extreme verlatingsangst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne_J

extreme verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 19:54

Hallo allemaal,

Ik heb een eigen paard van 11 jaar oud met de naam Perla. Het is een ontzettend lief en werkwillig dier maar ze heeft een nogal vervelende eigenschap, ze heeft namelijk extreme verlatingsangst. Als je met haar over de weg wil of in het bos gaat en er is een ander paard bij dan is ze eigenlijk zeer braaf maar vanaf het moment dat ze in haar eentje ergens heen moet begint ze te trillen, achteruit te lopen, en kaarsrecht te steigeren. Hierdoor kom ik dus niet veel verder dan 10 meter van de stal weg. Ze heeft deze verlatingsangst ook op wedstrijd als ze naar de dressuurringen moet maar dan in een minder extreme versie.

Heeft iemand een tip of een idee zodat ik misschien ooit ook op mijn eentje een leuke bosrit kan maken?

Hananas

Re: extreme verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 20:21

ben je zeker dat jij haar leider bent ?

je paard heeft blijkbaar een leider nodig (-zoals ieder ander paard- in dit geval misschien het andere paard die meegaat op de rit??) zodra die wegvalt wordt ze bang (of is het eerder koppig?)

Hoelang doet ze dit al?

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 20:27

Ik weet niet of je het alternatief wil zoeken maar mijn arabier had dit ook en ik ben haar toen bachbloesem gaan geven (welke weet ik niet meer, maar kan je iemand voor laten komen) en ben iemand gaan zoeken die mij kon helpen met dit probleem en ben bij grondwerk oefeningen uitgekomen en na ca 5 mnd kon ik alleen met haar weg ze vindt het nog steeds niet echt leuk maar het gaat wel iedere keer beter zonder dat ik het idee heb dat het gevaarlijk wordt

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 16:40

Ik heb niet het idee dat mijn paard koppig is.. ze is gewoon echt ontzettend bang voor alles wat ze niet kent. Ze vertrouwt mij wel want als ik naast haar loop is ze eigenlijk vrij rustig maar vanaf het moment dat ik erop ga en ze zelf op kop moet word ze weer ontzettend bang.

grondwerk heb ik al gedaan en dat doet ze goed maar ik zie eigenlijk geen verandering in haar verlatingsangst. die bachbloesem kan ik nog wel proberen;)

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 17:36

Ik ken het ,
Maar de mijne is wel koppig , dus het gaat erom haar niet te laten winnen ..
Maar ik denk dat dat in jou geval niet echt een oplossing is..

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 18:00

Bachbloesem haalt de oorzaak niet weg. Hoelang ben je al bezig met grondwerken eigenlijk? Daar zou ik inderdaad eerst mee beginnen, dus haar ook mee op pad nemen aan de hand, zonder paard erbij, en vervolgens met paard erbij maar dan het andere paard een keer weg laten lopen. Het klinkt alsof je inderdaad niet genoeg overwicht hebt om haar te overtuigen dat het veilig is zonder ander paard erbij. Doe je dat grondwerken ook wel op het moment dat ze buiten aan het lopen is en angstig wordt? Want je moet het natuurlijk niet alleen maar op stal doen.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 18:05

De mijne heeft dat ook! Precies wat je zegt!
Met een ander er bij gaat het goed.. Heb haar nu zelfs zo ver dat ze achter iemand aan loopt die mee fietst Lachen
En merk dat ze veel rustiger wordt nu ik steeds meer "alleen"(met slachtoffer op fiets) naar buiten ga.. Maar dan nog loopt ze niet voor die gene..
Ze loopt ookniet voor een ander paard..
Ik ben er 100 % van overtuigd dat ze mij als leider ziet.. Want loopt er iemand naast, maar vind ze toch wat ontzettend eng, loopt ze alleen verder als ik zelf af stap en haar toon dat het niet eng is..
Grondwerk doe ik al 1,5 jaar en haar gedrag is heel anders geworden (binnen)..
Maar dat neemt het probleem met naar buiten gaan niet weg..

Ik kom steeds verder met haar en het lukt me nu aardig om af en toe stukken buiten te stappen..
Maar misschien komt hier dé tip nog te staan dus even een stipje!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 18:16

Nu is het ook zo dat sommige paarden gewoon niet graag voorop lopen hoor, die zitten er ook tussen, is helemaal geen ramp, als ze maar wel alleen op stap willen.

@Jasia, dat ze alleen maar verder loopt als jij naast haar komt staan kan ook te maken hebben met het feit dat de ander een 'onbekende' is. Nog even iets, als je afgestapt bent, ga je dan ook echt met haar kijken wat dat enge ding nou daadwerkelijk is, i.p.v. er meteen langslopen? Want dat is de truc natuurlijk, juist het bekijken en constateren dat het niet eng is, even opnieuw langslopen om weer te constateren dat het nog steeds niet eng is en dan vervolgens opstappen en er heen-/langslopen om te zien dat het nu niet ineens eng geworden is. En inderdaad als het nodig is, het grondwerk ook buiten gebruiken.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 19:51

Ik heb 2 paarden, beide even oud.
Aron kon ik gelijk al alleen mee weg, maar Melle durfde ook niet alleen.
We zijn steeds met z'n 2en op buitenrit gegaan, eerst Aron steeds voorop.
Toen een paar keer Melle kleine stukjes voorop laten lopen.
We hebben dit steeds spelenderwijs opgebouwd.
Vandaag kon ze met Melle voor het eerst bij mij wegdraven en ik kon ook zonder problemen met Aron wegdraven.
En het laatste stuk heeft Melle zelf voorop gegalloppeerd!!!

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 07:21

De Bachbloesem lost het probleem niet op maar haalt de scherpe kanten eraf en dat geeft het paard een prettig gevoel en daar gaat het om.
Ik deed ook het grondwerk op de weg juist om haar aandacht op mij te richten en niet dat ze alleen weg was. Je moet wel iemand hebben ndie beslist niet bang is voor je paard en de kunst van het grondwerk goed beheerst.

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 12:34

De mijne had het ook. Was bijna niet te rijden alleen in de piste, het erf afgaan ging ook niet.
Ernaast wel maar niet erop.
Als we op wandeling gaan met anderen probeer ik altijd een stukje met haar voorop te rijden, en dit lukt al aardig, ik moet haar minder aansporen en kan met haar vanvoor galopperen.
Ook als ik haar uit de weide haalde om haar te borstelen enzo stond ze constant heen en weer te draaien, met haar voet te schrapen. rijden mocht ik dan vergeten.
Het gaat nu steeds beter en ze staat super rustig op de poetsplaats en rijden alleen gaat goed. Om alleen het erf af te gaan wat aansporing nodig maar ik kan alleen met haar weg Haha!

Je zal gewoon steeds kleine stukjes moeten doen en belonen. Even kort van de andere paarden weghalen en terugzetten. Zo leert ze dat het niet eng is om weg te zijn.
Succes ermee.

Neantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 20:49

Als je paard rijd verwacht een paard van je dat JIJ zijn leider bent en niet anderssom, is dat bij jou zo of is je paard de leider?? als hij vertrouwen in je heeft zla hij denk ik sneller mee willen een stukje wandelen