Probleem paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paardlove12

Probleem paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 13:32

Hallo allemaal

Ik weet niet meer wat ik met mijn pony moet doen.

Mijn pony is lief totdat die een half uur gewerkt heeft dan opeens Flipt ie hem helemaal. hij begint te trekken en heeft zoveel kracht daar staat iedereen verstelt van.. , Rukt ze de teugels uit me handen.
Ze steigerd, Maakt sprongen met 4 benen te gelijk in de lucht, wil geen stelling meer, let niet meer op mij enzo.

Ook is het wel is zo dat het vanaf het begin af aan al zo is dat je erop gaat zitten en dan is ze gelijk druk en gek in de kop. en dan vooral als ze hengstig is dan kan je der niks mee.

Dit probleem is er al een tijdje maar er is niemand die er een oplossing of oorzaak voor weet.

een 2e probleem, Eerder kon je er super lekker mee buiten rijden ze was altijd lief en vond het geweldig. nu is het sinds vorig jaar herfst zo dat ik der de oprit niet meer afkrijg met andere paarden der bij voorop lopen achter aan lopen er tussenin helpt niet, buiten begint ze te steigeren draait om en rent terug, Als er iemand naast loopt , dan loopt ze wel mee maar houd goed in de gaten zodra ze de kans krijgt steigerd ze rent ze terug of loopt achteruit het prikkeldraad in langs de weg Verward toch vind ze buitenrijden nog steeds erg leuk, ze is ook nergens bang voor buiten ofzo er kunnen gewoon grote trekkers lang der heen rijden zonder dat ze er ook maar naar kijkt..

MEDISCHE PROBLEMEN ZIJN NATUURLIJK AL NAGEKEKEN!
- de fyshio,
- de tandarts
- de dierenarts
- Zadelmaker.

Het is een merrie van 12 jaar.

ik hoop dat jullie me kunnen helpen..

Groetjes,

pri_lady

Re: Probleem paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 13:44

Mh, een pony met een koppie erop! Ken ook 2 van die merrietjes waarbij het uiteindelijk aan de hormonen lag. Ze krijgen één of ander middel, je zag ze met sprongen vooruit gaan. Moet even navragen welk middel dat was en welk onderzoek is toegepast.

Daarnaast denk ik ook dat de pony een sterke eigen wil heeft en dat jullie verhouding wat scheef is. Grondwerk hoor ik hier dan roepen op bokt maar hoe dat in z'n werk gaat, zullen anderen wellicht kunnen uitleggen, ben daar niet in thuis.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 13:46

pri_lady schreef:
Mh, een pony met een koppie erop! Ken ook 2 van die merrietjes waarbij het uiteindelijk aan de hormonen lag. Ze krijgen één of ander middel, je zag ze met sprongen vooruit gaan. Moet even navragen welk middel dat was en welk onderzoek is toegepast.

Daarnaast denk ik ook dat de pony een sterke eigen wil heeft en dat jullie verhouding wat scheef is. Grondwerk hoor ik hier dan roepen op bokt maar hoe dat in z'n werk gaat, zullen anderen wellicht kunnen uitleggen, ben daar niet in thuis.

Zou dat regumate geweest kunnen zijn?

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 13:46

Ik vind het een beetje vreemd dat er medisch niks gevonden is omdat ze eerst goed loopt en pas raar gaat doen als ze eigenlijk al los en warm gereden is.

Ik zou denken aan iets in haar spieren/ gewrichten. Dat zodra het los is en ze het gaat gebruiken, dat het dan pijn gaat doen en dat ze daar vanaf wil. (misschien second opinion of een ostheopaat erbij?)

Is er met buitenrijden een keer iets misgegaan? al was het maar struikelen? Iets wat haar echt heeft doen schrikken en waardoor ze nu huiverig is om de oprit af te lopen?

Het kunnen natuurlijk hormonen zijn, deze veranderen ook omdat ze ouder wordt, maar ik zou er persoonlik niet meteen wat inspuiten, als t anders kan, liever dat.

paardlove12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 13:53

Fem_daf schreef:
Ik vind het een beetje vreemd dat er medisch niks gevonden is omdat ze eerst goed loopt en pas raar gaat doen als ze eigenlijk al los en warm gereden is.

Ik zou denken aan iets in haar spieren/ gewrichten. Dat zodra het los is en ze het gaat gebruiken, dat het dan pijn gaat doen en dat ze daar vanaf wil. (misschien second opinion of een ostheopaat erbij?)

Is er met buitenrijden een keer iets misgegaan? al was het maar struikelen? Iets wat haar echt heeft doen schrikken en waardoor ze nu huiverig is om de oprit af te lopen?

Het kunnen natuurlijk hormonen zijn, deze veranderen ook omdat ze ouder wordt, maar ik zou er persoonlik niet meteen wat inspuiten, als t anders kan, liever dat.

Ze is 2x nagekeken door de fyshio en die heeft dan ook accapentuur gedaan en met der spieren is echt niks mis.. Zo af en toe heeft ze ook wel goeie dagen maar meestal, ze is al wel druk van zichzelf. als die last van der gewrichten zal hebben dan zal ze daar in het begin ook wel last van hebben..

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 14:26

Hmm misschien inderdaad hormonen, regumate zou je kunnen proberen.. Maar weet neit of het ook helpt..

paardlove12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 15:35

__PSM__ schreef:
Hmm misschien inderdaad hormonen, regumate zou je kunnen proberen.. Maar weet neit of het ook helpt..

zou ik daar nog wat anders aan kunnen doen, want ik spuit er liever niks in.. a

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 15:38

Als ze zo druk is als je erop gaat is het misschien een idee om haar even te longeren voor je erop klimt, kan ze net even haar energie kwijt en kun jij rustiger beginnen.

