Aanspringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jorienn_oud

Aanspringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 10:56

Ik rijd nu al bijna een jaar op mijn fries en ze heeft erg veel moeite met aanspringen. Heb al van verscheidene instructeurs les gehad en ze zeggen allemaal wat anders. Ik wist dus niet meer wat ik nou moest doen, dus heb mijn eigen ingeving gevolgt Bloos ( maar wel vanuit tips die hun hebben gegeven) Afgelopen dinsdagavond weer les gehad van een nieuwe instructrice en ik meteen naar haar toe dat mijn gallop echt bagger was en dat ik het dus had geprobeert via eigen ingeving maar dat dat ook niet hielp. Toen heeft ze me daarin verder begeleid en ze zei. je probeert het maar een keer in de hoek > buitenbeen achter de singel en druk op je buitenteugel. Het wou niet, dus toen moest ik mijn zweep in mijn buitenhand pakken en bijtikken op dat moment van aanspringen. En jahoor ze sprong goed aan:)

Alleen nu is mijn vraag, ze is nog niet genoeg aan mijn been, hoe krijg ik dat beter? En hoe vermijd ik dat ze voor de galop te hard 'wegdraaft'? Ik probeer dan voor de hoek door te zitten en haar erop voorbereiden dat je moet gaan galloperen, en dan tegenhouden en dan op dat moment mijn been aandrukken maar dan is die reactie die ik terug krijg niet goed, want ze reageert er niet op. Ik moet dus blijkbaar eerst goed oefenen voor aan het been rijden en dan pas galloperen? ik bedoel, de rest van alle snufjes heb ik nu goed onder controle. Wijken/schouder-voor/middendraf etc. dat is verder allemaal goed, maar met moeite lukt het, want ze is nog niet genoeg aan mijn been.

Handige tips zou ik graag willen?!:) Pling

PS: het gaat om de rechtergalop.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Re: Aanspringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:54

Belangrijkste in het rijden is dat je paard goed aan het been, dus goed aan je hulpen staat. Daar moet je dus eerst aan werken, door veel overgangen en schijnovergangen te rijden. Been eraan, geen reactie is nog een keer been en een tik erbij. Ook tijdens de gangen veel schakelen, bijvoorbeeld paar keer lange zijde middendraf meepakken. Omdat rechtsom waarschijnlijk de moeilijke kant van je paard is zou ik voor je gaat galopperen op rechts zorgen dat ze goed losgewerkt is, door voltes te rijden en bijvoorbeeld op de lange zijde eerst met stelling te rijden en daarna schouderbinnenwaarts mee te pakken. Verder zou ik dan proberen om op de volte aan te galopperen, neemt een stukje voorspelbaarheid van altijd in de hoek aangalopperen weg, is makkelijker om de juiste stelling aan te nemen en je kunt haar sneller terugnemen als ze hard gaat draven. Doet ze dit dan eerst tempo terugnemen, en pas weer opnieuw proberen als ze weer rustig draaft (anders leert ze aan om vanuit een harde draf in de galop te vallen). Probeer ook om niet te lang van te voren door te zitten, maar 2/3 drafpassen en dan galophulp geven. Ze raakt nu al gespannen omdat jij al voor de hoek gaat doorzitten, ze weet dan al wat er komen gaat. Als ik aangaloppeer ga ik pas doorzitten als ik de hoek inrijdt en galoppeer dan meteen aan. Ik hoop dat je er wat mee kan.

Elisaburger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:18

Voor het aanspringen in galop, en andere gangen moet ze goed aan je been zijn. sowieso want als ze dat niet is kun je haar bijvoorbeeld ook niet goed aan de teugel rijden. overgangen rijden helpt wel. En wees concequent. Als ze naar 2 x been geven niet reageert, beetje bij tikken. als het goed is moet je paard het dan op een gegeven moment ook door krijgen dat ze na 2x been sowieso m oet reageren.

Jorienn_oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 16:41

SusanH schreef:
Belangrijkste in het rijden is dat je paard goed aan het been, dus goed aan je hulpen staat. Daar moet je dus eerst aan werken, door veel overgangen en schijnovergangen te rijden. Been eraan, geen reactie is nog een keer been en een tik erbij. Ook tijdens de gangen veel schakelen, bijvoorbeeld paar keer lange zijde middendraf meepakken. Omdat rechtsom waarschijnlijk de moeilijke kant van je paard is zou ik voor je gaat galopperen op rechts zorgen dat ze goed losgewerkt is, door voltes te rijden en bijvoorbeeld op de lange zijde eerst met stelling te rijden en daarna schouderbinnenwaarts mee te pakken. Verder zou ik dan proberen om op de volte aan te galopperen, neemt een stukje voorspelbaarheid van altijd in de hoek aangalopperen weg, is makkelijker om de juiste stelling aan te nemen en je kunt haar sneller terugnemen als ze hard gaat draven. Doet ze dit dan eerst tempo terugnemen, en pas weer opnieuw proberen als ze weer rustig draaft (anders leert ze aan om vanuit een harde draf in de galop te vallen). Probeer ook om niet te lang van te voren door te zitten, maar 2/3 drafpassen en dan galophulp geven. Ze raakt nu al gespannen omdat jij al voor de hoek gaat doorzitten, ze weet dan al wat er komen gaat. Als ik aangaloppeer ga ik pas doorzitten als ik de hoek inrijdt en galoppeer dan meteen aan. Ik hoop dat je er wat mee kan.

