laluna V. Lord sinclair !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lalunamyo

laluna V. Lord sinclair !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 11:57

heee

een paar foto `s van mijn laluna !
- merrie
- 3 jaar
- bijna 4 maand onder het zadel,
- super werkwillig karakter
afstammeling : lord sinclair x caprimond !

genoeg info Tong uitsteken? hier dan de paar foto`s !

Afbeelding
Afbeelding
mooie draf van dr
Afbeelding
uitstappen met onze jaarling Tong uitsteken
Afbeelding
Afbeelding

commentaar mag hoor Lachen dit waren ze alweer..
Laatst bijgewerkt door lalunamyo op 06-09-08 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

sylviej

Re: laluna V. Lord sinclair !

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 11:59

mooi paardje , maar ik vind dat je toch wel vroeg begonnen bent ?
ze is nu 3 jaar en al bijna 4 maand onder het zadel ?
als je haar nu eens mooi had laten uitgroeien
maarja die keuze maakt iedereen voor zichzelf Knipoog

voor de rest heb je een mooi paard !

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 12:01

ja maar ja, zo vind iedereen al wat anders,
ze is al behoorlijk groot, niet meer zon iel drie jarige,
we hadden haar sinds ze twee was, en ze is niet meer echt gegroeit,
als ze nog zon iel paardje was, hadden we haar wel laten staan nog een jaar,
maar ja iedereen zijn eigen keus Lachen

Fantastico

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 12:02

voor nog maar 4 maanden onder het zadel vind ik dat ze super loopt!
Ik ben het wel eens met Sylviej dat je een beetje vroeg bent begonnen, maar ik weet natuurlijk niet of dat je haar, als ze goed beleerd is, weer even de vrijheid op de wei teruggeeft..?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 12:02

Het zadel lijkt nogal op de schouder te liggen?
en volgens mij kunne bij de eerste foto's wel je beugels wat langer!
Miss bedoelt ze dat hij ong 3 was?
En tja dat is idd iedereen eigen keuze..

sylviej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 12:04

ja ik begrijp wat je bedoeld maar ik heb al veel mensen horen zeggen dat wanneer het paard nog niet helemaal uitgegroeid is dat ze later bij veel werk last gaan krijgen van de rug en blessures enzo
maarja dat kan je op voorhand niet zien natuurlijk

veel succes verder! Knipoog

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 12:10

twistermahoi schreef:
Het zadel lijkt nogal op de schouder te liggen?
en volgens mij kunne bij de eerste foto's wel je beugels wat langer!
Miss bedoelt ze dat hij ong 3 was?
En tja dat is idd iedereen eigen keuze..

ze was al drie toen we begonnen met wennen, longeren, zadel etc,
en over 4 maand word ze 4 jaar Lachen

zadel ligt nog wel goed. op fotos lijkt het inderdaad zo, hoewel ik wel op zoek ben naar een nieuwe Lachen

sylvie, ik weet nog niet eens of ik veel werk met haar later ga doen, volgend jaar word ze zowiezo ook niet veel bereden ivm met studie waarschijnlijk, het jaar daarop dan weer meer.

ach zullen we het maar houden bij rijtechnisch commentaar Lachen over deze discussie komen we toch nooit uit Tong uitsteken

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 12:11

beste

idd dat zadel lijkt me echt niet goed te liggen, schouder heeft geen vrijheid.
Waarom al met sporen rijden, lijkt me een beetje bizar. Aan je houding kan ik opmaken dat je nog niet die ervaring hebt met jonge paarden dus leer ze eerst maar eens gewoon op je benen te rijden. zo verfijnd kan je op een pas zadelmak paard nog geen hulpen geven. Verder wel een leuk paardje, maar zeker begeleiding nemen. Veel succes verder

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 12:15

okee, dankje wel

toch wel beetje maf om zoiets te zeggen van een paar foto`s Lachen

ik rij vanaf mijn zesde,, altijd op driejarigen begonnen, mijn laatste als vierjarige gekocht, tot Z opgeleid Knipoog zegt natuurlijk niets maargoed Tong uitsteken
het klopt, mijn houding is echt bagger op de foto,maar dat heeft zo zijn redenen, maar ze is juist heel actief aan het been, daar trainen we eigenlijk alleen maar op, overgangen etc..

