan loopt het paard niet zoals "we" het graag zouden willen zien.
Het paard loopt gespannen in de oprichting, nu heb ik mijn paard ook ingereden met AdB en het heeft bij mij al een klein jaartje geduurd voordat ik door de ontspanning > aanleuning> rechtrichten heen was.
Mocht je dit wel al doorlopen hebben, dan is er mi wat fout gegaan. Bloos , want je paard loopt scheef m.a.w. is niet verticaal recht, en heeft dus spanning in de rug.

Je hebt een SUPER goed en mooi paard, jullie zijn een mooie combi, wat ik alleen zonde vind is dat door dit soort foto's/ films het AdB manier weer slecht neer gezet wordt.
Daardoor schrijven sommige, het AdB manier is niets voor een jong paard, maar verticaal rechtrichten is voor alle paarden van het grootste belang, alleen een verticaal recht paard kan zijn rug ontspannen en horizontaal recht komen

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 14:55

Neus eruit en naar voren met die hals. Ook al ben je aan het rechtrichten, laat paard de hals wat naar voren brengen en geef paard de ruimte dat hij op eigen benen kan lopen met aanleuningsteugeldruk wat niet extreem hoog hoef te zijn. Ik zeg niet dat je veel druk hebt, maar zie wel liever de neus meer eruit. Hoe meer de hals naar voren komt en neus eruit, komen ook de benen verder naar voren en rekt paard tevens de bovenlijn op. Door je paard vervolgens beide kanten in te buigen richt je ook recht. Filmpje vind ik niet zo denderend om te laten zien, enorm veel stelling, geen sprong over de rug, dus de galopsprong rolt niet.

Leuk paard overigens maar ik hoop dat je goed weet waar je mee bezig bent. Het ontspannen en rechtrichten is belangrijk maar vergeet ook niet dat je met jong paard bezig bent. Die ook veel moet leren. Ik weet ook niet hoe lang je met systeem van de bodt bezig bent, maar weet goed hoe je aan het werk bent.
Let ook op je eigen houding, dat je wat naar voren zit prima maar je zit nu in totale onbalans wat weer erg moeilijk word voor je paard om balans te vinden. Zeker bij jonge paarden.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 15:04

zoek meer rust in je houding. ga er meer van genieten en lat je spieren losser. vooral in je bovenlijf/schouders (zowel spieren aan voor als achterkant). Neem het paard wat terug in tempo zodat het zijn pas makkelijker kan afmaken voor je als een gek voorwaarts gaat rijden. Als ie eenmaal in balans is kan je meer naar voren toe rijden en stil blijven in zit/hand/aanleuning ed.
paard loopt nu wat over het tempo waardoor je heel lastig kan zitten en balans houden.

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 17:48

labionics schreef:
Als ik zo naar de foto's kijk en je filmpje zie, vraag ik mij af van wie je (volgens AdB manier) les krijgt.
De theorie omschrijf je inderdaad AdB, maar als ik dan de foto's/ film zie, dan loopt het paard niet zoals "we" het graag zouden willen zien.
Het paard loopt gespannen in de oprichting, nu heb ik mijn paard ook ingereden met AdB en het heeft bij mij al een klein jaartje geduurd voordat ik door de ontspanning > aanleuning> rechtrichten heen was.
Mocht je dit wel al doorlopen hebben, dan is er mi wat fout gegaan. Bloos , want je paard loopt scheef m.a.w. is niet verticaal recht, en heeft dus spanning in de rug.

Je hebt een SUPER goed en mooi paard, jullie zijn een mooie combi, wat ik alleen zonde vind is dat door dit soort foto's/ films het AdB manier weer slecht neer gezet wordt.
Daardoor schrijven sommige, het AdB manier is niets voor een jong paard, maar verticaal rechtrichten is voor alle paarden van het grootste belang, alleen een verticaal recht paard kan zijn rug ontspannen en horizontaal recht komen

ik heb les van antoine de bodt zelf!!
die van mij loopt nou eenmaal makkelijk nageeflijk Cool
en zoals marn al zei en die slaat de spijker op zijn kop dat het er eigenlijk te mooi uitziet voor een paard wat pas 4 maanden onder het zadel is .
en de reacties die ik nu krijg hebben allemaal te maken met het feit dat ze pas 4 maanden zadelmak is.
en het komt er dus op neer dat als ze een jaar ouder was geweest de reacties heel anders zouden zijn.
er wordt nu alleen commentaar geleverd met betrekking tot haar leeftijd en weinig over het paard zelf dat vind ik jammer.

ik weet heel goed waar ik mee bezig ben ! het is niet het eerste paard wat ik inrijd en die zijn ook goed terecht gekomen.
en ja ook die liepen met 5 al in het m2. dat heeft niet met de manier van inrijden te maken maar met de kwaliteiten van het paard zelf.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 18:29

Citaat:
ik heb les van antoine de bodt zelf!!

