Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
) met het paard werkt?
) aanraken met je vingertoppen en weer los. Meeste paarden gaan dan al dan niet met moeite buigen. Zelfs mijn haf reageerd 
Ik zou hem eerst eens na laten kijken door een osteopaat, fysio of chiropractor, zeker omdat je instructrice er ook moeite mee heeft.Alytuiere schreef:Ik weet niet of je een paard hebt dat graag iets voor een snoepje doet. Wat je dan nog meer zou kunnen doen is gewoon in stilstand buiging te vragen. Marijke de Jong noemt het de snoepjes test. Je gaat bij de schouder staan, snoepje op je hand en je hand bij je lichaam houden. Zodat je paard het hoofd naar jou toe moet brengen om het snoepje te krijgen. Als hij achteruit gaat gewoon rustig meelopen. Hiermee kun je zien hoe makkelijk je paard buigt naar beide kanten en je kunt ook een beetje stretchen.
manishdra schreef:Ik ben er 1x op gegaan met kaptoom en zonder zadel (voor de lol, was niet de bedoeling te gaan werken) toen ben ik eens gaan kijken hoe hij liep als ik hem dus in een buiging vroeg, met binnenbeen erbij (ipv het zweepje) en toen liep hij wel netjes, maar het is juist de bedoeling dat het paard zijn balans vind zonder de balast van een ruiter! Onder het zadel met hoofdstel is hij trouwens niet in een buiging te krijgen.
Heeft iemand tips of raad?
manishdra schreef:Even een kleine up-date.
Ik ben verder gegaan met longeren en hij trekt al een stuk minder aan de lijn. Tevens zijn we begonnen met een combi van ernaast en erop. Mijn vriend zit erop en ik loop ernaast. En dit gaat goed. Hij valt minder naar binnen en loopt ietswat rond. Dus we gaan zo verder oefenen. Want ik wil dat hij het ook kan als je er alleen naast loopt.
Wel heb ik nog een vraagje. We doen regelmatg het snoepje-buigen. Dus is naar de grond geen probleem. Alleen met de nek buigen opzij doet hij wel eens moeilijk. Hij doet het wel, maar het duurt altijd even.
Dan loopt hij naar achter, of hoopt hij dat als hij met zijn lippen hapt dat hij het snoepje ook wel krijgt. (met rechte nek he)
Uiteindelijk gaat hij altijd wel naar zijn flanken om het snoepje te pakken. Maar soms duurt dat even. Zou ik even een fysio naar hem moeten laten kijken? Of is het pure koppigheid? Hij heeft het altijd gedaan, zonder aarzelen, was nooit zo heel soepel, maar dat hoop je met die oefening erin te krijgen. Maar sinds enkele weken doet hij dus moeilijk als je dat van hem vraagt. En nu kan het hengst-luiheid zijn, koppigheid of iets anders?