enne, kheb goede begeleiding hoor , tis nog gewoon beetje aftasten , nog aan elkaar wennen enzo,
maar jullie commentaar is verder wel terecht hoor Lachen

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 12:28

lalunamyo schreef:
ze was al drie toen we begonnen met wennen, longeren, zadel etc,
en over 4 maand word ze 4 jaar Lachen

Kijk, ze was dus wel ouder dan drie toen je begon met rijden??
Haha!

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 12:31

ja beetje ? ik heb alleen maar gezegt dat ze nu drie is, en ja, dus ook bijna vier Tong uitsteken

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 12:31

Leuk paard. Ik vind wel dat ze nogal opgekropt loopt. Ze volgt je hand niet. (Zie je op de derde en vierde foto)

Edit: Ok, ik zie net dat je de vierde foto verwijderd hebt. Uhm ja, daar zag je dus dat het paard totaal geen contact zocht met je hand.

Ben je begonnen vanuit het voorwaarts neerwaarts werken? Ik zou eerst daar nog wat mee aan de slag gaan.

En de sporen... tsjah, als je nog niet met zijgangen bezig bent hoor je nog geen sporen te dragen imo.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 12:35

Leuke merrie!
Wat al gezegd is: het zadel ligt echt te veel op haar schouder.
Daarnaast zou ik proberen meer op je houding te gaan letten, op deze manier kan ze nooit leren op twee teugels te lopen.
Probeer tussendoor eens 3 keer te gaan staan ipv 1 keer (met lichtrijden) of ga eens een keer naar het verschil in beenligging kijken als je verlichte zit doet en hoe je normaal zit. Neem de eerste foto als voorbeeld: hier ben je niet in evenwicht, je 'staat' dus alleen maar omdat je omhoog gegooid wordt, het volgende moment ben je teruggevallen in het zadel (wat ook niet fijn is voor de rug van je paard). Je moet op elk moment evenwicht hebben, anders kan je nooit een onafhankelijke hand hebben en dus je hulpen niet verfijnd doorgeven (bovendien stimuleert zo'n houding alleen maar het hangen aan de teugels).
Op de derde foto heb je je teugels los en loopt je paard nog steeds in dezelfde houding, ze volgt je hand niet. Daarnaast zoek jij je evenwicht door je benen aan te klemmen (met sporen!), terwijl ze helemaal geen been hoeft te hebben, maar jij alleen even wil omkijken. Hier wordt jouw (on)evenwicht duidelijk, maar ook dat er wel een probleem is aangezien je merrie je hand niet volgt.
Ik denk dat het al heel wat scheelt als jij evenwichtiger zou zitten, je paard kan dan ook beter over de rug gaan lopen, omdat ze dan geen klappen in de rug krijgt omdat jij terugvalt in het zadel. Goed hulpmiddel voor jezelf is ook om duidelijk met je lichtrijden het tempo aan te geven.
Succes met haar!

[edit]Bovenstaand stuk (foto 3) gaat over de foto die je verwijderd heb zie ik net. Toch haal ik mijn commentaar niet weg, zodat je zelf kan weten wat je er mee doet.
Laatst bijgewerkt door _iDj_ op 06-09-08 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 12:36

ja klopt, we zijn bezig met haar hals wat langer te krijgen, wat meer neerwaarts dus ook,
ze loopt zelf graag omhoog,

uitleg sporen, zijn kleine sporen, zweepje vind ze maar niets, en reageert ze ook niet op, met bijvoorbeeld naar voren te rijden, spoortjes hoef ik maar heel soms te gebruiken met naar voren te rijden, meeste dingen gewoon met de kuiten, Ik heb ze daarom ook lang niet altijd om, nu toevallig wel even Tong uitsteken

