Friese merrie Rjimkje @ Work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Josien

Friese merrie Rjimkje @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 20:15

04-09-08 ging ik rijden op Rjimkje.
Ze vind het nog wel lastig om mooi rond te lopen, vandaar dat ik met touwetjes rij.
Eerst dacht ik altijd dat het niet goed was om haar zo te rijden, dus longeerde ik haar steeds voor het rijden met de touwtjes en reed ik zonder. Maar ik heb van een goede Z ruiter gehoord dat het helemaal niet zo slecht was. Zolang ik het maar niet altijd gebruik.
Ook ben ik aan het trainen om haar achterhand actiever te maken. In stap doet ze dit wel goed maar in draf nog niet altijd.

hier komen de foto's :

1.
Afbeelding
middendraf Lachen

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding
de galop vind ze nogal moeilijk Knipoog

7.
Afbeelding
Springen kan ze ook! Haha!

8.
Afbeelding
Let niet op mijn houding! in de galop maakt ze soms in 1 x een bocht! het is dat moeilijk om recht te blijven zitten Tong uitsteken

9.
Afbeelding
na het rijden.

Dit waren ze. Ik hoop dat jullie ze mooi vinden! Tips zijn altijd welkom Lachen

XxSultanxX

Re: Friese merrie Rjimkje @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 20:23

leuk paard heb je Lachen vind dat je hem ook wel netjes rijd , alleen opletten dat je niet scheef gaat zitten en ja mag je handen wel wat meer dragen Lachen
ik vind hoe je nu rijd met je touwtje niet echt supper , zo moet hij altijd naar benden lopen en heb je eigenlijk zelf de `touwtjes`niet in handen Knipoog hoe oud is je paard ?

nataly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 20:24

wat een leukerd zeg.
echt een leuke combi zijn jullie.
Je hebt een nette houding.
maar zit eens wat blijer en ontspannener
op je paardje. & ja handjes meer dragen.
succes verder

_Josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 21:15

XxSultanxX schreef:
leuk paard heb je Lachen vind dat je hem ook wel netjes rijd , alleen opletten dat je niet scheef gaat zitten en ja mag je handen wel wat meer dragen Lachen
ik vind hoe je nu rijd met je touwtje niet echt supper , zo moet hij altijd naar benden lopen en heb je eigenlijk zelf de `touwtjes`niet in handen Knipoog hoe oud is je paard ?

oke bedankt ik zal der op letten!:D
& ik rij er ook lang niet altijd mee hoor! gewoon af en toe..
maar ik zal op mijn handen gaan letten Knipoog
ze is 11

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 21:20

Josien, niet om het een of ander maar het advies wat een Z ruiter je geeft wil niet altijd persé zeggen dat het goede info is Knipoog Ik ken genoeg ruiters die GP rijden en nog het slapste advies geven aan B ruiter...

Als ik eerlijk ben, vindt ik je "touwtjes" eerder averechts werken.. Je paard loopt na mijn idee te gespannen.

Probeer eens terug te gaan naar de basis! Voorwaarts neerwaats te rijden, met vooral veel overgangen!
Ik vindt het gewoon zo jammer dat er meteen naar een hulpteugel gegrepen wordt, terwijl het vaak door de ruiter zelf en met een goed lesgever al zoveel kan gaan!

Jullie zijn wel een leuk stel samen moet ik zeggen Haha!

nataly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 21:27

rjimkje kent de basis wel.
ze heeft in de M gelopen. Maar ze weten niet hoe het kan dat ze
"terug is gevallen"om het zomaar te zeggen.

_Josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 21:29

Madelief28 schreef:
Als ik eerlijk ben, vindt ik je "touwtjes" eerder averechts werken.. Je paard loopt na mijn idee te gespannen.

oke.. Ik zal wel even kijken wat ik ga doen;) Misschien ga ik ook wel gewoon met touwtjes longeren en dan zonder rijden Tong uitsteken

al heeft nataly trouwens ook wel geleik!

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 21:31

nataly_ schreef:

Het paard kan de basis wel in de benen hebben, maar dat wil niet altijd zeggen dat de ruiter dat ook heeft!! Knipoog

Ik rijd vaak genoog op een L-Tour paard, maar believe me, ik haal er niet uit wat mijn vriendin wel doet bv...

nataly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 21:33

maar wat vind je nou zo slecht aan touwtjes Tong uitsteken ?
ik bedoel je doet t paard geen pijn mee.

