Berry@Hoofdstelloos work. TIPS??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ShauniBef

Berry@Hoofdstelloos work. TIPS??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 22:09

Hallo Haha!

Even wat info over berry;
Berry is een 14jarige nrpser, van 144.5 cm groot.
een schat van een beest en zal nooit bijten of schoppen, Berry hebben we nu 10 jaar waarvan ik er al 6 op hem rijd.
De eerste paar jaren was ik bang enzo. jaja op berry Clown waardoor er niet veel gebeurt is dan rondjes door de bak hobbelen. Je kan echt ieder kind op berry zetten want een pas verkeert zetten zal hij niet doen. Behalfe als hij moet werken, dan probeert hij eronder uit te komen en gaat dingen verzinnen; Niet bokken of stijgeren. maar eerder zelf afwenden, harder gaan en noem maar op.

Vandaag heb ik berry met touwhalster gereden, dit omdat hij soms vreselijk zijn rug wegdrukt en ik hem wil laten ontspannen onder het zadel.
Ik rijd denk ik op B/L nivo, alleen het wijken gaat altijd erg moeilijk. Ik heb 1x in de week springles & 1x in de week dresuurles, hier trainen we ook op.

De problemen waar we tegenaan lopen zijn er toch wel een hoop Nagelbijten / Gniffelen
[*]Het nagevelijk blijfen.
[*]Het ontspannen
[*]Het wijken
[*]De galop
[*]Het juiste tempo blijfen rijden.
[*]mijn vreselijke houding Nagelbijten / Gniffelen

Ook moeten mijn beugels 100 gaten langer, ze zaten nog op springmaat. De tenen moeten naar binnen. ik moet me hakken uitdrukken. Rechtopzitten. en ga zo maar door Clown

Ik heb nog nooit met touwhalster ofietsdergelijks gereden dus graag tips!
Ohja; Berry is springgefokt dus achter hoger gebouwd Knipoog.

De foto's zijn erg slecht doordat het al wat donkerder werd, Volgende week ga ik nog een keertje zo rijden met alle tips die ik heb gekregen en dan worden er weer foto's gemaakt Vork

Afbeelding

Afbeelding

toen gingen we draven, berry was opeens erg voorwaarts en ik probeerde hem op me zit terug te rijden wat niet ging en hij alleen maar harder ging; schrik niet van deze foto Nagelbijten / Gniffelen

Afbeelding

toen beloonde ik hem even en stelde hem gerust.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

een erg slechte foto maar dit vind ik wel een fijn moment (?!)

Afbeelding

Afbeelding

en op deze galopfoto ben ik toch zo trots!, hij is al een beetje bergop en valt niet zo op de voorhand Haha!

Afbeelding

anneliesdj

Re: Berry@Hoofdstelloos work. TIPS??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 13:54

Ook al rijd je bitloos, dan nog kun je gewoon aanleuning vragen. Je gooit hem nu helemaal los waardoor hij het helemaal zelf moet uitzoeken, rijd je ook zo als je wel een bit gebruikt?

Je beugels moeten idd langer, je zit te ver achterin je zadel en steekt je been naar voren. Als je je beugels langer doet wordt dat al beter.

Ik zou me eerst bezig houden met de ontspanning en de aanleuning. Neem meer contact met je teugels en probeer hem iets meer terug te rijden, hij valt zo erg uit elkaar.
Als dat lukt zonder ontspanning te verliezen ben je al een stuk verder.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 14:10

Dressuurmatig vind ik het nergens naar lijken. Het is gewoon freewheelen wat je doet. B/L-niveau zie ik er absoluut niet in. Ik begrijp ook dat je problemen hebt met wijken, galloperen etc. Logisch; want er is geen aanleuning en dus geen verbinding tussen voor en achter. Daardoor zal je ook niet de juiste stelling en buiging kunnen laten zien (dus dan kun je ook geen goede figuren als voltes etc. rijden)

Verder zou ik als ik jou was gewoon een hoofdstel met bit in doen als je de ambitie hebt om echt dressuur te gaan rijden. Als je een aanleuning voor elkaar wil krijgen met zo'n dun touwtje over zijn neus, zal dat voor jou paard niet prettig zijn. En door de wijze waarop de teugels bevestigd zijn kun je ook geen stelling en buiging vragen zoals die er uit zou moeten zien in de dressuur.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 14:22

anneliesdj schreef:
Ook al rijd je bitloos, dan nog kun je gewoon aanleuning vragen. Je gooit hem nu helemaal los waardoor hij het helemaal zelf moet uitzoeken, rijd je ook zo als je wel een bit gebruikt?

