Veel moeite met rechterhand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mango_

Veel moeite met rechterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 19:14

Sinds een maand of 2 rij ik een welsh pony'tje bij, Martje. Ze is nooit goed doorgereden en heeft met sommige dingen veel moeite.
Maar, ze wil alles behalve inbuigen op rechts. Niet in de bocht, niet op de volte enz. Ze loopt liever nog contrastelling op de volte dan dat ze inbuigt naar rechts. Ook heeft ze enorm veel moeite met aanspringen in de rechtergalop, zowel onder het zadel, hoe duidelijk ik ook ben met mn hulpen, als aan de longeerlijn.

Ik heb haar iedere dag voor het rijden even 10 minuutjes aan de longeerlijn, gewoon aan het hoofdstel en met het zadel erop. Ik heb er geen hulpmiddelen aanhangen. Dit doe ik vooral omdat ze anders een kleine druktemaker is onder zadel.

Ik probeer al véél met van hand veranderen, voltes, slangenvoltes, stelling vragen op lange zijdes enz. Maar het lijkt allemaal geen zin te hebben. En ik weet het verder ook even niet meer. Iemand tips?

Binoche

Re: Veel moeite met rechterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 20:36

Hey, mijn paardje heeft hetzelfde probleem. Ze wijgert bovendien ook haar rechterachterbeen deftig onder haar lichaam te plaatsen en loopt op de rechterhand steeds lichtjes met haar achterhand naar binnen. Ok, elk paard heeft wel een moeilijke kant, maar er is toch ook een kans dat ze pijn hebben hé! Osteopaat komt dinsdag kijken

Groetjes

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 08:02

Denk dat ze dan behoorlijk vast zit, laat haar eens lekker masseren en ga lekker gymmen met haar alle rechtricht oefeningen zijn daar erg geschikt voor, vooral zou ik die eerst aan de hand doen voor dat je gaat rijden.
Zeker drukte makers kunnen erg last van hun rug hebben onder het zadel, ik heb zelf ook zo`n druk ding die als ze in een drukke bui is echt niet mee wil geven en alles strak zet en daar kunnen ze behoorlijk spierpijn van krijgen als je door blijft gaan, ik stap meestal af en probeer weer ontspanning te zoeken met handwerk,

Kimm1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:04

Inderdaad wat midgie zegt. misschien even lekker naar de fysio even na laten kijken!

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 10:41

Zoals al eerder gezegd elk paard heeft een makkelijke en een moeilijkere kant. Maar zoals jij het beschrijft is het verschil wel heel erg groot. Probeer eens een snoepje/wortel (of wat) aan de rechterkant van het lijf te houden, dit steeds verder zodat het paard steeds verder moet buigen. Ik kreeg deze oefening voor mijn paard. Maar zou allereerst een DA/fysio of dergelijke naar laten kijken, misschien komt hier meer uit.

Reneetjuh85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 12:27

Een paard is net als een mens links of rechts handig noemen we het maar even. Als wij rijden vragen we eigenlijk dat ze zowel links als rechtsom alles over goed kan. Nou daar trainen we ze dus voor. Soms gaat dat niet goed en raakt 1 kant overontwikkeld en op de andere kant lukt niks meer. Maar we willen eigenlijk dat ze rechtgericht lopen. Kijk eens op deze site: http://www.paardenbegrijpen.nl en dan onder het kopje rechtrichten. Probeer erachter te komen waar haar scheefheid zit en hoe je dat op kunt lossen... Hopelijk heb je hier iets aan. Ik zie je paard nu natuurlijk niet lopen dus ik kan je geen rechtstreeks advies geven. Succes!

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 15:12

Dankjewel iedereen voor de reacties. Lachen Zal binnenkort eens met de eigenaresse praten over het laten komen van een fysio/da. En de site van Reneetjuh85 eens doorspitten. Ja

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 15:25

Reneetjuh85 schreef:
Een paard is net als een mens links of rechts handig noemen we het maar even. Als wij rijden vragen we eigenlijk dat ze zowel links als rechtsom alles over goed kan. Nou daar trainen we ze dus voor. Soms gaat dat niet goed en raakt 1 kant overontwikkeld en op de andere kant lukt niks meer. Maar we willen eigenlijk dat ze rechtgericht lopen. Kijk eens op deze site: http://www.paardenbegrijpen.nl en dan onder het kopje rechtrichten. Probeer erachter te komen waar haar scheefheid zit en hoe je dat op kunt lossen... Hopelijk heb je hier iets aan. Ik zie je paard nu natuurlijk niet lopen dus ik kan je geen rechtstreeks advies geven. Succes!

leuke site, maar er staat slecht in beschreven HOE je een paard recht moet richten. Ja met oefeningen als volte, schouderbinnenwaarts tracers enzo, maar ja probeer dat aar eens met een jong paard die dat allemaal nog niet snapt.

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 15:31

Ja, dat vond ik ook wel een minpuntje aan de site. Nou kan de pony die ik rij wel dingen als volte, schoudersbinnenwaarts, slangenvoltes enz. Maar met oefeningen van een hoger niveau hoef ik niet aan te komen zetten, dat snapt ze gewoon weg niet.

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 15:55

probeer als je op de volte zit je binnenhand (in dit geval dus je rechter) naar binnen te doen. Links blijft tegen de manenkam en rechts echt overdreven ver naar binnen. Dit ziet er in het begin best maf uit, maar als het werkt kun je natuurlijk steeds iets minder doen.
En anders ook idd fysio/osteopaat bij laten komen.
succes

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 16:28

Annemiekbram schreef:
probeer als je op de volte zit je binnenhand (in dit geval dus je rechter) naar binnen te doen. Links blijft tegen de manenkam en rechts echt overdreven ver naar binnen. Dit ziet er in het begin best maf uit, maar als het werkt kun je natuurlijk steeds iets minder doen.
En anders ook idd fysio/osteopaat bij laten komen.
succes

Dat is ook wat ik probeer, het probleem is dan dat ze naar binnen valt, dan moet ik echt heel scherp met mijn binnenbeen blijven drukken en zelfs dan wil ze nog naar binnen vallen.

Reneetjuh85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 16:47

Klopt dat die site geen oplossing biedt Lachen Alleen zo kun je wel misschien een oorzaak achterhalen en misschien begrijpen hoe dat is gekomen. Zo was mijn advies in ieder geval bedoeld Knipoog Toen ik een paard reed die vastpakte moest ik aan de kant waar ze vastpakte meer doorvragen op de volte qua stelling en buiging en dan overdreven weer loslaten. Eigenlijk dat ze dus je hand volgt zonder aan de teugels te trekken of de teugels los te laten. Langzaam aan werd het beter en later was ze weer goed te rijden. Wel moet ik erbij zeggen dat je nu de linkerhand niet moet vergeten. Anders stel je je paard om in plaats van bij zeg maar Lachen Succes!

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 17:14

spoortje erbij misschien?
Zweep desnoods in de binnenhand?
Als ze een paar keer in de gaten heeft dat ze niet binnendoor moet/mag vallen dan is het zo afgelopen hoor!