Uckfield (Landino x Jackson) op concours

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pattypaard

Uckfield (Landino x Jackson) op concours

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 19:50

Het vorige topic; [HAW] Uckfield (Landino x Jackson) komt uit haar dipje

Wat foto's van 23-08-08
1.
Afbeelding

2. Met een pasje wijken
Afbeelding

3.
Afbeelding

Zondag hadden Uckfield en ik onze 2e KNHS wedstrijd. (B) Het ging al beter als de vorige keer en daar gingen we voor. Lachen
Jammer genoeg begon het iets te regenen onder de proef en toen kwamen de parapu's tevoorschijn. Die vond ze niet zo geweldig, gelukkig schrok ze pas echt ervan toen we klaar waren met de proef Clown
We kregen 175 punten.

4.Afbeelding
Uck vond het helemaal geweldig! Met terug naar de trailer rijden was ze naar iedereen die ze zag aan het hinniken Huilen van het lachen

Waar we mee bezig zijn is in een rustig tempo rijden, haar wat hoger maar toch rond in te kunnen stellen waardoor haar ook weer wat makkelijker horizontaler te kunnen rijden gezien ze van haarzelf liever op de voorhand valt. Omdat dit op het moment onze eerste bezigheid is, is het te diep lossen oplossen even op een lager pitje gezet. Als ik er straks wat meer aan kan rijden als ze wat hoger e.d. loopt komt dat neusje er vanzelf wel uit.
Verder zijn we ook erg bezig met overgangen op de zit te kunnen rijden en daarbij zo goed als niet de teugels te gebruiken waarbij ze dan evengoed naar beneden blijft lopen. Lachen

Met losrijden;

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

Filmpje van de hele proef;
http://www.youtube.com/watch?v=nE33P-JOb8E

Wat stills uit het filmpje;
9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

13.
http://i82.photobucket.com/albums/j270/ ... our/13.jpg

14. Richting halsstrekken
Afbeelding

15.
Afbeelding

16.
Afbeelding

17. En afgroeten
http://i82.photobucket.com/albums/j270/ ... ur/21-.jpg
Laatst bijgewerkt door Pattypaard op 09-09-08 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

PercyLeen

Re: Uckfield (Landino x Jackson) op concours

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 19:55

Past nog ff snel je topic aan aan de nieuwe eisen, zou zonde zijn als ie straks verwijderd word Knipoog
Leuk paardje, ziet er netjes uit probeer alleen iets meer rechtop te gaan zitten!

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 19:56

Volgende keer je haar in een knot, staat netter Ja.
Leuk paard, volgens mij is ze al een stuk verbeterd met de vorige keer, probeer je benen op de plaats te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 19:59

Wat kan jij toch rijden!
Ik kan me nog wel foto's herinneren van een hele tijd terug, van een (imo Bloos ) echt pennymeisje.
Je bent ontzettend goed gegroeid, hebt heel wat bereikt!
Uck heeft echte mazzel met jou Ja

Tip; niet terugwerken met je binnenhand. Van achter naar voor rijden, met je hand alleen opvangen!

je mag trots zijn op jezelf Lachen

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:18

Ik heb het filmpje bekeken om zo beter commentaar te geven. Meer mensen zouden een filmpje moeten plaatsen, zo kun je een beter beeld krijgen en gerichter tips geven als via een foto.

* Probeer meer te werken aan de buiging en dan met name op de rechterhand, je ziet duidelijk dat hij "bol" door de wendingen gaat en door je rechterbeen heen valt.
* De stap verdient wel wat aandacht, probeer meer rust te krijgen in deze gang. Je paard stapt te overhaast waardoor hij tegen een laterale stap aanzit. Tempo lager en de passen beter af laten maken.
* Probeer vooral in je overgangen van galop naar draf je paard wat meer gesloten te houden en de overgang meer gereden te rijden, nu "valt" hij in draf.
* Haar in een knot! staat een stuk netter en opgeruimder!

succes ermee!