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 21:37

ik zeg ook niet je het paard daarmee pijn doet..

Ik zie het gewoon zo: Ruiters tegenwoordig grijpen maar al te vaak naar een hulpteugel ipv eerst naar hun zelf te kijken wat ze aan zichzelf kunnen verbeteren!
9 vd 10 gevallen zie je het paard en ruiter groeien, en is een hulpteugel vaak niet nodig...

Kijk een paard wat zich vast zet in de rug, en gewoon lang en rond gereden moet worden, dat vindt ik wat anders, maar dit is na mijn mening een voorbeeld van een ruiter die zelf wel wat goede hulp kan gebruiken.. Anders had ze dit paard (wat al M loopt zoals jullie zeggen) meet de juiste hulpen vd deze ruiter zelf al wel netjes houding gegeven, en liep het mooi over de rug...

Nu met touwtjes loop het paard mijn inziens niet ontspannen in de rug...

snappie? Haha!

nataly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 21:39

maar dat is ze verleerd snappie Tong uitsteken ?
En ze rijd er al een tijdje op, en ze heeft nog nooit
rond gelopen bij haar.
maar ik vind dat ze wel lekker ontspannen loopt op de
fotos! (A)

_Josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 21:44

ik rij er nog helemaal niet zo lang op & moet nog steeds wel beetje aan haar wennen.
Eerst ree ik zonder touwtjes maar toen wezen ze me er op om ze te gaan gebruiken en dat ging wel goed! want als ik nu een uurtje met touwtjes heb gereden en ze er dan af haal loopt ze al een stuk ronder. ze vind het moeilijk om te buigen.. Halstrekken in draf vind ze ook heel lastig! is stap heeft ze het nu wel onder de knie Knipoog
maar ik snap best wat je bedoelt!

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 21:45

Het paard is dat verleerd? Daar heb ik nog nooit van gehoord...WEllicht heeft ie ff een opfriscursus nodig Vork , maar verleren? daar geloof ik niet in...

Maar goed tis ook niet zo dat het ontzettend storend is hoor!! Ik vind ze een leuke combi! En met een goede instructrice gaat dat vast goed komen om in de B te starten Lachen

Succes!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 21:48

je leerd een paard niet rond lopen maar ontspannen!
Rond is mooi wordt veelste snel gezegt!
Het ziet er miss mooi uit maar vaak totaal gespannen..
Ga jij maar is met je hoofd naar beneden gebonden een uurtje lopen.. spanning spanning spanning..
Hup touwtjes eraf en Echte hulp zoeken!

_Josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 21:52

ik zeg toch dat ik helemaal neit vaak er mee rij..
het is geod voor haar zodat ze goed los komt en benenden komt.
btw fardau ik heb het vak jannet Knipoog

Ze komt vaak in de draf omhoog dus rij ik er af en toe mee zodat ze beneden blijft..
maaarja iedereen zijn eigen mening! Knipoog

nataly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 21:53

maar iemand verder nog tipssss Haha! ?

_Josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 21:53

Madelief28 schreef:
Maar goed tis ook niet zo dat het ontzettend storend is hoor!! Ik vind ze een leuke combi! En met een goede instructrice gaat dat vast goed komen om in de B te starten Lachen

Succes!

dat vind ik heel leuk om te horen! Haha! dankjewel !

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 21:53

nataly_ schreef:

Ik heb niet alle reacties doorgelezen maar hier wil ik graag wel even op inhaken als dat mag? Een reden dat het paard "niet zo meer loopt als in de M" kan zijn omdat de spiervorming en gebruik wellicht ook een tijdje geleden is? Een paard die een tijdje niet op het niveau zal worden gereden kan verdrogen in de spieren. Rustig opbouwen zou ik zeggen en niet te veel dwingen. Wellicht dat de touwtjes geen kwaad kunnen als onderdeel van het longeren (niet mee beginnen maar als de spieren al wat warmer zijn en er ontspanning is) en voorlopig zal ik het onder de man nog weglaten. probeer het rustig aan te doen, beter kun je dan nog een slof als bijzet gebruiken maar ook daar is handigheid mee gemoeid (en dan de variatie dat hij niet tussen de voorbenen doorloopt maar langs de voorbenen en bevestigen aan de singel). Hiermee kun je meer doseren.

