Rechtsachter teugelkreupel rijden?? Kan dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Uppojono

Rechtsachter teugelkreupel rijden?? Kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 16:55

Misschien een beetje een vage titel, maar ik rij een 6- jarige merrie voor iemand anders. Op 3 jarige leeftijd, kreeg ze een extreem dik spronggewricht rechtsachter, waarschijnlijk na een schop van een ander paard in de wei. Daarvoor heeft ze meer als een half jaar STALrust gehad, op advies van de dierenarts, enorm sneu natuurlijk (wel erg grote stal 6 * 6). Daarna is ging het goed. Vorig jaar was ze rechtsvoor nog een tijdje kreupel. Nu heeft ze een veulen gehad en loopt ze eigenlijk sinds ik haar heb opgepakt weer, eind juni, net niet helemaal zuiver, wederom rechtsachter, het spronggewricht wat nog altijd iets verdikt is. Nu wordt het erger, en wordt het door de eigenaar steeds afgeschoven op teugelkreupelheid. Echter kan ik me dit achter bijna niet voorstellen. Eigenaar heeft wel echt heel veel ervaring in de paarden, maar denk dat hij niet wil inzien dat het achter niet goed zit. Tevens loopt ze niet zuiver in de wei. Instructeur zegt dat ik absoluut niet teveel hand heb. Röntgenologisch is ze helemaal goed.

Nu heeft ze eerst weiderust. Wat zouden jullie hiermee doen?

Navidad

Re: Rechtsachter teugelkreupel rijden?? Kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 18:52

Tsjah ik zou toch even verder gaan kijken nu dan me neus lang is. Mischien nog een keer na laten kijken? Laat ze de spieren is bevoelen etc.. Kijk ook is na of ze geen hoefzweer heeft.. Waneer is ze rontgeologisch gekeurd?

En van waaruit zou die teugelkreupel moeten komen? want dat zou aan de ruiter liggen als het dat zou zijn..

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 18:59

Knieen?

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 08:45

Dank je voor de reacties. Ik snap dat teugelkreupel rijden door de ruiter komt, maar naar mijn idee kan dit niet zo een reactie achter geven. Zie het wel bij de lespaarden, dat een kindje ze erg vasthoudt en dat ze daarop voor onregelmatig/kreupel gaan lopen.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 08:51

teugelkreupel op een achterbeen? Dan moet je je paard toch wel vreemd rijden....
Lijkt mij eerder een lichamelijke oorzaak, zoals je zelf ook al aangeeft. Is het paard als eens nagekeken door bv een osteo, gezien de kwaal al van langere duur is? En in hoeverre is het spronggewricht ook echt goed bekeken? Wellicht toch kraakbeenvorming of een botsplinter die irriteert. Ik zou haar toch nog eens na laten kijken, zeker als ze er pijn aan zou hebben.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 08:52

Ik denk dat het in het algemeen wel kan. Als je voor te veel vasthoudt, kan een paard vanachter onregelmatig gaan lopen.

Maar het zou niet het eerste zijn waar ik aan dacht bij een paard met zo'n voorgeschiedenis. Omdat er een bekende blessure is geweest op dezelfde plek, zou ik dat zeker eerst gaan checken.

Het kan natuurlijk een combinatie van beiden zijn. Paard is rechtsachter al wat minder sterk, door een eerdere blessure, dan hoeft er door de ruiter niet zo heel veel fout gedaan te worden, voor dat weer op dat achterbeen doorwerkt. Fouten van de ruiter zullen er het eerst op een zwakke plek uitkomen.

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 08:56

Mijn verzorgpony (heel lang gelden) vond er gewoon niks aan, het rijden, en ging daarom express kreupel lopen omdat hij wist: Dan mag ik terug in de wei, sommige mensen zouden denken: Ja, nu weet ik het wel een keertj.. maar zijn eigenaren bleven het sirrieus nemen omdat ze het niet ALTIJD deed, en omdat het kl*te zou zijn als die pony een keer echt kreupel zou zijn..

mjaa.. ik weet dus niet hoe het zit met dat dikke in zijn achterpoot, miss vocht-ophoping? Dat kan je met Röntgen niet zien! of een ontsteking?

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 09:08

Okeej, dank voor de reacties. Paard is toen wel goed negekeken, eerst door Rutgers hier uit Delfzijl, staat bekend als een zeer goede en ervaren arts. Daarna door Albert van Unen, deze dacht dat het in de banden van het spronggewricht zou zitten en dat het met rust zou genezen. Dat heeft ze dus ook gehad, vocht is voor het grootste gedeelte verdwenen, maar is nog altijd iets verdikt.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 09:09

Uppojono schreef:
Dank je voor de reacties. Ik snap dat teugelkreupel rijden door de ruiter komt, maar naar mijn idee kan dit niet zo een reactie achter geven. Zie het wel bij de lespaarden, dat een kindje ze erg vasthoudt en dat ze daarop voor onregelmatig/kreupel gaan lopen.

Als je paard 'teugelkreupel' loopt hoeft het niet aan de ruiter te liggen, het kan net zo goed medisch zijn zoals bij mijn paard 1,5 jaar geleden. Haar ' band' (die spieren, botjes etc. bij elkaar houden) rechtsvoor was uit/opgerekt. Gewoon door een ongelukje, kan ieder paard gebeuren. Dit is niet te zien op een röntgenfoto, wel op een scan. Nou heb ik nog nooit gehoord van een paard dat achter teugelkreupel loopt (vooral omdat het komt door het plukken en trekken aan de voorkant Koe ) maar je zou dus een scan kunnen laten maken van de wekere onderdelen in het been. Wie weet wat er uit komt?

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 09:52

Okeej, goede tip Rytir.. Het lijkt mij ook al zeer onwaarschijnlijk dat het teugelkreupelheid is, maar wilde dit gewoon even uitsluiten. Het is niet leuk, als je dit elke keer naar je hoofd krijgt, terwijl het paardje juist een erg fijn mondje heeft en ik hier erg zuinig op ben. Op deze manier wordt je onzeker over je eigen rijden. Ik heb wel even ergens een filmpje van hoe ze loopt. Zal even zoeken..

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 10:13

Talonius schreef:
teugelkreupel op een achterbeen? Dan moet je je paard toch wel vreemd rijden....
Lijkt mij eerder een lichamelijke oorzaak, zoals je zelf ook al aangeeft. Is het paard als eens nagekeken door bv een osteo, gezien de kwaal al van langere duur is? En in hoeverre is het spronggewricht ook echt goed bekeken? Wellicht toch kraakbeenvorming of een botsplinter die irriteert. Ik zou haar toch nog eens na laten kijken, zeker als ze er pijn aan zou hebben.

tuurlijk zou dat kunnen, zeker als een paard scheef bespiert zou zijn en zijn rechterrugspier uit verzet vast zou zetten, dit is wel een lang en extreem doorgedacht stadium. Ik zou zelf ook inderdaad eerst even verder gaan kijken

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 15:16

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 15:26

hmmm, ze loopt inderdaad niet zoals het hoort. Ik begin eigenlijk hoger te denken. Is haar bekken wel in orde?

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 15:36

Daar zeg je wat.. Dat zou idd ook kunnen.. Ik ben zelf zo gefocust op het spronggewricht, maar nu je het zegt lijkt ze soms iets vanuit de heup/ bekken weg te zakken.. En ze twee veulens gehad, na de tweede heeft ze nog niet 100% zuiver gelopen. Zal haar vanavond even met iemand anders goed bekijken en anders toch maar wat eerder de dierenarts erbij..

Dank je voor de tip