Opleiden : eerst onder het zadel of eerst voor de kar ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

YWC

Opleiden : eerst onder het zadel of eerst voor de kar ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 13:43

Ik heb een jonge hengst (Welsh Cob - nu 2 jaar) en het is de bedoeling dat die op termijn zowel onder het zadel, als aangespannen loopt.

Het is de bedoeling dat ik dit zelf doe onder begeleiding van een professioneel iemand.

Het is natuurlijk evident dat ik niet beide 'opleidingen' door elkaar laat lopen, maar met wat begin ik best het eerst ?

Persoonlijk zou ik verkiezen om hem eerst (najaar volgend jaar. Hij is dan +/- 3,5 jaar) aangespannen op te leiden, omdat ik denk dat hij daar iets vroeger mee kan beginnen... Correct me if I'm wrong... en pas onder het zadel, als hij 4 à 5 jaar is.

Maar misschien zijn er wel nadelen, als ik het zo doe of voordelen, als ik het omgekeerd doe... Daarom hoor ik graag jullie mening hierover.

Dennis

Re: Opleiden : eerst onder het zadel of eerst voor de kar ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 14:01

Beide heeft z'n voordelen.

Ik doe altijd alles een beetje tegelijk. Longeren en er achter lopen kan je voor beide gebruiken, dus dat doe ik al.

Er is geen duidelijk antwoord op te geven volgens mij, beide kan en iedereen heeft hierover zijn eigen mening.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 14:01

via de zoekfunctie kun je meerdere topics vinden met deze onderwerp. daar staan ook alle voors en naas

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 14:12

C_arola schreef:
via de zoekfunctie kun je meerdere topics vinden met deze onderwerp. daar staan ook alle voors en naas

Ik heb gezocht en vind wel topics over op welke leeftijd met wat beginnen e.d., maar geen topic waarin specifiek staat met welke van de 2 eerst beginnen

of misschien heb ik niet goed genoeg gezocht ?

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 14:13

ik heb pasgeleden op zo'n topiv gereageerd. Ik kijk even bij mijn eigen berichten

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 14:14

De mijne was beleerd voor de kar en is afgelopen maanden doorgereden onder het zadel (Welsh, inmiddels 5 jaar), dit is mij iig erg goed bevallen. Pony pakte het erg goed op.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 14:16

ik kan het zo even niet snel vinden. Maar er is wel een topic over Lachen

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 14:17

ik zou eerst met grondwerk beginnen. Daar kun je goed de basis voor beiden leggen en je kunt er rustig vroeg mee beginnen zonder het paard teveel te belasten. Dat kun je uitbouwen naar lange lijnen en longeren en zo beide kanten op.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 15:22

Het heeft allebei zijn voordelen.
Het is erg fijn om een pony voor de wagen te beleren die het sturen al kent van ohz.
Het is erg fijn om een pony ohz te beleren, die het sturen al kent van het mennen.

Welsh Cob is dacht ik een type wat vrij laat uitgegroeid is? Je kan er daarom inderdaad voor kiezen om hem op 3 jarige leeftijd rustig te beleren voor de wagen. En hem daarna pas ohz te beleren. Mennen is immers minder belastend voor een groeiende rug dan erop zitten.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 15:36

Met aangespannen rijden kun je iets vroeger beginnen, al mag dat enkel opleiding tot doel hebben en niet "werk". Ik bedoel daarmee dat je je pony dan voor een lichte tweewieler zet en er af en toe een een klein tochtje mee gaat maken zodat hij verkeersmak wordt en vanalles te zien krijgt. Het mag niet de bedoeling zijn hem van in het begin voor een kar volk te knopen en er elke week 30 km mee te doen. Als je klein begint, kan hij gewoon worden aan het werk en met een geringe belasting al wat spieren kweken en zijn skelet en pezen sterker laten worden. Als dat moet gebeuren terwijl je erop zit, vind ik dat een grotere belasting... Bovendien kruipt er al heel wat tijd in die opleiding en begin je dus later met het berijden, wat alleen maar positief kan zijn voor zijn ontwikkeling.

Voor beide disciplines geldt dat wie als tweede komt, de vruchten plukt van het werk wat al gebeurd is... Persoonlijk vind ik het gemakkelijker om aangespannen te beginnen omdat je het dier eerst aan de teugelhulpen kunt laten wennen en dan aan belasting en als dat goed gaat, kun je hem gewoon maken aan het feit dat er iemand op zit. Het is mogelijk om veel meer in stapjes te werken, volgens mij. Natuurlijk is het als beleerder ook leuk als er al een stuur op je pony staat en enkel het tuig en de kar de laatste obstakels zijn. Het heeft zoals eerder gezegd, in beide gevallen voordelen...

Grondwerk is zeker waardevol, maar dat vervangt de lichamelijke training die het paard krijgt voor een kar of ohz, niet. Het is eerder een psychische vorm van trainen en zeker goed als ondersteuning omdat het paard leert dingen leren en ontdekken. Uiteraard is de eerste stap in het beleerproces het gewoon maken aan mensen en aanraking, maar ik ga er even van uit dat dat al gebeurd is.

Groeten, SuSEQ

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 16:37

Wij moeten het jonge dier og inspannen, maar inmiddels loopt ze wel al volop ohz..
Dit ivm tijdgebrek om haar voor de wagen te zetten.
Wel al 1 keer gedaan en dat ging net zo vertrouwd..
Vorige paarden vaak eerst voor de wagen gezet en toen ohz, dus volgens mij maakt het niets uit..
Voordeel nu is dat ze inmiddels alles gezien heeft...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 06:40

TS,ik denk dat je het zelf eigenlijk goed uitgedacht hebt.
met een jaar of 3,5 voor de wagene, onder het zadel vanaf 4/5 jaar.
lekker rustig aan,klinkt prima!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 07:27

Groot voordeel van eerst voor de kar en daarna pas onder het zadel is dat je dan de eerste tijd veel meer rechtuit zult werken waardoor je een prima afharding met minder belasting hebt.

