Snap af en toe mijn paard niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tjaldur

Snap af en toe mijn paard niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 08:17

Weet niet of dit hier goed staat, anders zie ik het vast wel Knipoog

Ik heb een nogal complex paard. Ik zal zijn geschiedenis even kort uit de doeken doen: het is een IJslander die rond zijn 8e gecastreerd is, daarvoor heeft hij gedekt. Daarna heeft hij alleen in groepen gereden, 95% van de keren in een rij, waarbij hij nooit voorop liep. Ik reed hem af en toe alleen en dat ging meestal erg goed. Op zijn 18e heb ik hem gekocht en ben veel alleen gaan rijden. Bijna altijd buiten.
Het is een ontzettend eigenwijs paard dat erg 'hangt' aan andere paarden. Hij is een beetje de kluts kwijt als hij niet achter een ander aan kan lopen. Nu is hij gewend alleen te lopen, maar ik kan niet te ver van huis, dan draait hij namelijk om en loopt naar stal. Als ik in de buurt blijf (cirkel van 2 km van stal), is er meestal niks aan de hand. Blijf ik op het terrein om bijvoorbeeld in de bak te rijden is er helemaal niks aan de hand.
Hij heeft in zijn leven zowat alles gezien qua verkeer en is bomproof. Als ik buiten op de weg loop en ik kom 4 tractors met uisteeksels en daarachter 5 vrachtwagens tegen, geeft hij geen kik.
Ongeveer 1x per 2 weken heeft hij een hele rare bui. Als ik dan met hem weg wil is hij ineens overal bang voor. Bankjes waar hij al 19 jaar langs komt zijn dan ineens doodeng, bomen zijn erg spannend en als we een auto tegenkomen vraag ik me ineens af of hoe het zit met de verzekering. Altijd heeft hij dan dezelfde reactie: hij spot het voorwerp ruim van tevoren en gaat hoog lopen met zijn hoofd, als hij er bijna is, maakt hij rechtsomkeerd en galopeerd weg. Hij is dan na een meter of 10 meteen te stoppen en laat zich opdraaien, als je hem dan weer terugstuurd draait hij meteen weer om of gaat hij steigeren. Zo lopen we dus de hele rit te vechten en te stressen. Als je de volgende dag gaat rijden is alles weer normaal en sjokt hij langs alle kabouters die er de vorige dag nog zaten.
Als ik verder ga dan zijn 'gebruikelijke' omgeving, toont hij dit gedrag constant. Als er andere paarden bij zijn is er nooit een probleem. Als je hem dan voorop zet, begint hij weer.
Nu snap ik dat hij gewend is zijn hele leven achter de volgende aan te lopen, maar snap er dus helemaal niks van dat hij meestal gewoon normaal doet en dan 1x in de 2 weken zo'n bui heeft.
Wie kan het gedrag van mijn paard verklaren?

Vladie

Re: Snap af en toe mijn paard niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:44

Poe jeetje wat een verhaal en ook nog eens heel complex.
Ik zou er zo gauw geen oplossing voor hebben. Zo te lezen heb je voldoende afwisseling met het rijden dus daar kan het ook niet aan liggen.
Misschien een reading bij hem laten doen om te kijken of daar iets van zijn rare gedrag uit komt.
En je weet wat ze zeggen; hoe ouder hoe gekker.
Ik hoop dat je een oplossing voor het probleem vind.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:50

Een klant van mij had hetzelfde probleem, ook met een ijslander: staken, omdraaien, (dreigen met) steigeren. We hebben dit vrij goed en snel onder controle gekregen met de juiste rijtechnische training. Dus eerst een aantal oefeningen in de bak om de ruiter de juiste hulpen aan te leren. Verder gewerkt aan nagefelijkheid van het paard, hoofd in de lucht steken en onbestuurbaar worden is niet wat we willen. Daarna samen het bos in, ik te voet, en haar er doorheen gecoachd. Na een half uur zei ze: " is het zo makkelijk?!" Natuurlijk lag er nog een hoop werk voor de boeg om het nieuwe systeem te bevestigen. Maar ik denk dat je moet gaan werken aan de rijtechnische kant.

Krijg je les?

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 15:21

Ja, ik krijg les. Ik twijfel eraan of het een rij-technisch probleem is. Als er iemand anders op rijdt en ik ga niet mee met de fiets oid, wil hij het terrein niet af en doet hij hetzelfde. Ik kan aan de eigenaar van de stal eens vragen of hij hem misschien een keertje mee wil nemen in de les naar buiten, misschien weet hij daarna een oplossing Pling

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 21:41

Draait je paard altijd naar dezelfde kant? Als je paard naar rechts draait, hoe los je dat op? Welke hulpen geef je?

