Rug wegdrukken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Renszke

Rug wegdrukken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 12:28

Hay Bokkers,

Ik rijd sinds een paar weken een hele leuk paard. Hij heeft vroeger M2 gelopen en kan veel. De laatste jaren heeft hij echter alleen lekker bosritten gemaakt en af en toe dressuur. Hij is erg lief en wil graag voor je werken.

Mijn enige probleem is dat ik hem niet goed over zijn rug krijg. Hij loopt nog te veel met een knikje in de krul als het ware. Hierbij drukt hij zijn rug weg. Ik weet dat ik hier iets aan moet doen.
Hoe krijg ik hem zover dat hij goed zijn rug gebruikt en mooi nagevelijk loopt??

Afbeelding

barcaseig1

Re: Rug wegdrukken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 13:11

Ik denk dat je hem eerst lekker laag rond moet gaan rijden, zodat ie toch z'n rugspieren moet gaan aanspannen. Zoals je zegt is ie er een tijd uit geweest, dus dan moet je de bespiering langzaamaan terug zien te krijgen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 13:16

Op de foto afgaand is je zadel veel te klein voor jou, je zit erg op lepel van het zadel en reken maar dat dat flink drukt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 13:30

Het paard moet juist leren zijn rugspieren langer te maken. Dus òntspannen.
Hiervoor moet je 'm wel de ruimte geven en je teugels langer laten. Op de foto te zien rijd of houd je hem nu zelf 'in de krul'.

Verder lijkt het op de foto dat het zadel te ver naar voren ligt, dus op de schouder. Dit blokkeert hem in z'n bewegingen en als het zadel drukt, doet dit zeer, met gevolg aanspanning/verkramping van de rugspieren.

En zoals Sizzle al aangeeft, is dit zadel te klein voor jou. Knipoog

Renszke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 13:49

Haha te dikke billen dus Knipoog

Maar als ik een groter zadel zo hebben, zou dit dan niet de groot zijn voor zijn rug??

Grappig trouwens dat jullie zeggen dat ik mijn teugels langer moet houden. Ik heb altijd het commentaar dat ik met te lange teugels rij. hier ben ik dus aan gaan werken, maar ik ben het er wel mee eens dat ik hem beter langer kan rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 14:21

Een groter zadel voor de ruiter (qua zitoppervlak) betekent niet automatisch dan ook een groter zadel voor het paard (qua ruglengte).
Het zadel moet in eerste instantie passend zijn voor het paard, maar daarnaast ook voor de ruiter.
Er zijn wel zadels voor korte paardenruggen waar ook nog een ruiter met gemiddelde billen in past. Haha!

Het commentaar van "te lange teugels" die alsmaar korter en korter zouden moeten, herken ik helaas uit m'n verleden. Knipoog
Niets van aantrekken, eerst lekker je paard ontspannen rijden.
Misschien zijn centered riding lessen wat voor jou?

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 14:25

Lekker laag & rond instellen, hij moet zich laten 'vallen' vanuit de schoft. Dus: vanaf zijn schoft moet hij een rechte lijn gaan maken, in plaats van zoals nu een 'opwaartse' lijn

Renszke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 14:28

Ben altijd open voor nieuwe ideeën dus ik zal er eens naar kijken! Ik had er om eerlijk te zijn nog nooit van gehoord. Maar ik heb het net even gegoogled! En het lijkt me een hele goede manier van rijden! Lapis (zou heet het paard) is ook echt een heel geschikt paard om mee en van te leren.

Over de teugels. Ik moet wel opletten dat ik daardoor mijn handen niet te veel op mijn benen leg. Want als ik dat doe zet ik hem alsnog vast!

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 14:53

Op de foto (moment opname, maar goed) heb je je handen vrij laag.
Je moet eigenlijk je handen wat omhoog doen, zodat er nog meer een knik in je ellebogen zit en je handen wat meer naar voren plaatsen Lachen

Renszke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 15:03

Ja dat hoor ik vaker Knipoog Vind ik wel heel moeilijk!
Maar daar zal ik zeker op letten!

Leuk al jullie tips. Ik kijk heel anders naar zo'n foto en zo zie je weer dingen die anders niet waren opgevallen

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:12

Van naar foto's & commentaar kijken leer je idd veel Lachen

Wantivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 16:31

Jou paard vind het makkelijk om hoog te lopen, maar zonder zijn rug te gebruiken. Ik zou proberen om hem laag en rond te gaan rijden, richting hals strekken zeg maar. Zo rek je zijn rug op en van daaruit kan je weer aan de oprichting gaan werken.
Waarschijnlijk zal je pony dit best moeilijk vinden. Misschien kan je hem eerst een keer longeren met de pessoa en dan het touwtje tussen de voorbenen vastmaken.

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 07:23

Mijn paard ontspant ook meer als ik mijn benen iets verder naar voren breng, je hebt ze vrij ver achter de singel zo te zien. Zodra de druk van mijn kuiten eraf is voel je haar rug ontspannen.

Renszke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 07:43

Hmm... nee dat is bij Lapis niet het geval. Hoe minder beendruk ik geef hoe meer hij zijn hooft omhoog brengt. Ik drijf hem niet iederen pas maar juist de druk van achter door mijn been is heel belangrijk.