Ga lekker door op de ontspanning en probeer het paard lekker over de rug te laten lopen, nageeflijkheid is erg belangrijk maar je moet wel geduld hebben. het feit dat je oplossingen zoekt is ook heel goed. Ik ben benieuwd naar je volgende HAW!

even off topic...dames...houdt het nou gezellig ok?

_Josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 21:56

heel erg bedankt! daar heb ik veel aan! Haha!

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 21:58

oh ja... ik wilde je ook nog even meegeven dat als je met touwtjes rijdt je het paard minder kan " voelen" in de mond, en dat is wel wat jullie nodig hebben. Het paard zoekt begeleiding en jij moet het gevoel gaan ervaren.. succes!

_Josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 22:02

oke bedankt! nou nu ik dit zo allemaal hoor, denk ik dat ik maar ga stoppen met de touwetjes Geld, geld! in iedergeval ga verminderen Knipoog ik dacht al; als ik deze foto's er op zet hoor ik vanzelf wel of het goed is of niet Haha!

bedankt allemaal! (A)

nataly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 22:02

ja dat is wel waar.
maar daarom rijd er ook niet vaak mee. Knipoog

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 22:58

@Madelief, ik ben het helemaal met je eens. Geen enkel paard vergeet iets wat er eerder ingereden is en friezen helemaal niet. Ik heb nu nog last wat er op 4 jarige leeftijd verkeerd is ingereden.

Deze fries lijkt me wel moeilijk te rijden. Hoewel ik het op de foto's slecht kan zien, lijkt ze heel lang qua bouw. Daarnaast is ze natuurlijk niet in de conditie als toen ze op M niveau liep en lijkt me dat zo'n paard op dit moment die oefeningen ook niet kan uitvoeren. Niet omdat die het niet weet, maar omdat het lichamelijk niet allemaal mogelijk is.

Ik ben er ook niet zo voor om met touwtjes te rijden. Vaak blijven ze in draf mooi in evenwicht, maar stap en galop trekken ze (meeste hulpteugels) te veel aan het bit door de beweging van het paard.

Dus die zou ik er af halen. Daardoor wordt ze niet gedwongen in een houding te lopen. Loopt ze dan hoog met haar hoofd en dus niet over de rug, dan zit je als nog in de zelfde spanning al met touwtje.

Ik zou veel overgangen rijden zodat het achterbeen actief wordt en ze vanuit daar kan zakken. Eigenlijk terug naar de basis. Misschien juist goed voor de ruiter.

En dames, misschien kunnen jullie dit topic laten verplaatsen naar JITP? Want het is wel erg gezellig onderling Knipoog

Succes

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 08:33

Tja, ik zou haar ook niet met touwtjes rijden. Je zegt dat je haar nog niet zo lang rijdt. Ik zou eerst lekker aan elkaar wennen. Jij aan haar een zeer zeker niet onbelangrijk zij aan jouw. Gewoon lekker voorwaarts rijden, 9 van de 10 keer komen ze dan wel lekker naar je hand toe. Je merrie moet gewoon weer spieropbouw kweken en door zo'n touwtje gaat dat niet sneller. Ze moet de kracht weer krijgen om van achteren te gaan lopen zodat ze daar gaat dragen.
Ik denk dat wanneer je gewoon lekker met haar gaat rijden, tempowisselingen enz ze uit zichzelf het wel weer gaat aanbieden. Een paard verleerd het namelijk niet om rond te lopen, tis namelijk geen kunstje. Rond lopen is ontspanning in de rug en actief van achteren.
In de galop kun je goed zien dat ze gewoon kracht mist. Rustig blijven doortrainen dan komt het allemaal goed. Vind jullie net als wat anderen zeggen een hele leuke combinatie. Neem er gewoon iets meer de tijd voor...

_Josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 11:37

RianneH schreef:
Deze fries lijkt me wel moeilijk te rijden. Hoewel ik het op de foto's slecht kan zien, lijkt ze heel lang qua bouw. Daarnaast is ze natuurlijk niet in de conditie als toen ze op M niveau liep en lijkt me dat zo'n paard op dit moment die oefeningen ook niet kan uitvoeren. Niet omdat die het niet weet, maar omdat het lichamelijk niet allemaal mogelijk is.

ja dit is helemaal waar! Bedankt! & ik zal aan jullie tips gaan werken! ik ben al heel veel met overgangen bezig.. om haar achterhand actiever te maken! Maar ik zal aan de ontspannign werken Knipoog hoop dat het weer helemaal goed komt met haar!