Bijou @ dressuurwork in het zonnetje =)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marjoke

Bijou @ dressuurwork in het zonnetje =)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 19:51

Zoals sommigen wel zullen weten, heeft Bijou erg veel problemen gehad met op de voorhand lopen en slecht achterhand gebruik. Dit is misschien deels te wijten aan het feit dat ze een Anglo-Arabier is, maar toch ook omdat ze pas op haar 11e het echte werk heeft leren kennen. Voorheen heeft ze altijd op een wei gestaan en heeft niemand ooit echt met haar gereden. Vandaag heb ik Bijou 4 jaar en hebben we reeds 2 jaar een goede instructeur. Ik rij regelmatig het GrandPrix paard van mijn instructeur, waar ik enorm veel van leer. Alles wat ik van hem leer kan ik zo toepassen op Bijou, en ik moet zeggen, zolang we vooruit gaan, ben ik tevreden. En dat doen we. Elke maand zie ik in Bijou een beetje verbetering. Maar dit is dus absoluut geen gemakkelijk karwei. Bijou is enorm koppig en heeft op haar leeftijd (14) erg veel moeite om de spieren te gebruiken die ze nooit eerder moest gebruiken. Uiteraard overhaasten we niets. Het enige wat ik wil bereiken, is Bijou te rijden op een manier die zowel voor mij als voor haar aangenaam is. En ik merk dat ze steeds meer en meer gaat ontspannen, zich minder gaat vastzetten, meer loslaten, en vrolijker zijn. En dat is mijn doel.

De laatste tijd zijn we vooral bezig met verzamelen, buigen, waar we veel overgangen en cirkels voor rijden. Ook nemen we geregeld een pasje wijken en schouderbinnenwaarts mee voor stelling en buiging. Ook zijn we steeds nog aan het werken aan de balans, het evenwicht en het op eigen benen lopen. Natuurlijk blijf ik ook werken aan mijn eigen houding. Ik moet mijn tenen naar binnen houden,voor me kijken, recht zitten, armen tegen mijn lichaam houden en zorgen dat mijn rug niet te hol wordt. (Wat bij mij wel een beetje een probleem is, maar dat ligt ook wel aan mijn lichaamsbouw Bloos ) En natuurlijk blijven we ook trainen aan het op de voorhand lopen. Haar achterhand komt er steeds beter bij en wordt steeds sterker waardoor ze vooraan niet meer gaat hangen en naar beneden vallen. Enfin, we hebben nog veel werk, maar ooit komen we er wel. Lachen
Tips waar ik iets mee kan, zijn altijd zeer welkom !

1. Loswerken op volte, hoofd mag er meer uit. Soms zet ik mijn handen echt te breed ...
Afbeelding

2.Vreselijke houding(zowel armen als benen) maar mooi ontspannen paard.

3.
Afbeelding

4. Ontspanning een beetje weg
Afbeelding

5. Schuimmondje Lovers
Afbeelding

6. Door de bocht, check die oortjes !

7. Vanuit SB op de volte rijden. Weer beetje op de voorhand en veel te strenge binnenhand
Afbeelding

8. Ik moet meer zitten en heb pianohandjes (momentopname)
Afbeelding

9.
Afbeelding

10. Klein stukje SB, schouder mag nog meer.

11. Verzamelen, maar te opgekropt… En mijn teugels hangen door Bloos
Afbeelding

12. Ik denk schouderbinnenwaarts. Ik moet recht op mijn paard zitten en mijn hand niet over de hals brengen Bloos
Afbeelding

13. Diagonaal van hand veranderen. Hier werd ze een beetje sterk. Recht zitten.
Afbeelding

14. Ontspannen galopje
Afbeelding

15.
Afbeelding

16. Lekker galopje Lachen
Afbeelding

17. Halthouden. Waar is dat contact? Bloos
Afbeelding

18. . Mooiste koppie van de wereld Lovers
Afbeelding

Chantal93

Re: Bijou @ dressuurwork in het zonnetje =)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 07:33

Leuk paardje Knipoog
Ze loopt alleen wat op de voorhand..
Verder mag jij je handen wat meer bij elkaar houden
& je been lang maken..
Veel succes nog ! Lachen

mas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 07:41

Ziet er al goed uit hoor!
Ze loopt inderdaad nog wat op de voorhand.
Probeer je schouders naar achtere te plaatsen waardoor jij meer rechtop gaat zitten. En je ellebogen langs je lichaam te houden. Dan heb heb je gelijk je handen bij elkaar en is het een perfect plaatje.
In je verhaaltje lees ik dat je een periode hebt gehad waarin het rijden wat minder ging maar zo te zien zijn jullie er aardig boven op!
Ga zo door en je komt een heel eind! Lachen

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 08:43

Ik vind het er heerlijk ontspannen uitzien. Het feit dat ie op de voorhand loopt los je met deze nooit helemaal op denk ik. Dat heeft voor het grootste gedeelte te maken met zijn bouw. Hij is, zo van de foto's te zien, wel lekker actief met het achterbeen. Hij lijkt hem wel lekker onder te zetten, maar doordat hij van achter gewoon wat hoger is, lijkt het al gauw alsof ie duikelt.

