bokken in de galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JoeLove92

bokken in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 17:09

Zodra ik van draf naar galop overga moet ik mijn zweepje gebruiken bij mijn pony en gaat ze met een bok over in galop.
Ook wanneer ik haar sneller wil laten gaan in de galop bokt ze als ik mijn zweepje gebruik. Op mijn been in de galop reageerd ze moeilijker. In andere gangen heeft ze geen last van mijn zweepje.

weet iemand hoe ik dit kan oplossen.

Jasmijn159

Re: bokken in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 17:13

Houd je haar niet te strak van voren?
Veel mensen slaan en trekken dan meteen de teugels aan om een eventueel sprintje op te vangen.
Je paard krijgt dan tegenstrijdige commando's: slaan=vooruit, ophouding=terug in tempo, gevolg is verzet=bokken.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 17:39

Mijn verzorgpaardje doet dit ook...Vooral als ze hengstig is, dan kan ze NIETS verdragen(ze kan dan zelfs niet verdragen dat je je gewicht verplaatst, of als je je been wat naar achteren legt)
Ze kan in de galop ook wel een tikje met de zweep gebruiken, dan altijd een bokje ertussen... Ik heb het gewoon leren accepteren... Ik zie het woord 'verzet' dan ook erg vaak staan op het papier van mijn dressuurproeven Haha!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 18:14

beter voor het been maken. concequent met hulpen en niet harder gaan schoppen of aansporen. eerst gewoon overgangen halt stap en terug dan draf erbij en veel later pas galop. 2x een hulp geven en dan indien nodig hulp met zweepje. belonen als goed doet.

_Judje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 18:25

Mijn pony doet het ook soms, als ik hem bij tik als ik voel dat hij eruit valt. Maar als hij bokt op een tik, krijgtie er nog een. Mag hij niet nl. Eerst deed hij het ook met aanspringen, dat heb ik verholpen met een superdik dek onder zijn zadel. Hij was niet sterk genoeg en gebruikte zijn rug en buik niet genoeg, dus het zadel gaf dan druk. Dus als ze het alleen met aanspringen doet, kan het zijn dat er iets anders hindert ook.

Hoe oud is ze trouwens?

LALALA_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 18:48

Mijn pony heeft dit ook een tijd gedaan als ik aansprong in galop bokken en dan crossen. Dan gaf ik hem een tik met de zweep en draaide ik meteen een kleine volte zodat hij niet nog harder kon gaan. Heel veel overgangen helpen ook ! draf ,galop , draf galop , draf , galop ,, Zo vaak tot ze het goed deed Lachen !

_Tanja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 18:52

Eerst in de stap en draf ook goed aan het been maken.
Dat wil zetten hij moet op kuithulp reageren en niet als je met je hak of spoor in zn lijf aan het schoppen bent.
2 keer je kuit aan liggen reageert hij niet geef je een tik met de zweep achter je been terwijl je aanspoort.
Beloon het paard wanneer hij goed reageerd.
Tempowisselingen en overgangen stap draf wil ook nog wel eens helpen.
Probeer de galop pas wanneer ze beter aan je been is en schop of sla het paard niet in galop.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 05:12

_Judje_ schreef:
Mijn pony doet het ook soms, als ik hem bij tik als ik voel dat hij eruit valt. Maar als hij bokt op een tik, krijgtie er nog een. Mag hij niet nl. Eerst deed hij het ook met aanspringen, dat heb ik verholpen met een superdik dek onder zijn zadel. Hij was niet sterk genoeg en gebruikte zijn rug en buik niet genoeg, dus het zadel gaf dan druk. Dus als ze het alleen met aanspringen doet, kan het zijn dat er iets anders hindert ook.

Hoe oud is ze trouwens?

Wat ik vaak zie is dat als ze bokken op de zweep de hulp met de zweep vaak te groot is. Heel dikwijls is een kriebeltje al genoeg.

Past je zadel wel? Een super dik dek maakt je zadel krapper en kan het gaan knellen.
Als hij nu beter ligt als zonder dik dek zou ik toch eens naar een passend zadel gaan kijken. Het is namelijk een tussenstuk tussen jou en je paard en dat moet voor beide passen. Het moet zorgen dat jij in een juiste houding kan zitten en het zwaarte punt op de juiste plek komt en voor je paard moet het zorgen dat hij jou ermee kan dragen en dus passend aan zijn rug.

_Judje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 06:42

Het zadel past goed, inmiddels doet hij het ook helemaal niet meer. En ik sla niet met mijn zweep hoor. Het kwam echt doordat hij zelf verkeerd liep en zijn spieren niet goed gebruikte. Hij nam gewoon geen galophouding aan bij het galopperen zegmaar. Hij bokte toen ook sowieso bij het aanspringen, ook zonder tik. Ik ben toen gewoon weer een stap terug gegaan, met veel stappen en draven tijdens het rijden, en galop bij het longeren. Dan deed ik met longeren ook het zadel er wel eens goed aangesingeld op. Kon hij zich even op 1 ding tegelijk focussen, op mij, of op het zadel Knipoog En een dik dek maakt het zadel niet perse veel krapper, de singel blijft een gaatje losser dan eerst, en tis dan toch ook niet zo dat je centimeters dek eronder legt. Het maakte voor hem gewoon net even dat verschil dat hij met een wat minder goede houding toch iets meer kussen tussen het zadel had. Maargoed, inmiddels issie sterk zat, en kan hij prima galopperen, alleen nog een beetje te hard meestal Haha!

JoeLove92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 21:16

bedankt voor jullie tips
zal er aan werken:)