Wanneer springwerk aanvatten met jong paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Delriva

Wanneer springwerk aanvatten met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 08:57

Graag had ik van jullie geweten wanneer jullie het springwerk aanvatten met een jong paard.

Hoe ik het zelf doe: Het paard moet aan het been zijn, soepel, licht en los door zijn lijf in de drie gangen. Het cavalleti werk moet perfect gaan in draf en galop. In galop wordt dan gewerkt met afstanden die een veelvoud zijn van 3. bijvoorbeeld: balk1 <--6m--> balk2 <--12m--> balk3
Als dit allemaal perfect gaat, wordt de eerste sprong onder de man gedaan. Dit heb ik reeds toegepast op, naar wat ik heb kunnen terugvinden, 32paarden. De paarden worden nooit gereden met enige hulpteugel, gewoon een dikke bustrens(al dan niet dubbel gebroken) en uiteraard zonder sporen! Denken jullie dat dergelijke voorbereiding nuttig is of niet? Ik ken namelijk personen genoeg die na 1WEEK inrijden al aan het springen zijn. Huilen

Cherrypop

Re: Wanneer springwerk aanvatten met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 09:14

Bij ons op stal worden de paarden eerst zadelmak gemaakt, door iemand anders, dat duurt ongeveer een maand. Wanneer wij ze dan terug krijgen kunnen ze stappen, draven en galop. Dan worden ze wat dressuurmatig gereden, maar we springen al wel snel met de paarden. Hindernis langs de kant en als dat goed gaat laag parcoursje uit draf, lijntje uit galop (draf inkomen). Paarden kunnen het maar beter zo snel mogelijk leren en zo hou je ze ook nog een beetje in hun eigen manier, als je alles onder controle hebt, krijg je ook nooit een mooie natuurlijke sprong. Springen moet voor de jonge paarden een beetje een spel zijn, op welke leeftijd ze dat doen of welke mate van aanrijden, dat maakt eigenlijk niet zo veel uit. Een goed springpaard kan altijd springen.

Mallodie

Re: Wanneer springwerk aanvatten met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 10:48

Wij springen ook redelijk snel met de jonge paarden , Een jong paard moet afwisseling hebben . Wat dressuurmatig , wandeling in bos , sprongetje in de piste, sprongetje in het bos ... Dat is een beetje onze methode , ze gaan zich niet snel vervelen en zo ook geen kattekwaad uithalen .

Alles wordt natuurlijk op super laag niveau gedaan he , eerst cavaletti's en als dat goed gaat doen we diezelfde dag een paar sprongen van 30cm of 40 ... Als ze door hebben hoe het werkt , vinden de meeste het echt leuk .