Je beugels moeten idd langer, je zit te ver achterin je zadel en steekt je been naar voren. Als je je beugels langer doet wordt dat al beter.

Ik zou me eerst bezig houden met de ontspanning en de aanleuning. Neem meer contact met je teugels en probeer hem iets meer terug te rijden, hij valt zo erg uit elkaar.
Als dat lukt zonder ontspanning te verliezen ben je al een stuk verder.

nee met bit rijd ik gewoon normaal, ik wist niet precies of ik nou los moest gooien ofzo, maar eigenlijk is het best begrijpelijk om contact te houden Nagelbijten / Gniffelen

oke bedankt voor je reactie, ik ga er iets mee doen Ja

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 14:23

jasmijn78 schreef:
Dressuurmatig vind ik het nergens naar lijken. Het is gewoon freewheelen wat je doet. B/L-niveau zie ik er absoluut niet in. Ik begrijp ook dat je problemen hebt met wijken, galloperen etc. Logisch; want er is geen aanleuning en dus geen verbinding tussen voor en achter. Daardoor zal je ook niet de juiste stelling en buiging kunnen laten zien (dus dan kun je ook geen goede figuren als voltes etc. rijden)

Verder zou ik als ik jou was gewoon een hoofdstel met bit in doen als je de ambitie hebt om echt dressuur te gaan rijden. Als je een aanleuning voor elkaar wil krijgen met zo'n dun touwtje over zijn neus, zal dat voor jou paard niet prettig zijn. En door de wijze waarop de teugels bevestigd zijn kun je ook geen stelling en buiging vragen zoals die er uit zou moeten zien in de dressuur.

als je even goed verder had gelezen had je ook gelezen dat ik mét bit enzo b/l niveau rijd. en dit de eerste keer is dat ik zo rijd Knipoog

maar bedankt voor je reactie.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 15:13

Het is dus even onwennigheid, dat idee kreeg ik al.
In principe kun je bitloos net zo rijden als met bit, je kunt dus ook gewoon aanleuning vragen ed. Gewoon doen alsof je wel met bit rijd.

Om even in te gaan op de reactie van Jasmijn; paardrijden is geen wdstrijdje touwtrekken, het paard is niet zielig omdat het touwhalster waarmee ze rijd zo dun is. Als dat je paard pijn doet ben je ook te ruw met je hand als je wel een bit gebruikt.
Met een touwhalster kun je evengoed aanleuning, stelling, buiging, wijken enz doen als met een optoming met bit. Het gaat niet om het bit maar hoe je je hulpen overbrengt via de teugel en daar heb je helemaal geen bit voor nodig, het is even wennen voor ruiter en paard maar daar kom je wel doorheen.

En om nog even te reageren op het dressuurmatige aspect; op deze foto's gebeurt idd niets dressuurmatigs maar er is duidelijk aan de pony te zien dat hij niet ongetraind is(nek, billen), dat had jij ook kunnen zien als je beter zou kijken Knipoog.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 03-09-08 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 15:19

Oke dankjewel, dan ga ik dat de volgende keer doen Ja

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 19:41

Hoi,

Ik vind het juist goed dat je eens op deze manier met je paard bezig bent. En er is helemaal niets mis mee om de eerste keer niet veel contact te nemen, zo kan je paard netjes wennen aan het bitloze Lachen als hij er eenmaal op ontspant ( zoals op enkele foto's! ) mag je wat meer contact nemen Lachen Maar ik vind het zeker geen misse foto's! Lachen

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 20:20

Die beugels mogen wel een stukje langer. Vind het er best ontspannen uitzien hoor. Ik rijd ook bitloos, en reed in het begin ook wat "losser". Vind dat je het goed doet. Alleen die beugels moeten echt wat langer zoals je zelf zegt. Daardoor verbetert je houding denk ik al.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 22:43

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de nieuwe regels van HAW voldoet verwijderd.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 19:33

laverite schreef:
Hoi,

Ik vind het juist goed dat je eens op deze manier met je paard bezig bent. En er is helemaal niets mis mee om de eerste keer niet veel contact te nemen, zo kan je paard netjes wennen aan het bitloze Lachen als hij er eenmaal op ontspant ( zoals op enkele foto's! ) mag je wat meer contact nemen Lachen Maar ik vind het zeker geen misse foto's! Lachen

oke dankjewel Ja

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 19:34

Miracle_ schreef:
Die beugels mogen wel een stukje langer. Vind het er best ontspannen uitzien hoor. Ik rijd ook bitloos, en reed in het begin ook wat "losser". Vind dat je het goed doet. Alleen die beugels moeten echt wat langer zoals je zelf zegt. Daardoor verbetert je houding denk ik al.

