Niet meer schuimen na tandarts!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jentel

Niet meer schuimen na tandarts!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 14:48

Hoi,

We hebben sinds kort een nieuwe pony voor onze dochter!
Bij de keuring vertelde ze dat de pony flinke haken op de kiezen had.
Dit hebben we laten behandelen door een erkende paardentandarts.
Nu 2 weken later merkten we op dat ze niet meer schuimt tijdens het rijden, terwijl ze voor het tandartsbezoek wel lekker schuimde.
Hoe kan dit?

ellepel

Re: Niet meer schuimen na tandarts!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 14:50

schuimen is helemaal niet zo belangrijk he?
kan zijn dat ze juist schuimde omdat het bit haar in de weg zat vanwege de haken..
als verder alles prima is, pony goed eet en goed onder het zadel gaat dan is er denk ik niks mis Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 14:52

Dat is juist goed nieuws!! Paarden die overdreven veel schuim rond de mond hebben geven aan problemen te hebben met het wegslikken van het speeksel. Het bit in de mond triggert de eetreflex waardoor er extra speeksel vrij komt. Wanneer het paard dit door het bit niet goed weg kan slikken wordt dit enigzins opgeklopt en vormt schuim of de kwijl druipt zo de mond uit.

Bij jullie pony heeft het ongemak van de haken op de kiezen ervoor gezorgd dat de pony met het bit in niet goed kon slikken en dus met een hoop overtollig speeksel bleef zitten. Zolang de mond niet kurkdroog is (extreem droge mond kan duiden op stres) zou ik me hier alles behalve zorgen over maken.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 15:11

Oke!
Maar waar komt het verhaal vandaan dat wanneer het paard of pony schuimt dat accepteer hij/zij het bit, laat hij/zij zijn kaken los en nog meer van die verhalen.
Vaak hoor je "oh, wat schuimt hij lekker, dit is een goed teken"!

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 15:14

Deze foto is bij de vorige eigenaar genomen, hier mijn dochter er even op!Afbeelding
duidelijk een schuimbekkie!

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 15:27

klopt.. dat hoor je inderdaad vaak, maar paarden kunnen juist ook gaan schuimen door spanning en stress. dan kunnen ze uit "stressigheid" ook aan het klapperen gaan met het bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 15:55

jentel schreef:
Oke!
Maar waar komt het verhaal vandaan dat wanneer het paard of pony schuimt dat accepteer hij/zij het bit, laat hij/zij zijn kaken los en nog meer van die verhalen.

Tja daar is de wetenschap ook nog niet helemaal uit. Bovenstaand zijn allemaal theoriën van oude grootheden. Er zijn al meerdere onderzoeken in Amerika hiernaar gedaan maar niemand kan er een goed antwoord geven op deze materie en bovenstaand verhaal bevestigen of ontkrachten.

- Extra speeksel kan komen door kauwbewegingen op het bit, dus loslaten van het bit.
- Extra speeksel kan inderdaad ook komen door stres al is een droge mond gebruikelijker onder invloed van stres hormonen. Als je zelf een presentatie moet geven en zenuwachtig bent krijg je ook een droge mond. Dat werkt fysiologisch gezien hetzelfde als bij een paard.
- Extra speeksel kan ook komen door het "aan de teugel lopen". In die houding komen de speekselklieren achter de kaak in de knel en worden hierdoor gestimuleerd. Daar krijg je dus ook weer meer productie van.

Ga er maar vanuit dat alles waar "te" voor staat niet goed is. Schuim zoveel dat het in de rondte vliegt is duidelijk een slikprobleem. Te weinig schuim in de vorm van een droge mond kan duiden op stress. Zolang er nog wel een klein laagje speeksel op de lippen van je pony zit zou ik hier geen probleem van maken.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 18:03

bedankt voor de uitgebreide informatie!!
ik zou eens kijken of ze er inderdaad een laagje schuim op haar lippen heef!

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:39

Lijkt me dat ze nu beter kan slikken en daardoor minder speeksel (schuim) uit de mond laat lopen.. Schuimen hoeft niet positief te zijn. Mijn paard schuimt nooit, of ik heb nou bitloos rij of met bitje men. Ik zie niet in waarom een paard moet schuimen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:43

Juliette86 schreef:
Dat is juist goed nieuws!! Paarden die overdreven veel schuim rond de mond hebben geven aan problemen te hebben met het wegslikken van het speeksel. Het bit in de mond triggert de eetreflex waardoor er extra speeksel vrij komt. Wanneer het paard dit door het bit niet goed weg kan slikken wordt dit enigzins opgeklopt en vormt schuim of de kwijl druipt zo de mond uit.

Bij jullie pony heeft het ongemak van de haken op de kiezen ervoor gezorgd dat de pony met het bit in niet goed kon slikken en dus met een hoop overtollig speeksel bleef zitten. Zolang de mond niet kurkdroog is (extreem droge mond kan duiden op stres) zou ik me hier alles behalve zorgen over maken.

tja,daar zit iets in....en ik maar denken dat ik iets fout doe omdat mijn beide paarden dus niet schuimen maar wel degelijk ontspannen door de rug liepen(toen ik nog reed....)

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:46

Een paard hoeft niet persé te schuimen, het is waarschijnlijk juist een goed teken dat ze niet meer schuimt, ze kan nu beter slikken denk ik..?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 13:09

jentel schreef:
Oke!

Tja, waar het vandaan komt.
Net als waar komt het vandaan dat je een paard in de krul moet trekken/rukken/zagen. Sigaar
Uit het land der fabeltjes zeg maar. Haha!

En fijn, dun laagje schuim rond de lippen is goed. Dat duidt op ontspanning.
Maar echt schuimen en kwijlen is geen goed teken. Dan heeft het paard toch echt een mond- of gebits- en/of ruiterprobleem. Knipoog