Ik ben enorm blij met deze gouden tip(s) voor mij Knipoog

Je hebt me enorm geholpen. Ik snap helemaal wat je bedoeld en heb het dus geprobeerd, maargoed in 1 keer lukt het niet. Maar ik ze is al meer aan mijn been vind ik! en ze sprong 1x gelijk goed aan, dus haar reactie word al stukken beter Bloos

Enorm bedankt he!!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 17:47

SusanH geeft eigenlijk alle tips al die ik ook wilde geven, maar ik heb er nog 1 bij, probeer ook eens vanuit stap de overgang naar galop te maken, bij sommige paarden gaat dit makkelijker en je voorkomt het te hard gaan draven, waardoor ze uiteindelijk ook vanuit de draf makkelijker die overgang gaan maken. Klinkt misschien vreemd, maar het werkt wel.

Maar dat aan het been rijden is het belangrijkste, veel overgangen rijden en inderdaad goed opletten dat je niet altijd maar in een hoek aangaloppeert. Ook altijd kort blijven in je pogingen, dus niet eerst de halve bak rond om in galop te komen, kwestie van hulp geven en na enkele passen moet ze in galop zitten, als het niet lukt, terugnemen en weer opnieuw proberen. Geldt trouwens ook voor de overgangen rijden, korte stukjes, in een heel rondje kun je met gemak een stuk of 4 keer van tempo wisselen. Werk van letter tot letter, dus bij B hulp geven, voor H in draf zitten en dan bij A weer overgang stap. Vervolgens bij K weer aandraven, voor E in draf en bij F weer in stap, etc. dan heb je dus al 4 overgangen gereden, terwijl je nog niet eens rond bent.

Heeft ze in de linkergalop helemaal geen moeite met aanspringen? Het zou voor haar misschien dan zelfs makkelijker zijn om vanuit het rechte stuk aan te springen i.p.v. in een bocht (heb ik met mijn paard ook gehad namelijk). Succes!

Jorienn_oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 15:17

hyppolyte schreef:
SusanH geeft eigenlijk alle tips al die ik ook wilde geven, maar ik heb er nog 1 bij, probeer ook eens vanuit stap de overgang naar galop te maken, bij sommige paarden gaat dit makkelijker en je voorkomt het te hard gaan draven, waardoor ze uiteindelijk ook vanuit de draf makkelijker die overgang gaan maken. Klinkt misschien vreemd, maar het werkt wel.

Maar dat aan het been rijden is het belangrijkste, veel overgangen rijden en inderdaad goed opletten dat je niet altijd maar in een hoek aangaloppeert. Ook altijd kort blijven in je pogingen, dus niet eerst de halve bak rond om in galop te komen, kwestie van hulp geven en na enkele passen moet ze in galop zitten, als het niet lukt, terugnemen en weer opnieuw proberen. Geldt trouwens ook voor de overgangen rijden, korte stukjes, in een heel rondje kun je met gemak een stuk of 4 keer van tempo wisselen. Werk van letter tot letter, dus bij B hulp geven, voor H in draf zitten en dan bij A weer overgang stap. Vervolgens bij K weer aandraven, voor E in draf en bij F weer in stap, etc. dan heb je dus al 4 overgangen gereden, terwijl je nog niet eens rond bent.

Heeft ze in de linkergalop helemaal geen moeite met aanspringen? Het zou voor haar misschien dan zelfs makkelijker zijn om vanuit het rechte stuk aan te springen i.p.v. in een bocht (heb ik met mijn paard ook gehad namelijk). Succes!

Bedankt voor de tip!
Ik rijd ook al van letter tot letter..
Maar het aan been rijden is stukken beter geworden.

Nee de linkergalop heeft ze geen moeite mee, daarbij springt ze dus zo aan. Maar ze heeft ook een enorme poos aan de rechterkant vast gezeten, dus het zal allemaal wel met elkaar in verbinding zitten dat ze dan de rechtergalop ook moeilijk vind, maar het gaat dus al iets beter en vanmorgen priveles gehad en toen zonder weg te 'draven' en in 1 keer gewoon flink beengeven en dan de hulpen erbij die erbij horen en jahooor, ze sprong goed aan!:)