ja klopt mijn beugels Tong uitsteken,ze zaten nog op springmaat. op mijn dresuurzadel zit ik ook veel beter vind ik zelf Ja

XxDanielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 19:39

ook al rijd je bitloos je kan altijd nog contact met het paard houden. dus wat ik wil zeggen je hebt nu je teugels veel ste los.
de nagevelijkheid ligt het niet in het bit om hem hard naar beneden te trekken het is juist fijnr voor het paard zonder.
het zal moeilijker worden je hebt geen steun meer aan het bit, maar het heeft ook met je zit te maken, ga zo ontspannen mogelijk zitten, en doe gewoon hetzelfde werk met je handen met wat je normaal ook doet. Blijf oefenen het gaat dan steeds beter.

op 1 tempo blijven rijden zal te maken hebben met dat je je teugels zo los heb.

je houding: ik heb het idee dat je beugels te kort zijn
druk je hakken goed uit. ga lekker achter op je kont zitten druk je heupen naar voren en je schouders naar achteren.

met de rest kan ik je eigenlijk niet echt helpen, blijf oefenen het zal steeds beter gaan.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 19:41

XxDanielle schreef:
ook al rijd je bitloos je kan altijd nog contact met het paard houden. dus wat ik wil zeggen je hebt nu je teugels veel ste los.
de nagevelijkheid ligt het niet in het bit om hem hard naar beneden te trekken het is juist fijnr voor het paard zonder.
het zal moeilijker worden je hebt geen steun meer aan het bit, maar het heeft ook met je zit te maken, ga zo ontspannen mogelijk zitten, en doe gewoon hetzelfde werk met je handen met wat je normaal ook doet. Blijf oefenen het gaat dan steeds beter.

op 1 tempo blijven rijden zal te maken hebben met dat je je teugels zo los heb.

je houding: ik heb het idee dat je beugels te kort zijn
druk je hakken goed uit. ga lekker achter op je kont zitten druk je heupen naar voren en je schouders naar achteren.

met de rest kan ik je eigenlijk niet echt helpen, blijf oefenen het zal steeds beter gaan.

klopt, ik zat ook iets te gespannen omdat zodra ik aandraafde hij heel hard ging draven en het allemaal een beetje eng vond leek zo.

bedankt voor je reactie Lachen

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 20:07

Ik rij ook bitloos met touwhalster.
Zodra je paard wijkt voor de druk moet je onmiddelijk de teugels lossen.
en voor de rest; je kunt wel stelling vragen, wijken, .. met teugels die zo bevestigd zijn hoor Lachen Zodra je paard dit door heeft natuurlijk, je moet niet onmiddelijk beginnen rijden alsof je rijdt met bit.

De galopfoto vind ik goed, zeer ontspannen en dat is het vertrekpunt van goede dressuur Lachen
Beugels mogen volgende keer wel wat langer.

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 20:54

Met touwhalster rijden is toch echt wel wat anders dan met bit. Met bit rijden heel veel mensen met constante aanleuning (altijd een beetje druk zeg maar) Dit kun je met touhalster niet doen!
Wanneer je met touwhalster iets vraagt, gebruik je iets druk, maar wanneer je paard dit dan doet laat je weer los.

Vind het juist heel goed dat je eerst zo rijdt hoor! Helemaal omdat je nog niet weet hoe je een touwhalster moet gebruiken. Ik zou wel eens iemand vragen die meer verstand heeft van bitloos rijden om je te helpen, omdat het toch echt een iets andere manier van rijden is. Succes!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 20:59

Ik vind dat je leuk bezig bent. Fijn dat je paardje zo goed loopt op een halstertje met losse teugels.
Het is niet waar dat je een paard niet kan verzamelen zonder aanleuning. Kijk maar naar de western, die rijden (in de hogere klassen) ook met losse teugels, en die paarden lopen ook mooi ontspannen en verzameld, alleen niet in de krul.
Een touwhalster vind ik juist niet helemaal geschikt om constant met aanleuning te rijden. Een touwhalster is daar te scherp voor, en als je zo elke dag een uur zou rijden, met strakke teugels, dan krijg je al snel last van schuurplekjes op de neus.
Wil je echt dressuurmatig verder met een bitloos hoofdstel, en je paard echt aan de teugel gaan rijden, dan kun je beter een echt bitloos hoofdstel kopen met een bredere neusriem. Dat is daar wat fijner voor Lachen
Verder, gewoon lekker zo doorgaan! Als je af en toe zo met losse teugels rijdt dan leer je ook beter om meer op zit en benen te rijden en minder op de teugels, en dat heeft ook later weer veel voordelen.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 21:16