Vladie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 08:41

Ik heb ook hoofdzakelijk het filmpje bekeken en ik vond er behoorlijk wat onrust in zitten. Waarschijnlijk is dat omdat het jullie 2de wedstrijd is.
Als commentaar heb ik;
Probeer je handen stiller te houden en niet continu te drijven. Ik heb het idee dat je paard daardoor wat onrustiger word.
Probeer haar ook in de stap wat rustiger te houden met je zit zodat ze haar passen beter af kan maken.
Ook in de middenstap wat meer je handen meegeven zodat ze haar passen meer kan verruimen, dus iets meer lengte geven.
Met het halsstrekken ook proberen meer lengte te geven iets meer durven en ik snap dat het heel spannend is om te doen heb het zelfde meegemaakt.
Ook de overgangen meer naar toe rijden het lijkt af en toe iets te gehaast, zeker in de B heb je daar de tijd voor dus neem die tijd ook.

Voor de rest vormen jullie een mooie combi dus vooral blijven oefenen en geniet ervan.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 09:53

Op de eerste fotos valt mij gelijk weer je strenge handgebruikt op Bloos Ga daar nu toch eens aan werken, stop met je te concentreren op haar hoofd/halshouding en laat haar nu vanvoor gewoon even doen (grote kans dat ze haar neusje er dan wat beter uithoudt trouwens). Ga zelf rechtop gaan zitten en kijk waar je heen rijdt.

commentaar op het filmpje is al gegeven en ga ik mee mee.

sara0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 11:42

judithh schreef:
Ik heb het filmpje bekeken om zo beter commentaar te geven. Meer mensen zouden een filmpje moeten plaatsen, zo kun je een beter beeld krijgen en gerichter tips geven als via een foto.

* Probeer meer te werken aan de buiging en dan met name op de rechterhand, je ziet duidelijk dat hij "bol" door de wendingen gaat en door je rechterbeen heen valt.
* De stap verdient wel wat aandacht, probeer meer rust te krijgen in deze gang. Je paard stapt te overhaast waardoor hij tegen een laterale stap aanzit. Tempo lager en de passen beter af laten maken.
* Probeer vooral in je overgangen van galop naar draf je paard wat meer gesloten te houden en de overgang meer gereden te rijden, nu "valt" hij in draf.
* Haar in een knot! staat een stuk netter en opgeruimder!

succes ermee!

Sluit ik me helemaal bij aan!
Werk er bij het Halsstrekken in draf wel aan dat je paard z'n hals uitschuift; meer lengte geven, nu duikt hij en gaat hij heel diep lopen. Neusje net voor de loodlijn en neus op knie hoogte!

Succes

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 13:11

jullie gaan al hard vooruit wel recht blijven zitten he af en toe heb je wat neiging tot inknikken. zonder beugels rijden wil nog wel eens helpen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 13:14

Fijn dat het steeds beter gaat.
Let ook op je polsen, deze moeten naar buiten ipv naar binnen (goed te zien op foto 1 en 2 -> foto 3 pianohandjes

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 14:43

Ik zou er wel op letten dat je op goede been lichtrijdt, dat kan veel punten schelen!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:01

Ik vind je trainingsschema omgekeerd: achter de LL oprichten om de kwaliteit van de aanleuning te verbeteren?
En ik die dacht dat je net vw-nw moest werken om die neus eruit te krijgen?
Ik vind haar toch echt diep lopen, en dat is spijtig voor het plaatje want het heeft een weerslag op haar volledige manier van lopen. In de galop komt ze al goed onder, maar bij de draf heb ik de indruk dat ze vooral vooran spectaculair loopt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:46

poes schreef:
Ik vind je trainingsschema omgekeerd: achter de LL oprichten om de kwaliteit van de aanleuning te verbeteren?
En ik die dacht dat je net vw-nw moest werken om die neus eruit te krijgen?

