weer beginnen met rijden..tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ellen__

weer beginnen met rijden..tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 21:30

ik ga zaterdag voor het eerst op mijn nieuwe verzorgpaard,een haflinger merrie van een jaar of 14.
ze is een aantal jaren niet gereden(er is wel een paar x een meisje van 14 geweest,maar heel kort)
dus nu begin ik weer helemaal van voor af aan,de basis dus..
het scheelt dat ze ook voor de koets staat,dus dat ik evt. stemhulpen kan gebruiken.
nu is mijn vraag aan jullie of jullie nog tips hebben?
ik probeer haar zo lang en laag mogelijk te rijden en lekker voorwaarts zodat ze wat lengte in de hals gaat krijgen en dan op de goed manier nageeflijk wordt straks en niet dat ze in een bepaalde verkeerde houding gaat lopen..
ik ga niet langer als een klein half uurtje rijden zaterdag want ze moet natuurlijk rustig weer conditie opbouwen..
alvast bedankt!

Anoniem

Re: weer beginnen met rijden..tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 21:32

Waarom zo lang en laag mogelijk?
Ik zou me de eerste keer nog totáál niet druk maken om waar dat hoofd zich bevindt. Eerst maar eens een beetje aan elkaar wennen en kijken wat ze onder het zadel allemaal wel en niet kan, en hoe de conditie is.
Voorwaarts en gehoorzaam, dat is nu het allerbelangrijkste.

Veel plezier zaterdag!

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 21:40

Sonja schreef:
Waarom zo lang en laag mogelijk?
Ik zou me de eerste keer nog totáál niet druk maken om waar dat hoofd zich bevindt. Eerst maar eens een beetje aan elkaar wennen en kijken wat ze onder het zadel allemaal wel en niet kan, en hoe de conditie is.
Voorwaarts en gehoorzaam, dat is nu het allerbelangrijkste.

Veel plezier zaterdag!

die tip kreeg ik omdat hafjes een korte hals hebben en ze dan een beetje lengte kunnen krijgen?omdat ze anders in een houding van 'met de kin op de borst' kunnen gaan lopen.
bedankt voor je reactie!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 10:55

Ik vind het altijd erg prettig om de eerste paar keer gewoon een los contact te houden en leren wennen aan de gangen. Lekker op eigen benen laten lopen en daarmee van beide kanten wat vertrouwen opbouwen, van daaruit verder gaan trainen.
Veel plezier!

Jrussel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:10

ja idd ik ga met mijn voorganger mee, eerst af tasten hoe zijn ze gangen , waar reageert ie op. en dan vandaaruit opbouwen.

succes

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:12

Ik ben het ook eens met Zwerte, wen eerst maar aan elkaar Knipoog

Renszke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:44

Je hebt wel geluk dat ze voor de kar staat. Dan is de haf waarschijnlijk niet stijf. Maar goed dat moet je idd maar af tasten. Mijn ervaring met haflingers is wel dat je ze goed voor het been moet houden

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 07:19

Met mijn eigen paard (M2) heb ik de eerste weken ook alleen maar los gereden. Pas nu met instructeur ga ik hem naar benden rijden, en ik merk dat mijn paard ontspant als ik er zelf goed opzit. Ze wordt dan vanzelf nagevelijk.

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 19:26

maaike_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 20:13

Hoe ging het:P

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 20:17

maaike_love schreef:
Hoe ging het:P

zie bovenstaand bericht Knipoog

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 10:58

ellenAST schreef:
ik ga zaterdag voor het eerst op mijn nieuwe verzorgpaard,een haflinger merrie van een jaar of 14.
ze is een aantal jaren niet gereden(er is wel een paar x een meisje van 14 geweest,maar heel kort)
dus nu begin ik weer helemaal van voor af aan,de basis dus..
het scheelt dat ze ook voor de koets staat,dus dat ik evt. stemhulpen kan gebruiken.
nu is mijn vraag aan jullie of jullie nog tips hebben?
ik probeer haar zo lang en laag mogelijk te rijden en lekker voorwaarts zodat ze wat lengte in de hals gaat krijgen en dan op de goed manier nageeflijk wordt straks en niet dat ze in een bepaalde verkeerde houding gaat lopen..
ik ga niet langer als een klein half uurtje rijden zaterdag want ze moet natuurlijk rustig weer conditie opbouwen..
alvast bedankt!

je moet nog niet te veel willen! jij moet aan de pony wennen en de pony aan jou. Als jij jaren niet gesport hebt, en alleen maar op de bank hebt gezeten, en ze laten jou meteen een maraton rennen wordt jij ook niet blij van. en zeker niet als je dan ook nog op een manier moet lopen die niet helemaal natuurlijk is en dus zeer doet.

Je moet het langzaam opbouwen. ten eerste het wennen maar wat nog veel belangrijker is: het paardje moet er plezier in houden. Anders gaat het niet goed komen. Dan heeft hij er al meteen geen zin meer in.

En begrijpelijk ook trouwens.

Suces, en natuurlijk veel plezier. Hoop dat je er iets aan hebt zo.....

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 11:44

volgens mij heb je t een beetje verkeerd begrepen,ik heb t niet over dat ze meteen nageeflijk moet de eerste paar keren en al helemaal niet hard aan t werk!
ik snap zelf ook wel dat dat niet kan als je zo lang hebt stil gestaan Knipoog
zie mijn link die ik van t weekend heb gepost Knipoog
bedankt voor je bericht Knipoog

eef_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 19:10

ik zou alles heel rustig aan doen. Beginnen met het vertrouwen en als het dan goed aanvoelt.
een stapje verder gaan. Maar ze zou wel niet zo'n goed conditie hebben als ze zo lang niet is gereden. Dat is wel jammer.

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 20:26

nou ze heeft conditie voor 10! Haha!
een beetje te haha
ze is sinds ik haar gereden heb ontzettend aanhankelijk Haha!
ze is ook ontzettend voorwaarts,ik wil t wel rustig aan doen maar zij blijkbaar niet Tong uitsteken