Alline schreef:
Met touwhalster rijden is toch echt wel wat anders dan met bit. Met bit rijden heel veel mensen met constante aanleuning (altijd een beetje druk zeg maar) Dit kun je met touhalster niet doen!
Wanneer je met touwhalster iets vraagt, gebruik je iets druk, maar wanneer je paard dit dan doet laat je weer los.

Vind het juist heel goed dat je eerst zo rijdt hoor! Helemaal omdat je nog niet weet hoe je een touwhalster moet gebruiken. Ik zou wel eens iemand vragen die meer verstand heeft van bitloos rijden om je te helpen, omdat het toch echt een iets andere manier van rijden is. Succes!

dankje !
ja ik heb het er gister met mijn instructeur even over gehad,en zaterdag zal ik nog wel even tips enzo aan hem vragen Ja

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 21:17

MysticTinker schreef:
Ik vind dat je leuk bezig bent. Fijn dat je paardje zo goed loopt op een halstertje met losse teugels.
Het is niet waar dat je een paard niet kan verzamelen zonder aanleuning. Kijk maar naar de western, die rijden (in de hogere klassen) ook met losse teugels, en die paarden lopen ook mooi ontspannen en verzameld, alleen niet in de krul.
Een touwhalster vind ik juist niet helemaal geschikt om constant met aanleuning te rijden. Een touwhalster is daar te scherp voor, en als je zo elke dag een uur zou rijden, met strakke teugels, dan krijg je al snel last van schuurplekjes op de neus.
Wil je echt dressuurmatig verder met een bitloos hoofdstel, en je paard echt aan de teugel gaan rijden, dan kun je beter een echt bitloos hoofdstel kopen met een bredere neusriem. Dat is daar wat fijner voor Lachen
Verder, gewoon lekker zo doorgaan! Als je af en toe zo met losse teugels rijdt dan leer je ook beter om meer op zit en benen te rijden en minder op de teugels, en dat heeft ook later weer veel voordelen.

ja dat wil ik ook juist, want voor mijn gevoel stuur ik teveel met mijn teugels wat ik ook op mijn zit wil doen Lachen

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 22:38

Bij 'hoofdstelloos' verwachte ik ook echt HOOFDSTELLOOS Tong uitsteken Knipoog

Inderdaad zoals gezegd: bit of geen bit, contact moet blijven, jij moet immers nog steeds kunnen aangeven wat je van je paard verlangt, en contact hoort daar bij...

Maar ik vind het er wel vreselijk ontspannen uitzien hoor Ja Haha!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 22:55

MysticTinker schreef:

Dat is helemaal niet gezegd. Als je niet gewend bent om zonder contact te rijden moet je dat niet van de ene op de andere dag wel gaan doen. Of je nu wel of geen bit gebruikt, je kunt bij beide zowel met als zonder contact rijden, net wat je het prettigst vind. Als je rijd zonder contact maakt het niet uit of je een touwhalster gebruikt, als je wel contact wilt zou het ook niet uit moeten maken maar zou je een bredere neusriem kunnen gebruiken als je paard bv wat zwaar in de hand is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 15:08

Dan zal ik even quoten waar ik dat heb gelezen Knipoog
jasmijn78 schreef:
Logisch; want er is geen aanleuning en dus geen verbinding tussen voor en achter.

Hier wordt wel beweerd dat je zonder aanleuning niet kan verzamelen, zoals ik het lees..
Het tegenhouden van voren kan ook alleen op zit, dus die 'verbinding tussen voor en achter' is ook mogelijk zonder aanleuning.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 22:07

Als je mijn reactie's hebt gelezen kon je zien dat ik het al niet eens was met jasmijn78. Maar goed, ik denk dat Ts al een hoop reactie's heeft gehad waar ze wat mee kan.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 22:26

hier kan ik wel wat mee ja Ja , bedankt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 13:08

anneliesdj schreef:
Als je mijn reactie's hebt gelezen kon je zien dat ik het al niet eens was met jasmijn78. Maar goed, ik denk dat Ts al een hoop reactie's heeft gehad waar ze wat mee kan.

Waar staat dat ik het over jou had dan?? Rolleyes