hihi, dat was mij nog niet opgevallen.
Niet zo handig Knipoog Ben het dus met poes eens, een héle goede tip van haar Cool

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 18:03

Ben het filmpje aan het kijken en wat me meteen opvalt is dat je de eerste oefeningen al op het verkeerde been lichtrijd en daarna met hand veranderen ook stug veranderd van been en dan dus weer op het verkeerde been lichtrijd. Iets verderop rijd je regelmatig op het verkeerde been in de drafstukken. (persoonlijk vind ik dat echt zo storend, het is zo iets simpel en imo gewoon slordigheid dat daar niet opgelet word).
Longeer je haar wel eens met bijzetje oid? Ik denk dat het voor haar goed is om haar regelmatig goed te longeren. Ze oogt wat stijf in haar lijf, alsof het haar allemaal wat meer moeite kost. Verder gaat het de goeie kant op, niemand rijd perfect en jullie zijn op de goeie weg Knipoog

Vigour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 20:42

Ik heb je topics een tijdje gevolgd, en ik moet zeggen dat ik vind dat jullie zeer goed op weg zijn! Je kunt niet alles in een keer voor elkaar hebben, en voor een 2e wedstrijd mag je zeer tevreden zijn met 175 punten Knipoog

Mijn tips:
Probeer haar goed van achter naar voor te rijden en dan op te vangen aan de voorkant. En je haar in een haarnetje staat een stuk netter (scheelt zomaar een paar punten voor verzorging!).
Wat ik persoonlijk heel goed vind werken om het paard te verbeteren is longeren met een pessoateugel, maar dan moet je wel goed weten waar je mee bezig bent! Ik weet uit eigen ervaring dat wanneer je het op een goede manier doet je paard er een stuk soepeler in zijn lijf van wordt, en meer door zijn lijf gaat lopen. Je kunt, mocht het niet kunnen met een pessoa, ook gewoon longeren met een bijzet of touwtjes.

Succes! Gaat helemaal goed komen met jullie! Knipoog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 21:15

Probeer eens goed te voelen hoe je op je paard zit, je zit op de meeste foto's namelijk in een deukje of naast het zwaartepunt van je paard, waardoor je die in onbalans brengt. Probeer daar goed aan te werken.
Door zelf rechtop ze zitten, zit je wat minder voorop zijn nek, waardoor je gemakkelijker van achteren naar voren kunt rijden.
Ook bij dit paard geef ik je hetzelfde commentaar als het paard waar je pas foto's van had; Eerst die kop in de wind. Een groen paard wat zo diep loopt kan je niet fijn bewerken. Als hij verder in de opleiding is, kan je ook met dit soort houdingen gaan trainen. Maar hij moet eerst leren om op zijn eigen benen te lopen en zichzelf te dragen.

Heel veel succes! Ik vind het een leuk paard.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 21:53

Iedereen bedankt Lachen
Volgende keer gaat mijn haar weer in een knot!