Als ze gezond is, steigert ze misschien uit onvrede? houd je werk afwisselend, doe niet iederen dag hetzelfde en probeer het werk een aantal keer goed af te sluiten voor haar door gewoon maar eens een keer een half uurtje te rijden zonder protest, dan heeft zij er ook een goed gevoel bij.

paardlove12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 16:08

Goof schreef:
Als ze zo druk is als je erop gaat is het misschien een idee om haar even te longeren voor je erop klimt, kan ze net even haar energie kwijt en kun jij rustiger beginnen.

Als ze gezond is, steigert ze misschien uit onvrede? houd je werk afwisselend, doe niet iederen dag hetzelfde en probeer het werk een aantal keer goed af te sluiten voor haar door gewoon maar eens een keer een half uurtje te rijden zonder protest, dan heeft zij er ook een goed gevoel bij.

heey.

longeren werk averechts word ze alleen maar drukker van.. Ik rijd vaker maar een half uurtje omdat ik geen gezeur wil met der.. maar het kan toch niet zo wezen dat ik op moet letten dat ik niet langer dan een half uurtje rijd omdat ze daar niet mee eens is. ik heb als het ware een tijdbom..

bedankt voor je reactie Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 16:12

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-04-23 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 16:16

paardlove12 schreef:
Ze is 2x nagekeken door de fyshio en die heeft dan ook accapentuur gedaan en met der spieren is echt niks mis.. Zo af en toe heeft ze ook wel goeie dagen maar meestal, ze is al wel druk van zichzelf. als die last van der gewrichten zal hebben dan zal ze daar in het begin ook wel last van hebben..

Weet je zeker dat dit een fysiotherapeut was? Die doen in de regel namelijk niet aan accupunctuur.
Zou een uitzondering kunnen zijn natuurlijk.... maar gewoon even checken dacht ik.

paardlove12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 16:17

Cassole schreef:
Volgens mij heb je een pony die doet wat jij wil tot ze het niet leuk meer vindt Knipoog. Corrigeren en volhouden - meestal houd het op wanneer ze merken dat niet zij maar jij de baas bent.. Merk dat de spanning oploopt tijdens het rijden?

De spanning loopt soms wel op als ze iets doet waarmee ze 'aan het werk moet' zeg maar wijken , extra stelling lange zeide en schouderbinnenwaarts enzo, dan accepteerd ze me buiten teugel niet.. Corrigeren en volhouden doe ik wel. Alleen heb er al wel is 2 uur op gezeten ze geeft niet op ben ook een keer met der achterover dwars door het hekl van de buitenbak geklapt, Ik krijg prive les van iemand waar het ook echt mee klikt! zij heeft der ook al vaker gereden alleen Doet ze het dan ook.

paardlove12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 16:24

Ninx schreef:
paardlove12 schreef:

Weet je zeker dat dit een fysiotherapeut was? Die doen in de regel namelijk niet aan accupunctuur.
Zou een uitzondering kunnen zijn natuurlijk.... maar gewoon even checken dacht ik.

ja weet ik wel zeker;) het was geloof ik wel accenpuntuur;) of een soort van?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 16:31

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-04-23 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

paardlove12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 16:37

Cassole schreef:
Wat zegt je instructrice hiervan dan?
Als ze vol blijft houden ligt het denk ik iets anders - tenzij jij niet consequent bent in het volhouden..

ja ik ben wel heel consequent en probeer altijd zo rustig mogelijk te blijven, tuurlijk geef ik hem wel is op zen flikker maar dat lijkt me in dit geval best wel logies?! Het is een tijdje goed gegaan paard weken ging het aardig goed dat ik echt dag van yes dit is weer leuk rijden, maar nu gaat het gewoon weer verkeerd, en up en down heb ik al heel vaák gehad. ik weet dus echt niet waar het nog aan kan liggen. mijn instructrice snapt ook niet waarom ze het doet niemand die het snapt ze heeft een tijdje te koop gestaan, maar nu toch maar weer niet omdat het heel goed ging..

paardlove12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 21:54

nog meer tips?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 22:10

Mijn eerste reactie/tip is: ga op zoek naar een instructrice Natural Horsemanship/Grondwerk en ga met behulp van die instructrice/teur (kan ook een man zijn natuurlijk!) aan de slag met grondwerk. Dus vanaf de grond een goede basis leggen van vertrouwen maar ook van leiderschap.

Als je wat meer wilt weten over NH of grondwerk kan je even in de topics van Natural Horsemanship kijken en op Youtube staan heel veel filmpjes (je kan oa zoeken op Pat Parelli, Hempfling, Emiel Voest).

Bekijk die filmpjes en lees wat artikelen erover, wellicht is het wat voor jou en je pony om de verstandhouding beter te maken.

De meeste instructrices van NH worden vaak ingeroepen bij een 'probleempaard" en hebben daar dus ook ervaring mee.
Waar woon je ergens?
Kijk anders eens op marktplaats voor een instructrice bij jou in de buurt (je kan trouwens ook op het Natural Horsemanship forum kijken bij de sticky "instructrices NH".

Succes!!

paardlove12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 13:15

oke dankje ik zal kijken..

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 08:10

Ik zou hem wel eens willen zien, Ja vaak zie ik de oorzaak van het probleem wel aankomen, kom maar eens langs, al weet ik niet waar je woont.