Verder vind ik je houding hier en daar wat te wensen overlaten, met name je arm-handhouding. Maar je hebt hem lekker aan de sjouw hoor!

Edit: met je commentaar bji foto 11 ben ik het niet helemaal eens. Hij loopt niet te opgekropt. Het neusje is er nog net lekker uit en je ziet dat hij lekker op eigen benen loopt. Dat je teugels wat doorhangen is niet erg. Dat betekent imo dat je hem niet omhoog tilt maar echt met benen en zit verzameld rijdt. Mooi beeld!

marsmars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:51

Ziet er wel netjes uit, alleen op je houding letten. Je plaatst je rechterschouder naar voren, waar door je scheef zit. Dit is bijna op iedere foto te zien.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 08:22

Dit ziet er netjes uit Marjo! Jullie zijn héél veel vooruit gegaan! Ja

Nog een beetje sleutelen aan je eigen houding, zoals je zelf al aangeeft. Als je oefeningen doet waarbij je paard moet inbuigen, moet je wel opletten dat je zelf niet inknikt. Ik kan niet goed zien of je dat nu echt doet, of dat je gewoon scheef gaat zitten. Clown Het ziet er iig een beetje moeilijk uit, dus iets om aan te werken. Maar je hebt goede begeleiding, dus dat zal ongetwijfeld lukken. Bij het loswerken is het niet zo erg als je je handen wat breder zet, zo ondersteun je je paard extra en nadien kan je weer naar je 'normale' handhouding. Ik doe dat zelf ook. Lachen

Over die voorhand, ik vind het op veel foto's héél goed meevallen en daar ben je gewoon lekker aan de sjouw! Ziet er hartstikke netjes uit meid! Ga zo door. OK dan!

Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 12:14

Lang geleden dat ik Bijou nog eens gezien heb, maar ze is nog steeds even mooi!

Over de manier van rijden, tja, ik denk dat mijn voorgangers al genoeg hebben gezegd. Ik kan er niets aan toevoegen, zeker niet omdat ik het waarschijnlijk niet beter doe. Knipoog

Komen er binnenkort ook nog foto's van jou met gp-paard?

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 17:09

rindin: Bedankt. Nu je het zegt over foto 11, snap ik wel wat je bedoelt, en heb je volgens mij wel gelijk. Ook wat dat op de voorhand lopen betreft. Ik ben nu zo ver dat ze haar chterhand echt wel gaat gebruiken, alleen zie je niet zo veel verschil in het op de voorhand lopen. Ze is inderdaad wat overbouwd vanachter, en misschien zal ik dit er inderdaad nooit uit krijgen. Maar we doen ons best, en zolang we vooruit gaan, gaan we vooruit en ben ik tevreden. Lachen Ik weet dat dit paard nooit een top-paard zal worden, maar dat is ook niet wat ik van haar verlang. Ik wil het gewoon voor ons beiden zo aangenaam mogelijk maken, en ik wil met een smile van mijn paard kunnen komen, wetend dat het voor haar ook leuk was. Lachen

marsmars: Dat heeft mijn intrsucteur ook al eens opgemerkt, en nu je het zegt, zie ik het ook. Ik merk dit amper bij het rijden. Daarstraks heb ik geprobeerd erop te letten toen ik op Bijou zat, maar ik voelde het niet zo goed. Hoewel ik wel voelde, als ik mijn schouder naar achter plaatste ze na een paar minuten meer ging loslaten. Dus je hebt wel gelijk, en ik ga hierop letten. Lachen

Sylvie: super mercie Tong uitsteken Haha, ik weet dat mijn houding bagger is, en dat ik eraan moet werken. Dit valt me nu door de foto's meer dan ooit op. Dus ja je hebt helemaal gelijk wat mijn houding betrefd. Ik ga inderdaad in de bocht mee scheef hangen, wat eerder een tegengesteld effect heeft op mijn paard natuurlijk. Maar als zij het niet goed doet, heb ik de nijging het zelf te gaan doen blijkbaar Bloos

Leonie: Thx meid ! En ik weet nog niet of er foto's komen met Ravel. Dat zal ik eerst aan de lesgever zelf moeten vragen of die dat wel ok vindt. Het is uiteindelijk zijn paard dat dan op internet verschijnt, en ik weet niet of hij daar zo happy mee gaat zijn. Ik vraag het hem nog wel, als ik wat langer met Ravel rijd Lachen

