Dribbelen in stap

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sarcasm

Dribbelen in stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 07:11

Hallo,

ik weet eigelijk niet wat ik moet doen.
Want als ik thuis aan het rijden bent doet me pony het super & op wedstrijd met losrijden ook.
Maar zodra ik de ring in ga & ik moet gaan stappen dan begint ze te dribbelen.
En ik heb nogal wat stap in me proefje.
Ze doet het het meest bij de keertwendingen, het stukje waar ik in galop moet naar de uitgestrekte stap.
En héel erg tussen mijn galopswissels.

Weet iemand mischien wat ik hier aan kan doen?
Ik weet dat ik minder zenuwachtig moet zijn in mijn proefje, want dat breng ik over op mijn pony.
Maar dat lukt gewoon niet!
Ik ben echt te zenuwachtig.

Dus weet mischien iemand iets?
Of zijn er goede tips? Vork

Alicia2u

Re: Dribbelen in stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 07:35

Rustig maar hoor. het is rond deze tijd niet zo druk op bokt Knipoog

wat belangrijk is bij de stap is dat je goed meegaat met de beweging: hand moet de mond volgen en je zitbeenknobbels moeten om de beurt een kleine cirkel maken. wat ik vaak zie bij de stap (op wedstrijden) is dat de ruiter door de spanning zó stil gaat zitten dat de stap niet meer ritmisch ondersteund wordt, het paard voelt uiteraard die spanning en bij gebrek aan hulpen vullen sommige dieren de oefening zelf in met een dribbel.

haal dus (voordat je stapt en tijdens de stap) diep adem: in door je neus, uit door je mond (niemand die dat ziet in de ring), en ontspan. Focus je op de beweging en ga daarin mee. Denk nog niet aan het volgende onderdeel, maar blijf geconcentreerd op de stap. Tel mee als je paard z'n benen optilt; 1,2-3,4 en hou zo het ritme vast. Durf te bewegen!

mas_

Re: Dribbelen in stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 07:42

Inderdaad mee gaan met de bewegingen en ontspan dan is het belangrijkst.
Daarnaast kun je ook nog proberen met halve ophoudingen te werken. paar passen laten dribbelen, uittellen voor jezelf, en dan ophouding en weer ontspan en zo een beetje spelen.
Ik heb het zelf ook met mijn verzorgpony maar die doet het altijd. ik heb er nog wel een artikeltje over als je die wilt hebben moet j het maar even zeggen Lachen
Succes ermee!