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 13:07

Ja, hij draait altijd naar links. Dan moet ik hem rechts terugdraaien (de kant waar hij vandaan komt dus), want als ik hem door probeer te draaien weigert hij dat. Op deze manier krijg ik hem altijd weer terug, maar draait hij daarna meteen weer terug.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 19:59

Ik ga juist vanavond een artikel schrijven over het omdraaien en staken, als je me via pm even je e-mail adres doorstuurt, zal ik het je doorsturen... Lachen

EvaSuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 08:40

Hey grappig dat heeft mijn pownie ook! Heb hem zelf ingereden, rijd nu al twee jaar in mijn eentje buiten (hij is 5 1/2) en vanaf dag één verkeersmak (door te trainen toen hij nog niet onder het zadel was). Maar eens in de maand ongeveer, misschien iets vaker heeft hij ook zo'n bui. Hij schrikt dan van alles en ik krijg hem niet op zijn gemak. Krijg geen been- en teugelcontact en hij luistert niet naar mijn stem. Bij elke kabouter gaat zijn kop erop en wil hij wegrennen. Bij mij krijgt hij dat niet voor elkaar maar mijn vorige verzorgster heeft nog wel eens een vlucht door het park moeten maken.

Als ik dan mijn teugels strak pak wordt het alleen maar erger. Hoe ik het oplos: Ik neem GEEN contact in de mond, maar ivm het snel omdraaien en wegrennen maak ik de teugels toch kort, maar rijd ik de hele weg met mijn handen heel ver naar voren. Zo kan ik toch snel ingrijpen. Op het moment dat er iets aankomt let ik extra goed op zodat ik hem gewoon kan blokkeren met mijn handen om om te keren, en probeer zo diep mogelijk te blijven zitten. Verder tijdens de rit probeer rustig te zitten en een beetje te schakelen op mijn zit, en laat hem dan af en toe stilstaan, stappen en aandraven op zit en stem. Vaak is hij dan na een half uur wel weer zover dat ik mijn benen weer kan gebruiken. Je moet ook de hele weg me je paard meedenken.

Overigens stap ik (als hij "de bui" heeft) gewoon even af als er iets engs aankomt. Niet op het moment dat hij gaat klieren, maar daarvoor, als ik WEET dat hij zal gaan klieren (als je je paard een beetje kent dat weet je precies wanneer hij gaat "schrikken"). Dan loop ik verder en stap ik weer op als het "gevaar" is geweken. Ik heb hem wel geleerd vanaf het begin dat hij als een huis stilstaat bij het opstappen. In een normale bui kan ik gewoon blijven zitten maar in zo'n gestoorde bui wordt hij alleen maar gekker als ik hem echt ga aanpakken.

Bij hem werkt het namelijk niet als ik het gevecht aanga, en dat vind ik sowieso veel te gevaarlijk binnen de bebouwde kom. Maar meestal is hij door mijn aanpak van rustig blijven en de goede vrede bewaren gewoon relaxed als we thuis komen. Maar ik kan niet zeggen dat dat lekker rustige buitenritjes zijn, dat is gewoon keihard werken voor mij haha.

Edit: stom ik zie nu pas dat je om een verklaring vraagt, niet om een oplossing..... Een verklaring heb ik niet maar je paard is in ieder geval alleen!
Laatst bijgewerkt door EvaSuzanne op 07-09-08 09:04, in het totaal 1 keer bewerkt

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 08:55

Heb je zijn ogen wel eens laten testen? Misschien heeft hij een oogprobleem, waardoor hij buiten zijn vertrouwde omgeving paniekerig reageert. Als hij altijd naar links wegdraait, zou ik denken dat hij links minder ziet en met zijn rechteroog probeert te kijken.

Het doet mij namelijk denken aan een paard dat ik op proef heb gehad. OP de heenweg overal langs en op de terugweg pure paniek. Wij snapten het niet eerst, want hij had het op de heenweg toch ook al gezien. Ik probeerde toen met mijn hand naar zijn oog te gaan en ik kon hem gewoon in zijn oog prikken. Hij reageerde totaal niet met het rechteroog. De Veearts gebeld en hij constateerde dat het paard rechts volledig blind was. Bij de aankoopkeuring: op eigen terrein, was het totaal niet opgemerkt. Maar bij ons thuis was hij op nieuw terrein en kwamen de problemen voor het paard.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 11:19

Animal_ABC schreef:
Ik ga juist vanavond een artikel schrijven over het omdraaien en staken, als je me via pm even je e-mail adres doorstuurt, zal ik het je doorsturen... Lachen

sorry even offtopic
is dit artikel ook nog ergens anders verkrijgbaar? Knipoog

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 12:03

Stuur me even je gegevens via pm, dan stuur ik hem door. Wel copyright uiteraard...
Komt in magazine van de Vlaamse Vereniging voor Ruitertoerisme, dus niet in de winkel ofzo... Knipoog

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 15:01

Vladie schreef:
Poe jeetje wat een verhaal en ook nog eens heel complex.
Ik zou er zo gauw geen oplossing voor hebben. Zo te lezen heb je voldoende afwisseling met het rijden dus daar kan het ook niet aan liggen.
Misschien een reading bij hem laten doen om te kijken of daar iets van zijn rare gedrag uit komt. En je weet wat ze zeggen; hoe ouder hoe gekker.
Ik hoop dat je een oplossing voor het probleem vind.

Wat een onzin zeg! Een goed instructeur zou veel meer helpen.