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 07:50

marjoke schreef:
rindin: Bedankt. Nu je het zegt over foto 11, snap ik wel wat je bedoelt, en heb je volgens mij wel gelijk. Ook wat dat op de voorhand lopen betreft. Ik ben nu zo ver dat ze haar chterhand echt wel gaat gebruiken, alleen zie je niet zo veel verschil in het op de voorhand lopen. Ze is inderdaad wat overbouwd vanachter, en misschien zal ik dit er inderdaad nooit uit krijgen. Maar we doen ons best, en zolang we vooruit gaan, gaan we vooruit en ben ik tevreden. Lachen Ik weet dat dit paard nooit een top-paard zal worden, maar dat is ook niet wat ik van haar verlang. Ik wil het gewoon voor ons beiden zo aangenaam mogelijk maken, en ik wil met een smile van mijn paard kunnen komen, wetend dat het voor haar ook leuk was. Lachen

Met zo'n gedachte zouden meer mensen op hun paard moeten zitten! Niet ieder paard heeft het in zich om een top-wedstrijd-paard te worden, maar dat geeft niks. Jullie gaan lekker en als jullie er allebei plezier aan beleven is het helemaal top.
Jullie zijn een heel leuke combi om naar te kijken, dus zeker zo door blijven gaan en vaker foto's plaatsen Knipoog

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:01

Als je voor je kijkt in plaats van naar dat knappe paard van je, heb je kans dat je automatisch al wat meer rechtop gaat zitten. Probeer te kijken in de richting waar je heen gaat. Ik neem ten minste aan dat je niet naar de grond wilt Knipoog

Fennaa_Jaari

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:08

Probeer zelf iets meer recht op te zitten en vooruit te kijken als je meer op z'n achterhand gaat zitten zal hij deze eerder laten zakken ( voor zover dat voor hem lukt) je kunt ook proberen om hem iets meer op te richten dan is het duikel idee ook minder maar ik vind dat er een mooi achterbeen bij zit netjes gereden hoor!;)

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:13

Ik vind dat het er helemaal niet verkeerd uit ziet, zeker met een arabier die toch al wat anders gebouwt zijn en meer op de voorhand lopen.
Verder geef je de meeste punten zelf al aan.

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 12:10

Geeft echt een leuk beeld! Heb al lange tijd geen actiefoto's meer van je gezien, dus weet het niet meer goed, maar volgens mij zijn jullie wel enorm vooruit gegaan ! Echt knap Ja

Iets meer vanuit de achterhand rijden, en soms je ellebogen iets meer langs je lichaam houden, en dan ziet het er nog netter uit. Maar dit ziet er écht goed uit Haha! Ik kijk al uit naar de dressuur deze winter Ja
We zullen goed ons best moeten doen, om tegen jullie op te kunnen Knipoog

Veel succes nog, met je prachtig juweeltje Knipoog

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 15:08

rindin: Echt bedankt ! Doet me deugd zo'n dingen te lezen. Ik zal proberen vaker foto's te plaatsen. Ik moet natuurlijk wel elke keer aan een fotograaf geraken he. Ik zou het graag zelf doen, maar das nogal moeilijk van op mijn paard Bloos .

Esther: Als je wil kan ik je wel een topic laten zien van een paar maanden geleden, dan kan je het verschil eens zien Haha! .
En je moet ook niet overdrijven. Ik rij op st-Hubert nooit de eerste prijs hoor! Tong uitsteken
En Bedankt! Lachen

De rest ook thx !

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 12:21

Moderatoropmerking:
Reacties verwijderd die niet aan de regels van HAW voldoen.

Valeria

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 13:09

je houding laat wat te wensen over, het valt me op dat je het paard behoorlijk vaak aandrijft, waarbij de spoor meerendeel van de tijd in haar buik geprikt is, verders de andere punten heb je zlef aangegeven.

devon04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 13:12

Denk om je spoortje, verder commentaar word al gegeven...
Blijf oefennen zou ik zeggen!!!
Succes.

JoyceS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 13:57

leuk paardje Haha! probeer iets rechter tezitten en kijk uit met je sporen. wel een super leuk kopy heeft i hoor Haha!

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 10:13

Over mijn sporen.. Op sommige foto's is dit inderdaad te zien, maar zeker niet op allemaal, en dan zijn dat echt wel momentopnames als je het mij vraagt. Ik gebruik mijn spoor niet zo veel, en al zeker niet om aan te drijven. Eerder soms als hulpje, samen met mijn kuit, bij het wijken, of om stelling te vragen, omdat ze nog niet zo erg goed op mijn been alleen luistert. Lachen

claudia_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 15:54

hee,
ziet er goed ontspannen uit .beetje meer om je sporen denken en hij loopt een beetje te veel op de voorhand