Kortstapperig ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anthonia_

Kortstapperig ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 16:45

Mijn pony maakt van nature hele korte pasjes in stap draf en galop. Heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand hoe ik dat kan oplossen..

lovefenny

Re: Kortstapperig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 18:53

die van mij deed dat eerst ook altijd.. ik weet niet hoe oud je pony is, maar jonge paarden moeten eerst goed leren om op hun eigen benen te lopen. goed voorwaarts rijden, teugels wat langer en blijven drijven, veel figuren rijden, dan wordt je pony losser in z'n lichaam, veel tempowisselingen rijden, schijnovergangen maken, en dan direct weer naar voren, maar wat vooral heel belangrijk is is dat je pony ontspant, als je pony gespannen loopt zal hij ook niet gauw gaan verruimen..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 18:56

Over balkje stappen/draven en deze dan steeds iets verder uit elkaar leggen. (dit niet 1 uur achterelkaar oefenen, maar af en toe tussen door).

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 09:02

Niet ieder paard heeft fysiek de mogelijkheden om ruime gangen te hebben.. Als die te korte benen heeft, te schuine schouder, te stijl achterbeen ed. kan je hem wel iets leren verruimen maar echt minimaal..

Zoals boven al genoemd: in balans brengen, rechtrichten, ontspannen over de bovenlijn rijden, overgangen maken, balkjes lopen, veel galopovergangen werken goed om buiging te krijgen in achterbeen zodat ti wat meer ondertreed en van vore meer ruimte krijgt om te verlengen, scherp aan de hulpen rijden en ga zo maar door zijn basis principes voor het verruimen in het algemeen!

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 10:22

Romyv schreef:
Niet ieder paard heeft fysiek de mogelijkheden om ruime gangen te hebben.. Als die te korte benen heeft, te schuine schouder, te stijl achterbeen ed. kan je hem wel iets leren verruimen maar echt minimaal..

Zoals boven al genoemd: in balans brengen, rechtrichten, ontspannen over de bovenlijn rijden, overgangen maken, balkjes lopen, veel galopovergangen werken goed om buiging te krijgen in achterbeen zodat ti wat meer ondertreed en van vore meer ruimte krijgt om te verlengen, scherp aan de hulpen rijden en ga zo maar door zijn basis principes voor het verruimen in het algemeen!

Hier ga ik in mee. Ik zoek zelf persoonlijk het probleem vaak ook op als het paard wat kortstapperig is, pak ik zoals altijd deze oefeningen erin mee, daarnaast pak ik in de stap bewust enkele passen zij waarts mee en dan stel ik hem weer volledig recht met genoeg ruimte voor.

Wantivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:20

Romyv schreef:

Bedoel je met galopovergangen dan schakelen in galop of juist het aanspringen om meer buiging te krijgen in het achterbeen?

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:57

allebij.. Vaak als ze niet sterk genoeg zijn, zijn goede galop overgangen onmogelijk.. Door vaak aan te springen worden ze sterk en komen ze in balans, als ze sterker en n balans zijn, kan je in de galop zelf ook meer gaan schakelen..

Wantivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 12:05

Ok bedankt Romyv. Mijn paard mist een beetje de buiging in het achterbeen, dus ga hier hard aan werken.