Pony gaat ineens stil staan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GirlyMelis

Pony gaat ineens stil staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 13:45

Hoi,

Ik rij al een aantal jaar op mijn haflinger, en dat gaat echt super goed.
Vroeger maakte we veel buitenritten, naar mijn huis toe (een uur stappen) en weer terug.

Maar de laatste tijd heeft ze iets nieuws, ze gaat ineens midden op de weg stil staan.
Ze wil dan niet meer vooruit, ik heb het eerst rustig op proberen te lossen door met een klein
knopspoortje te gaan rijden. Maar dit gaf helemaal geen effect. Mijn pony kan niet tegen zwepen, als ik die erbij pak om een tikje te geven gaat ze alleen nog maar harder achteruit.

Nou ben ik afgelopen 2 weken naar Friesland geweest om ponykampen te begeleiden en toen is mijn pony mee gegaan omdat ik haar anders 2 weken niet kon rijden. We hebben daar alleen in de bak gereden en daar ging ze dus ook ineens stil staan. Terwijl ze het thuis alleen op buitenrit doet.

Toen heb ik andere sporen gekocht van 2,5/3 cm. Met een ''scherpe'' achterkant. In de bak liep ze daarna super en ze ging niet meer stil staan.

Maar toen ging ik net thuis weer een stukje buiten rijden en weer vertikt ze het om door te lopen!
Dus ik heb het eerst rustig geprobeerd met m'n sporen maar dat ging niet toen ben ik wat bozer geworden maar ze loopt alleen nog maar achteruit.

Ik ben ten einde raad want met zweep lukt niet en met sporen ook niet meer.

Als er iemand naast loopt wil ze trouwens wel terwijl het gewoon bekende stukken voor haar zijn.

Heeft iemand tips hoe ik haar weer kan laten lopen als ze stil gaat staan ??

Bedankt voor het lezen van m'n lange verhaal Knipoog.

Groetjes Melissa

Alicia2u

Re: Pony gaat ineens stil staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 14:06

Je paard is bang. De volgende keer als ze stil gaat staan, draai om, loop het stuk terug totdat je d'r voelt ontspannen, rust een poosje op die plek uit en rij daarna weer verder. Als ze dan weer stil gaat staan, draai je om, ga naar een plek waar ze zich wel prettig voelt, wacht daar een poosje en rij weer aan.

Door steeds terug te trekken van het 'enge', wat het dan ook is (dat maakt ook niet uit), kreeg je meer vertrouwen van je pony. In tegenstelling tot als je haar langs al die enge dingen dwingt. Als het dan een keer misgaat gaat het goed mis omdat de spanning van al die enge dingen die je al voorbij bnt gereden nog steeds in je pony zitten.

Vergeet niet dat paarden prooidieren zijn. Als ze bang zijn, vrezen ze voor hun leven. Jij als mens zal dat misschien niet begrijpen omdat jij wel weet dat er geen leeuwen in de bossen zitten, maar je paard weet dat niet!
Heb dus respect voor je paard en zijn angst door terug te gaan naar een 'veilige' plek, even rust te nemen (ookal moet je daarvoor weer helemaal terug naar huis) en weer opnieuw het enge ding te benaderen, dan heeft je paard tijd gehad om erover na te denken, jij hebt respect getoond voor de emoties van je paard en dat zal zorgen dat je paard jou meer als leider gaat zien.

Belangrijkste hierbij is geduld; soms kun je na 2 keer aanrijden al doorrijden, soms pas na 20 keer. Soms lukt het niet op 1 dag. Accepteer dat en focus niet teveel op het maken van die buitenrit. Focus op je paard en jullie relatie.

En die sporen dus maar gauw thuislaten! Afgedwongen respect door pijn en druk heeft in dit soort situaties geen meerwaarde!

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 15:09

Sluit me bij het bovenstaande aan. Maar mocht je al in een vervelende situatie staan, bv. een staking midden op een weg met een horde ongeduldige autobestuurders kun je proberen je paard even om te sturen. Als je ze naar opzij stuurt doen ze vaak een paar passen en in mijn geval bleef mijn vorige pony dan ook wel doorlopen.

