Hoe zit het nu met benen aandrukken tijdens draaien????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SuperDonkey

Hoe zit het nu met benen aandrukken tijdens draaien????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 19:56

Hey mensen ik hoop dat iemand mij kan helpen en dat ik dit hier een beedje goed geplaatst heb Rolleyes
Het kan mischien wel een belachelijke vraag lijken maare hoe zit dat nu met benen geven tijdens het afdraaien.Rechterbeen aandrukken om naar rechts te gaan of linkerbeen om naar rechts te gaan.Ik heb namelijk bijde al zien doen hoe zit dat dan? is dat een kwestie van western en dresuur rijden of...????Ik begrijp er ff. nix meer van. Clown .En als ik er over nadenk heeft niemand mij daar iets van gezecht toen ik begonnen ben met rijden en dat is ten slotte wel al een heele tijd.Heb er vroeger nooit bij stilgestaan.. Bloos Help mij alsjeblieft...

Alicia2u

Re: Hoe zit het nu met benen aandrukken tijdens draaien????

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 20:02

Het hangt ervan af of je een directe of een indirecte draai maakt: Als je een directe draai maakt, druk je je binnenbeen aan om de achterhand om te duwen. Als je een indirecte draai maakt, duw je je buitenbeen aan om de voorhand naar binnen te drukken.
Meeste draaien die je maakt zijn indirect en niet zo scherp. Een kwestie van met de buitenhand en buitenbeen de draai in te zetten en met de binnenhand en binnenbeen te ondersteunen (zodat het paard niet over de schouder valt).
Een scherpe draai is meestal direct, bijna een wending om de voorhand. Hierbij wordt de voorhand ingeleid door een hand die de teugel iets optilt en de achterhand wordt weer in het spoor van de voorhand geduwd met het binnenbeen. Deze draai wordt in de engelse dressuur niet veel gebruikt, al is hij wel functioneel bij bijvoorbeeld het open of dichtdoen van een hek en heeft hij een gymnastische werking omdat de achterbenen kruisen.

SuperDonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 21:32

Dankjewel nu begrijp ik het zo'n beedje

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 06:52

Ik vind het verhaal van Alicia erg mooi, en elementen ervan herken ik, maar ik doe het toch een beetje anders. In een gewone wending of volte geeft mijn buitenbeen richting aan en binnenbeen onderhoudt stelling of buiging. Je wil nl altijd dat je paard weg beweegt van je been (dat zegt Alicia ook), en afhankelijk van zit en handen krijg je dan een wending, een zijgang, stelling, wending om de achterhand etc.

SuperDonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 09:38

Hmm, ja maar ik vroed mij af ik heb al een paar mensen zien hun rechterbeen gebruiken om naar rechts te gaan en links om naar liks te gaan...Het paard zocht dan eigelijk de druk van het been zo te zeggen, wat voor rijstijl is dat dan??

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 09:41

Geen idee, mijn paarden werken zo iig niet.