Zitten in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alizeetje

Zitten in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 13:30

De laatste tijd steekt er weer een nieuw probleempje de kop op Clown

Ik heb een jong paardje (is nu 5, ingereden op zn 4) die niet zo makkelijk kon galopperen.
Om hem een beetje te 'ontlasten' ging ik telkens wat naar voor buigen.
Nu heb ik mezelf dit aangeleerd waardoor ik nu in de galop nooit meer echt ZIT.
Mijn paardje heeft nu reeds een betere balans in galop maar als ik ga zitten hoe het moet valt hij heel makkelijk uit de galop.

Zijn er hier tips voor? Hoe kan e weer goed gaan zitten, en je paardje leren dat hij niet moet stoppen als je 'zit' omdat dit 'normaal' is?

Greetje85

Re: Zitten in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 13:33

Als je de mogelijkheid hebt om op een ervaren paard je eigen zit te oefenen lijkt het me verstandig daar mee te beginnen. Op het moment dat je zelf weer lekker onafhankelijk en ontspannen kunt zitten ben je beter in staat je eigen paard te ondersteunen wanneer dat nodig is. Succes!

lady_kita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 13:36

ik zou zeggen gewoon beetje bij beetje steeds meer "normaal" gaan zitten en veel oefenen in de stap en draf.. of heeft hij t alleen in de galop?

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 13:37

Bedankt voor de tips!

Ja, enkel in galop...In stap en draf heb ik steeds goed gezeten omdat hij hier al een goed evenwicht had!

hannesjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 13:37

het is moeilijk je 'fouten' weer af te leren. Als je les hebt blijven oefenen en er aan blijven denken.
En anders inderdaad op een ander paard weer aan je zit werken.

JoeLove92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 21:33

onspan en ga mee met de pony mee in zijn bewegingen

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 08:02

Bedankt voor de tips.

@ Joelove: ik kan wel blijven zitten hoor, maar mijn paard is dit nog niet gewoon en valt dan makkelijk stil.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 15:25

Ontspanning is nodig aklls ik jou wazs wou ik eerst op ene makkelijk paared oefenen

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 15:37

Flaver schreef:
Ontspanning is nodig aklls ik jou wazs wou ik eerst op ene makkelijk paared oefenen

Ik rij veel op andere paarden, en daar is het niet zo'n probleem. Laat het nou net mijn paard zijn waarop het moeilijk gaat Clown

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 16:14

ik had hetzelfde probleem met mijn jonge merrie zij is nu 4 maanden onder het zadel en ik ben inmiddels ook gaan zitten en ook zij probeerde dan elke keer terug te vallen.
gewoon gaan zitten los van voor en dan been eraan en ik deed op elke lange zijde 3 keer vesnellen tot ik uiteindelijk in uitgestrekte galop zat en dan weet terug.
zo heb ik haar geleerd om ook in de galop voor het been en voorwaarts te blijven.
toen ik haar in de galop op ging pakken van voor probeerde ze dus ook weet terug in draf te vallen zodra ze ontspande en nageefde maar doordat ik haar het 3 x versnellen trucje had geleerd kon ik haar ook weer heel makkelijk een pasje naar voor rijden waardoor ze in de galop bleef.

succes

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 14:04

Misschien proberen om steeds een stukje verder te gaan zitten. Probeer in de draf te gaan doorzitten en zodra je voelt dat ze terug valt ga je weer lichtrijden. In de galop probeer ook met aanspringen te blijven zitten en dan goed naar voren te rijden. Succes!

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 15:05

Als je iemand anders erop zet, die niet weet dat ze terugvalt, valt ze dan nog terug? Het kan natuurlijk zijn dat je onbedoelde hulpen geeft.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 15:39

Henkjan schreef:
Als je iemand anders erop zet, die niet weet dat ze terugvalt, valt ze dan nog terug? Het kan natuurlijk zijn dat je onbedoelde hulpen geeft.

Bij anderen is dit nog een stuk meer het geval!
Onlangs liet ik er eens iemand op rijden en die kreeg hem maar 5passen in galop (terwijl ik toch wel een paar cirkels kan rijden).

FMG8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 15:46

Je probleem komt me bekend voor !
Het helpt als je een paar keer zonder zadel gaat rijden (misschien verstandiger op een meer ervaren paard) maar dan moet je zitten. Verder helpt het als je je benen lang maakt en je schouders goed naar achteren houdt. Of een keer je beugels uit doet.

Succes!

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 16:01

Dank je wel voor de tip maar dit is het probleem niet zozeer Lachen
Op andere paarden kan ik wel 'goed' zitten, enkel niet bij de mijne, aangezien hij er snel uit valt als ik ga zitten.

Bedankt voor alle nuttige tips, ga ik wel eens proberen.