Paard wil hand niet volgen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oonax

Paard wil hand niet volgen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 20:52

Ik ben sinds kort bezig met een jonge fjord door te rijden. Ze is heel braaf, heel voorwaarts en licht aan de hulpen.
We zijn voornamelijk bezig met het vwnw. In stap gaat dit goed en volgt ze mooi mijn hand naar beneden. Ze zoekt echt contact.
In draf lukt het echter niet. Ze spant haar rugspieren en blijft met haar hoofd hoog lopen. Wat ik dan doen is haar achterhand wat meer activeren en een lichte ophouding geven. Dan zakt ze wel even maar écht uit zichzelf contact zoeken doet ze niet. Wanneer ik dan stop met haar naar beneden vragen komt ze stilaan ook weer omhoog... Is dit kwestie van geduld hebben of moet ik haar toch blijven uitnodigen contact te houden?

Myrano

Re: Paard wil hand niet volgen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:06

Probeer eens met de goque te rijden met dubbele teugel.
Dan kan je haar naar beneden vragen en de goqueteugel loslaten wanneer je voelt dat ze wel beneden wil blijven.
Probeer dan wel altijd goed contact te houden op je gewone teugels. Als je teveel toestaat met je handen ben je idd het contact weer kwijt. Daarom houd ik altijd iets meer druk op mijn teugels, en drijf met mijn been naar de hand toe om ze zo wat zwaarder te maken en probeer haar zo uit te nodigen dat ze de teugels meeneemt naar beneden. Dit is wel mm werk. Geef niet teveel ineens.
Het naar beneden rijden is op zich niet zo moeilijk, maar om ze in die positie te houden waar je haar wilt hebben is natuurlijk weer veel moeilijker.
Succes Knipoog

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:19

Als het paardje nog niet zo lang onder het zadel is, is dit vrij normaal. Ze moeten eerst nog hun balans vinden. Dus gewoon geduld.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 22:44

Idd gewoon geduld.
En je moet je paard blijven uitnodigen met een fijne rustige hand. loopt ze onder, komt ze wat omhoog? nodig haar uit om onder te blijven. Let wel op goed ruggebruik en achterhandgebruik.

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 23:09

Als je paard netjes voorwaarts neerwaarts loopt, loopt hij in balans tussen je been en je hand. Als je je hand teveel wegdoet wordt je paard langer, achterhand kan er niet meer goed onderblijven, rug blijft daardoor niet "bol" maar wordt "hol" en daarna gaat het hoofd van je paard omhoog. Een paard heeft aanleuning van de ruiterhand nodig om in balans te blijven lopen, ook bij halsstrekken moet het paard gevoel aan de teugel kunnen blijven houden. Hoe sterker je paard, hoe beter de balans des te minder je paard de hand nodig heeft. Als je paard omhoog komt uit een lage hoofd/ hals houding is het een teken dat ze de balans verliest, jij moet dan je paard met een vragende hand gaan ondersteunen en weer een beetje been erbij, zakt de hoofd/ hals houding dan kun je weer meegaan met de hand zonder helemaal het contact te verliezen.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 09:14

En zeker niet gelijk hulpteugels gaan gebruiken. Paard is jong, waarschijnlijk nog niet helemaal in balans onder het zadel, veel geduld en lekker voorwaarts neerwaarts blijven rijden, wanneer hij zakt met zijn hoofd gelijk luchtig zijn in je handen, wanneer je weer wat weerstand voelt even handen sluiten.

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 13:01

Er hangt momenteel even een martingaal aan omdat ze bij het halthouden haar hoofd omhoog deed, die gaat er binnenkort af en daarna komt er idd geen hulpteugel meer aan. Lachen

diega schreef:
Een paard heeft aanleuning van de ruiterhand nodig om in balans te blijven lopen, ook bij halsstrekken moet het paard gevoel aan de teugel kunnen blijven houden. Hoe sterker je paard, hoe beter de balans des te minder je paard de hand nodig heeft.

Ik heb altijd geleerd om een jong paard in het begin altijd zo weinig mogelijk te ondersteunen met je hand omdat ze die dan gaan gebruiken als 'vijfde been'. Dus omgekeerd, eerst op eigen benen laten lopen en dan pas komt de aanleuning...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 13:12

Blijven vragen. Denkt ze er aan om haar hoofd omhoog te brengen moet jij alweer aan het reageren zijn. Jouw timingprobleem dus als ze nog omhoog kan komen Ja In het begin vraagt het inspanning, maar je zult het steeds beter kunnen uitbouwen Ja

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 22:33

Senzafine schreef:
Ik heb altijd geleerd om een jong paard in het begin altijd zo weinig mogelijk te ondersteunen met je hand omdat ze die dan gaan gebruiken als 'vijfde been'. Dus omgekeerd, eerst op eigen benen laten lopen en dan pas komt de aanleuning...

Dit zeg je in de openingstopic:
Wat ik dan doen is haar achterhand wat meer activeren en een lichte ophouding geven. Dan zakt ze wel even maar écht uit zichzelf contact zoeken doet ze niet. Wanneer ik dan stop met haar naar beneden vragen komt ze stilaan ook weer omhoog... Is dit kwestie van geduld hebben of moet ik haar toch blijven uitnodigen contact te houden?

Je paard geeft zelf aan dat ze de balans verliest door haar hoofd omhoog te brengen als je je hand wegdoet, dus je kunt je hand wel steeds wegdoen omdat je bang bent dat dat het "vijfde been" wordt maar je moet rustig de aanleuning die je van je paard krijgt onderhouden.
Je voelt vanzelf of het een normale aanleunig is of dat het trekken of hangen wordt, dan moet je haar weer wat meer activeren met been.