klein galopprobleempje!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maritdegroot

klein galopprobleempje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 18:51

Ik rij nu inmiddels al vanaf maart/april een hele lieve draversmerrie.
De draf was eerst niet helemaal goed, maar is nu perfect.
Nu zit ik alleen met de galop!
ik ben nu druk bezig met de galop en het gaat met grote sprongen vooruit.
ik heb haar vooral in het bos op de rechte stukken laten galopperen en het gaat echt super.
in de bak doet ze eht ook heel erg goed, maar nu het volgende probleem.
Ze sneidt heel erg de hoeken af, altijd na de B of de E.
Nu houd ik altijd de buitenteugel erbij, maar ook binnenbeen (niet erg overdreven natuurlijk), maar het helpt niet altijd.
Heeft iemand nog tips over hoe ik dit kan gaan verbeteren??

Pally

Re: klein galopprobleempje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 19:55

Met een draver is het natuurlijk altijd wat moeilijker in het begin.
Ik zou eerst tevreden zijn met dat ze al reageert op de galophulp!
Als ze hard gaat, kan ze ook niet de hoeken door.
Dus je moet het tempo eerst onder controle krijgen, dan zul je zien dat het sturen ook weer makkelijker gaat.

Succes!!

19sunny81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:41

Ik ken het probleem. Ik heb ook een draver en voorheen ging hij ook niet goed de bochten door in galop. Hij is nu een stuk soepeler geworden in zijn lichaam en hij galoppeert nu ook rustiger. Daardoor kan hij makkelijker de bochten door. Alleen zit ik nu nog met het probleem dat hij nog regelmatig draaft met z'n achterbenen in de galop Boos!. iemand nog tips?

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 07:54

ik denk dat je paardje in de bak nog niet in balans is in de galop

je kan je paardje natuurlijk wel wat helpen
blijf met je lichaam naar de hoeken kijken en begrens je paard oo met de binnen teugel
zet hem als waren met de voorhand op (2 handen naar links/rechts) maar niet met de hand over de hals
mocht het paard zo in balans zijn dan loopt hij vanzelf de hoefslag

zolang hij je hulpen begrijpt en ook reactie geeft is het goed
de rest komt dan vanzelf wel

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 09:06

Ik denk inderdaad dat je blij mag zijn met elk stapje die jullie vooruit gaan. Veel blijven oefenen, vooral ook buiten de rechte stukken, het heeft zijn tijd nodig en inderdaad hij moet zijn balans nog vinden zeker in een kleinere ruimte.

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 09:57

Dit probleem had ik ook toen met mijn vorige draver.
Ik moest der verzamelder laten lopen in draf.
En niet hele rondjes laten galoperen.
Meer overgangen van draf naar galop en weer terug.
Nog ging ze te hard daarna.Maar hierdoor moest ik aan de achterhand werken en goed leren schakelen met haar.

Hoeken afsnijden blijven ze meestal doen als ze te hard gaan.
Ik moest in me les ook grote voltes ryden.
eerst grote volte bij de a..
na 3 goede voltes ga je naar de e-b grote volte en dan naar de c..
zo moest ze wel door de hoeken heen.
t is veel gevraagd soms voor de snelle.. maar als je t goed oefent en regelmatig afwisseld moet t lukken.
succes

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 10:50

Een paar pilonnen in de bak zetten waar je omheen moet, eerst een volte en daarna rechtuit rijden... Gewoon een beetje creatief zijn.

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 18:22

Pally schreef:
Met een draver is het natuurlijk altijd wat moeilijker in het begin.
Ik zou eerst tevreden zijn met dat ze al reageert op de galophulp!
Als ze hard gaat, kan ze ook niet de hoeken door.
Dus je moet het tempo eerst onder controle krijgen, dan zul je zien dat het sturen ook weer makkelijker gaat.

Succes!!

Ik ben meer dan tevreden dat ze geloppeerd, mar ik dacht misschien heeft iemand nog tips om het nog ietsjes te verbeteren! Ik ben op dit moment al heel erg trots Haha!

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 18:27

19sunny81 schreef:
Ik ken het probleem. Ik heb ook een draver en voorheen ging hij ook niet goed de bochten door in galop. Hij is nu een stuk soepeler geworden in zijn lichaam en hij galoppeert nu ook rustiger. Daardoor kan hij makkelijker de bochten door. Alleen zit ik nu nog met het probleem dat hij nog regelmatig draaft met z'n achterbenen in de galop Boos!. iemand nog tips?