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 12:40

lalunamyo schreef:
ja klopt, we zijn bezig met haar hals wat langer te krijgen, wat meer neerwaarts dus ook,
ze loopt zelf graag omhoog,

uitleg sporen, zijn kleine sporen, zweepje vind ze maar niets, en reageert ze ook niet op, met bijvoorbeeld naar voren te rijden, spoortjes hoef ik maar heel soms te gebruiken met naar voren te rijden, meeste dingen gewoon met de kuiten, Ik heb ze daarom ook lang niet altijd om, nu toevallig wel even Tong uitsteken

Ik keur het met sporen rijden niet af, bij een jong paard kan het soms net even het steuntje zijn om beter te snappen dat ze wél op je beenhulpen moet reageren. Ik zou ze echter alleen gebruiken bij een paard waarbij het voldoende voorwaarts zijn problematisch is (en andere oorzaken, als ruiterfouten, natuurlijk uitgesloten zijn).

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 12:42

_iDj_ schreef:
Leuke merrie!
Wat al gezegd is: het zadel ligt echt te veel op haar schouder.
Daarnaast zou ik proberen meer op je houding te gaan letten, op deze manier kan ze nooit leren op twee teugels te lopen.
Probeer tussendoor eens 3 keer te gaan staan ipv 1 keer (met lichtrijden) of ga eens een keer naar het verschil in beenligging kijken als je verlichte zit doet en hoe je normaal zit. Neem de eerste foto als voorbeeld: hier ben je niet in evenwicht, je 'staat' dus alleen maar omdat je omhoog gegooid wordt, het volgende moment ben je teruggevallen in het zadel (wat ook niet fijn is voor de rug van je paard). Je moet op elk moment evenwicht hebben, anders kan je nooit een onafhankelijke hand hebben en dus je hulpen niet verfijnd doorgeven (bovendien stimuleert zo'n houding alleen maar het hangen aan de teugels).
Op de derde foto heb je je teugels los en loopt je paard nog steeds in dezelfde houding, ze volgt je hand niet. Daarnaast zoek jij je evenwicht door je benen aan te klemmen (met sporen!), terwijl ze helemaal geen been hoeft te hebben, maar jij alleen even wil omkijken. Hier wordt jouw (on)evenwicht duidelijk, maar ook dat er wel een probleem is aangezien je merrie je hand niet volgt.
Ik denk dat het al heel wat scheelt als jij evenwichtiger zou zitten, je paard kan dan ook beter over de rug gaan lopen, omdat ze dan geen klappen in de rug krijgt omdat jij terugvalt in het zadel. Goed hulpmiddel voor jezelf is ook om duidelijk met je lichtrijden het tempo aan te geven.
Succes met haar!

[edit]Bovenstaand stuk (foto 3) gaat over de foto die je verwijderd heb zie ik net. Toch haal ik mijn commentaar niet weg, zodat je zelf kan weten wat je er mee doet.

nee dat hoeft ook niet Knipoog foto 3 heb ik weggehaald omdat het een helemaal verkeerd beeld geeft van ons, ben bang dat daarom mensen hun mening alleen maar op de foto gaan baseren!
kijk, hier heb ik nou wat aan , je hebt ook helemaal gelijk, alleen foto 1 is toch echt een verkeerd lichtrijmoment, met twee handen heb je wel super gelijk, ik heb echt een afwijking dat ik haar teveel op mijn rechter teugel wil laten lopen, ben aant proberen om het af te leren, dat van het evenwicht heb je ook wel gelijk, soms heb ik er last van, en soms gewoon paar dagen niet, kheb net een operatie gehad , en na een jaar ben ik er weer opgestapt, toch wel weer even wennen.

riviera2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 12:45

Wat ik zo kan zien van de foto's is dat je onderbeen (veel, foto 2 en laatste) te ver naar voren ligt. Probeer hierop te letten. Verder lijkt je paard nog ietsje overbouwd waardoor ze wat op de voorhand valt maar dat is ook niet zo gek voor een paard dat nog zo kort onder het zadel is.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 12:46

Daar hebben we weer een mooie sir,

Op zommige fotos vind ik je been veel te ver naar voren liggen, en inderdaad je houding is niet al te best op deze fotos.

