Pony met moeilijke mond in manege les...Bitloos..of?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Merel_Brit

Pony met moeilijke mond in manege les...Bitloos..of?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 09:27

Hallo,

Ik sta met mijn welsh pony gestald op een ponyclub. Voorwaarde van de stalling is dat ze 3 uurtjes per week in de lessen loopt. Gezien haar hoogte (1.38m) zijn het meestal de kleintjes die erop rijden. Haar vaste ruitertjes zijn na een paar jaar alleen nogal wat de hoogte in geschoten. Met deze ruiters had ze nooit een probleem.

Tot nu toe... Nieuwe kinderen, nieuwe beginners. Vaste ruiters worden te groot..nou ja, je raadt wel, ze krijgt nieuwe kleine ruiters op haar rug. Alleen zijn deze een stuk minder ervaren!

Ze is zo`n 4 jaar geleden bij ons opnieuw ingereden. Als jong paardje een x gesteigerd en aan het bit achterover getrokken. Ze heeft heel lang angst gehad voor het bit. Het ging helemaal super! In de lessen geen probleem, en ik zelf kan alles met haar doen. Vertrouwen was weer helemaal terug. Maar met deze nieuwe ruiters gaat het minder. Ze krijgt minder (mentale) steun, drukt haar rug weg, kinderen gaan bonken en zo gaat het niet lekker. Ze zal nooit een stap verkeerd zetten en ze is nog niet angstig voor het bit ofzo, maar ik zie wel dat ze het moeilijk vind in die lessen.

Dus mijn vraag: Welk bit, of bitloos hoofdstel zou ik bij haar in die lessen gebruiken? Of een andere oplossing hiervoor?

Ik rijd zelf met een dubbel gebroken watertrensje, het les hoofdstel is een enkel gebroken bustrens. Ik zoek iets wat zacht is qua bit, of een bitloos hoofdstel waar die kinderen weinig schade mee aan kunnen richten. (geen bosal of hackmore dus!) Zal er voor de duidelijkheid bij vermelden dat het niet de super beginners zijn die op haar rug hobbelen, ze hebben allemaal al wel zeg een half jaartje ervaring en kunnen hun handen goed stil houden.

Alvast bedankt!

Germatje

Re: Pony met moeilijke mond in manege les...Bitloos..of?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 09:32

Nou als je pony goed reageerd op een simpel bitloos hoofdstel zal ik dat zeker niet laten voor die 3 uur in de week. Het zou toch zonde zijn als je pony door deze 3 uur weer angst krijgt en minder goed gaat lopen.
Wat voor bitloos hoofdstel daar heb ik geen idee van, maar daar hebben andere mensen hier vast wel verstand van Knipoog

Ik vind het trouwens een bijzondere contructie en zou dat nooit zo willen.

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 09:41

Germatje schreef:
Nou als je pony goed reageerd op een simpel bitloos hoofdstel zal ik dat zeker niet laten voor die 3 uur in de week. Het zou toch zonde zijn als je pony door deze 3 uur weer angst krijgt en minder goed gaat lopen.
Wat voor bitloos hoofdstel daar heb ik geen idee van, maar daar hebben andere mensen hier vast wel verstand van Knipoog

Idd! Het gaat nu goed maar zou niet willen dat ze weer angstig wordt.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 10:17

op een manege waar ik vroeger reed, reden de pony;s met lage neusriem. De teugels hadden geen gespjes, maar musketons.
Bij beginnerslessen gingen de teugels van het bit af en werden ze aan de ringetjes van de neusriem gehangen. Simpele actie en erg paardvriendelijk. Is dat misschien een idee?

Tweede optie; losse martingaal eraan.
De losse martingaal beschermt nl. de mondhoeken van het paard als het beginnertje zijn handen te hoog houdt!

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 17:44

Ja idd aan de lage neusriem, zoals sommige beginnen met paard inrijden.

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 17:53

Dat is inderdaad wel een goed idee.. lekker simpel en goedkoop ook Knipoog Die lage neusriem heb ik namelijk wel ergens liggen! Bedankt! Ik ga het eens uitproberen.

Martingaaltje is dan misschien handig als tussenweg als er een gevorderd ruitertje opzit!

thnx

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 17:55

sidepull?

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 19:52

hier nog ff een update.

Gister heb ik de lage neusriem van de zolder gehaald en daar de teugels aan vast gemaakt. En dan maar gewoon eens gaan rijden. Ponylief snapt er geen snars van in eerste instantie. Haar reactie op druk was gelijk hoofd omhoog. Na een minuut of 10 had ze toch door dat dit eigenlijk wel lekker ontspannen voor haar is en ging het redelijk.

Dus...Ik naar de ruitersportzaak vandaag, bitloos hoofdstel gehaald. Vragen ze..welke wil je? euh....ik geen verstand van, maar beetje gegoogled alvast en heb zo`n Cook hoofdstel genomen (met gekruisde keelriem). Nou...hoofdstel om, op maat gemaakt en..rijden maar. Nou kan zeggen WOW!! ben helemaal om! Heb jaren gedacht dat ze goed ontspannen liep op het bit maar zoals ze vandaag liep Tong uitsteken Helemaal over de rug, lekker voorwaarts neerwaarts, oortjes naar voren, ontspannen maar!

Ze pakt het dus super op. Morgen gaat het eerste kindje erop. Ben benieuwd. Geef gelukkig zelf les, dus kan het mooi in de gaten houden.

Thnxs voor de tips, heeft zekers geholpen deze overstap te maken!

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:37

Mooi dat ze het zo goed oppakt!
Voor als je toch nog een bit gaat kopen; ze hebben tegenwoordig dubbelgebroken bustrenjes gevormd naar de mond van 't paard. Je kan uitverschillende diktes kiezen. Zijn wel zeer prijzig (rond 70/75 euro ofzo) maar rijden wel top en super zacht!

Verder nog heel veel succes!

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:46

Nou klinkt goed zeg! Kan je zelf ook wel mee gaan rijden Knipoog

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 07:33

Germatje schreef:
Nou klinkt goed zeg! Kan je zelf ook wel mee gaan rijden Knipoog

Ga ik ook zeker doen! Het is een hele goede ontspannen afwisseling heb ik al gemerkt! Blijf ook wel met bit trainen, want met wedstrijden mag je helaas niet bitloos starten.