Dat heb ik eerst ook heel erg gehad. Heb het gewoon rustig op haar tempo gedaan, want ik ben er niet voor om alles maar snel snel te doen. Ik heb haar eerst gelongeerd zodat ze haar balans kon vinden in de draf en heb er op het gegeven moment deed ze het super en dat doet ze nog Haha!
het galopperen gaat al veel beter, wil niets overhaast doen, want dat gaat ook ten koste van haar!
Maar ze vind galopperen wel mooi, want als ze mag wil ze niets anders meer.

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 18:28

Ik zal de tips eens toepassen, kijken hoe dit gaat. Alvast bedankt. Haha!

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 18:41

Als je nou straks het tempo wat beter onder controle hebt kan je een klein zweepje pakken en die tegen de binnen schouder houden, eventueel met kleine tikjes, dan gaan ze ook wat makkelijker opzij.
En wat al gezegd is van die voltes, langzaam opschuiven, werkt ook goed.
Heb wel gemerkt dat een draver moeite heeft om soepel in z'n lijf te blijven dus dat kan je in draf en stap al verbeteren.
Succes ermee.

xloesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 18:21

hoi

ik zou ook zeggen net als een paar mensjes hierboven om eerst wat langzamer te galloperen zodat je ook meer de hoeken in kan komen

xloes

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 18:45

Ik ben beig geweest met de galop en ze pakt nu eindelijk de hoeken mee (veel geoefend) en galoppeerd nu ook een stuk rustiger, ik denk dat het ook iets te maken heeft gehad met haar balans, want die heeft ze eerst ook moeten zoeken tijdens de gewone arbeidsdraf.
Veel geduld dus, wordt altijd beloond.
Dank jullie wel voor jullie tips

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 10:47

Bij mij hielp het om pionnen in de hoeken te zetten en daar omheen te rijden. Ik stuur ook in met mijn buitenteugel en dan binnenbeen erbij.

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 16:32

het gaat op dit moment weer iets slechter met de galop, maar ik moet ook wel ietsjes vaker gaan rijden.
Ik heb gister een tip gekregen van als je nu eens op een volte aanspringt in galop en haar daar op houdt, dus ik ga dat maar eens even proberen en iik wil natuurlijk ook lessen gaan volgen, is ook erg belangrijk.
Ze is wel erg vooruitgegaan hoor, maar het kan altijd nog ietsjes beter, maar dat vergt ook weer veel geduld net zoals ik met de draf heb gedaan.

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 16:38

probeer erop te letten dat je recht zit, vaak wordt een ruiter omdat het voor een paard moeilijk is stiekum na binnen of buiten geduwd met de rug...vaak heeft een ruiter het ook niet eens door. succes hopelijk vind je snel de oplossing voor dit probleem!

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 18:24

UpDate_ schreef:
probeer erop te letten dat je recht zit, vaak wordt een ruiter omdat het voor een paard moeilijk is stiekum na binnen of buiten geduwd met de rug...vaak heeft een ruiter het ook niet eens door. succes hopelijk vind je snel de oplossing voor dit probleem!

Mijn probleem is dat ik dan een beetje naar voren ga zitten terwijl ik gewoon op mijn kont meot blijven zitten. maar de ene keer lukt het goed en de andere keer niet, maar is gewoon ook heel veel oefenen en heeeeel veel geduld.

RockerNr11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 10:50

Als dat niet helpt, betekend dat je het paard niet helemaal onder controle hebt. Als je paard ontspannen genoeg loopt, en voldoende reageert, reageert hij ook op de hulpen dat hij rechtuit moet. Leg desnoods het tempo wat lager.

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 11:21

het tempo is het em dus, doordat ze een te hard tempo in haar galop heeft en nog net wat te weinig balans heeft snijdt ze de hoeken af. Maar ook voordat ze in galop overspringt gaat ze eerst hard draven, maar dit gaat al veel beter.
dus ga het eens even poberen via een volte.

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 11:26

Als je te hard gaat kan je idd niet goed door de hoeken heen, probeer zelf maar eens hardrennend door een sherpe hoek heen te rennen zonder af te remmen (want als je dat doet krijg je weer een paar schoppen in je buik) dus dan ga je een ruimere bocht maken....

Maar.. zoals ik uit jou topic begreep doet 'ie dat maar in 2 hoeken...? Is er niet iets wat ze eng vind..?

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 13:13

ja, meestal wel ja, maar er is daar verder niks engs aan die kant van de bak. Ik weet echt dat ze goed haar best doet en als ze galoppeerd dan beloon ik haar daarna wel hoor, maar het wordt al wat beter maar kan natuurlijk altijd ietsjes meer, maar dat komt allemaal wel in verloop van tijd en oefeningen. Ik ga haar eerst gewoon proberen om haar op de volte in galop aan te laten springen en dan steeds een stukje verder.