__Laura; Bloos Haha! Niet terug werken met mijn binnenhand moet ik erg op letten idd.
judithh; Ben het met je eens, we zijn eraan aan het werken. De stap is in de training wel wat beter als dit. Maar het is nog gehaaster/onrustiger geweest eerst.
Vladie; Handen stiller word aan gewerkt, het drijven wil ik niet minder doen maar uiteindelijk subtieler krijgen. Lachen Het is de bedoeling dat ze nageeflijk gaat lopen op mijn beenhulp i.p.v. teugelhulp. Omdat de teugelhulp er de laatste tijd (perongelijk) meer bij gekomen is doe ik meer met benen om dat zodoende ook wat te compenseren met mijn handen en haar evengoed actief te kunnen houden.
Lengte geven in halstrekken vind ik totaal niet spannend of zoiets dergelijks, steek makkelijk mijn handen bij haar oren bij wijze van. Alleen krult ze zich dan nog erger op. We zijn daar nu mee bezig om met contact & daarbij meer been haar neus er iets meer uit te krijgen daarbij, zonder dat ze daarbij helemaal op de voorhand en/of uit elkaar valt.
Overgangen minder gehaast rijden werken we aan.Lachen
Paljassofie; Wat vind je precies streng aan mijn handgebruik? En vind je dat op het filmpje ook zo? Lachen
Nimber; Zal erop letten/aan werken.
superwoman; Mijn polsen knik ik vaak op een rare manier in.. Ik probeer er aan te werken maar heb de manier om het te voorkomen nog niet helemaal gevonden.
poes; Ik probeer haar niet achter de LL in te stellen, maar 'hoger' in te stellen. Niet echt opgericht maar een gewone basishouding. Daarbij komt ze dan vanzelf te diep. Wel al een stuk minder als eerst meestal.
Als ik haar neus voor de LL wil rijden valt ze helemaal op de voorhand en vaak ook nog uit elkaar. Als ik haar dan meer bij elkaar wil rijden gaat ze automatisch ook weer te diep lopen, als soort van uitweg denk ik(?)
Als ik haar 'hogerin' rij kan ik haar beter bij elkaar rijden waardoor ze weer horizontaler komt te lopen. Als ik er dan meer aan kan gaan rijden kan ik op die manier haar neus er wat meer uit rijden zonder dat ze direct weer op haar voorhand valt/uit elkaar valt.
In draf gebruikt ze haar achterbenen overigens 'verkeerd' ze stuwt meer dan ze draagt heb ik het idee. Waardoor ze dan weer voor spectaculairder loopt dan achter.
Daarom rij ik haar ook wat 'hogerin' zodat ze haar achterhand beter gaat gebruiken en haarzelf meer gaat dragen. En zodoende ook weer minder tactfouten te krijgen.
#Ymke#; Ik kan pas sinds niet zo'n lange tijd écht zien of ik op het goede been rij. Toen ben ik daar erg op gaan letten en reed ik automatisch steeds op het goede been.
Toen ben ik daar weer minder op gaan letten, en uiteindelijk niet meer Bloos En nu rij ik weer vaak op het verkeerde been en vergeet ik er gewoon op te letten. Doordat ik het eerst nooit kon zien lette ik er ook niet meer op. Nu ik het wel kan vergeet ik het dus evengoed nog vaak.. Bloos
Ik longeer haar vaker met een bijzet. Vaker ook voor dat ik ga rijden om haar al wat beter los te maken. Lachen
Vigour; Met een pessoateugel longeren heb ik nog nooit echt gedaan. Op stage is mij verteld dat ik deze beter niet bij Uck zou kunnen gebruiken omdat deze teugel ook het te diep lopen zou stimuleren. Lachen
Sjonniej; Hoe bedoel je langs het zwaartepunt van het paard? Lachen
Kop in de lucht gaat overigens niet gebeuren. Dan gaat ze alleen maar haar onderhals erop zitten, lopen als een hertje en daarbij haar rug zo ver als maar kan weg drukken. Lachen

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 08:13

Je paard heeft zijn zwaartpunt in het midden van zijn lijf hebben. In principe ligt jouw zwaartpunt als ruiter daar exact boven, echter is dit bij jou op veel foto's niet het geval. Probeer hier echt aan te werken, doordat jouw zwaartepunt naast die van het paard ligt, raakt hij uit balans. Imo meteen een goede reden voor het te diep lopen.

Erg leuk om te zien dat dit paard exact hetzelfde loopt als het andere paard wat niet van jou was. Ik ben bang dat je er op deze manier ook niet uit gaat komen, balans krijg je niet door zijn hoofd naar oprichting te rijden. Maar door hem eerst eens op zijn eigen benen te laten lopen, zonder ook maar enig teugelgebruik. En zoals ik je ook de vorige keer al wilde uitleggen; Er is een verschil tussen de onderhals spannen, de rug hollen en je paard op zijn eigen benen te laten lopen.
Hoe rijd je dit paard op buitenrit? Ook met de hals in deze houding?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 08:21

Citaat:
Paljassofie; Wat vind je precies streng aan mijn handgebruik? En vind je dat op het filmpje ook zo?
Nimber; Zal erop letten/aan werken.
superwoman; Mijn polsen knik ik vaak op een rare manier in.. Ik probeer er aan te werken maar heb de manier om het te voorkomen nog niet helemaal gevonden.