GirlyMelis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 15:12

Ja het is gelukkig op een fietspad. De grote weg ga ik voorlopig even niet op. En als het echt ''gevaarlijk'' wordt stap ik af en later weer op. Bedankt voor de tips ik ga kijken hoe ze er op reageert !!

Baal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 15:19

Bang, dat is niet de conclusie die ik zou trekken. Als ze al jaren prima op buitenrit is gegaan en nu inéne stil blijft staan (zelfs in een bak), dan lijkt me niet dat de pony bang is.
Als er fysiek niks mis is, lijkt het me meer een staaltje van uitproberen...

sunnyblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 15:24

ja idd, ik heb het ook weleens gehad met mijn pony's. Ik zou toch een keertje doorzetten,misschien goed op stem.

varjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 15:49

is een probleem van ''te veel handen''

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 17:08

Baal schreef:
Bang, dat is niet de conclusie die ik zou trekken. Als ze al jaren prima op buitenrit is gegaan en nu inéne stil blijft staan (zelfs in een bak), dan lijkt me niet dat de pony bang is.
Als er fysiek niks mis is, lijkt het me meer een staaltje van uitproberen...

Bang lijkt me ook niet idd, ga dan ook mee met "Baal" .

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 18:39

Ik zou met 'baal' toch ook voor dezelfde aanpak gaan. Het is echter onmogelijk te zeggen welke van de twee het is: het kan met 'baal' begonnen zijn, maar door toedoen van de ruiter omgeslagen zijn naar 'bang'.
Succesfactor in beide gevallen is vertrouwen en respect.

GirlyMelis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 21:23

varjo schreef:

Teveel handen ??

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 11:54

GirlyMelis schreef:
varjo schreef:

Teveel handen ??

Ik denk dat ze daar mee bedoelt dat er teveel met de teugels word geprutst en het paard het signaal 'stilstaan' opvangt.

GirlyMelis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 18:31

Op buitenrit laat ik mijn pony gewoon gaan. Dus ik zit niet aan de teugels te trekken anders snap ik ook wel dat ze denkt dat ze stil moet staan. Ik kan m'n teugels naar voren gooien en been geven maar ze vertikt het.

Ik ben net aan het halster met haar langs die plek gelopen en ik heb haar op dat stuk heel goed beloond en na dat stuk mocht ze lekker grazen. Dus ik hoop dat het de volgende keer beter gaat en anders blijven we het aan de hand herhalen Lachen!

GirlyMelis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 16:32

Vandaag heb ik het weer rijdend geprobeerd. Het eerste stuk ging prima en daarna weer waardeloos. Ze gaat stil staan terwijl ik gewoon met los teugeltje stap. Als ik geen been geef gaat ze nog achteruit of ze blijft stilstaan. Maar vooruit wil ze op geen enkele hulp meer. Ik ben afgestapt en verder gelopen maar toen ik weer op wou stappen vertikte ze het weer. Gelukkig had ik met m'n moeder afgesproken dat ze me tegemoet kwam lopen en die heeft haar toen een stukje vast gehouden en dan wil ze wel.

Daarna een stukje geprobeerd te draven en dat ging super dacht ik. Totdat ze ineens vanuit de draf in stilstand valt. En dan is er weer niks met haar te beginnen. Het is niet 1 vast stuk waar ze stil staat ...

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 16:59

Ze lijkt m niet bang nee, want als er iemand meeloopt zou ze toch ook gewoon bang moeten zijn???

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 19:38

Als er iemand meeloopt heeft het paard een zichtbare leider. Iemand volgen is altijd makkelijker en veiliger voor een prooidier. Ik blijf erbij dat dit gedrag voortkomt uit gebrekkig leiderschap en onzekerheid/angst. Ik blijf bij mijn eerdere verhaal.
TS: je kunt niet verwachten dat dit na één sessie zomaar opgelost is. Daarvoor zul je een paar goeie grondwerksessies nodig hebben, op z'n minst. De dvds van Parelli kunnen je hierbij goed helpen (in level 2 is er een hele dvd over dit soort gedrag).