ROFL ROFL Sorry, moest hier heel erg hard om lachen. Haha! Haha!

Als de goeroe himself het al niet goed doet dan vraag ik me af hoe het met zijn volgelingen moet.
Je hebt een prachtig paard trouwens. Pling

Edit: ik moet dus lachen om je antwoord n.a.v. de vraag van labionics van wie je les hebt. Haha!

Kimberleyvg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 19:53

Heej nancy, Netjes hoor je weet goed waar je mee bezig bent. Let wel op je houding. en probeer de lekker los door der lijf te laten bewegen.
Betteke: Waarom lag je hier om iedereen pakt toch van de les zelf op wat die wilt of niet. dus de manier van antoine de bodt zelf is verder prima hoor iedereen neemt zelf wat die mee wilt nemen in de les..

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 21:20

@avalonnancy, dan lees je mijn berichtje niet goed Lachen en overigens ook vele andere berichtjes niet Lachen .

Daarbij vind ik in het filmpje je paard verre van nageeflijk Lachen. Het 'gesleur' de bocht door waardoor het paard uiteindelijk zijn hoofd naar beneden steekt is voor mijn geen nageeflijkheid. Daarbij geef je zelf aan problemen te hebben met de aanleuning en de verbinding: wel ook dan: los aan de voorkant en daarnaar toe rijden inplaats van andersom Lachen

@Driebergen, nu ik toch nog reageer op ts wil ik graag ook even op jouw stukje reageren met betrekking tot de 'hoge' handen. Ik ben juist van mening dat als je je handen hoog houd het paard alleen maar de mogelijkheid krijgt tot inknikken in plaats van tot buigen. Op het moment dat jij je handen op de normale hoogte houd en dus een goede verbinding tot de mond heb, is het hoofd van het paard als het goed is netjes recht. Op het moment dat je je handen hoger zet die mooie lijn naar de mond eigenlijk verbroken en kan het paard niet anders dan inknikken. Het is lastig uitleggen, maar op het moment dat je je handen hoger houd krijg je een soort hefboom. Neus naar voren is juist je handen naar voren brengen waardoor de neus ook de kans krijgt omhoog/naar voren te bewegen. Wil een paard niet buigen of geen stelling aannemen is het daarom ook beter je hand wat van de hals te brengen om het paard ook daadwerkelijk de ruimte te geven. ALs je in zo'n geval je handen omhoog brengt zal het paard alleen maar inknikken en in het ergste geval gaan kantelen. Op de voorhand vallen is imo geen probleem van voor, maar een probleem van achter. Handen wat meer naar voor en veel meer activiteit aan de achterhand zullen ervoor zorgen dat je paard van de voorhand afkomt Lachen
Tenminste, zo ervaar ik het Lachen

Pattyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 22:10

Hee Nancy! Leuk om Avalon weer eens tegen te komen Lachen
Maar mijn paardje heeft ook een beetje problemen met de aanleuning.. ik los dit op door contact te houden met de mond en als ze gaat 'duwen' iets meer been geven zodat ze dan gaat ontspannen, als dat gebeurt krijgt ze meer ruimte (in mijn geval dan Bloos ) maar vind het er al een stuk beter uitzien als de vorige keer. Succes!

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 07:53

He Nancy

Wel mooie foto's, maar ik ben het wel een beetje eens met het commentaar.
Ik heb je nog niet IRL gezien, maar wat ik van de foto's kan opmaken is dat ze al veel te opgericht loopt. Als ze idd geen aanleuning wil nemen is opgericht en zonder rug lopen vaak wat dat soort paarden gaan doen. De truc is juist om ze van voren meer vrijheid te geven, zodat ze juist de ontspanning opzoeken ipv de spanning. Voor de M is het hartstikke leuk dat opgerichte, maar voor een paard van 3 niet.

Dit is wat ik van de foto's opmaak, dus ik zie je graag weleens IRL!

Succes verder met dr!

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 07:58

jammer van de kwaliteit foto's daarom kun je het niet zo goed zien.
maar voor het feit dat hij pas 4 maanden onder het zadel is vind ik dat je al heel goed op weg bent. blijf wel op je houding letten.
veel succes verder