Polsen inknikken zorgt voor spanning in je handen en armen. Zo kan je dus niet met een vederlichte verbinding je paard rijden. Het paard voelt dit erg goed. Ik zou dit ook echt als eerste gaan veranderen, los die mond!

Verder ben ik het eens met Sjonnie dat Uck veel vergelijkingen heeft met lopen als Nike.
En op zowel Nike als Uck zit jij hetzelfde met dezelfde fouten.
Heb je wel les? Misschien eens een andere instructrice gaan zoeken? Al is het maar voor een paar keer, je kan er erg veel van leren.

Longeer je Uck ook wel eens helemaal zonder? Lekker los, of alleen aan een halstertje. Lopen? Grondwerk? Buiten lekker los in het lijf? Met de nadruk op de voorkant komt niemand er.

Als ik haar neus voor de LL wil rijden valt ze helemaal op de voorhand en vaak ook nog uit elkaar. Als ik haar dan meer bij elkaar wil rijden gaat ze automatisch ook weer te diep lopen, als soort van uitweg denk ik(?)
Ik denk dat Uck het erg moeilijk vind. Niet op eigen benen kan lopen! Te diep brengt automatisch gewicht op de voorhand. Op bijna alle foto's/ 90% van de tijd heeft Uck helemaal geen aanleuning. Vooral niet terug gaan trekken/stug door blijven rijden met je hand als uck naar beneden valt. Loslaten en naar voren rijden.

En daarbij heeft ze het typische voorbeengebruik van paarden die ergens in de rug vastzitten. Lekker stijf, geen swung, weinig buiging en heel vlak over de grond blijven. Het is gevaarlijk wat ik zeg, tuurlijk is dat niet op alle paarden af te schrijven, maar een grote kans is er wel. Stijf in die rug blijven, geen swung, en de aanleuning moeilijk vinden/op de hand duiken. Je ziet het vaak daarbij.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 20:45

Bedankt voor de uitleg Lachen
Op buitenrit zijn we de laatste tijd niet geweest. Maar als we buiten zijn zo veel mogelijk aan een lang teugeltje.
Hannanas; Aan het polsen inknikken word gewerkt. Ik heb les ja. Ik longeer haar ook regelmatig helemaal zonder iets, aan het halster. Lachen

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 12:00

Ziet er veel beter uit al!

Let alleen op je rug;
Je zit wel naar achter maar toch in elkaar.
Draag je rug, houd je gedragen moet ik zeggen.
En ik zou graag zien dat je Uckfield wat hoger instelt Lachen

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 17:30

Pattypaard schreef:
#Ymke#; Ik kan pas sinds niet zo'n lange tijd écht zien of ik op het goede been rij. Toen ben ik daar erg op gaan letten en reed ik automatisch steeds op het goede been.
Toen ben ik daar weer minder op gaan letten, en uiteindelijk niet meer Bloos En nu rij ik weer vaak op het verkeerde been en vergeet ik er gewoon op te letten. Doordat ik het eerst nooit kon zien lette ik er ook niet meer op. Nu ik het wel kan vergeet ik het dus evengoed nog vaak.. Bloos

Je moet er eigenlijk ook niet naar kijken, zoiets moet je voelen. Laat iemand anders je paard eens aan de longeerlijn doen terwijl jij er op zit. Ogen dicht en voelen hoe ze haar benen plaatst. Ik vind het persoonlijk erg onprettig zitten als ik op het verkeerde been lichtrijd.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 16:50

BarbaLala; Dankje. Zal eraan werken. Lachen
MissJ; Zal dat eens doen. Knipoog