Verder zou ik proberen wat meer over de rug te lopen ipv zo in de houding, op de fotos lijkt het wat of ze de rug niet goed gebruikt, of te wel wat wegdrukt,

tja sporen, ik rij er ook mee hoor, mijn sir is ook niet gediend van een zweep, maar juist dan omdat ie te loperig wordt,

verder zou ik wat meer afwisseling op de fotos willen zien qua werk,

maar ze is een prachtig paardje, waneer ga je starten ook alweer?

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 12:48

ja van mijn onderbeen op foto 2 zag ik het ook, ik ga ook een ander zadel zoeken, dacht eerst dat aan mij lag, maar toen mijn vriendin erop zat, staken haar benen ook naar voren Tong uitsteken

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 12:50

lijkt het toch dat het zadel niet lekker licht, zou dan maar niet te lang wachten met een ander zadel,

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 12:51

dobbel schreef:
Daar hebben we weer een mooie sir,

Op zommige fotos vind ik je been veel te ver naar voren liggen, en inderdaad je houding is niet al te best op deze fotos.

Verder zou ik proberen wat meer over de rug te lopen ipv zo in de houding, op de fotos lijkt het wat of ze de rug niet goed gebruikt, of te wel wat wegdrukt,

tja sporen, ik rij er ook mee hoor, mijn sir is ook niet gediend van een zweep, maar juist dan omdat ie te loperig wordt,

verder zou ik wat meer afwisseling op de fotos willen zien qua werk,

maar ze is een prachtig paardje, waneer ga je starten ook alweer?

ja benen/houding klopt Tong uitsteken
ach en dat afwisseling, van te voren heb ik ingereden, laag en rond, en wat tempo etc, mijn vader kwam wat later, heeft paar fotootjes gemaakt, en ging weer. We hebben wat zitten halstrekken , halthouden,, tempo, maar ja, dat kon hij niet op foto vastleggen.

eind oktober gaan we misschien voor de ervaring/lol een wedstrijdje meepakken

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 12:54

hoewel dat zadel erger lijkt dan het is,
het is dan ook een veelveiligheids/springzadel met een dressuurdekje,
dat klopt natuurlijk ook al niet !

kheb laatst nog even laten voelen of hij goed past door iemand die er wat van weet,
het kon nog makkelijk, nergens klemde het oid, maar later als ze wat zou gaan groeien (spieren etc ) zal een ander zadel wel moeten

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 12:55

Allereerst vind ik het een leuk paardje, lijkt ook fijne bewegingen te hebben.
Vind dat je hem wat kort in de hals rijdt met ietswat teveel oprichting voor een 3 jarige.
Op de 2de en laatste foto loopt hij veel te diep en achter de loodlijn, probeer wat meer lengte te maken in de hals en wat horizontaler te rijden.
Voor de rest vind ik het er goed uitzien, veel succes ermee Knipoog

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 12:57

lalunamyo schreef:
ja van mijn onderbeen op foto 2 zag ik het ook, ik ga ook een ander zadel zoeken, dacht eerst dat aan mij lag, maar toen mijn vriendin erop zat, staken haar benen ook naar voren Tong uitsteken

Je kan ook wel op de 1e foto zien dat het zadel achterover ligt, dan maak je het jezelf extra moeilijk om zelf wel rechtop te kunnen zitten. Het zadel kan dan wel goed liggen op je paard, maar voor jou zit het dat echt niet. Een zadel dat achterover ligt, dwingt automatisch je onderbenen te ver naar voren.

Enne.. je afwijking met je rechterteugel is veel makkelijker op te lossen als je goed kan zitten, want dan pas kan je je focussen op stille en 'gelijkwerkende' handen. Ga anders eens een paar rondjes in de verlichte zit rijden, waarschijnlijk loopt je merrie dan ineens veel lekkerder (omdat jij evenwicht hebt en je handen stiller kan houden).

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 13:14

okee dankjullie wel, ja ik heb eens een zadel van een vriendin geleent, dat zat voor mij inderdaad een stuk beter, maar ja, moet ik eerst even genoeg geld hebben Lachen waarschijnlijk volgende maand , kwas al opzoek naar een dressuurzadel,