Ik begin altijd met grondwerken, maakt niet uit wat het gebruiksdoel van het paard is. Ik leer 'm de basisgangen aan, wijken voor druk, korter en ruimer binnen een gang etc. Dan via longeren aan 1 lijn naar longeren aan 2 lijnen, naar lange teugelen.
Van daaruit kun je héél makkelijk doorpakken naar bandjeslepen en daarna inspannen.

Ik heb nog nooit nadeel ondervonden van eerst betuigen en dan pas onder het zadel. Maar andersom ook niet.

Maar zoals je je plannen beschrijft, klinkt het mij uitstekend in de oren. Mooi mak 'an!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 07:39

Persoonlijk heb ik ze na het grondwerk liever eerst onder het zadel om er een stuur en rem op te bouwen en gaspedaal. Dat is voor de kar een stuk veiliger als ze dat al kennen (voor de kar zitten ze toch vastgeknoopt aan alle kanten).
Ondertussen kun je dan aan de lange lijnen al laten wennen aan commando's achter hem. En zo straks de opleidingen door elkaar laten lopen.

Nadeel van eerst voor de kar vind ik dat ze dan eerst leren hun gewicht naar voren te gooien en dat is er ohz maar moeilijk uit te krijgen is mijn ervaring.

Verkeersmak zijn ze bij mij overigens al voor ze ohz of voor de kar gaan, gewoon uit veiligheidsoverwegingen.

Maargoed iedereen heeft zo zn eigen ideeën erover Haha!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 15:27

Vippie schreef:
Nadeel van eerst voor de kar vind ik dat ze dan eerst leren hun gewicht naar voren te gooien en dat is er ohz maar moeilijk uit te krijgen is mijn ervaring.

Met de wagens van tegenwoordig hoeven de paarden nauwelijks meer te trekken. Het 'naar voren gooien van het gewicht' valt daarom ook reuze mee. Zeker op de harde weg hoeft een paard nauwelijks te trekken om de wagen in beweging te krijgen/houden.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 23:31

Daarbij komt het feit dat je een opleiding voor de kar naar mijn oordeel niet start met een grote vierwieler...

Groeten, SuSEQ

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 07:29

Naar mijn oordeel wel, een grote, stevige vierwieler slaat hij namelijk niet in 10en als hij een klap naar achteren geeft. Een oud, slecht wagentje daarentegen wel, met alle gevolgen van dien.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 07:38

SuSEQ schreef:
Daarbij komt het feit dat je een opleiding voor de kar naar mijn oordeel niet start met een grote vierwieler...

Wat wil je er dan achter hangen? Voor beleren gebruik ik júist liever een 4 wieler omdat die gewoon stabieler is, liefst een met rem op de boom, kunnen ze ook niet zomaar omdraaien.
En de kar moet gewoon passen achter het paard lijkt me.
Slepen doe ik overigens ook niet aan en beleren op de weg ook niet (tenzij ik een doodswens heb), bij ons gaan ze direct het bos in, stukken veiliger hier in de regio. Pas als ze daar alles kennen gaan ze de weg op.

En de wagens van tegenwoordig zijn echt zo licht niet hoor dus daar moet wel degelijk aan getrokken worden, zeker op niet verharde wegen.

Margoed zoals ik al zei, iedereen heeft zn eigen volgorde, methodes en onderbouwingen. Kies er gewoon een die jouw het beste past.

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 10:53

Allemaal heel erg bedankt voor jullie advies en jullie persoonlijke meningen.

'k Denk dat ik dus toch zal doen, zoals ik eerst gedacht had... grondwerk, aanspannen, onder het zadel... alles (heel geleidelijk en zonder overdrijven)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 13:27

Hier ook eerst aangespannen voor een trainingswagen,een 2-wieler die je op 1 pink naar voren kunt halen...
Eerst paard leren sturen,bitwijs maken en in het verkeer leren aan de hand.

Tuigje erop met lange leidsels,halstertje met halstertouwen eraan met 2 man aan de kop.Die fungeren in de 1e instantie als stuurhulp en noodrem en om het paard vertrouwen te geven op de weg.
Wij gaan ook eigenlijk meteen naar buiten ermee,vandaar zoveel man in het begin Knipoog .

Als paardje vertrouwen heeft en het sturen,stemcommando's en de rem begrijpt gaat er 1 man aan de kop af.Nu leert het paard zelfstandig te lopen omdat de persoon steeds verder van het hoofd weggaat.
Daarna de kar erachter en ermee de weg weer op..."noodrem" gaat nu op de kar zitten en stapt af indien nodig totdat ook de noodrem niet meer nodig is Bloos

Voor een hele lichte kar kun je ze al vrij vroeg beleren als je dat heel rustig aandoet.Vaak vinden ze het enorm leuk al die dingen leren...rustig opbouwen en ze tijd geven om het te verwerken.Korte stukken en veel rechtuit op een weg met een gelijke bodem.

Als het paardje dan een jaar of 4/5 is,dan is het een kwestie van het zadel erop mikken en wegrijden (bij wijze van spreken Knipoog )

Iedereen heeft zo z'n eigen manier en volgorde,dat doen wat het beste past bij je paardje.

Veel succes!!

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 11:46

Ik heb tuigpaarden getraind onder het zadel, deze werden altijd eerst beleerd voor de kar. Dan waren ze al heel wat gewent voordat er iemand op ging zitten en dat scheelt (in de meeste gevallen) een hoop stress, bokken en/ of eraf vallen Haha!